Lainasin vaan tämän osan, mutta ihan asiaa koko viesti. Täysin oikein teit kun et kyseiselle kaverillesi rahaa lainannut sitä varten että saa vähän dokata, koska pidemmällä tähtäimellä tuosta varmaan koituisi entistä enemmän ongelmia ainakin hänelle itselleen. Tulotasoasi en tiedä, mutta maailmasi tuskin olisi romahtanut tuohon lainaamiseen, mutta tässä on selvästi ollut enemmän kyse periaatteesta ja ihan terveestä maalaisjärjen käytöstä. Täysin oikein toimittu.
Kertoo toki jotain "kaveristasikin" jos olet paska jätkä tuollaisen vuoksi että kieltäydyit lainaamasta (=antamasta) rahaa siihen että voi vetää kertaalleen pään täyteen. Toivottavasti kaverisi saa asiansa kondikseen.
Joo, pienistä summista oli toki kyse. Tuli vain valitettavasti sellainen tunne, että tämä kerta ei jäisi viimeiseksi, jos lainaamaan lähtisi, eikä rahojen takaisin saamisestakaan olisi takeita. Minusta noita kaljavelkoja usein vähätellään, ihan kuin ne eivät olisi oikeita velkoja. Tämäkin tuntui enemmän siltä, että on velvollisuus sponssata kaverille kännit. Ja tämä on nyt ihan eri asia kuin vaikka se, että tarjoaa kaverille jossain tuopin tai parikin.
Minua ainakin häiritsee, jos olen velkaa jollekin. Se on mielestäni yksi epämiellyttävimpiä tunteita, joita ihmisellä voi olla. Jos olen velkaa, haluan maksaa velan pois mahdollisimman nopeasti, se häiritsee todella paljon. Se velka ei ole
minun rahaani, se on
sen toisen rahaa. Tosin en edes muista, koska olisin viimeksi vipannut rahaa joltain, ehkä opiskeluaikoina. Välttelen tuollaista velan ottamista viimeiseen asti, koska sitä oikeaakin velkaa on, kun pitää asuntoa ja autoa maksaa.
Minusta ratkaisevaa on suhtautuminen siihen velkaan. Voin lainata, jos toinen kysyy rahaa johonkin oikeasti tarpeelliseen ja kertoo, koska voi maksaa takaisin. Silloin tiedän, että ajattelemme asiasta samalla tavalla. Silloin olemme myös velkatilanteessa niin tasaveroisia kuin on mahdollista. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, jos toisen odotetaan vippaavan rahaa ihan mihin tahansa, ilman mitään tietoa siitä, saako rahansa takaisin. Minusta siinä vipin pyytäjäkin asettaa itsensä alempiarvoiseen asemaan.
Mutta ehkä olen vain kitupiikki, joka ei oikeasti ymmärrä pahoja talousongelmia. Enkä varmaan ymmärräkään, tunnustan sen rehellisesti. Silti se ei anna oikeutta käydä minun taskullani ilman, että minulla itselläni olisi siihen sanottavaa. Kyllä aika moni ihminen ymmärtää tämän, oli taloudellinen tilanne mikä tahansa.