Rooman keskustassa on alue nimeltään Area Sacra, jolta 1920-luvulla kaivettiin esiin neljä vanhaa roomalaisrakennusta jotka helppouden vuoksi listattiin aakkosin A, B, C ja D.
Ihmetyttää perkeleesti, ettei kyseinen alue - joka siis muutaman minuutin päässä Capitoliumilta - herätä enempää kiinnostusta, vaan saa olla varsin rauhassa turistilaumoilta.
Ihmettelyni tähän liittyen pohjaa kohtaan, jonka luin kattavasta Rooma-oppaastani, joka siis samalla nosti oman mielenkiintoni tappiinsa: temppelien B ja C takana on suuren tuffilohkareista rakennetun tasanteen jäänteet. Niiden on todettu kuuluneen Pompeiuksen kuuriaan, suorakulmion muotoiseen rakennukseen, jossa senaatti kokoontui. Julius Caesar murhattiin tässä rakennuksessa 15. maaliskuuta 44 eaa.
Jos on oikeasti kiinnostunut Roomasta, niin eihän tuo voi jättää kylmäksi. Myönnän sortuneeni turistimaiseen innostukseen kuvia räpsiessäni. Paikka ei myöskään ollut minulle tuttu aiemmilta Rooma-visiiteiltä.
Toinen juttu mikä ihmetytti, niin miksi Tarpeian kallioille ei ole muita turisteja kuin minä aina tsekkaamassa, josko kohtaa pääsisi pian pällistelemään. Koko paikka on täysin rehevöitynyt ja porttien takana, minä ja yksinäinen japanilaisturisti olimme ainoat paikalle eksyneet. Kolme kertaa tuolla käynyt, aina hiljaista ja portit kiinni.