TykkiJutila
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
:D sanajono siis. Hyvä vastaveto mulle!
Oli pakko tarttua, kun sopi hyvin ks. aiheeseen =)
:D sanajono siis. Hyvä vastaveto mulle!
Pääsisitpä lukemaan opeettajanhuoneen viestejä, niin ihmettelisit vielä enemmän.
Oli pakko tarttua, kun sopi hyvin ks. aiheeseen =)
Mihin ks. aiheeseen?
Etkös sinäkin kirjoita tekstejä täällä, jotta joku ne lukisi? On se "hiukan" erilaista lukea edes suunnilleen oikein kirjoitettua tekstiä, kun pelkkää sanajanoa, jossa kaikki päin p:tä. En tarkoita, että sinulla olisi, vaan ihan yleisesti. Eli onhan sillä nyt väliä, millaista tekstiä kirjoittaa/lukee.
Kärkipäästä, WTF? Sinä teet eniten yhdyssanavirheitä koko palstan kirjoittajista, joilla on kirjoitusoikeudet säilyneet. Keskimäärin kirjoittajilla menee väärin ehkä 10% yhdyssanoista, mutta sulla varmaan joku 30%. Ajatuksistasi saa kyllä heti kiinni, enkä ole havainnut lukiessa muuta vikaa kuin nämä yhdyssanat.Ymmärrän vaatimuksen edes suunnilleen oikein kirjotetusta tekstistä, mutta tässä ei ole kyse siitä. Mitä olen tätä palstaa lukenut, niin kirjoitukseni ovat oikeinkirjoitukseltaan siellä kärkipäästä. Ymmärtäisin ihmettelyn, mikäli todella puhuttaisiin sanajonoista, joissa kaikki on päin p:tä.
Täällä Andji ihmettelee kirjoitusteni tasoa, yhdyssanat ja liitepartikkelit eivät ole kohdallaan, ja liittää sen ammattiini. Kolaako jokainen talonmies baarin edustan, kun hän menee viettämään vapaa-aikaa? Tai puuttuuko jokainen musiikinopettaja karaokelaulajien joukumiseen viettäessään vapaa-aikaa baarissa? Olen täällä vapaalla, en työssäni, enkä jaksa huolehtia liite partikkeleista tai yhdys sanoista.
Kärkipäästä, WTF? Sinä teet eniten yhdyssanavirheitä koko palstan kirjoittajista, joilla on kirjoitusoikeudet säilyneet. Keskimäärin kirjoittajilla menee väärin ehkä 10% yhdyssanoista, mutta sulla varmaan joku 30%. ...
...Eihän niitä about jokaista pysty väärin kirjoittamaan, ellei ponnistele tosissaan...
Täytyy myöntää, tunnustan; minä liioittelin, käytin todellisuutta vahvempaa ilmaisua. Vain 30% yhdyssanoista väärin vapaa ajalla on oikein hieno saavutus opettajalle, eikä se ole lähellekään about jokaista.Siis onko 30%:a about jokainen??
Täytyy myöntää, tunnustan; minä liioittelin, käytin todellisuutta vahvempaa ilmaisua. Vain 30% yhdyssanoista väärin vapaa ajalla on oikein hieno saavutus opettajalle, eikä se ole lähellekään about jokaista.
En oikein hahmota, millä tavalla sen ihmeemmin peittelin. Käytin ilmaisua "about jokainen" teho- tai tyylikeinona tjsp. Jos lähden Ruotsalaisen toimittajan iloksi ottamaan kirjoitukseni juntin vakavasti, niin köyhän miehen tekstianalyysi paljastaa, että tekstissä ei käytännössä ole ristiriitaisuutta. Useimmat lukijat pystyvät hahmottamaan sen ns. lennossa sisälukutaidon avulla, mutta opettajien kohdalla voidaan käyttää hitaamman lähestymistavan tekstianalyysiä.Hyvin peitetty oman viestin sisällön ristiriitaisuus.
Toinen ihmettelyn aihe on tuo liitepartikkeli. Mikähän se sellainen mahtaa olla?
Asia, jonka puute laittaa vituttamaan!!!!!!!
Minua ihmetyttää, miksei joku viitsi kiinnittää huomiota tekstinsä ulkoasuun. Helppoa, vaivatonta ja muutenkin hyvä tapa. Hiukan kuin itsensä siistiminen ulos lähtiessä.
Onhan täällä se yksi Jeesus. Tarkista vaikka. Minulla on muuten kännykässäni sellasia nimiä, kuin Jeesus, Travolta ja Carlos Sainz. Ihmetelkää vaikka niitäkin...Kielikello tulee kotiin ja muutenkin kannan huolta ah, niin ihanan kielemme kunnosta. Jos ei muuten, niin ainakin siten että itse yritän tehdä sitä kunnolla. Tekstiviesteissänikin kirjoitan kokonaisia sanoja. Mutta mokiahan tule aina, ei kukaan meistä ole Jeesus.
Kielikello tulee kotiin ja muutenkin kannan huolta ah, niin ihanan kielemme kunnosta. Jos ei muuten, niin ainakin siten että itse yritän tehdä sitä kunnolla. Tekstiviesteissänikin kirjoitan kokonaisia sanoja. Mutta mokiahan tule aina, ei kukaan meistä ole Jeesus.
Onko tuossa kuitenkin toinen alkaa liikaa? En tosin tiedä mikä kielioppisääntö tuon määrittelisi mutta "kuulostaa" liialta alkamiselta.Näköjään alkaa tässäkin ketjussa kohta alkaa lähteä lapasesta muutamien kirjoittajien kohdalla. Mutta mielestäni Leon on aika lailla samoilla linjoilla kuin minä, ks. yllä oleva.
Niin.
Kyllähän sen ymmärtää, jos joku hitsari ei osaa yhdyssanoja. Vaan kun kyseinen häiskä on ilmeisesti äidinkielenopettajakin, niin rima nousee huomattavasti...
Lukion äidinkielen arvosanojeni keskiarvo oli tasan 6,5. Ensimmäisen romaanini luin 21-vuotiaana. Luulisi, että noilla sektoreilla huomattavasti etevämmät, jopa opettajat, osaisivat etevämmin.
Mitähän se erityisopetus sisältää? Erityisen huonon äidinkielen opetustako...olen kasvatustieteiden kandi, joka on tehnyt töitä erityisopetuksen parissa toistakymmentä vuotta...
Latinasta ja muinaiskreikastahan tässä ei ole poristu ollenkaan, sillä Jatkoajassa taitaa olla jopa kiellettyä porista vierain kielin. Äidinkieli on kaiken perusta.Miksi keskittyä oikeakielisyyteen, edes koulumaailmassa, niin paljon muuta tärkeämpääkin on olemassa kuin formalismit, joista on suunnilleen yhtä paljon hyötyä taimien tulevien käytännön tarpeiden tyydyttämisestä kuin muinaiskreikan ja latinan osaamisesta?]
Mitähän se erityisopetus sisältää? Erityisen huonon äidinkielen opetustako...
Minua on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt se, että opettajaksi itsensä esittelevä ihminen ei osaa keskustelupalstalla (Jatkoaika) kirjoittaa suomenkielistä tekstiä ns. virheettömästi.