Ihmettelyketju

  • 6 381 774
  • 38 790

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Koskeeko tuo rajoitus siis vain olutta vai olenko muuten vaan vähän tyhmä?

Koskee vain alkoholipitoisia juomia.

Ihmettelen sitä, miten ihmiset jaksavat nähdä vaivaa Stadin slangista, mutta muut murteet "on niin ihQuja ja persoonallisia".
 

DrAvalanche

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Esimerkki nykyään todella tyypillisestä kirjoitustavasta, tällä kertaa Jatkoajan tuoreesta jutusta:

Rämö täytti heinäkuun lopulla 30-vuotta, mutta Ropponen ei näe ikää vielä esteenä ...

Ihmettelen sitä, mikä ihme on saanut aikaan tuollaisen omintakeisen oikeinkirjoitussäännön omaksumisen. Se, että yhdyssanat nykyään alkavat hajoilla kahtia, ei ihmetytä. Samoin väliviivojen putoileminen pois esimerkiksi yritysten nimistä (aikanaan Merita Pankki, Hartwall Areena jne.) on ymmärrettävää, koska siinä näkyy oikeinkirjoituksen yksinkertaistuminen ja englannin kielen vaikutus.

Mutta miksi kummassa on alettu tunkea väliviivaa ilmaisuihin kuten 30 vuotta, 15 vuoden ajan? Se on epäjohdonmukaista, ei tee kirjoitusta simppelimmäksi vaan monimutkaistaa sitä, englannissa tai muissakaan kielissä ei ole vastaavaa... Ei voi ymmärtää. Tahtoo selityksen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mutta miksi kummassa on alettu tunkea väliviivaa ilmaisuihin kuten 30 vuotta, 15 vuoden ajan?
Se on katsos herra Sistersin rumpukone silleen, että kun nyt väliviivaa pitää käyttää silloin kun kirjoittaa 30-vuotias, niin tottakai on liian vaikeaa ymmärtää että 30 vuotta kirjoitetaankin ilman. Eikä tuollaiset menneen maailman jäänteet kuin oikeakielisyys kiinnosta näitä jennajessicoita ja nicowalttereita pätkän vertaa. Ne on koko asialle ihan omg ja lol.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmetyttää, kun jotkut pistävät digikuviinsa sellaiset mustat reunat. Mielestäni ne pilaavat koko kuvan.

En myöskään tykkää siitä, että kuvia käsitellään jälkikäteen tietokoneella, varsinkaan jossakin luontokuvissa, kun eihän se maisema silloin oikeasti ole ollut sellainen, vaan se kuva on enemmän tai vähemmän feikki.
 

Kettumainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se on katsos herra Sistersin rumpukone silleen, että kun nyt väliviivaa pitää käyttää silloin kun kirjoittaa 30-vuotias, niin tottakai on liian vaikeaa ymmärtää että 30 vuotta kirjoitetaankin ilman. Eikä tuollaiset menneen maailman jäänteet kuin oikeakielisyys kiinnosta näitä jennajessicoita ja nicowalttereita pätkän vertaa. Ne on koko asialle ihan omg ja lol.

Se on katsos ,herra Sistersin rumpukone, sillä tavalla, että kun nyt väliviivaa pitää käyttää silloin kun kirjoittaa 30-vuotias, niin tottakai on liian vaikeaa ymmärtää, että 30 vuotta kirjoitetaankin ilman, eikä tuollaiset menneen maailman jäänteet, kuten oikeakielisyys kiinnosta näitä jennajessicoita ja nicowalttereita pätkän vertaa. Ne ovat koko asialle ihan omg ja lol.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Ihmettelen sitä, miten ihmiset jaksavat nähdä vaivaa Stadin slangista, mutta muut murteet "on niin ihQuja ja persoonallisia".

Ne on ihkuja, kun niillä laulavat ja runoja lausuvat söpöt silmienräpsyttelijät Mikkelistä ja jostain Laitilasta.

Stadin slangilla taas laulelee joku Tuomari Nurmio, ei kovin söpöä.

Että silleen...
 

Kissa Jansson

Jäsen
Suosikkijoukkue
We never give in
Samaa ihmettelen minä. Mikä siinä on niin kauheeta jos mä haluun mennä blobikan bärtseille tsittamaan ja tsiigaamaan skiglareita kun skönellä blosaa?

Ei kai se sen kauheampaa ole kuin vaikka se, että mää seison rotvallir reunalla pipa päässä. Ihmisillä vain on se iänikuinen tarve kehua/puolustaa omaansa ja moittia muita.
 

DrAvalanche

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on katsos herra Sistersin rumpukone silleen, että kun nyt väliviivaa pitää käyttää silloin kun kirjoittaa 30-vuotias, niin tottakai on liian vaikeaa ymmärtää että 30 vuotta kirjoitetaankin ilman.

Tuo on ehkä totta. Olisin tosin kuvitellut, että ennemminkin väliviivat alkaisivat jäädä pois niistä muodoista joihin ne kuuluisivat kuin päinvastoin. Mutta mualima on ihmeellinen.

Jotten veisi ketjua ulos aiheestaan, ihmettelen tänään kotikaupunkini täydellisiä kesäkelejä. Silloinkin kun sataa, sataa yöllä, ja aamun tullen se kiltisti lakkaa. Myrskykin kiersi kunnioittavan välimatkan päästä.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Samaa ihmettelen minä. Mikä siinä on niin kauheeta jos mä haluun mennä blobikan bärtseille tsittamaan ja tsiigaamaan skiglareita kun skönellä blosaa?

En edes ihmettele, että joitain ärsyttää slangin puhuminen keskustelupalstalla, mutta se ihmetyttää, että pilke silmäkulmassa kirjoitettu viesti, joka sisälsi vain muutaman slangisanan saa jonkun kiukuttelemaan. Ymmärtäisin jos tosiaan olisin kirjoittanut koko viestin slangiksi.

Ps: Kiitos ex Azulille (en muista nimihirviötäsi tähän hätään) vastauksesta tupakanhinta ihmettelyyni. Oot nasta friidu ;) (Kuka vetistelee ensimmäisenä lapsellisesta hymiöstä? )
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
En edes ihmettele, että joitain ärsyttää slangin puhuminen keskustelupalstalla, mutta se ihmetyttää, että pilke silmäkulmassa kirjoitettu viesti, joka sisälsi vain muutaman slangisanan saa jonkun kiukuttelemaan. Ymmärtäisin jos tosiaan olisin kirjoittanut koko viestin slangiksi.
Minulle on ainakin ihan sama, jos joku pistää kirjoituksiinsa murresanoja vaikka vähän enemmänkin. Kyllä miultakin lipsahtaa joskus satunnainen mie. Oleellista on, että asia välittyy myös murrealueen ulkopuolisille, sillä sehän lienee keskustelupalstan idea - se, että keskustelu on mahdollisimman monen ymmärrettävissä. Elitismi on pöljää, oli kyseessä sitten tsadin klangi tai vaikka Rauman käsittämätön puheenparsi. Niitä puhukoot halukkaat keskenään. Yleiset viestit mieluiten yleissuomella, kiitos. Näin jutuissa pysyy mukana.

Enkä todellakaan nyt vittuillut kenellekään, kunhan totesin.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Mä olen kuullut aina stadin slangia puhuttavan leuhkasti. Oma vitutus stadin slangia kohtaan kumpuaakin pohjimmiltaan juuri tästä syystä.

Kyllä SL hyvältä kuulostaa, kun sitä puhutaan normaalisti.

Alla olevassa linkissä "Handu pumpula"-sarjasta omaan korvaan ei-leuhkasti puhuttua stadin slangia.

http://www.youtube.com/watch?v=jSg-qzvmNE8

Oman kokemukseni mukaan Stadin slangista missään muodossa ärsyyntyvät ainoastaan henkisesti maalaiset. Käytännössä mistään murteesta ärsyyntyvät ovat aina henkisesti maalaisia ja huvittavia peräkammarin tyttöjä ja poikia (tästä malliesimerkkinä mielikuvitushahmo scholl).
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Mä olen kuullut aina stadin slangia puhuttavan leuhkasti. Oma vitutus stadin slangia kohtaan kumpuaakin pohjimmiltaan juuri tästä syystä.

Kyllä SL hyvältä kuulostaa, kun sitä puhutaan normaalisti.

Epäilisin, että slangia puhuu "leuhkasti" vain junantuomat muutaman sanan oppineet, jotka ovat mielestään enemmän stadilaisia kuin stadilaiset itse. Stadilainen kun ei edes huomaa puhuvansa slangia. Nykyään se tosin ilmenee vain yleensä muutamana sanana joissakin lauseissa.

Tiedän kyllä mitä tarkoitat tuolla. "Stikkaa spåra tai mä vedän sua spadduun saatana".
 

Baldrick

Jäsen
Samaa ihmettelen minä. Mikä siinä on niin kauheeta jos mä haluun mennä blobikan bärtseille tsittamaan ja tsiigaamaan skiglareita kun skönellä blosaa?

Johtuisikohan siitä, että tuostakaan hommasta en tajua hevosen helvettiä. Ei sillä, en minä siitä valita. Ja mielellään saa käyttää yleisimpiä sanoja, kuten esim. snadi. Mutta hankaloittaahan se vähän lukemista jos ei ymmärrä puoliakaan toisen ruapustuksista. Ja toisena tietenkin veikkaan, mistä muut valittaa stadin slangissa on se, että muiden mielestä se kuulostaa hieman.. hmmm.. noh, ylimieliseltä. Tai ainakin omaan korvaani.

Edit. Eikä siis itseäni haittaa lukea täällä mitään murteheita tahi slankkeja, mutta siitä tekstistä vaan pitää saada selvää kuitenkin. Ettei sitten bamlata snifisti spöddejä nepiksel.

Ps. Savon murre on kaunista. Olkkonä männä viikolla ku Janne vuan lipittel mun juamat iliman et kysynnä luppaa.
 
Viimeksi muokattu:

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
En uskalla laittaa Evilille hymiötä bannin pelossa, mutta totean, että on erittäin kiusallista tosiaan kuunnella vaikkapa bussipysäkillä, kun joku heittää rehvakkaasti slangia, mutta sanat eivät tarkoitakaan sitä mitä kaveri olettaa niiden tarkoittavan.

Jostain syystä huvituin myös valtavasti, kun jokunen vuosi sitten tulin hallilta kotiin raitiovaunulla. Takana oli neljä Jokeri-pelipaitoihin (paikallispeli) pukeutunutta poikaa, jotka puhuivat ruotsia. Omalla hyvin vajavaisella ruotsinkielen taidollani ymmärsin heidän puhuvan moottoripyöristä ja kuka on ajanut kovimpaa milläkin vehkeellä. En voinut pitää enää pokkaa, kun yksi totesi innoissaan lopuksi, että "No vittu i sommaren har jag en pikasliippari..."

EDIT: Repe, siinähän tietysti halutaan mennä istumaan Mustikkamaan kallioille katsomaan purjeveneitä, kun merellä tuulee. :)
 
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ps: Kiitos ex Azulille (en muista nimihirviötäsi tähän hätään) vastauksesta tupakanhinta ihmettelyyni. Oot nasta friidu ;)

Kyl mää ny kiittele kauhiast ;)

Ja toisena tietenkin veikkaan, mistä muut valittaa stadin slangissa on se, että muiden mielestä se kuulostaa hieman.. hmmm.. noh, ylimieliseltä. Tai ainakin omaan korvaani.

Ihmettelen, tästäkö johtuu se, että hesaalaaset on ei-helsinkiläisten mielestä ylimielisiä kusipäitä. Jos, niin kevyestipä on tuomio tullut...

En uskalla laittaa Evilille hymiötä bannin pelossa, mutta totean, että on erittäin kiusallista tosiaan kuunnella vaikkapa bussipysäkillä, kun joku heittää rehvakkaasti slangia, mutta sanat eivät tarkoitakaan sitä mitä kaveri olettaa niiden tarkoittavan.

Tähän vahva sama. Koskee myös vierasperäisiä sanoja, sanontoja jne.
 

Baldrick

Jäsen
Ihmettelen, tästäkö johtuu se, että hesaalaaset on ei-helsinkiläisten mielestä ylimielisiä kusipäitä. Jos, niin kevyestipä on tuomio tullut...

Ei kyllä se maine on ihan ansaittu useimpien kohdalla. Monet, jotka muuttavat tai tulevat Helsingistä käymään ajattelevat itseään jotenkin big city peoplena landen keskellä. Parit oikein ylimieliset paskat olen tavannut ja toivoin, että menisivät takaisin Helsinkiin, jos se kerta on niin suuri ja mahtava mesta, missä kaikki ihmiset ovat lähtökohtaisesti parempia ja kusevat kukkia ja kalliita vaatteita. Vittu on meilläkin keskustassa joku fiini kauppa.. Olikohan se Seppälä. Mäkkäritkin menossa konkkaan, kun Mummin pullapuoti vie kaikki asiakkaat täälläpäin.

Tästä voi tietenkin johtua, että stadin slangia puhuvat yhdistetään suoraan näihin ylimielisiin aapporeihin, vaikkei he sitä olisivatkaan.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Veikkausliigapomo ihmettelee yleisömäärien pienuutta

Pääsinpä ihmettelemään ihmettelyä. Eikös Veikkausliigassa vieläkin pidetä parhaimmilla kesäkeleillä lomatauko ja toisaalta potkitaan sitten palloa räntäsateessa keväällä ja syksyllä? Johtuisko ehkä siitä?
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No eipä ole tänä kesänä ollut mitään pitempää taukoa. Trendi vaan on nyt sellainen että jalkapallo ei suomalaisia kiinnosta. Yksi syy lienee se että pelejä pelataan liiaksi maksullisten TV-kanavien ehdoilla. Mahtaako tällä kaudella olla yhtään "täyttä" seitsemän ottelun kierrosta.
Jos Suomi joskus pääsee jalkapallon arvokisoihin niin sitten on toiveita että myös kotimainen sarja alkaa kiinnostaa. No, eikös seuraaviin EM-kisoihin pääse jo 24 maata?! Suomen mahdollisuudet kasvavat ratkaisevasti.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Eikös Veikkausliigassa vieläkin pidetä parhaimmilla kesäkeleillä lomatauko ja toisaalta potkitaan sitten palloa räntäsateessa keväällä ja syksyllä? Johtuisko ehkä siitä?

Yksi syy lienee se että pelejä pelataan liiaksi maksullisten TV-kanavien ehdoilla.
Occamin partaveitsi. Suomalaisen jalkapallon taso on paskaa. Siinä se syy.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Tästä voi tietenkin johtua, että stadin slangia puhuvat yhdistetään suoraan näihin ylimielisiin aapporeihin, vaikkei he sitä olisivatkaan.
Tämä murreasia on kyllä mielenkiintoinen, joskin enemmänkin näissä tuntuisi olevan kyse kulttuurieroista. Olen tehnyt muutaman pidemmän pyöräreissun etelästä pohjoiseen, joiden aikana murteiden ja kulttuurin hitaan muutoksen on huomannut kyllä selvästi, pyörän kanssa kun tulee pysähdeltyä käytännössä jokaisessa kylässä.
Pohjoisempien ihmisten epäluuloinen suhtautuminen eteläläisiä kohtaan on aika ilmiselvää. Jos satuin puhuttelemaan kassaa "liian stadilaisittain", oli palvelu usein selvästi töykeämpää, kuin jos muistin puhua edes jotenkin maalaistyylillä.

Toki juuri palvelu on muutoinkin yksi selvimmistä kulttuurieroista etelän ja pohjoisen välillä. Etelässä saat nopeaa ja asiallista palvelua, ja palvelutapahtuman molemmat osapuolet pyrkivät saattamaan sen mahdollisimman nopeasti päätökseen. Pohjoisempana puolestaan ei pidetä kiirettä, kun ehtiihän sitä kohtakin, ja etelän tyyliin tottuneilla alkaa usein olla jo kulmakarvat kohoilleet tai korvat lämmenneet siinä vaiheessa, kun kaffet on viimein kupissa ja hinta lyöty kassaan asti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös