Ihmettelyketju

  • 6 350 590
  • 38 754

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmettelen, miten Vasemmistoliiton kansanedustaja Pentti Tiusanen nauttii edelleen Kymenlaaksossa niin suurta kunnioitusta, että hänet äänestetään kerta toisensa jälkeen eduskuntaan. Tuli vain mieleen näistä uusimmista häneen kohdistuneista rikosepäilyistä. Maanpetturuusasiathan hän kuittasi "nuoruuden hairahduksiksi", mitähän lienee nämä uusimmat. Vastenmielisempää poliitikkoa saa kyllä hakea. Tenniläkin on sentään suoraselkäinen kommunisti.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
.................

Olen itse ihmetellyt tätä täysin samaa asiaa? Miksi toimittajat lausuvat tahalteen nimiä väärin? Eiväthän läheskään kaikki tätä tee, mutta muutavat harrastavat tätä. Ei luulisi suomalaiselle toimittajalle suomalaisten nimien lausuminen olla kovin vaikeaa, vaikka muut kielet jotain ongelmia tuottaisivatkin. Ehkä he ovat sitä mieltä, että kun englantikin lausutaan päin persettä niin tehdään sama myös suomen kanssa.
 

J.Petke

Jäsen
Otetaan alkuun esimerkki:

Suomalainen toimittaja haastattelee englanninkielistä henkilöä, tietysti englanniksi, ja kyselee tältä esimerkiksi Suomesta tai suomalaisista (jostain syystä tässä vaiheessa tulee väkisinkin mielikuva Jussi Saarisesta haastattelemassa jotain kanukkipelaajaa jääkiekon mm-kisoissa). No kuitenkin, kun toimittaja mainitsee haastattelussaan vaikkapa Helsingin tai Teemu Selänteen niin hän ääntää ne [helSINkii] tai [tiimu sölaani] (en nyt just muista miten noi painotukset merkittiin). Mutta miksi? Miksei niinkuin me suomalaiset ne sanomme? Kai haastateltavat ymmärtäisivät vaikka äännettäisiin ihan Teemu Teemuna tai Helsinki Helsinkinä? Taivutaanko tässä ihan vapaaehtoisesti englanninkielisten vallan alle vai onko tälle joku muu selitys. Itse olen aina tykännyt englannin kielestä ja sen opiskelusta eikä tämä ole sen kummemmin mikään barrikadille nousu mutta ajattelin kysäistä jos jollakin on tähän joku hyvä selitys. Kiitoksia jo etukäteen ja hyvät viikonloput!

Itse olen ainakin huomannut, että esim amerikkalaiset, britit eikä kanukit ymmärrä jos lausun "Selänne" vaan nimi pitää vääntää enkkumuotoon. Kaikkien nimien kohdalla ei näin käy mutta mitä enemmän lausuminen eroaa normaalista nimestä niin helpommalla pääset kun lausut englantilaisittain.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse olen ainakin huomannut, että esim amerikkalaiset, britit eikä kanukit ymmärrä jos lausun "Selänne" vaan nimi pitää vääntää enkkumuotoon. Kaikkien nimien kohdalla ei näin käy mutta mitä enemmän lausuminen eroaa normaalista nimestä niin helpommalla pääset kun lausut englantilaisittain.

Joo, noin se todellakin menee. Se vain pahentaisi asiaa, jos koittaisi lausua erittäin selvästi suomeksi se-län-ne, "etsä nyt vittu tajua?"

Englannissa asuessani lausuin nimeni esimerkiksi pankkiin soittaessa samalla tavalla kuin pankkineitikin. Minun mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä vaan totta kai neitikin ymmärtää helpommin hänelle tutun muodon. Kavereille ja muille voi sitten opettaa miten se oikeasti lausuttaisiin.
 

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
vanhukset

Olin Porin prismassa palauttamassa pulloja juhannuksen jälkeisellä viikolla. Mulla kärryllinen pulloja ja jonossa, jolloin vanha papparainen kädessään 1,5 l coca cola pullo tulee kysymään että voiko hän palauttaa tämän ennen minua. OK, papparainen jonoon edelleni. Tämän jälkeen ko. mies huikkaa kaverilleen että tule tänne, papparaisen kaveri (yhtä vanha) tuo ostoskärryllisen pulloja mun eteen. Ei vituttanut taas ollenkaan....
 

d2uce

Jäsen
Olin Porin prismassa palauttamassa pulloja juhannuksen jälkeisellä viikolla. Mulla kärryllinen pulloja ja jonossa, jolloin vanha papparainen kädessään 1,5 l coca cola pullo tulee kysymään että voiko hän palauttaa tämän ennen minua. OK, papparainen jonoon edelleni. Tämän jälkeen ko. mies huikkaa kaverilleen että tule tänne, papparaisen kaveri (yhtä vanha) tuo ostoskärryllisen pulloja mun eteen. Ei vituttanut taas ollenkaan....

Jos näkisin jonkun joutuvan noin härskin vanhusvedätyksen kohteeksi auttaisin tätä uhria ilomielin survomaan sen papparaisen ystävineen sinne palautusautomaattiin.

Vaikka vanhukset ovat minullekin useita tuskaisia hetkiä aiheuttaneet, en ole vielä vastaavaan röyhkeyteen törmännyt. Rupesipa vituttamaan jo etukäteen seuraava kauppareissu ja mahdolliset kusipäävanhukset siellä.
 

Fordél

Jäsen
Ihmettelen Urheiluruudun juttujen järjestystä. Kaiken maailman ravitulokset, moukarikarnevaalit jne. tulee ensin ja sitten ruudun loppupuolella ilmoitetaan, että niin joo Minea Blomqvist on muuten US Openissa tällä hetkellä toisena...Ööö eikö siellä oikeasti osata laittaa näitä asioita oikeisiin mittasuhteisiin? Kumpikohan on kovempi tulos: Blomqvistin toinen sija kuin kuulakarnevaalien 19.52...
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Minkä helvekon takia täällä on näin hiljaista ? Onko kaikki muka lomalla vai menneet kuvaamataidon tunnilla ulos "piirtämään". Vittu minä olen töissä, täällä on tylsää. Viihdyttäkää minua, huomioikaa minut, olen tärkeä.

Perkele. Spämmiä kehiin.
 

R Hood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ravithan on kai edelleenkin toiseksi suosituin penkkiurheilumuoto Suomessa. Tosin pyöristelevät yleisömääriä ylöspäin yhtä kätevästi kuin SM-liigan runkkaripeleissä tai Hongan ja HJK:n kotimatseissa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pakko ihmetellä tällä kertaa ESEKin päätöksiä suomalaisen musiikkiteollisuuden tukemiseksi:

Esimerkiksi Children of Bodom on saanut levynsä promotilaisuuteen Helsingissä 7000 euroa. Mitä vittua? (Spinefarm Records)

Lauri Tähkä elonkerjuineen on kuitannut DVD:n tekoon 7000 euroa. Just. ( Universal Music OY)

PMMP ja Katri Ylander videoihinsa 4500 ja 5000 euroa (Sony BMG)
yms. yms.

Siis eikö näillä isoilla levylafkoilla ole tosiaan varaa kustantaa omien artistiensa tekeleitä? En minä katkera ole, mutta oma bändi on saanut tuolta tukena pelkkiä terveisiä. Luulisi että tukia voisi antaa niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Melkein sama kuin jos Suomen jääkiekkoliitto antaisi Teemu Selänteelle kymppitonnin uusia mailoja varten. Nih.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihmettelen, miten diskettien kanssa on voitu joskus elää. Käyn just tarkastuskierrosta, onko niihin jäänyt mitään tärkeää sisään ja lopputulos on se, että tiedostojen avaaminen kestää aivan saatanan kauan, levykkeille ei mahdu kuin pari hassua tiedostoa ja joka toinen levyke ei toimi lainkaan, yksi jopa jumitti windowsin, kuten vanhoina hyvinä aikoina usein kävi.

Ehkä on viisainta heittää suoraan roskikseen koko nippu.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kaikella kunnioituksella raveja kohtaan niin kyllähän tuo golfin naisten US Open on kuitenkin pikkasen eri luokan karkelo.

Golf ja ravit ovat shakkiin verrattavia "urheilulajeja" joten siinä mielessä voisi unohtaa nuo molemmat urheilusta kertovissa uutisissa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pakko ihmetellä tällä kertaa ESEKin päätöksiä suomalaisen musiikkiteollisuuden tukemiseksi:

Siis eikö näillä isoilla levylafkoilla ole tosiaan varaa kustantaa omien artistiensa tekeleitä? En minä katkera ole, mutta oma bändi on saanut tuolta tukena pelkkiä terveisiä. Luulisi että tukia voisi antaa niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Pitää toki ottaa huomioon, että tuen tarkoituksena on varmaankin edistää myyntiä. Kun ottaa huomioon paskan määrän "demonauha"-tasolla, niin on aika ymmärrettävää, että rahaa annetaan sinne, missä sillä on ehkä mahdollisuus tuottaakin jotain suomalaiselle musiikkiteollisuudelle.

Eihän urheilun valmennustukiakaan anneta höntsääjille, vaan tasonsa osoittaneille urheilijoille. Mutta jossain sitten menee se raja milloin tienaa "liikaa" kelvatakseen enää tuettavaksi, eikä kukaan noista mainituista esimerkeistä vielä kuulu varsinaisesti "30 donaa taskussa"-kaartiin.
 

Fordél

Jäsen
Golf ja ravit ovat shakkiin verrattavia "urheilulajeja" joten siinä mielessä voisi unohtaa nuo molemmat urheilusta kertovissa uutisissa.

Oletko koskaan pelannut golfia? Kyllä kyse on selkeästi urheilusta vaikka siinä ei syke itse liikkumisesta älyttömyyksiin nousisi. Äärimmäisen tarkka ja vaikea laji, jossa pitää hallita oma kroppa ja liikeradat. Jos se ei ole urheilua niin en tiedä mikä sitten.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Oletko koskaan pelannut golfia? Kyllä kyse on selkeästi urheilusta vaikka siinä ei syke itse liikkumisesta älyttömyyksiin nousisi. Äärimmäisen tarkka ja vaikea laji, jossa pitää hallita oma kroppa ja liikeradat. Jos se ei ole urheilua niin en tiedä mikä sitten.
Sehän kuuluu tähän palstaan, että ainoa urheilulaji on jääkiekko ja kaikki muut on jotain muuta.

Golf on juuri tuota, mitä kerroit. En ole pariin kesään ehtinyt itse pelata lainkaan, mutta siinä saa myös treenattua omia hermojaan suhteellisen hyvin, kun lyönti on välillä vähän hukassa. Ja muutamien onnistumisien jälkeen seuraava metsään lyönti palauttaa hyvin maan pinnalle. Lisäksi myös Golffissa tulee ihan hyvin liikuttua, vaikkakin matalammalla sykkeellä, kun kävelee sen 10 km muutaman kymmenen kilon bägi selässä ja välillä rämpii ryteikössä hakemassa palloa. Hieno laji näin aloittelijallekin, tosin vain vähän aikaa vievä ja hintava ainakin opiskelijalle.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Lueskelin tuossa huvikseni kaupan alan työehtosopimusta, kun jäin nyt muutamaksi päiväksi sairaslomalle. Katselin miten palkka maksetaan saikun ajalta, ja aloin ihmettelemään mitä tarkoittaa karenssi?

Olen ollut varastolla yli kuukauden, ja lukee työehtosopimuksessa että palkka maksetaan seuraavasti: sairausvakuutuslain karenssiaika (1+9 päivää). Olen saikulla kolme päivää, joten saan enkö saa palkkaa näiltä kolmelta päivältä aivan normaalisti? En tietoa muualtakaan, jäi vaivaamaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oletko koskaan pelannut golfia? Kyllä kyse on selkeästi urheilusta vaikka siinä ei syke itse liikkumisesta älyttömyyksiin nousisi. Äärimmäisen tarkka ja vaikea laji, jossa pitää hallita oma kroppa ja liikeradat. Jos se ei ole urheilua niin en tiedä mikä sitten.

Kyllä kyllä, golf on heti kroketin ja kyykän jälkeen tärkein nurmikolla tepastelu -laji juuri ennen petankkia ja aliarvostettua "pelkkää tepastelua".

Älä tallaa nurmikoita, nurmikoi on rauhoitettu.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lueskelin tuossa huvikseni kaupan alan työehtosopimusta, kun jäin nyt muutamaksi päiväksi sairaslomalle. Katselin miten palkka maksetaan saikun ajalta, ja aloin ihmettelemään mitä tarkoittaa karenssi?

Olen ollut varastolla yli kuukauden, ja lukee työehtosopimuksessa että palkka maksetaan seuraavasti: sairausvakuutuslain karenssiaika (1+9 päivää). Olen saikulla kolme päivää, joten saan enkö saa palkkaa näiltä kolmelta päivältä aivan normaalisti? En tietoa muualtakaan, jäi vaivaamaan.
Karenssi tarkoittaa sitä, että työsuhteen alkamisesta lähtien siltä ajalta ei saa sairauslomalta palkkaa. Eli sinulla käsittääkseni työsuhteen ensimmäisenä kymmenenä päivänä kannattaa mennä sairaana duuniin, hankkia jälkitauti ja sairastaa sitten tuplasti kun saa palkkaa.

Mulla karenssi oli kuukauden ja jouduin saikulle 31 päivää työsuhteen alkamisen jälkeen. Pistin juuri kyselyä onko kuukausi heillä 30 vai 31 päivää, kun ei palkkaa tullut tuolta päivältä. Enpä olisi vissiin muutenkaan saanut palkkaa, kun kävin julkisella puolella terveyskeskuksessa ja se ei kuulemma heille riitä. Kai tuokin jostain sopimuksen takapuolelta löydy windigseillä kirjoitettuna. Pidätämme oikeuden kusetuksiin...

edit. Ai niin, sen unohdin sanoa, että sopimusta tehdessä tämä firman yhteyshenkilö sanoi kahteen kertaan, ettei minulla ole tätä karenssia. Onko näillä sanoilla mitään painoarvoa? Voiko laskea suulliseksi sopimukseksi? En nyt jaksaisi hirveästi vääntää noiden kanssa. Saivat kusetettua muutaman huntin, mutta lähden firmasta vittuun heti kun nykyinen sopimus loppuu.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Golf on juuri tuota, mitä kerroit.

Lisäksi myös Golffissa tulee ihan hyvin liikuttua, vaikkakin matalammalla sykkeellä, kun kävelee sen 10 km muutaman kymmenen kilon bägi selässä ja välillä rämpii ryteikössä hakemassa palloa.

Niin, löytyyhän se shakkikin lehtien urheilusivuilta.

Miksi ihmeessä kannat tiiliskiviä bägissäsi, jos se kerran painaa muutaman kymmenen kiloa.

Että silleen...
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Karenssi tarkoittaa sitä, että työsuhteen alkamisesta lähtien siltä ajalta ei saa sairauslomalta palkkaa. Eli sinulla käsittääkseni työsuhteen ensimmäisenä kymmenenä päivänä kannattaa mennä sairaana duuniin, hankkia jälkitauti ja sairastaa sitten tuplasti kun saa palkkaa.

Mulla karenssi oli kuukauden ja jouduin saikulle 31 päivää työsuhteen alkamisen jälkeen. Pistin juuri kyselyä onko kuukausi heillä 30 vai 31 päivää, kun ei palkkaa tullut tuolta päivältä. Enpä olisi vissiin muutenkaan saanut palkkaa, kun kävin julkisella puolella terveyskeskuksessa ja se ei kuulemma heille riitä. Kai tuokin jostain sopimuksen takapuolelta löydy windigseillä kirjoitettuna. Pidätämme oikeuden kusetuksiin...

edit. Ai niin, sen unohdin sanoa, että sopimusta tehdessä tämä firman yhteyshenkilö sanoi kahteen kertaan, ettei minulla ole tätä karenssia. Onko näillä sanoilla mitään painoarvoa? Voiko laskea suulliseksi sopimukseksi? En nyt jaksaisi hirveästi vääntää noiden kanssa. Saivat kusetettua muutaman huntin, mutta lähden firmasta vittuun heti kun nykyinen sopimus loppuu.

Mutta siis http://www.pam.fi/tyoelama/tyoehtosopimukset/kaupan_ala/ täällä sanotaan että alle kk talossa olleet saavat karenssiajalta 50% palkasta, joten sehän sotisi täysin sitä vastaan että yli kk olleet eivät saisi karenssiajalta mitään? kun tuossahan lukee että palkallisen jakson pituus: sairausvakuutuslain karenssiaika (1+9 päivää).

Olen hukassa, menkööt kuumeen piikkiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös