Ihmettelyketju

  • 6 352 132
  • 38 754

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jotenkin tuo Päivärinnan tarina tuntuu hämärältä ja vähän säälin- ja huomionhakuiselta tempaukselta. Hän on kyllä tummapiirteinen, mutta niin on suuri osa suomalaisistakin.

Tällä hetkellä itseäni ihmetyttää, miksi Tamin ketju on kierrätyskeskuksessa, kun taas Valavuoren ketju on Vapaassa keskustelussa. Onko Tami jotenkin "kevyempi" henkilö kuin Valavuori?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jotenkin tuo Päivärinnan tarina tuntuu hämärältä ja vähän säälin- ja huomionhakuiselta tempaukselta. Hän on kyllä tummapiirteinen, mutta niin on suuri osa suomalaisistakin.

Tällä hetkellä itseäni ihmetyttää, miksi Tamin ketju on kierrätyskeskuksessa, kun taas Valavuoren ketju on Vapaassa keskustelussa. Onko Tami jotenkin "kevyempi" henkilö kuin Valavuori?
Syrjintää ja kiusaamista. Koulumaailma ja lasten maailma on ollut aina julma paikka. Sille, johon syrjintä kohdistuu, tilanne on kamala.

En osaa nähdä tuota rasismina. Tummuus on jollekin ollut aihe syrjiä. Joitakin on haukuttu ulkonäön takia ristihuuliksi tai kierosilmiksi yms. ja toiset ovat olleet äpäriä tai kunnan elättejä ym. Haukkumisen syyt vaihtelevat ja nykyaikana on uudet kiusaamisen mahdollisuudet vielä netissä.

Ei haukku haavaa tee on sanontana vähättelevä ja paskamainen ajattelutapa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Syrjintää ja kiusaamista.


Olisiko tuossa niin, että Oulun neropatit ovat ajatelleet jotenkin näin: Susanne on tumma -> hän on siis saamelainen -> ne porovarkaathan tunnetaan.

Tietenkin voisi ajatella, että nimi Susanne ei kenties viittaa Napapiirin tuolle puolen, mutta se tietty jengi koulussa ei muistikuvieni mukaan kyennyt kovin monipuoliseen analysointiin.

Näin voitaisiin päästä rasismiin. Ehkä. En tiedä.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mä oon miettiny tätä rasismiasiaa siltä kantilta, että eikös eduskunta ole sitä varten, että se edustaa erilaisia suomalaisia? Sen pitäisi olla kuin mini-Suomi tavallaan, jos kaikki äänestäisi.
Suomessa on taatusti paljonkin (ainakin nykyään) rasisteiksi tulkittavia ihmisiä. Eikö niitä silloin tule olla joku prosentti myös eduskunnassa?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ihmettelen sitä, kuinka ennen niin armoitettua kiekkofania, ei ole pariin kauteen edes vähää alusta kiinnostanut kotoinen kiekkoliiga.
No, toisaaltaan lajien kuningas aka pesäpallo kiinnostaa vuosi vuodelta enemmän.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olin eilen Alkossa kassalla kun edellämme mies latasi "hihnalle" kymmenen litran kossupulloa. Kyllä se vähän kulmia nostatti...
Itse olen ostanut Alkosta joskus kaksi korillista kossua. Tästä syntyi hyvä tietokilpailukysymys: montako pulloa on kossukorissa? Tai siis oli silloin joskus ennen muinoin, ei kai niitä enää koreissa toimiteta Alkoihin.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Itse olen ostanut Alkosta joskus kaksi korillista kossua. Tästä syntyi hyvä tietokilpailukysymys: montako pulloa on kossukorissa? Tai siis oli silloin joskus ennen muinoin, ei kai niitä enää koreissa toimiteta Alkoihin.
En ole kossua koreissa ostanut, mutta veikkaan että korissa on 3x4, eli 12 pulloa.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olin eilen Alkossa kassalla kun edellämme mies latasi "hihnalle" kymmenen litran kossupulloa. Kyllä se vähän kulmia nostatti...

Kuten @Anonyymi sanoi, että kaupat on tehty sitä varten, että sieltä ostetaan haluttu määrä haluttua tavaraa.

Ja toisaalta, ilman metadataa emme voi tietää, miksi tuolla kyseisellä miehellä oli kymmenen kossupulloa. Voihan olla, että, mikäli tuotteet tulevat omaan käyttöön, hän käy pitkäripaisessa harvakseltaan. Tiedän tällaisia tapauksia. Ja toinen esimerkki, mikä tulee heti mieleen, on firman bileet. Pienemmänkin työporukan bileisiin tuollainen satsi on täysin kohtuullinen. Loput voi aina varastoida seuraavaa kertaa varten, mutta yleensä tavara ei saa loppua kesken. Nämä kaksi esimerkkiä tulivat heti mieleen, muitakin varmasti löytyy.

Tokihan siis asia saa nostattaa kulmia. Mutta aina vaan asiat eivät ole niin yksinkertaisia...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kaupat on tehty sitä varten, että sieltä ostetaan haluamansa määrä haluttua tavaraa. Ihmetyttää siis, että joku kummastelee toisten ostoksia.
Joskus nuorena menin Alkoon hakemaan lastia kaveriporukan mökkireissua varten.
Rahaa oli nippa nappa neljää viinapulloa varten. Rahojen riittävyys vaati tarkkaa ynnäilyä, että mihin on varaa. Jallu oli kuitenkin ykkösvaihtoehto.
Olin juuri silloin ainoa asiakas, ja myyjärouva odotteli tiskin takana tilausta.
Lopulta uskalsin ilmoittaa: "Neljä pulloa yhden tähden jaloviinaa."
Myyjä(tär) kommentoi:
"No eihän sitä nyt noin kauan olisi tarvinnut miettiä."
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Nimiä, joissa on ä- tai ö-kirjain tai suomalainen r, nykyvanhemmat eivät halua Minna Saarelma-Paukkalan mukaan antaa nyt lapsilleen.
Siis mikä on suomalainen ärrä ja miten se eroaa muunmaalaisista ärristä?

 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Aika harvassa maassa r-kirjain taidetaan sanoa yhtä brutaalisti, kuin meillä. Esim. vaikkapa nimi "Harri" vs. englantilaisten "Harry". Tätäkö haetaan? En toki avannut linkkiä (iltapäivälehti), joten ehkä mulla ei ole hajuakaan, mistä on kyse.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Siis mikä on suomalainen ärrä ja miten se eroaa muunmaalaisista ärristä?

Tämän yo. lainauksen innoittamana pengoin nimiä, jotka ovat kielletty/hyväksytty uusiksi nimiksi. Liekö jo ollutkin tällä palstalla, mutta hyväksyttyjen listaa lukiessani minulta pääsi spontaani reipas naurunpurskahdus ehtiessäni nimeen Torspo... siis TORSPO!!! Ei vittu, kuka haluaa lapselleen nimeksi Torspo???

Tässä ovat viime vuoden kielletyt nimet
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
@Straight Edge ja @Patarouva , taidan jo vähän ymmärtää. Suomalainen ärrä kun sellainen kovempi ja särisevämpi kuin eurooppalainen lähestyminen jossa ärrä pehmeämpi, jopa soinnukas... (mistä mä näitä termejä vedän?). Eri kielissä tietenkin eri. Mitenhän unkarin kieli. Onko sielläkin kova ärrä kun sukulaiskieli? Nyt taitaa mennä vähän liian pitkälle...

Suomalaisittain ääntyvä r-kirjain on esimerkiksi nimissä Riitta, Raimo ja Reijo.
Kertoo aiemmin linkittämäni artikkeli.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kohu siitä, että Arnold Schwarzeneggerillä on kädessään kallis kello. Olisi pikemminkin outoa, jos ranteessa komeilisi joku ranta-Rolex.

Hyväntekeväisyyskampanja kyseinen kello muutenkin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kohu siitä, että Arnold Schwarzeneggerillä on kädessään kallis kello. Olisi pikemminkin outoa, jos ranteessa komeilisi joku ranta-Rolex.

Hyväntekeväisyyskampanja kyseinen kello muutenkin.
Toisaalta eikö tämä ole hyvä mainos? Kun säästäväisesti elää ja valitsee sopivan edullisia tuotteita niin jää rahaa kalliiseen kelloon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös