Ihmettelyketju

  • 6 345 711
  • 38 746

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Kävin keskiviikkona Vapaalan Lidlissä ja kaupasta ulos tullesani seurue ajoi invaparkkiin, vetreitä nelikymppisiä. Eräs rouva huomautti näitä hyvin pukeutuneita asiasta kun ei ole invakylttiä, niin kävivät saman tien päälle. Mä jätin ruokakassini ja lähdin tilanteeseen puuttumaan, niin kolme maahanmuttajaa olivat jo ottaneet tilanteen haltuun. Moni kantasuomalainen käveli äkkiä pois autoihinsa. Mikä on se raja jos kantasuomalainen opetetaan vain hyväskymään tälläistä ja mutta kaikki muut uskaltavat/saavat puuttua tilanteeseen?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi vitussa Hesarikin on nykyään täynnä noita klikkiotsikoita? Perusrakenne noissa nettisivun otsikoissa on näköjään: kysymys, jonka jälkeen joku maaginen asiantuntija kertoo, miksi pitäisi tehdä niin ja näin. Ja itse asia pitää luonnollisesti lukea siitä jutusta. Täällä ainakin herää jo niin vahva vastareaktio tuollaiseen lypsämiseen, että jätän kokonaan avaamatta.

Onneksi on sentään näköislehti, johon tuollaista paskaa ei ainakaan vielä ole ilmestynyt.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kävin keskiviikkona Vapaalan Lidlissä ja kaupasta ulos tullesani seurue ajoi invaparkkiin, vetreitä nelikymppisiä. Eräs rouva huomautti näitä hyvin pukeutuneita asiasta kun ei ole invakylttiä, niin kävivät saman tien päälle. Mä jätin ruokakassini ja lähdin tilanteeseen puuttumaan, niin kolme maahanmuttajaa olivat jo ottaneet tilanteen haltuun. Moni kantasuomalainen käveli äkkiä pois autoihinsa. Mikä on se raja jos kantasuomalainen opetetaan vain hyväskymään tälläistä ja mutta kaikki muut uskaltavat/saavat puuttua tilanteeseen?

Ehkä se on myös ikä kysymys?

Näin yhden kaverin kanssa lähiögrillillä kesällä aika saastainen parivaljakon. Tyttö jotain 16v, vähissä vaatteissa klo 00.00 ja sillä vanhempi ukko ehkä 45v. Molemmat päissään.

Tyttö oli verrattaen huonossa hapessa. Ambulanssi oli käynyt just hyysäämässä tyttöä ja todennut että on ok kunnossa. Ja kun on "kaverikin", siis tämä 45v ukko. Tyttö oli siis aaaaivan taulut. Sitten kun parivaljakko odotti ruokaa grilliltä niin tyttö tipahti about suorilta jaloilta kenttään ja kävi "nukkumaan".

45v yritti siitä huolehtia, ja sanoi et rakas elä käy siihen nukkumaan ja pitää odottaa että pääsevät kotiin. Helvetin saastaiselta kuulosti ja näytti.

Siinä sattui olemaan jotain 20v junnuja tyttöjä ja poikia jotka meni siihen väliin ja yrittivät mm. kysellä onko tyttö vapaaehtoisesti ukon kanssa. Ja sitten ne soitti poliisit kun näytti että hommasta ei saanut selvää. Ei jääty katsomaan miten homma päättyi.

Itse ei jotenki osannut mennä väliin vaikka näytti että olisi pitänyt mennä. Ajattelin myös että jos ambulanssin henkilökunta olisi nähnyt asiassa jotain outoa tai epäilyttävää niin kai ne olisi osannut soittaa poliisin. Mut olisi pitänyt itse ehkä kuitenkin mennä jämäkämmin väliin. Olisi kyllä menty väliin sen kaatumisen jälkeen jos 20v porukka ei olisi mennyt. Mut jonkun aikaa sitä touhua tuli vaan seurattua sivusta siinä vaiheessa kun tyttö oli ns. tajuissaan ukon kanssa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ehkä se on myös ikä kysymys?

Näin yhden kaverin kanssa lähiögrillillä kesällä aika saastainen parivaljakon. Tyttö jotain 16v, vähissä vaatteissa klo 00.00 ja sillä vanhempi ukko ehkä 45v. Molemmat päissään.

Tyttö oli verrattaen huonossa hapessa. Ambulanssi oli käynyt just hyysäämässä tyttöä ja todennut että on ok kunnossa. Ja kun on "kaverikin", siis tämä 45v ukko. Tyttö oli siis aaaaivan taulut. Sitten kun parivaljakko odotti ruokaa grilliltä niin tyttö tipahti about suorilta jaloilta kenttään ja kävi "nukkumaan".

45v yritti siitä huolehtia, ja sanoi et rakas elä käy siihen nukkumaan ja pitää odottaa että pääsevät kotiin. Helvetin saastaiselta kuulosti ja näytti.

Siinä sattui olemaan jotain 20v junnuja tyttöjä ja poikia jotka meni siihen väliin ja yrittivät mm. kysellä onko tyttö vapaaehtoisesti ukon kanssa. Ja sitten ne soitti poliisit kun näytti että hommasta ei saanut selvää. Ei jääty katsomaan miten homma päättyi.

Itse ei jotenki osannut mennä väliin vaikka näytti että olisi pitänyt mennä. Ajattelin myös että jos ambulanssin henkilökunta olisi nähnyt asiassa jotain outoa tai epäilyttävää niin kai ne olisi osannut soittaa poliisin. Mut olisi pitänyt itse ehkä kuitenkin mennä jämäkämmin väliin. Olisi kyllä menty väliin sen kaatumisen jälkeen jos 20v porukka ei olisi mennyt. Mut jonkun aikaa sitä touhua tuli vaan seurattua sivusta siinä vaiheessa kun tyttö oli ns. tajuissaan ukon kanssa.

Vähän sattumaltakin tuli joskus spotattua Harri Gusfafsbergin juttuja YouTuben puolelta ja pienellä tsekkailulla jäi kiehtomaan ihmismielen toiminta ääritilanteissa. Ja välttämättä ei tarvitse olla mikään täysin poikkeuksellinen tilanne.

Ihmeellinen on ihmismieli ja hyvin yksilöllisiä asioita. Kuulostaa juustoiselta sanoa näin, mutta somenetti on täynnä ihmisiä jotka osaisivat ratkoa lähes asian kuin asian. Ja muiden toimintaa tai toimimattomuutta on helppo dumata.

En muista olisinko peräti jatkoajasta lukenut jonkun uutisen liittyen esimerkiksi klassiseen pariskunnan kännikonfliktiin grillillä. Mies käyttäytyi hyvin uhkaavasti naista kohtaan ja kontaktihommaksi meni.

Tällaisessa itsekin menisin väliin, mutta enpä tulisi ajatelleeksi sellaista etten tunne pariskuntaa, heidän dynamiikkaa ja yhtäkkiä olisinkin ulkopuolinen osapuoli. Ja apua tarvitseva nainen voisikin kokea miehensä uhatuksi ja hyökätä minun kimppuuni.

Sen sijaan elämän varrella tullut sitten kauppakeskuksissa nähtyä jokunen sairaskohtaus ja noissa ei ole pahasta kysyä että onko apua hälytetty tai tilanne hallinnassa. Ja nykyään omassa asemassa en osaisi suuttua vaikka joku varmistaisi että hallitsen tilanteen kun läheisen vointi romahtaa yhtäkkiä täysin.

Mutta noin yleisesti mielenkiintoinen aihealue itselleni.
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Vähän sattumaltakin tuli joskus spotattua Harri Gusfafsbergin juttuja YouTuben puolelta ja pienellä tsekkailulla jäi kiehtomaan ihmismielen toiminta ääritilanteissa. Ja välttämättä ei tarvitse olla mikään täysin poikkeuksellinen tilanne.

Ihmeellinen on ihmismieli ja hyvin yksilöllisiä asioita. Kuulostaa juustoiselta sanoa näin, mutta somenetti on täynnä ihmisiä jotka osaisivat ratkoa lähes asian kuin asian. Ja muiden toimintaa tai toimimattomuutta on helppo dumata.

En muista olisinko peräti jatkoajasta lukenut jonkun uutisen liittyen esimerkiksi klassiseen pariskunnan kännikonfliktiin grillillä. Mies käyttäytyi hyvin uhkaavasti naista kohtaan ja kontaktihommaksi meni.

Tällaisessa itsekin menisin väliin, mutta enpä tulisi ajatelleeksi sellaista etten tunne pariskuntaa, heidän dynamiikkaa ja yhtäkkiä olisinkin ulkopuolinen osapuoli. Ja apua tarvitseva nainen voisikin kokea miehensä uhatuksi ja hyökätä minun kimppuuni.

Sen sijaan elämän varrella tullut sitten kauppakeskuksissa nähtyä jokunen sairaskohtaus ja noissa ei ole pahasta kysyä että onko apua hälytetty tai tilanne hallinnassa. Ja nykyään omassa asemassa en osaisi suuttua vaikka joku varmistaisi että hallitsen tilanteen kun läheisen vointi romahtaa yhtäkkiä täysin.

Mutta noin yleisesti mielenkiintoinen aihealue itselleni.

On jotenkin erikoista kuinka Suomessa ja etenkin suomalaisilla on todella iso kynnys puuttua tai osallistaa itsensä johonkin poikkeavaan käytökseen tai vaikka sairaskohtaukseen. Luonnollisesti en voi yleistää, mutta usein suomalainen valitsee paikalta poistumisen vaihtoehdoksi.

Joskus aikaisemmin kirjoitin tänne kuinka näin tyttölapsen kaatuvan pyörällä, menin kyselemään että sattuiko pahasti? Paikalle säntäsi joku ämmä joka torui tyttöä ja minua ettei saa vieraille sedille puhua. Tässä alkaa olemaan aika iso kynnys auttamaan ketään jos automaattisesti kaksimetrinen lihava ihminen syyllistetään pedofiiliksi. Silloin totesin etten auta enää ketään alle 18-vuotiasta, mutta nyt kun aikaa mennyt niin auttaisin toki.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Joskus aikaisemmin kirjoitin tänne kuinka näin tyttölapsen kaatuvan pyörällä, menin kyselemään että sattuiko pahasti? Paikalle säntäsi joku ämmä joka torui tyttöä ja minua ettei saa vieraille sedille puhua. Tässä alkaa olemaan aika iso kynnys auttamaan ketään jos automaattisesti kaksimetrinen lihava ihminen syyllistetään pedofiiliksi. Silloin totesin etten auta enää ketään alle 18-vuotiasta, mutta nyt kun aikaa mennyt niin auttaisin toki.
Seisoin kerran liikennevaloissa mp:lläni, kun kaksi tyttöä tuli skoottereilla peräkkäin pyörätietä pitkin samoihin valoihin. Ensimmäisenä ajanut jarrutti risteykseen, mutta toinen ei sitä huomannut ja töräytti kaverinsa perään niin, että molemmat nurin. Ajoin pyöräni nurmikaistan yli tyttöjen luo parkkiin ja rupesin kyselemään kuulumisia ja nostelemaan skoottereita pystyyn - kumpikin kuski oli lähinnä vain säikähtänyt.
Noh, paikalle karautti joku volvo-kuski, joka alkoi minulta heti tivaamaan, olinko aiheuttanut tapahtuneen "rikollisella huolimattomuudellani", kuten hän asian esitti. En viitsinyt kommentoida kyselyjä mitenkään, jolloin kaiffari alkoi uhkailla poliiseilla. Mulla alkoi jo vähän keitää, mutta onneksi toinen tytöistä sai suunsa auki ja selitti auttavasti, mitä oli tapahtunut. Siihen tuo mulkvisti älykkäästi totesi, että mitä vitun tekemistä minulla oli sitten siinä paikalla - niinpä...
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Seisoin kerran liikennevaloissa mp:lläni, kun kaksi tyttöä tuli skoottereilla peräkkäin pyörätietä pitkin samoihin valoihin. Ensimmäisenä ajanut jarrutti risteykseen, mutta toinen ei sitä huomannut ja töräytti kaverinsa perään niin, että molemmat nurin. Ajoin pyöräni nurmikaistan yli tyttöjen luo parkkiin ja rupesin kyselemään kuulumisia ja nostelemaan skoottereita pystyyn - kumpikin kuski oli lähinnä vain säikähtänyt.
Noh, paikalle karautti joku volvo-kuski, joka alkoi minulta heti tivaamaan, olinko aiheuttanut tapahtuneen "rikollisella huolimattomuudellani", kuten hän asian esitti. En viitsinyt kommentoida kyselyjä mitenkään, jolloin kaiffari alkoi uhkailla poliiseilla. Mulla alkoi jo vähän keitää, mutta onneksi toinen tytöistä sai suunsa auki ja selitti auttavasti, mitä oli tapahtunut. Siihen tuo mulkvisti älykkäästi totesi, että mitä vitun tekemistä minulla oli sitten siinä paikalla - niinpä...

Opetus on, pidä huoli omista asioista ja älä koskaan auta ketään vahingossakaan tai muuten olet syyllinen, ainakin tässä some yhteiskunnassa. Ennen somea kyllä autettiin, niin juoppoa kuin sairaskohtauksen saanuttakin tai pyörällä kaatunutta lasta.
 

Glove

Jäsen
@Gennadi @Surukuku näiden teidän juttujen perusteella kotoa pois ollessa ei kannata nähdä eikä kuulla mitään. Saati, että muistaisi jotain jos poliisi kyselee. Saati sitten, että tekisi asialle jotain.

En minä kyllä ole tämmöisiin onnettomuuspaikkoihin tai uhkaaviin tilanteisiin joutunutkaan sitten 1990-luvun alkupuolen jolloin edessäni ajaneen mummon pyörän kylkeen tuli oikealta ajava nuori tyttönen. Mummo siinä loukkasi itseään ja minä reippaana nuorena miehenä kävin kadun toisella puolella olleen kaupungin vesilaitoksen rakennuksessa pyytämässä heitä soittamaan ambulanssin. Tämä olis siis aikaa ennen kännyköitä ja somea.

Sinänsä hieman ihme, ettei ole tämmöisiä onnettomuus- tms. tilanteita tullut eteen. Vietin kuitenkin kymmenen vuotta tien päällä ihan ammatikseni. Monenlaista tuli kyllä nähtyä, vakavin tilanne taisi kuitenkin olla humalaisen nuoren tippuminen auton takaikkunasta. Istui siis siinä avoimessa ikkunassa ja heilutteli kaljatölkkiään. Auto kääntyi risteyksestä ja nuori tippui katuun. Ilmeisesti ei loukannut itseään kun meno jatkui saman tien.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Opetus on, pidä huoli omista asioista ja älä koskaan auta ketään vahingossakaan tai muuten olet syyllinen, ainakin tässä some yhteiskunnassa. Ennen somea kyllä autettiin, niin juoppoa kuin sairaskohtauksen saanuttakin tai pyörällä kaatunutta lasta.
Olen muutaman kerran kaatunut MP:llä ja kerran päälleni on ajettu, onneksi kuitenkin kaupunkialueella, jossa vauhdit ovat pieniä. Aina tuollainen happening kerää ympärille uteliaita töllistelijöitä, mutta aina on ollut niitäkin, jotka tulevat kysymään, kuinka kävi ja tarvitsenko apua.
Kuten @Patarouva totesikin, näin kännykkäsukupolvien aikaan, viimeisimmän minulle sattuneen tapahtuman töllistelijät innokkaasti kyllä kuvasivat tapahtumapaikkaa, mutta kukaan ei tehnyt elettäkään auttaakseen. Onneksi paikalle sattui muita motoristeja, jotka tarjosivat apua ja voinkin todeta, että lähes poikkeuksetta avuntarjoajat noissa minun tapauksissani ovat olleet itsekin motoristeja.
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Nyt voi ottaa kuvan ja/tai paheksua, kun kukaan muu ei auta.

Laitan tähän peukun alaspäin koska surkeaksi mennyt tämä touhu just noiden kuvaamisten takia. Parkkipaikalla kaupan edessä tönästiin autolla mopopoikaa, mitä tapahtui? Puolen tusinaa kuvasivat eikä kukaan kysynyt "Sattuiko sua?" tai "Onko kaikki ok?". Mennyt ihan reisille tämä homma. Varmaan niissä feistaimeissa ja tiktokeissa videot ennen kuin asiat oikeasti selvitettiin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Itellä edellä mainituista jutuista tuli miäleen tapaus n.10v. takaa. Kävelin Tampereella Linnainmaan seutuvilla kun kuulin kovaa huutoa jostain lähinurkilta. Lähin ääntä kohti kattoon että mikä hätä. No, sielä oli vanhuspariskunta, noin ~80v. Rouva makas jäisellä tien pinnalla ja huusi kun hyeena. Isäntä näki mut ja alko huutaan että soita ambulanssi, soita ambulanssi. Kysyin että mikä hätänä? Ei vastausta. Menin siihen mummon viäreen ja huamasin että nilkka ihan naps poikki. Aivan luannottomassa asennossa. Näytti myäs että oli maannu siinä jo jonkin tovin, oli kovin kylmissään. Rauhottelin mummua ja soittelin ambulanssin. Tuli tosi nopeeta paikalle mutta lanssimiähillä oli vaikeuksia saada hysteerinen, isohko mummeli paareille. Kolmeen niiloon saatiin sitten rouva kyytiin ja lanssimiähet kiitteli kovasti.

Sitten tuli se mitä vittua fiilis. Kun mummo oli kyytissä ja tilanne ns. hallinnassa, niin isäntä kaivaa luurin taskustaan ja soittaa ilmeisesti tyttärelleen. Olin aika sanaton. Haluisin uskoo että oli menny kai paniikkiin tai jotain eikä osannu aatella, en tiiä.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Kuulun muutamaan IFK:n kannattajien ryhmään Facebookissa. Lähes joka ottelun aikana muutamat henkilöt kyselevät siellä, paljonko peli on. Ei sillä, että Liigan sivut toimisivat aina moitteettomasti, mutta onhan noita muitakin tulospalveluita, joista tiedon saisi helposti. Hyvä, etteivät sentään kavereiltaan kirjeitse kysy.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miksi Viaplayn NHL-mainoksessa Sebastian Ahon "Tiimu Selaani"-kommentin jälkeen näytetään, kun leftin kaveri piiskaa kiekon maaliin selostajan hehkuttaessa Selaania?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen tässä muutaman vuoden ajan seurannut Kerttu Rissasta Instassa ja täytyy vain ihmetellä tuota hänen sairauskierrettään. Sanonta "urheilija ei tervettä päivää näe" toimii myös tässä tapauksessa, sillä Rissanen tuntuu olevan koko ajan joko sairaana tai toipilaana.

P.S. Kyseessä on siis entinen Salkkarit -tähti, joka toimii nykyään liikuntavalmentajana (tai jonain vastaavana).
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosta varjomode-ketjusta vaan tulee aina mieleen että kuinka kauan täällä palstalla pitäis pyöriä että näkis jonkun rikkeen tai siis sellaisen viestin kun kahteenkymmeneen vuoteen ei ole tullut vastaan. 60 vuotta? 80 vuotta? Vai onko se vaan joku ihmistyyppi, joka kokee niin. Luulis kuitenkin ettei internettiin kirjoitetuista viesteistä voi kukaan ärsyyntyä tai pahoittaa mieltänsä. Tietty Jatkoajalta oli virhe sallia täällä se kissin chatti -tyylinen viestittely keskustelupalstan sijasta. Ja nykyään saa yhden lauseen viestejäkin kirjoitella.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen tässä muutaman vuoden ajan seurannut Kerttu Rissasta Instassa ja täytyy vain ihmetellä tuota hänen sairauskierrettään. Sanonta "urheilija ei tervettä päivää näe" toimii myös tässä tapauksessa, sillä Rissanen tuntuu olevan koko ajan joko sairaana tai toipilaana.

P.S. Kyseessä on siis entinen Salkkarit -tähti, joka toimii nykyään liikuntavalmentajana (tai jonain vastaavana).

Henkilöä tuntematta eikä nyt voi luonnollisesti yleistää, mutta urheilijoilla tuppaa olemaan sitä ongelmaa, että ei malteta parantua taudista kunnolla ennen kovatehoisen treenin jatkamista. Urheilu kipeänä saattaa alentaa vastuskykyä ja altistaa muille jälkitaudeille jolloin tautikierre on valmis.
 

Glove

Jäsen
Henkilöä tuntematta eikä nyt voi luonnollisesti yleistää, mutta urheilijoilla tuppaa olemaan sitä ongelmaa, että ei malteta parantua taudista kunnolla ennen kovatehoisen treenin jatkamista. Urheilu kipeänä saattaa alentaa vastuskykyä ja altistaa muille jälkitaudeille jolloin tautikierre on valmis.
Näinhän se on. Toisaalta sitten kun treenataan maksimaalisen kovaa ja haetaan sitä omaa parasta mahdollista suoritusta, taiteillaan myö siellä yliradituksen/alipalautumisen tienoilla, jotka nämäkin saattavat vaikuttaa vastustuskykyyn.
 

Glove

Jäsen
Ihmetyttää paprikan kilohinta. Punainen paprika oli kaupassa 4,jotain €/kg, keltainen hieman kalliimpi, 5,jotain €/kg. Sitten oli semmoinen paketti, jossa oli punainen ja keltainen paprika. Sen kilohinta oli jossain 8,50 €/kgpaikkeilla. Taas tyhmää koijataan.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Ihmetyttää paprikan kilohinta. Punainen paprika oli kaupassa 4,jotain €/kg, keltainen hieman kalliimpi, 5,jotain €/kg. Sitten oli semmoinen paketti, jossa oli punainen ja keltainen paprika. Sen kilohinta oli jossain 8,50 €/kgpaikkeilla. Taas tyhmää koijataan.
Erittäinkin suuri kansanosa ostaa yksikköhintaa katsomatta hintoja per kilo tai litra. Kauppiaan on helppo repiä tyhmyreiltä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten työkkäri muka meinaa valvoa sitä että hakisi joihinkin työpaikkoihin. Ihmeellinen liikekannallepano. Ei kait se mun ongelma ole jos joku oy firma ab ei löydä ketään toista tekemään just sitä jotain hommaa. Kaikkien pitäis elää nynnylaiffia niin työministeri olis tyytyväinen. Ja miten syrjäytynyt pitäis olla että olis edes aikaa mennä töihin. Eikö johonkin ihmisoikeustuomioistuimeen vois jo valittaa tosta vapaudenriistosta.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Onks normaalia, kun mun kännykkäkotelon korttitaskussa olevan pankkikortin yläreuna on naarmuttanut aika rumasti kännykän lasin? Pari kuukautta vanha puhelin ja näyttö ihan pilalla. Aina mulla on edellisilläkin puhelimilla ollut samanlainen kotelo, jossa tuo pankkikortti koskettaa lasia, mutta ei niihin mitään jälkiä ole tullut. Vituttaa kun en heti tajunnut niiden naarmujen tulevan tuosta. Ei sille nyt enää mitään voi ja näytön uusiminen maksanee puolet puhelimen hinnasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös