Joo, en ymmärrä lainkaan miksi kriisiapua ei saisi antaa. Vai olisiko se jotenkin Suomen yhteiskunnan etu, että meillä olisi joukko nuoria, jotka ovat kokeneet traumaattisia kokemuksia valtion palveluksessa ilman, että ovat saaneet mahdollisuuden keskustella niistä ammattiauttajien kanssa?
Itselle ei onneksi tullut koettua vastaavaa intissä eikä
@Jaws :in kokemaa tilannetta. Kehun kuitenkin "kokemuksesta" intin sosiaalikuraattori- ja pappijärjestelyä. Ensinnäkin minun oli tarve vaihtaa pääsykoepaikkaa siitä, mitä olin yhteishaussa laittanut paikaksi. Soitin kyseiseen AMK:hon ja selitin olevani intissä ja siten en voinut matkustaa kyseiseen pääsykoepaikkaan 700 kilometriä. Olin nimittäin alunperin luullut, että meillä oli Rovajärven harjoitus juuri tuohon aikaan, joten olin laittanut valintakoepaikaksi Rovaniemen. Todellisuudessa olinkin kotona lomilla tuohon aikaan.
No, soittooni vastattiin melko tylysti ja sanottiin, että ei sitä mistään syystä voi vaihtaa. Sitten kipitin suoraan sosiaalikuraattorin toimistoon ja kerroin tilanteen. Kuraaattori soitti koululle ja yhdessä kerroimme tilannteeni ja kas kummaa paikan vaihto onnistuikin heti. Alkamassa oli pitkä harjoitus Rovajärvellä jossa en olisi voinut tehdä asialle mitään kun puhelin siellä ei juuri toiminut. Pääsin lopulta kyseiseen kouluun ja olen siitä erittäin kiitollinen. Asia oli vaivannut ja stressanut minua kovasti mutta kun se nyt ratkesi, niin lähdin erittäin kevyin mielin harjoitukseen, sen sijaan että olisin stressannut ja miettinyt koko ajan jotain muuta asiaa.
Toinen positiivinen kokemus sotilaspastorista. Samaisella pitkällä Rovajärven ampumaleirillä oli yksi iltapäivä varattu kenttäehtoolliselle. Tuttu kotivaruskunnasta sotilaspastori toimitti sen. Tuntui hyvältä monien päivien uurastuksien jälkeen pysähtyä ja levätä. Tuntui hyvältä kuunnella pastorin tsemppaavaa puhetta. Tilaisuuden jälkeen sotilaspastori jäi vielä juttelemaan meidän varusmiesten kanssa. Tuntuo hyvältä, että meistä näin huolehdittiin. Tilaisuus ei ollut pakollinen mutta 95 prosenttia varusmiehistä ja suurin osa kapiaisista osallistui tilaisuuteen.
Pieniä aamuhartauksia järjestettiin myös varuskunnassa ennen päiväohjelman alkua ulkona. Nekin toivat arkiseen ohjelmaan sopivaa piristystä.