Ihmettelyketju

  • 6 373 986
  • 38 790
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Ihmettelen jos tätä ei oo koskaan ihmetelty täällä.

Miksi oikeakätiset kiekkoilijat pelaavat vasen käsi alhaalla,eli ovat leftejä.
Ja vasenkätiset taasen pelaavat oikea käsi alhaalla ja ovat näinollen "raitteja".

Ei kai left/right tuon mukaan määräydy.
Kärjistetysti olen ymmärtänyt, että jos nappulalle lyöt leftin mailan ensimmäiseksi käteen, leftin puolella hän pelaa myös jatkossa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei kai left/right tuon mukaan määräydy.
Kärjistetysti olen ymmärtänyt, että jos nappulalle lyöt leftin mailan ensimmäiseksi käteen, leftin puolella hän pelaa myös jatkossa.
Empiirisen tutkimukseni mukaan on ihan sama, minkäkätisen mailan nappulalle lyö ensimmäisenä käteen. Kyllä se alakäsi valkkaa itse paikkansa, oli nappula sitten oikea- tai vasenkätinen. Jos lyöt luontaiselle leftille rightin mailan, se ottaa silti leftinä sen otteen. Minulla tuo koordinaatio on ainakin sellainen, että vasen jalka ja käsi lähinnä roikkuvat mukana. Jostain kumman syystä, koordinaatiokyvystä tai sen puutteesta johtuen tosin ponnistan aina samalta puolelta korkeushypyssä. Tarkoitan siis että flopatessa ponnistan oikealla, mutta kierähdystyylillä vasemmalla jalalla. Kun ei sieltä oikealta nyt vaan voi lähestyä rimaa.
 

Rocco

Jäsen
Ihmettelen jos tätä ei oo koskaan ihmetelty täällä.

Miksi oikeakätiset kiekkoilijat pelaavat vasen käsi alhaalla,eli ovat leftejä.
Ja vasenkätiset taasen pelaavat oikea käsi alhaalla ja ovat näinollen "raitteja".



Ite oon oikee kätinen ja pelaa rigthia.

Tottumiskysymys aika pitkälle tuo on. Yleensä Euroopassa annetaan oikeakätiselle helpommin leftin maila, että on vahva käsi ylhäällä ja se helpottaa harhauttamista ja mailankäsittelyä. Kanadassa ja USA:ssa pienissä kaukaloissa laukominen on isommassa roolissa, joten siellä helpommin taas annetaan maila sen mukaan että vahva käsi on antamassa lisää vääntöä laukauksiin.

Sen takia aika paljon kätisyyskin vaihtelee Atlantin välillä.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Onko kenelläkään heittää minkäänlaista tilastoa left/right-jakaumasta Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa? Itse olen oikeakätinen ja left, en pysty edes kuvittelemaan, että vaihtaisin otteen toisin päin.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ei kai left/right tuon mukaan määräydy.
Kärjistetysti olen ymmärtänyt, että jos nappulalle lyöt leftin mailan ensimmäiseksi käteen, leftin puolella hän pelaa myös jatkossa.
Sää et lapsista tiedä mitään? ;)

Kyllä se alakäsi valikoituu siitä ihan itsestään, ainakin meillä kävi niin. Jokaiselle on lyöty muksuna suoralapainen ensimmäisenä mailana käteen ja kaikki pelaavat vasemmalta puolelta. Keskimmäisestä likasta en vielä tiedä, mutta ensi vuonna on hänellä vuoro. Ja uskoisin että lefti tulee hänestäkin. Kaikki ovat oikeakätisiä joten kaipa tuo kätisyys tuohon ainakin jossain määrin vaikuttaa.
 

scholl

Jäsen
Yläkäsihän on se, mitä hallitaan. Sen vuoksi oikeakätinen pelaa leftiltä. Vasemmalla kädellä ei ole niin väliä, vaikka olisi millainen puukäsi siellä.
 

MusanMake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomi
Mulle löi ainakin faija leftin mailan käteen, kun itekkin pelas siltä puolelta. Oon ite kans miettiny samaa, että miksi näin, kun oikea on kuitenkin se parempi käsi. Ja tosiaan, veto on aina ollu korkeintaan keskinkertainen niin lätkässä ku sählyssäkin, mut jotenkin vaan varsinkin puolustava mailapeli yhdellä kädellä on parempaa ku on oikea ylhäällä. Ehkä.. Mene ja tiedä.

Mut kuitenkin Wayne pelas leftiltä ja jos mietitään et kummat on parempia, niin I rest my case... :)
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Sää et lapsista tiedä mitään? ;)

Kyllä se alakäsi valikoituu siitä ihan itsestään, ainakin meillä kävi niin. Jokaiselle on lyöty muksuna suoralapainen ensimmäisenä mailana käteen ja kaikki pelaavat vasemmalta puolelta. Keskimmäisestä likasta en vielä tiedä, mutta ensi vuonna on hänellä vuoro. Ja uskoisin että lefti tulee hänestäkin. Kaikki ovat oikeakätisiä joten kaipa tuo kätisyys tuohon ainakin jossain määrin vaikuttaa.

Juuh, en mitään absoluuttista totuutta ole asiasta esittänytkään, vaan ihan tuollaisella "urban legend"- linjalla liikkeellä.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Ei kai left/right tuon mukaan määräydy.
Kärjistetysti olen ymmärtänyt, että jos nappulalle lyöt leftin mailan ensimmäiseksi käteen, leftin puolella hän pelaa myös jatkossa.
Jos joskus saan omia lapsia, teen niistä tähtiä laittamalla niille rightin mailat käsiin. :)
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse pelaan myös vasen käsi alhaalla, vaikka olen oikeakätinen. Samoin lyön (jos pelaisin) golfissa ns. väärältä puolelta.

Paha mennä sanomaan miten tuo puoli on valittu. Itselleni ei ole koskaan, sen enempää mutsi eikä faijakaan, laittanut mitään mailaa mihinkään käteen, jostain sen olen pihalla oppinut. Kasariajalla kun pikkupoikana pelattiin pihalla katulätkää, niin sieltä kai se puoli on määräytynyt. Lainannut isoveljen mailaa tai jotain.

Tenniksessä muuan Toni Nadal laittoi täysin oikeakätiselle pikkupojalle, Rafael Nadalille mailan vasempaan käteen ja sillä ollaan menty tähän päivään asti. Perusteena se, että vasenkätisellä on tenniksessä pieni etu puolellaan, kun pääsee syöttämään kakkosruutuun (ratkaisupallot) oikeakätisen rystylle ns. ulospäin. Joten kyllä niillä vanhempien/enojen/setien/veljien neuvoilla on vaikutusta puolien valinnassa, kun ihan pikkupojista puhutaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
En tiedä, mistä ovat kaikkien kätisyysvalinnat tulleet, mutta itse olen oikeakätinen, ja kaikki mailapelit pelaan oikeakäsi alhaalla. Jääkiekko, kaukalopallo, golf, pesäpallo, sähly nyt ainakin ovat lajeja joita on tullut ja tulee edelleen harrastettua. Olen niin vahvasti oikeakätinen, ettei leftin lyönnistä tule mitään minkään lajin kohdalla. Vasen käsi pitää vaan mailanpäästä kiinni, ja oikea toimii voiman antajana. Näin se meikäläisellä toimii.

Varsinkin golfissa lyönnin pitäisi olla niin, että vasen käsi vetää, ja oikea vaan ohjaa mailaa, niin siinä ollut ollut suurin opettelu, ettei se oikea käsi paina sitä lyöntiä piloille liiallisen voiman käytön takia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En tiedä, mistä ovat kaikkien kätisyysvalinnat tulleet, mutta itse olen oikeakätinen, ja kaikki mailapelit pelaan oikeakäsi alhaalla. Jääkiekko, kaukalopallo, golf, pesäpallo, sähly nyt ainakin ovat lajeja joita on tullut ja tulee edelleen harrastettua.

Aivan kaikkia noista lajeista en ole harrastanut, mutta tietenkin oikea käsi alhaalla, vaikka vasurivammaisia ollaan. Hiirikäsi on oikea käsi, kokeilin kerran vasurilla ja se tietokoneenkäyttö jäi siihen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hiirikäsi on oikea käsi, kokeilin kerran vasurilla ja se tietokoneenkäyttö jäi siihen.
Sama täällä, vasemmalla kädellä ei osu kohteeseen sitten millään.

Mietin tuossa enemmänkin, missä sitä vasenta kättä oikein normaalissa elämässä tarvitsee, niin vähissä ne kohteet ovat. Tätä näppistä tulee hakattua kahden käden systeemillä, auton ratista pidän kiinni vasemmalla kädellä, sekä syödessä on haarukka vasemmassa kädessä, mutta siinä ne hommat sitten taitavatkin olla.

Jos oikeaan käteen tulee jotain suurempaa ongelmaa, niin mitenkähän meikäläinen mahtaa selvittää esim. vessassa käynnin jälkipyyhkimiset ns. isomman hädän ollessa kyseessä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tällainen tiedemaailman uutinen osui äsken silmään: http://www.yle.fi/uutiset/24h/id85927.html

7,5 miljardin valovuoden päässä tapahtunut valtava kosminen räjähdys on havaittu äskettäin ja tämä niinsanottu gammapurkaus on siis tapahtunut jo kauan ennen maapallon syntymää.

Tuollainen menee kyllä tavalliselta maan matoselta niin yli käsityskyvyn, että ei voi kuin ihmetellä. Kauas on pitkä matka...
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Golfissa ja lätkässä kädet ovat juuri päinvastoin. Siis oikeakätinen lyö golfia oikealta puolelta. Silloin oikea käsi on alhaalla ja se on se käsi, joka kääntyy tuonne ns. niskan taakse. Sen sijaan lätkässä oikea käsi on ylempänä oikeakätisellä ja pelataan vasemmalta puolelta. Ihan erityyppiset lajit, joten siinä mielessä ei voi verrata. Tennis ja golf ovat enemmän keskenään samanlaisia eli huidotaan vartalon oikealta puolelta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Golfissa ja lätkässä kädet ovat juuri päinvastoin. Siis oikeakätinen lyö golfia oikealta puolelta. Silloin oikea käsi on alhaalla ja se on se käsi, joka kääntyy tuonne ns. niskan taakse. Sen sijaan lätkässä oikea käsi on ylempänä oikeakätisellä ja pelataan vasemmalta puolelta. Ihan erityyppiset lajit, joten siinä mielessä ei voi verrata.
Selitähän se, miksi useammat jääkiekkoilijat, jotka myös golffaavat, haluavat lyödä vasemmalta puolelta, kun pelaavat muutenkin leftin puolelta. He haluavat säilyttää lyöntipuolen samana kätisyydestään huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
- Raipe - All Mighty CCCP
Eikös homma kuitenkin oo näin että oikeakätisistä suurin osa pelaa leftiä.
Vasenkätisistä suurin osa taas rightia.Eli oikeakätisillä vasen käsi on luontaisesti alhaalla ja vasureilla päinvastoin.
Tää on se pointti jota ihmettelen.Esimerkiksi rannelaukauksessa minä oikeakätisenä rightina laitan laukaukseen voiman alakädellä eli oikealla.
Eihän siitä nyt vasurilla mitään tulis!


Siihen en usko että kätisyys riippuu siitä miten päin sen mailan pentuna sattuu käteen ottamaan.Silloin kai jakauma pitäs olla paljon tasaisempi.

------ ------ ------ ------

Tässä oliskin mielenkiintoinen "Poll" JA:lle...
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Kätisyydellä on tietty merkitys, mutta ei selitä ilmiötä kokonaan. Itse olen oikeakätinen ja pelaan oikea käsi alhaalla niin lätkääm salibandyä kuin golfiakin ja haarukkaakin pidän oikeassa kädessä. Minusta ainoa pätevä sääntö näihin mailaotteisiin on, että ei ole mitään sääntöä. Schollin golfteoriakaan ei ole aukoton eli että kätisyydet menisivät siinä päinvastoin kuin lätkässä.
 
K

kiwipilot

Ihmettelen Urheilulehden asiantuntijoiden playoff-veikkauksia: lähes järjestään päin vittua, analyyttisestä otteesta huolimatta. Ai niin, joko Sihvonen elää umpiossa tai on kovin ylimielinen:

Torstain kyselysessiosta poimittua:

Lopuksi nopea... Arvioi, vaikka tiedän, että et tykkää arvata, voittaako Teemu Pulkkinen joskus Art Ross Trophyn?

3) Kuka on Teemu Pulkkinen?
-Sihvonen
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ihmettelen Urheilulehden asiantuntijoiden playoff-veikkauksia: lähes järjestään päin vittua, analyyttisestä otteesta huolimatta. Ai niin, joko Sihvonen elää umpiossa tai on kovin ylimielinen:

Torstain kyselysessiosta poimittua:

Lopuksi nopea... Arvioi, vaikka tiedän, että et tykkää arvata, voittaako Teemu Pulkkinen joskus Art Ross Trophyn?

3) Kuka on Teemu Pulkkinen?
-Sihvonen

Aika huonosti Sihvoselta, kun eräs frendinikin tiesi Pulkkisen oli, jostain lehdestä lukenut hänestä ja kaveria ei kiinnosta lätkä paskan vertaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös