Synttärionnittelut facebookissa. Jollakim on tänään syntymäpäivä ja fb ilmoittaa asiasta. Silti kukaan ei onnittele koko päivänä.
Ihmettelen tätä. Viimeisen vuoden aikana olen huomannut että perinteinen fb-synttärionnittelu on pikkuhiljaa kuolemassa pystyyn. Ainakin omalla kaverilistallani melko usein tulee ilmi sellaisia tapauksia jossa synttärit ovat tänään mutta kukaan ei onnittele. Liekö muillakin samat ajatukset kuin minulla, että ei kehtaa olla ensimmäinen onnittelija, etenkin jos nyt ei aivan läheisestä frendistä ole kysymys. Sitten koska kukaan ei uskalla aloittaa, niin yhtään synttärionnittelua ei tule. Ainakin yhdelle kaverilleni kävi niin että synttärit oli ja meni, kukaan ei julkisesti facebookissa onnitellu, seuraavana aamuna kyseinen herra laittoikin sitten päivityksen "Kiitoksia kaikille muistaneille vaan ;)", jonka jälkeen kommentit täyttyivät myöhäisistä onnitteluista.
Ja ei, tänään ei ole syntymäpäiväni. Minua on aina onniteltu, tosin minulla on melko laaja kaveriporukka, ainakin facebookissa. Olen kyllä miettinyt että pitäisikö se syntymäpäivä poistaa sieltä juuri tästä syystä, että alkaa vaan vituttamaan koska kukaan ei onnittele vaikka oikein fb muistuttaa synttäreistä. Suurempi syy on toisaalta se että eipä kiinnosta jakaa facebookissa enää itsestä yhtään ylimääräistä tietoa, edes syntymäpäivää.