Ihmettelyketju

  • 6 357 986
  • 38 767

Glove

Jäsen
Eilen päivällä kirjoitin näkemättä paskaa ketjuun, koronasta ja sen mahdollisesta negatiivisesta vaikutuksesta jääkiekkoon. Ja heti on putkahdellut parin päivän ajan paskoja uutisia.
Olenkohan shamaani, manaaja vai mikä lie "outolintu?"
Kiillotappa se kristallipallosi ja näe seuraavaksi parempia uutisia, vaikka Kärppien 20 ottelun voittoputki.
 
K

Kiekkokatsoja

Kiillotappa se kristallipallosi ja näe seuraavaksi parempia uutisia, vaikka Kärppien 20 ottelun voittoputki.
Älä nyt mahdottomia pyytele.
20 päivän tipaton putki, voisi olla ok. Tai koko tammikuu. Lähdetkö mukaan? Entäpä joku muu?
Ihmetellään sitä sitten tammikuussa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Isäni on menossa pieneen operaatioon sairaalaan. Ohjeissa kehoitetaan ottamaan yhteyttä hoidonsuunnittelijaan (tms.) jos on ollut hoidossa Tampereella (vuoden sisällä) tai pohjoismaiden ulkopuolella. Mitä siellä Tampereella niin vaarallista on? Herätti kyllä vähän ihmetystä...
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
... Mitä siellä Tampereella niin vaarallista on? Herätti kyllä vähän ihmetystä...
Valistunut arvaukseni on, että asia liittyy jotenkin Fennoskandiaan ja alueen kielten puhtauteen. Tampereen murrehan on hyvin lähellä venäjän kieltä kaikkine liudennettuine konsonanttineen (palatalisaatio), joten huoli lienee aito ja uhka vakava. Lisäksi, ylenmääräinen altistuminen Popedalle ei ole koskaan pitkässä juoksussa hyväksi uroksella... naisväki tietää kyllä...
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Veikkaan, että liittyy sairaalabakteeriin.
Samaa epäili isäni. Hän on välillä paljon paremmin perillä Suomen menosta kun minä. Häneltä oli jo kysytty ennen erästä leikkausta (muutama vuosi sitten) että oletteko ollut hoidossa Tampereella tai ulkomailla. Ja silloin se Tampereen sairaalabakteeri tilanne oli ollut vähän enemmän esille kuin nyt niin oli osannut yhdistää.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Marin kommentoi Venäjän toimia

"–Suomi on tunnettu siitä, että me pyrimme luomaan dialogia ja löytämään ratkaisuja vaikeisiin kysymyksiin ja tätä perinnettä on syytä jatkaa, Marin sanoi."

Varmasti totta tämä lainaus, mutta sinänsähän tämä on vähän paradoksaalista, koska suomalaisia ei kyllä varsinaisesti tunnista samoista ominaisuuksista.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

"Tämä tapaus menee niin ihon alle. Jos uhri olisi ollut aikuinen, tilanne olisi toinen. Mutta lapsen menetys sattuu aina."

Ja tällaisia kommentteja jaksan ihmetellä aina. Kyseessä on joku onnettomuuspaikalla haastateltu.

Ihan kuin se ei sattuisi ketään, jos joku aikuinen kuolee onnettomuudessa. Ehkä sitä ei oikeasti tarkoiteta, halutaan vain jotenkin kömpelösti korostaa, kuinka lapsen menetys on kauhea asia - mitä se tietysti onkin. Silti en vain ymmärrä, miksi näissä tapauksissa pitää vertailla menetyksen suuruutta. Ei se ole sellainen asia, jota kannattaisi vertailla. Ei toisenlaisen menetyksen vähättely tee toista tapausta arvokkaammaksi.

Kotiteollisuuden bussikuski kuoli elokuussa 2020 liikenneonnettomuudessa Konalassa. Onnettomuuspaikalla on vieläkin valkoiseksi maalattu rengas hyvin näkyvässä paikassa. Siitä voisi päätellä, että joskus se aikuisenkin kuolema koskettaa porukkaa.

Meni onnettomuudessa lapsi tai aikuinen, se on aina kauheaa jollekin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkähän takia poliitikot jaksaa tuhlata aikaansa koronajuttuihin. Onko se jotain äänien kalastelua kun joku mummo jossain Peräseinäjoella on hädissään.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mistähän lähtien rahan lainaamisesta on tullut velvollisuus? Tätä ihmettelen suuresti.

Saan kovaa kritiikkiä eräältä ihmiseltä, kun en kerran lainannut hänelle rahaa hauskanpitoon. Tämä tapahtui yhden kerran. Ja miten se viestittely menikään:

Tyyppi: Olis vähän jano...
Nummis: Eiks jano lähde vedellä?

Tarkalleen ottaen en edes kieltäytynyt, mutta sellaiseksi se tulkittiin. Tulkinta oli toki oikea, sen myönnän. Mutta tästä se lähti, tämän jälkeen olen ollut paska jätkä. Tilannetta toki helpottaa se, että olisin sitä muutenkin.

Olen vain sitä mieltä, että jos ihmisellä on taloudellisia haasteita, niin rahan vippaaminen huvituksiin ei paranna tilannetta, se vain pahentaa. Esimerkiksi pakollisiin menoihin voisin lainata, kunhan sitä kysyttäisiin ihan suoraan ja kerrottaisiin, mihin raha menee. Ja kerrottaisiin myös, koska on mahdollista maksaa takaisin.

Takaisin maksaminen on tärkeää myös vippaajalle itselleen. Jos alkaa perustaa taloutensa vippeihin, niin siitä tulee helposti kierre, joka päättyy huonosti. Siitä on ihan riittävästi esimerkkejä. Eikä oikeasti sen varaan voi laskea, että kaverit tai tutut vippaavat ja antavat tarvittaessa vipit anteeksi. Siinä loppuvat ennen pitkää näiden vippaajienkin rahat.

Ei nyt tähän tapaukseen liity mitenkään, mutta Ullanlinnassa oli takavuosina joku kaikkien tuntema kadunmies, jolle hyväosaiset heittivät aina vähän kaljarahaa. Sitten tämä kaveri kuoli, ja nämä rahojen heittelijät muistelivat jossain lehdessä (ehkä Seiskassa), että "kyllä se oli niin miehistä parhain".

Jos nämä ihmiset olisivat tuosta kaverista oikeasti välittäneet, niin he olisivat auttaneet tämän pois kadulta.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
@nummenkallio
Joulupataketjussa eilen arvelinkin jotain tällaista kuviota olevan. Jostain toista kautta sitä paalua on sitten saatu, känniavautumiseltahan tuo vaikutti. Muutenkin siltä toiselta osapuolelta "hieman" väärä paikka (lue: ketju) tuollaiselle avautumiselle. Yksityisviesti lienee se paras tapa näissä.
 

Nick Neim

Jäsen
Sopii kyllä hyvin ketjun aiheeseenkin, mutta mihin helvettiin tuo yllä keskusteltava henkilö ne rahansa oikein sitten tunkee? Mun käsittääkseni on kuitenkin ollut ihan normaalisti duunissakin tämän kaiken ajan, mutta koko ajan on rahat loppu ja kämppäkin kait lähtemässä alta.

Vähintä mitä rahanongelmaiselle voi tehdä, on olla lainaamatta hänelle rahaa niinkin turhuuteen, kuin kupitteluun. Kun rahat ovat jo muutenkin tiukilla, niin lisävelan kasvattaminen tuollaisella on ihan pelkkää hölmöyttä. Jos henkilö ei itse sitä ongelmaa ymmärrä, niin on melkeinpä velvollisuus kaikilta henkilön tutuilta olla rahaa lainaamatta ja kasvattamatta vain ongelmaa entisestään.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@nummenkallio
Joulupataketjussa eilen arvelinkin jotain tällaista kuviota olevan. Jostain toista kautta sitä paalua on sitten saatu, känniavautumiseltahan tuo vaikutti. Muutenkin siltä toiselta osapuolelta "hieman" väärä paikka (lue: ketju) tuollaiselle avautumiselle. Yksityisviesti lienee se paras tapa näissä.

Kiistän toki edelleen kaikki yhtäläisyydet mihinkään Jatkiksessa tapahtuneeseen.

Minusta on vain inhottavaa, jos minut jollain perusteella velvoitetaan sellaiseksi, jonka pitäisi lainata rahaa sinne tänne, ja jos en niin tee, olen paska jätkä. Minun taloudellinen tilanteeni ei kuulu muille, jos en sitä halua itse avata. En tule todennäköisesti koskaan siitä täällä sen tarkemmin kertomaan, enkä odota sitä myöskään muilta. Kenelläkään ei ole velvollisuutta siihen, ne ovat yksityisiä asioita. Silti sanoisin, että minut tuntevat ihmiset ymmärtävät, mikä se minun taloudellinen tilanteeni on.

Tiivistäisin kaiken yhteen lauseeseen: minä en ole mikään pankki. Kaikkea saa toki luulla.

Sopii kyllä hyvin ketjun aiheeseenkin, mutta mihin helvettiin tuo yllä keskusteltava henkilö ne rahansa oikein sitten tunkee? Mun käsittääkseni on kuitenkin ollut ihan normaalisti duunissakin tämän kaiken ajan, mutta koko ajan on rahat loppu ja kämppäkin kait lähtemässä alta.

Siis edelleen ihan yleisellä tasolla mennään, ja kiistän toki kaikki yhtäläisyydet mihinkään Jatkiksessa tapahtuneeseen, mutta olen samaa mieltä siitä, että talousongelmissa jonkinlainen tilanteen analysointi olisi paikallaan. Ei se, että vuotavaa venettä yritetään paikata toisten avulla, ja sitten syytetään, jos joku reikä jää paikkaamatta. Uskon, että talousongelmat ovat helvetin raskaita, ne vaikuttavat koko elämään, mutta tärkeintä olisi tajuta, miksi ne ovat tulleet, ja miten niitä voisi korjata mahdollisimman paljon itse. Toisten avun varaan ei voi laskea. Sen täytyy olla aina ylimääräistä apua.
 

Nick Neim

Jäsen
Siis edelleen ihan yleisellä tasolla mennään, ja kiistän toki kaikki yhtäläisyydet mihinkään Jatkiksessa tapahtuneeseen, mutta olen samaa mieltä siitä, että talousongelmissa jonkinlainen tilanteen analysointi olisi paikallaan. Ei se, että vuotavaa venettä yritetään paikata toisten avulla, ja sitten syytetään, jos joku reikä jää paikkaamatta. Uskon, että talousongelmat ovat helvetin raskaita, ne vaikuttavat koko elämään, mutta tärkeintä olisi tajuta, miksi ne ovat tulleet, ja miten niitä voisi korjata mahdollisimman paljon itse. Toisten avun varaan ei voi laskea. Sen täytyy olla aina ylimääräistä apua.
Kyllä, juurikin näin. En sano, että voisin puhua tässä kokemusasiantuntijana tai tietäisin minkälaista tuskaa on elää sellaisen kanssa, kun oikeasti jokainen sentti tarvitsee laskea tarkalleen. Tai tietäisin edes etäisesti kuinka raskasta noiden rahahuolien kanssa painiminen on henkisesti. Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että vaikka en todellakaan mihinkään äveriään sukuun kuulu, on fyrkkaa aina kuitenkin löytynyt käytettäväksi.

Mutta kuten äitimuori tapaa sanoa, niin ei ne isot tulot, vaan ne pienet menot. Rahaongelmiin voi joutua miljoonatuloillakin, kuten tuolta rapakon toiselta puolelta saa varsinkin ex-urheilijoiden kohdalla lukea. Jos rahaa ei ole käytettäväksi, niin ei sitä lainaamallakaan mistään taikaseinästä lisää saa. Jos ihminen ei osaa kartoittaa edes suunnilleen tulevia kustannuksiaan, on kierre hyvinkin helpolla aluillaan. Tällaiseen kierteeseen voi hyvinkin helposti joutua isommillakin tuloilla, eli syy ei ole edes niissä pienissä tuloissa, vaikka ongelmainen henkilö niin kuvitteleekin.

Se ei ole edes iso vaiva kartoittaa, mitä pakollisten kulujen jälkeen kuukaudessa (/kahdessa viikossa) jää suunnilleen käytettäväksi. Aina voi tietenkin olla yksittäisiä yllättävämpiä menoeriä, mutta pidempään jatkuneena syy löytyy poikkeuksetta peilistä, vaikka ongelmissa oleva henkilö yleensä vähän kaikkialta muualta niitä syitä etsiikin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mitä vittua? Ainakaan kuvien perusteella tätä ei voi ymmärtää.


"Tulkitsen että kyseinen porrashuonemainen aulatila on poistumisreitti, jossa ei saa säilyttää tavaraa."

Kylläpä se telkkari näyttikin olevan ihan poistumisreitillä. Ei tuolta mitenkään pois pääse, jos telkkari on tuossa. Onneksi nuo tuolit eivät haittaa yhtään. Ne voi varmaan jättää.

Tämä on tulos, kun lakia luetaan tarkkaan mutta ei ymmärretä muuten mitään. Jos koko aula on siivottu, niin se olisi pitänyt mainita jutussa. Nyt jäi se kuva, että vain telkkari vietiin pois, jolloin päätös näyttää naurettavalta.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Minun taloudellinen tilanteeni ei kuulu muille, jos en sitä halua itse avata.

Ei tietenkään kuulu ja harva kai täälläkään niin on tehnyt.

En tule todennäköisesti koskaan siitä täällä sen tarkemmin kertomaan, enkä odota sitä myöskään muilta. Kenelläkään ei ole velvollisuutta siihen, ne ovat yksityisiä asioita.

Luultavasti täällä ei ketään edes kiinnosta toisten raha-asiat, ei ainakaan pitäisi.

Tämä nyt ei ole sulle vaan yleisesti, mutta on kai tälläkin palstalla muistaakseni ollut tapauksia joissa on kerrottu omalla naamalla sekä nimellä yksityisasioita ja sitten valitettu jälkeenpäin, kun joku on ottanut yhteyttä työnantajaan tms. kertomalla kaikenlaista. Kannattaa aina ensin miettiä hieman eteenpäinkin ennen vastaa-napin painallusta.

Täällähän ollaan nimenomaan anonyymeinä ja se tekee palstasta erinomaisen paikan vaihtaa ajatuksia aremmistakin aiheista.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämä nyt ei ole sulle vaan yleisesti, mutta on kai tälläkin palstalla muistaakseni ollut tapauksia joissa on kerrottu omalla naamalla sekä nimellä yksityisasioita ja sitten valitettu jälkeenpäin, kun joku on ottanut yhteyttä työnantajaan tms. kertomalla kaikenlaista. Kannattaa aina ensin miettiä hieman eteenpäinkin ennen vastaa-napin painallusta.
Tämä pitäisi laittaa esille kaikille jonnekin. Huoneentauluksi. Tässä se asia on.

Mieti ihan oikeasti, mitä kerrot itsestäsi täällä. Minä olen kertonut täällä itsestäni paljonkin, mutta joistain asioista en ole kertonut lainkaan tai hyvin vähän. Se on ollut ihan tietoinen ratkaisu. Paljon olen kertonut tunteistani vuosien saatossa, mutta aika vähän faktoista. Ja se ei tarkoita sitä, että faktat olisivat olleet väärin. Olen täällä vain kertonut sen oman tuntemukseni.

Ja se linja tulee jatkumaan. Se on minusta oikea.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Olen vain sitä mieltä, että jos ihmisellä on taloudellisia haasteita, niin rahan vippaaminen huvituksiin ei paranna tilannetta, se vain pahentaa. Esimerkiksi pakollisiin menoihin voisin lainata, kunhan sitä kysyttäisiin ihan suoraan ja kerrottaisiin, mihin raha menee. Ja kerrottaisiin myös, koska on mahdollista maksaa takaisin.
Lainasin vaan tämän osan, mutta ihan asiaa koko viesti. Täysin oikein teit kun et kyseiselle kaverillesi rahaa lainannut sitä varten että saa vähän dokata, koska pidemmällä tähtäimellä tuosta varmaan koituisi entistä enemmän ongelmia ainakin hänelle itselleen. Tulotasoasi en tiedä, mutta maailmasi tuskin olisi romahtanut tuohon lainaamiseen, mutta tässä on selvästi ollut enemmän kyse periaatteesta ja ihan terveestä maalaisjärjen käytöstä. Täysin oikein toimittu.

Kertoo toki jotain "kaveristasikin" jos olet paska jätkä tuollaisen vuoksi että kieltäydyit lainaamasta (=antamasta) rahaa siihen että voi vetää kertaalleen pään täyteen. Toivottavasti kaverisi saa asiansa kondikseen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lainasin vaan tämän osan, mutta ihan asiaa koko viesti. Täysin oikein teit kun et kyseiselle kaverillesi rahaa lainannut sitä varten että saa vähän dokata, koska pidemmällä tähtäimellä tuosta varmaan koituisi entistä enemmän ongelmia ainakin hänelle itselleen. Tulotasoasi en tiedä, mutta maailmasi tuskin olisi romahtanut tuohon lainaamiseen, mutta tässä on selvästi ollut enemmän kyse periaatteesta ja ihan terveestä maalaisjärjen käytöstä. Täysin oikein toimittu.

Kertoo toki jotain "kaveristasikin" jos olet paska jätkä tuollaisen vuoksi että kieltäydyit lainaamasta (=antamasta) rahaa siihen että voi vetää kertaalleen pään täyteen. Toivottavasti kaverisi saa asiansa kondikseen.
Joo, pienistä summista oli toki kyse. Tuli vain valitettavasti sellainen tunne, että tämä kerta ei jäisi viimeiseksi, jos lainaamaan lähtisi, eikä rahojen takaisin saamisestakaan olisi takeita. Minusta noita kaljavelkoja usein vähätellään, ihan kuin ne eivät olisi oikeita velkoja. Tämäkin tuntui enemmän siltä, että on velvollisuus sponssata kaverille kännit. Ja tämä on nyt ihan eri asia kuin vaikka se, että tarjoaa kaverille jossain tuopin tai parikin.

Minua ainakin häiritsee, jos olen velkaa jollekin. Se on mielestäni yksi epämiellyttävimpiä tunteita, joita ihmisellä voi olla. Jos olen velkaa, haluan maksaa velan pois mahdollisimman nopeasti, se häiritsee todella paljon. Se velka ei ole minun rahaani, se on sen toisen rahaa. Tosin en edes muista, koska olisin viimeksi vipannut rahaa joltain, ehkä opiskeluaikoina. Välttelen tuollaista velan ottamista viimeiseen asti, koska sitä oikeaakin velkaa on, kun pitää asuntoa ja autoa maksaa.

Minusta ratkaisevaa on suhtautuminen siihen velkaan. Voin lainata, jos toinen kysyy rahaa johonkin oikeasti tarpeelliseen ja kertoo, koska voi maksaa takaisin. Silloin tiedän, että ajattelemme asiasta samalla tavalla. Silloin olemme myös velkatilanteessa niin tasaveroisia kuin on mahdollista. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, jos toisen odotetaan vippaavan rahaa ihan mihin tahansa, ilman mitään tietoa siitä, saako rahansa takaisin. Minusta siinä vipin pyytäjäkin asettaa itsensä alempiarvoiseen asemaan.

Mutta ehkä olen vain kitupiikki, joka ei oikeasti ymmärrä pahoja talousongelmia. Enkä varmaan ymmärräkään, tunnustan sen rehellisesti. Silti se ei anna oikeutta käydä minun taskullani ilman, että minulla itselläni olisi siihen sanottavaa. Kyllä aika moni ihminen ymmärtää tämän, oli taloudellinen tilanne mikä tahansa.
 
K

Kiekkokatsoja

UFC kamppailulajin raskaan sarjan ottelija, heitti munasuojakuppinsa yleisöön. Hyvin nopeasti sille löytyi onnellinen ja hymyilevä omistaja. Puuttui vain huudahdus: En pese tätä koskaan!
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Onko tänään joulu? Hyvää joulua viestejä pukkaa sosiaalisen median kautta. Sama kuin vastaavia vappuna 30.5. ja juhannuksena 24.6.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös