Ihmettelyketju

  • 6 373 363
  • 38 790

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Löysin äsken porukoideni kirjahyllyjä tutkiessani suorastaan massiivisen teoksen nimeltä "Suomen maatalouden järjestöväkeä". Vuodelta 1970. 2250 sivua ja kyseessä on pelkästään Varsinais-Suomen osio. Teoksessa esitellään varsin yksityiskohtaisesti siellä täällä elelleiden maajussien historiaa, elinoloja, kanojen määrää, peltojen hehtaareja ym. Tätähän minä luen koko loppuviikon ja ihmettelen samalla.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Löysin äsken porukoideni kirjahyllyjä tutkiessani suorastaan massiivisen teoksen nimeltä "Suomen maatalouden järjestöväkeä". Vuodelta 1970. 2250 sivua ja kyseessä on pelkästään Varsinais-Suomen osio. Teoksessa esitellään varsin yksityiskohtaisesti siellä täällä elelleiden maajussien historiaa, elinoloja, kanojen määrää, peltojen hehtaareja ym. Tätähän minä luen koko loppuviikon ja ihmettelen samalla.

Ja netistä löytyy ilmeisesti vähän samantyyppistä tietoa täältä. Tuolla olevista tiedoista pääosa taitaa olla tuolta 30-luvulta, mutta on jotain tuoreempaakin. Ihan mielenkiintoista noita on joskus ollut tutkiskella. Kanojen määrät on tuollakin raportoitu :).
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja netistä löytyy ilmeisesti vähän samantyyppistä tietoa täältä. Tuolla olevista tiedoista pääosa taitaa olla tuolta 30-luvulta, mutta on jotain tuoreempaakin. Ihan mielenkiintoista noita on joskus ollut tutkiskella. Kanojen määrät on tuollakin raportoitu :).

Kiitos tuosta linkistä! On mukava lukea oman tilan tietoja tuolta ja muutenkin tutkia oman kylän historiaa tuolta kautta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos tuosta linkistä! On mukava lukea oman tilan tietoja tuolta ja muutenkin tutkia oman kylän historiaa tuolta kautta.

Oli kyllä ihan hauska sivu. Kävin katsomassa oman "mummulani" tiedot. Oli ihan hauska nähdä, miltä isoisovanhempani ovat näyttäneet. Samaten näin, miltä "mummulani" on näyttänyt 1920-luvun loppupuolella. Tunnistettavissa, vaikka taloa onkin remontoitu sen jälkeen moneen kertaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Toki juuri palvelu on muutoinkin yksi selvimmistä kulttuurieroista etelän ja pohjoisen välillä. Etelässä saat nopeaa ja asiallista palvelua, ja palvelutapahtuman molemmat osapuolet pyrkivät saattamaan sen mahdollisimman nopeasti päätökseen. Pohjoisempana puolestaan ei pidetä kiirettä, kun ehtiihän sitä kohtakin, ja etelän tyyliin tottuneilla alkaa usein olla jo kulmakarvat kohoilleet tai korvat lämmenneet siinä vaiheessa, kun kaffet on viimein kupissa ja hinta lyöty kassaan asti.

Saman olen huomannut monta kertaa. Pohjoisempana (eli Tampereelta pohjoiseen) palvelun taso ravintoloissa, kahviloissa, kioskeissa tms. on huomattavasti kehnompaa kuin etelässä. No siellä ei ole juurikaan kilpailua ja ihmiset eivät äänestä jaloillaan. Se varmaan selittää asian osaltaan.

Ihmetyttää kuinka jumalattoman huonot pyörätiet Helsingissä on. Luulisi, että olisi jo kansanterveydellisestikin kannattavaa (vähentyneet sairauspoissaolot, lihavuuden väheneminen, ilmanlaadun paraneminen jne.) investoida kattavaan ja hyväkuntoiseen pyöräilyverkostoon.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Saman olen huomannut monta kertaa. Pohjoisempana (eli Tampereelta pohjoiseen) palvelun taso ravintoloissa, kahviloissa, kioskeissa tms. on huomattavasti kehnompaa kuin etelässä.
En kyllä tarkoittanut ihan tätä, vaikka viestissäni avasinkin vain eteläläistä näkökulmaa. Aivan samaan tapaan pohjoisempi ihminen on etelässä ihmeissään, kun kaupan kassa ei juuri vilkaisekaan, tervehdys on vain ynähdetty "Hei" ja muutakaan juttua ei irtoa, ja kassa huiskii vain tavarat eteenpäin. "Haluaako se vain päästä minusta eroon?" miettii silloin pohjoisen poika.

Vastaavasti olisi hauska testata, saisiko aiemmin kuvailemani kaupunkilaiseen maalla kohdistuvan epäluuloisuuden laukaistua käänteisesti pyrkimällä olemaan kaupungeissa mahdollisimman maalainen. Täytynee joskus tehdä pyöräreissu pohjoisesta etelään, ja yrittää pittää kaennuu kielen päällä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Toki juuri palvelu on muutoinkin yksi selvimmistä kulttuurieroista etelän ja pohjoisen välillä. Etelässä saat nopeaa ja asiallista palvelua, ja palvelutapahtuman molemmat osapuolet pyrkivät saattamaan sen mahdollisimman nopeasti päätökseen. Pohjoisempana puolestaan ei pidetä kiirettä, kun ehtiihän sitä kohtakin, ja etelän tyyliin tottuneilla alkaa usein olla jo kulmakarvat kohoilleet tai korvat lämmenneet siinä vaiheessa, kun kaffet on viimein kupissa ja hinta lyöty kassaan asti.
Vastaavan asianhan huomaa vielä paremmin jossain Nauvossa, Tammisaaressa ja etenkin Maarianhaminassa.

Käytännössä kaikki kahvit, pizzat, kebabit ja ostokset saat hoidettua suomeksikin, mutta palvelu on aivan erilaista kuin ruotsiksi. Paras esimerkki mulla on se, kun olin joskus Tammisaaressa eräässä pizzeriassa yksin. Tilasin ruotsiksi ja sain hemmetin hyvän lätyn. Reilun viikon päästä olin kaverini kanssa samassa paikassa, sama äijä tiskin takana ja tilasin jopa saman listapizzan kuin edelliskerrallakin. Juteltiin keskenämme suomea ja tehtiin tilauskin suomeksi. En ole muuten ikinä nähnyt, että kahdella "samanlaisella" listapizzalla voisi olla niin paljon eroa...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
etenkin Maarianhaminassa.
Oltiin Ahvenanmaalla viikko kun olin noin kymmenvuotias. Sen ikäinen pohjoiskarjalaispoika ei luonnollisestikaan osannut ruotsia, hyvä kun olin kuullut sitä joskus telkkarissa puhuttavan. Muistan tapauksen, kun yritin ostaa kioskista jäätelöä. Myyjä, nuorehko kesäapulaistyttö ei ollut ymmärtävinään suomea, jolloin totesin että työnnä ne tötteröt sitten vaikka perseeseesi. Sen se ymmärsi, punastumisesta päätellen.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Myyjä, nuorehko kesäapulaistyttö ei ollut ymmärtävinään suomea..

Tai sitten myyjä oli yhtä tyhmä, kuin pari vuosikymmentä sitten Bulgaariassa jäätelökioskin myyjä (mies). Kesäleningistä päätellen Suomen maaseudulta kotoisin oleva rouva tilasi mieheltä "kaksi tötteröä". Mustalaisruhtinas pyöritteli silmiään kopissa, jolloin rouva työnsi päänsä aivan kiinni pieneen räppänään "KAK-SI TÖT-TE-RÖ-Ä!" ja työnsi nipun levoja luukusta. Mies säikähti ja antoi naiselle jäätelön ja vaihtorahat. Akka paiskasi rahat takaisin luukusta "MINÄHÄN SANOIN KAKSI!"

Nykyään varmasti naurattaisi kovastikin, mutta silloin hävetti niin vitusti olla suomalainen, että luikin paikalta korvat punaisina.

EDIT: Ihmettelen, että miksi helvetissä herään aina kuuden seitsemän korvilla, kun edellisenä päivänä on otettu olutta. Luulisi, että sitä nukkuisi pitkään, kun yhden aikaan on pyörtynyt kaljapäissään bunkkaan, mutta ei. Heräisipä tällalailla myös duuniin. Silloin on vähän toinen laulu yleensä.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No eipä ole tänä kesänä ollut mitään pitempää taukoa. Trendi vaan on nyt sellainen että jalkapallo ei suomalaisia kiinnosta.

Kiinnostaa, kunhan se ei ole Veikkausliigaa. Aikamoinen saavutus saada tuotteen maine pilattua näin hyvin. Esimerkkinä HJK tässä kesällä: Lauantai-ottelut TamUa ja KuPSia vastaan vetivät 2000 ja 3000 katsojaa, kun taas CHAMPIONS LEAGUE latvialaisia ja serbialaisia vastaan 4000 ja 6000 katsojaa keskellä viikkoa!

Olen kyllä ihan tyytyväinen ettei vkl-peleissä ollut enempää väkeä. Saipahan oluet ostettua ihan väliajan puitteissa.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Olen suoltanut vapaan puolelle sekä otteluketjuihin kaikenlaista paskaa, mutta SM-liigaosiossa olen kirjoittanut JYPin puolelle tasan 2 viestiä ja molemmat ovat jotakuinkin asiallisia. Syksyä odotellessa.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Ihmetyttää ja hämmästyttää, että miten mulla on aina kädet ja etenkin sormet täynnä kaiken maailman laastareita, teippejä ja siteitä! Töissä tulee työskenneltyä terävien esineiden kanssa vähän liiaksikin, ja aina tulee oltua erittäin varovainen. Kuitenkin telon itseni aina mitä ihmeellisimpiin paikkoihin, kuten pultin päihin, roclan kahvaan, kuljetusketjuihin ja kaikkeen muuhunkin ei-niin-vaaralliseen. Tälläkin hetkellä oikeaa kättä koristaa massiivinen haava peukalossa, haljennut kynsi etusormessa, turvonnut sormenpää samassa etusormessa, verenpurkauma pikkusormessa. Perkele. Pitäisikö vaihtaa toimistotyöhön?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitäisikö vaihtaa toimistotyöhön?

Ei se auta... Sitä kun on kömpelöksi syntynyt niin kömpelönä pysyy, tekipä mitä hommaa tahansa. Nimimerkillä: Teippitelineestäkin voi saada ison haavan


EDIT: Tai oikeastaan, minä en varsinaisesti syntynyt kömpelöksi vaan se on seurausta murrosiän reippaasta kasvupyrähdyksestä joka toi tullessaan vakavan "Norsu posliinikaupassa" -ilmiön joka jatkuu vieläkin.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihmettelen miksi iltapäivälehtien kansissa ei viikonloppuisin ole yleensä dramaattisia lööppitekstejä, kuten arkisin. Sen sijaan etusivulla on joku nuorehko (julkkis)nainen rintavarustus hyvin edustettuna. Tätä kaavaa noudattaa sekä IS, että IL.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Ihmettelen miksi iltapäivälehtien kansissa ei viikonloppuisin ole yleensä dramaattisia lööppitekstejä, kuten arkisin. Sen sijaan etusivulla on joku nuorehko (julkkis)nainen rintavarustus hyvin edustettuna. Tätä kaavaa noudattaa sekä IS, että IL.

Ehkä siellä toimituksissa ajatellaan, että dramaattista juttua ei tuu luettua kuin kerran. Tisseissä sen sijaan riittää ihmeteltävää kahdelle päivälle.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen miksi iltapäivälehtien kansissa ei viikonloppuisin ole yleensä dramaattisia lööppitekstejä, kuten arkisin. Sen sijaan etusivulla on joku nuorehko (julkkis)nainen rintavarustus hyvin edustettuna. Tätä kaavaa noudattaa sekä IS, että IL.

Lööpithän saattavat olla lauantaisinkin dramaattisia, mutta kannessa tosiaan on AINA viikonloppuisin (vähäpukeinen) nainen. Joskus sekä IL:ssä että IS:ssä on ollut viikonloppuna mies, ja myyntiluvut ovat olleet noin 30% pienempiä kuin jos kannessa on nainen.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Ralph

Jäsen
Miten juhannus on voi olla joka vuosi jos Joulu on vain kerran vuodessa?
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Jaa-a, en tiedä. Mutta ihmettelen miksi juhannus kirjoitetaan pienellä j-kirjaimella ja Joulu isolla.

Vaan kun ei oikeasti kirjoiteta. Ihan pienellä alkukirjaimella joulukin kirjoitetaan. Korteissa ja toivotuksissa toki on vakiintunut käytäntö, jossa kyseinen juhla kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös