Ihmettelyketju

  • 6 354 206
  • 38 764

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Käsittääkseni tuolla on aika usein valokuvaaminen kielletty, mutta en kyllä tiedä miksi.

Muistaakseni Ruotsissa on voimakas yksityisyyden suoja ja syytteessä olevasta ei saa kertoa juuri mitään, ennen kuin oikeudenistunto on päättynyt.
Esimerkiksi Palmen murhasta aikoinaan syytteessä ollut Christer Petterssonin nimeä tai kuvaa ei juklkaistu ruotsalaisissa lehdissä, ennen tuomion julistusta, vaikka Suomen lehdet/media käsitteli asiaa nimellä ja kuvalla laajastikin samaan aikaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ihmettelen sitä että Suomessa annetaan näiden nuorten tappajien ja muiden kriminaalien istua oikeussalissa huppu naamalla, tai hattu, tai joku pyyhe tai jotain. Pikkuisen pitäisi kunnioittaa oikeutta, osoittaa nöyryyttä ja kohdata tekosensa naama paljaana. Mitäs sitten vaikka lärvi päätyisi lehteen, tietävätpähän ihmiset ketä tulee kavahtaa. Ken ei halua nassuaan iltiksen kanteen raastupakuvassa jättäkööt vaan murhat tekemättä, niin simppeliä se on.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Muistaakseni Ruotsissa on voimakas yksityisyyden suoja ja syytteessä olevasta ei saa kertoa juuri mitään, ennen kuin oikeudenistunto on päättynyt.
Esimerkiksi Palmen murhasta aikoinaan syytteessä ollut Christer Petterssonin nimeä tai kuvaa ei juklkaistu ruotsalaisissa lehdissä, ennen tuomion julistusta, vaikka Suomen lehdet/media käsitteli asiaa nimellä ja kuvalla laajastikin samaan aikaan.

Joo, kaverin Ruotsissa asuva äiti kertoili noihin aikoihin että paikallisessa lehdistössä C. Pettersson tunnettiin vain nimellä "40-vuotias" pitkän aikaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihmettelen sitä että Suomessa annetaan näiden nuorten tappajien ja muiden kriminaalien istua oikeussalissa huppu naamalla, tai hattu, tai joku pyyhe tai jotain. Pikkuisen pitäisi kunnioittaa oikeutta, osoittaa nöyryyttä ja kohdata tekosensa naama paljaana. Mitäs sitten vaikka lärvi päätyisi lehteen, tietävätpähän ihmiset ketä tulee kavahtaa. Ken ei halua nassuaan iltiksen kanteen raastupakuvassa jättäkööt vaan murhat tekemättä, niin simppeliä se on.
Olen kuullut huhuja, että joskus oikeudessa on istunut henkilöitä, jotka jättäneet murhat tekemättä ja siten osoittautuneet syyttömiksi käsiteltävään tekoon. Toki se olisi kätevää jos ennen sitä oikeudenkäyntiä tiedettäisiin, että ketkä ovat syyllisiä, niin voisi niiltä sitten huput kieltää.
 
K

kiwipilot

Naisasiat -ketjua luettuani en voi olla ihmettelemättä, miten nimim. scholl jaksaa keskittyä päivästä toiseen muiden palstalaisten viihdyttämiseen. Kerrassaan hulvatonta menoa, jälleen kerran. Pro scholl:)
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Minua ihmetyttää Sveitsin armeijan systeemi. Siis se, että jokainen asevelvollinen asepalveluksen suoritettuaan vie henk.koht. aseensa kotiin höysteenä kourallinen ammuksia. Ei tuo itsessään vielä niinkään ihmetytä, mutta se ihmetyttää, että miksei Sveitsistä päin kovin usein kantaudu mitään joukkomurha-, perhesurma- tai aseellinen ryöstö -uutisia jenkkilän tapaan. Kun siis käytännössä joka ainoassa taloudessa, jossa asuu alle 42v äijä, on rynkky tai automaattipistooli siivouskomerossa. Ei voi ymmärtää. Jos joka jenkkitaloudessa olisi rynkky ammuksineen niin arvata saattaa, mitä siitä seuraisi.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Suomen vanhin toimiva (tai siis vielä jokin aika sitten toiminut) yritys, Frenckellin Kirjapaino Oy on jättänyt konkurssihakemuksen. Firma on perustettu vuonna 1642, siis vain hieman ennen kuin Raimo Helminen pelasi ensimmäisen ottelunsa Ilveksen paidassa. Kyseinen kirjapaino painoi muun muassa ensimmäisen Kalevalan.

Nykyinen toimitusjohtaja Berndt von Frenckell edustaa yhdeksättä sukupolvea firmassa. Ihmettelenkin, voiko kukaan oikeastaan todella ymmärtää, mikä on miehen fiilis tällä hetkellä?

Tarkoitan sitä, että kyllähän konkursseja yritysmaailmassa riittää — eiväthän ne nyt elämää ihmeellisimpiä asioita ole — mutta itse en kykene venymään eläytymiseen Berndtin ajatuksiin tällä hetkellä. Firma on toiminut 366 vuotta, ja hän saa olla sukupolvien saatossa se, joka sammuttaa valot.

Kaikkihan tietävät, ettei Suomessa ole helppoa toimia yrittäjänä, mutta tässä kohtalossa — ja miehen suhtautumisessa siihen — on kyllä ihmeteltävää.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
-- Ei voi ymmärtää. Jos joka jenkkitaloudessa olisi rynkky ammuksineen niin arvata saattaa, mitä siitä seuraisi.

No siellähän on noin puolessa talouksista käsiase tyynyn alla. Jos vain pankista hakee lainaa, saa sieltä pistoolin patruunoineen kaupantekijäisinä.

Jos Suomessa olisi sama systeemi, vedettäisiin työttömyys, viina, kirves ja perhe -yhdistelmällä kylmäksi suhteellisesti enemmän väkeä kuin Yhdysvalloissa. Nythän meillä yleensä vain tökitään puukoilla.
 

d2uce

Jäsen
Olen kuullut huhuja, että joskus oikeudessa on istunut henkilöitä, jotka jättäneet murhat tekemättä ja siten osoittautuneet syyttömiksi käsiteltävään tekoon. Toki se olisi kätevää jos ennen sitä oikeudenkäyntiä tiedettäisiin, että ketkä ovat syyllisiä, niin voisi niiltä sitten huput kieltää.

Vähän oma-aloitteisuutta kaivataan tähän. Evilin ehdotushan on loistava. Ei tuhlattaisi resursseja, kun huputtomat voitaisiin aina suorilta heittää häkkiin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä taasen viittaan noille faktoille kintaalla.

Flunssa on sairaus, syöpä on sairaus, sappikivet on sairaus. Ne tulevat kun tulevat. Kun ihminen ostaa viinaa, juo sitä, nauttii kännissä olemisesta, ostaa lisää viinaa, juo lisää jne. ei se ole sairautta. KUKAAN ei dokaa siksi että on sairas. Juoppo dokaa siksi että haluaa olla humalassa, piste. Kukaan ei sille väkisin viinaa kaada kurkkuun. Jos siinä menee elämä vituiksi niin voi voi. Turha itkeä sairautta, se on OMA VALINTA.

Mites HIV/AIDS? Onko se sairaus vai oma valinta? Aika minimaalinen riski on saada aidsia jos ei ikinä harrasta suojaamatonta seksiä, varmemmaksi vakuudeksi voisi pidättäytyä seksistä kokonaan.

Entäs burn out? Vittujako sitä töitä pitäisi tehdä alun alkaenkaan, ja jos sinne töihin nyt pitää mennä niin valitsisi sitten sellaisen paikan jossa ei tarvitsisi mitään tehdä, niinkö?

Alkoholismi on sairaus, ei siitä pääse mihinkään. Useimmille viina sopii, joillekin ei sovi. Alkoholistille on turha lähteä mesoamaan jostain itsekurista ja että ei ole pakko juoda jos ei tahdo. Alkoholistin paraneminen lähtee siitä, että hän tajuaa että ei itse pysty juomistaan lopettamaan vaan tarvitsee siihen apua, koska on alkoholisti eli sairas. Eikä hän tämän tajuamisen jälkeen ajattele, että koska tämä on sairaus niin ei hän sille mitään voi ja jatkaa dokaamistaan vaan pikemminkin että koska hän on sairas niin hän tarvitsee apua parantuakseen.

Jos alkoholismi on ihmisen oma valinta eikä sairaus, niin miksi siitä edes pitäisi parantua?
 
Suosikkijoukkue
OJ, Kouvolan Edustuskiekko ry, The Villans
...Alkoholismi on sairaus... Jos alkoholismi on ihmisen oma valinta eikä sairaus, niin miksi siitä edes pitäisi parantua?

Sitä en kiistä, etteikö alkoholismi/päihderiippuvuus olisi sairaus. Mutta kyllähän tuo on alkujaan oma valinta, sillä eihän kukaan ole koskaan pakottanut ihmistä juomaan alkoa.
Jostainhan se on lähtenyt liikkeelle, jolloin se ei vielä alkoholismia ollutkaan. Osittain voisi sanoa luonteen heikkoudeksi, koska kuitenkin monella alkoholistilla se korkki on lähtenyt suuremmassa määrin aukeamaan jonkun tapahtuman vuoksi.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikä hän tämän tajuamisen jälkeen ajattele, että koska tämä on sairaus niin ei hän sille mitään voi ja jatkaa dokaamistaan vaan pikemminkin että koska hän on sairas niin hän tarvitsee apua parantuakseen.

No kyllä eräs tuntemani alkoholisti ajattelee että alkoholismi on sairaus joka johtuu geenivirheestä. Täten ei kannata edes yrittää parantua.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osittain voisi sanoa luonteen heikkoudeksi, koska kuitenkin monella alkoholistilla se korkki on lähtenyt suuremmassa määrin aukeamaan jonkun tapahtuman vuoksi.

No ei se noin yksinkertaista ole. Nuoruudessani kaveripiirini ajanviettotapoihin vain kuului oluen kiskominen. Yhdelle se jäi päälle, muille ei. Ei se kaveri aloittaessaan voinut tietää päätyvänsä alkoholistiksi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Alkoholistin paraneminen lähtee siitä, että hän tajuaa että ei itse pysty juomistaan lopettamaan
Tässä on juuri se kiteytettynä mihin minä en usko. Kyllä varmasti pystyy jos haluaa. Vai joku näkymätön voima, riivaajako se kuljettaa juoppoa kuin tahdotonta zombia Alkoon, valitsee pullon, maksaa, korkkaa, kaataa ihmisen kitaan...? Ei se mene niin. Aikuinen ihminen kyllä tietää mitä tekee, ja voi olla tekemättä halutessaan.

Tupakointikin sitten on varmaan sairaus. Siinäkin oireet on samat: koukkuun jäädään, pakko on saada ainetta tai tulee huono olo, irtipääsy on vaikeaa... Nikotinismi?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mites HIV/AIDS? Onko se sairaus vai oma valinta? Aika minimaalinen riski on saada aidsia jos ei ikinä harrasta suojaamatonta seksiä, varmemmaksi vakuudeksi voisi pidättäytyä seksistä kokonaan.

Tätä listaa voisi tosiaan jatkaa loputtomiin.

Suurin osa keuhkosyöpäpotilaista voitaisiin jättää hoidotta, mitäs ovat vuosikymmenet vetäneet sitä röökiä, tai asuneet sisällä polttavan kanssa samassa asunnossa.

Mitäs sitä sydäninfarktipotilaitakaan hoitamaan, koska todella usein kohtaus johtuu epäterveellisistä elämäntavoista. Samoin on laita esim. aikuisiän diabeteksen kohdalla, täysin itse aiheutettua.

Entäpä esim. urheilijoiden loukkaantumiset? Vittuako niitä hoitamaan, kuka käski urheilla?

jne. jne.

Alkoholismi on siis sairaus. Kukaan ei tietoisesti halua sitä olotilaa, joka vaikkapa viikon rännin jälkeen seuraa, ei taatusti. Vaikka ne juomat on todellakin ihan itse päätetty hankkia.
 

Tamake

Jäsen
Tässä on juuri se kiteytettynä mihin minä en usko. Kyllä varmasti pystyy jos haluaa. Vai joku näkymätön voima, riivaajako se kuljettaa juoppoa kuin tahdotonta zombia Alkoon, valitsee pullon, maksaa, korkkaa, kaataa ihmisen kitaan...? Ei se mene niin. Aikuinen ihminen kyllä tietää mitä tekee, ja voi olla tekemättä halutessaan.

Tupakointikin sitten on varmaan sairaus. Siinäkin oireet on samat: koukkuun jäädään, pakko on saada ainetta tai tulee huono olo, irtipääsy on vaikeaa... Nikotinismi?

Ei välttämättä pysty.

Alkoholi vaikuttaa aivojen palkitsemisjärjestelmään ja voi muuttaa sen normaalia toimintaa. Lähteenä voisi käyttää vaikkapa Petri Hyytiän jorinoita aiheesta. (Petri Hyytiä on Kansanterveyslaitoksen alkoholitutkimusyksikön tutkija ja Helsingin yliopiston neurobiologian dosentti.)

E: Ja tästä vinkkelistä vaikuttaisi sairaudelta, vaikka olisikin itse aiheutettu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Juoppo valittaa olevansa sairas, koska ei halua kohdata juopottelunsa seurauksia. Pää on helppo laittaa pensaaseen: en pysty lopettamaan, olen sairas! Kyllä pystyy, jos on motivaatiota. Miten muuten on selitettävissä ne juopot, jotka ovat donkanneet vuosia ja vuosikymmeniä ja sitten lopettaneet? Ihan ilman Jeesusta, ilman AA:ta... Nekö sitten eivät olleet sairaita?

Helvetti, mitä itsepetosta. Juoppo on juoppo, piste.

Enempää en tästä asiasta sano.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juoppo valittaa olevansa sairas, koska ei halua kohdata juopottelunsa seurauksia. Pää on helppo laittaa pensaaseen: en pysty lopettamaan, olen sairas! Kyllä pystyy, jos on motivaatiota. Miten muuten on selitettävissä ne juopot, jotka ovat donkanneet vuosia ja vuosikymmeniä ja sitten lopettaneet? Ihan ilman Jeesusta, ilman AA:ta... Nekö sitten eivät olleet sairaita?

Ettäkö jossain on olemassa ex-alkoholisteja, jotka vuosikausia, jopa vuosikymmeniä dokattuaan (ja nyt en siis puhu perinteisistä päivittäisistä tissuttelijoista, joita Suomi on pullollaan vaan ihan oikeista kunnon alkoholisteista) vain yhtäkkiä päättivät että enpä muuten enää juo ja that's it? Eivät tarvinneet mitään apua siihen? Uskotkohan tuohon itsekään?
 
Niin no, toisille ei kehity riippuvuutta. Itse en ole onnistunut (onneksi) hankkimaan riippuvuutta mihinkään nautinto aineeseen. Tupakkaa olen kokeillut, mutta en saanut siitä mitään kiksejä, joten en sitä jatkanut. Ilman kahvia pystyy olemaan viikkotolkulla, vaikka sitä tavan ja maun takia tuleekin juotua lähes päivittäin. Viinaakin on kiva juoda sen rentouttavan vaikutuksen takia. Ilman sitä pystyy kuitenkin olemaan helposti jos vaan haluaa. Toisille taas kehittyy riippuvuus helpostikin ja siitä eroon pääseminen ei ole helppoa. Kai tähän on joku tieteellinenkin selitys, ainakin muistaisin jostain niin joskus lukeneeni. Ketjun aiheeseen liittyen ihmettelenkin että miten joillain voi olla niin voimakas riippuvuus ettei voi lopettaa sitä tupakan polttoa tai muun nautintoaineen käyttöä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten Pentti Matikainen onnistuukin aina tyrimään kaiken? Oikea Anti-Midas... Menee oikeusjuttuun todistajaksi ja päätyy lopulta itse syytetyksi... Ei näin!
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Miten Pentti Matikainen onnistuukin aina tyrimään kaiken? Oikea Anti-Midas... Menee oikeusjuttuun todistajaksi ja päätyy lopulta itse syytetyksi... Ei näin!

Vaikka Matikainen on tehnyt penailusta käsitteen, niin vähän kyllä sääliksi käy miestä. IFK:ssakin oli hyvät hetkensä esim työsulkukauden joukku, ei ole Penan vika että Vokoun ei saanut mitään kiinni. Pena oli kyllä viimeiseen asti IFK:n ja brändin mukainen mies, sydänkin reistaili, kun Pena koitti nostaa IFK:ta. Paljon paskoista hommista kaatui pelkästään Penan niskaan, vaikka hallitus oli vähintään yhtäsyyllinen, tätä emme koskaan saa tietää.

Nybarin helpompi jatkaa, kun tehtäviä on jaettu ja yksi mies ei saa koko lastia hoidettavakseen. Lisäksi uudistunut hallitus haluaa muutakin kuin ryminää ja tutinaa.

Edit: Urheilu on raakaa peliä, Pena sai pitkän aikaa yrittää ja kun mitään menestystä ei oikein tullut niin sai väistyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös