Ymmärrän täysin ajatuksesi, maistelkaa erilaisia makuja. Se mikä häiritsee, on "erikoisoluiden" toistuva laadun korostaminen ja tavallisen lageroluen väheksyntä. En tiedä huomasitko korostavasi laatua useampaan kertaan puhuessasi "erikoisoluista"?
Edelleen karsastan tätä erikoisolut vs. tavallinen olut -vastakkainasettelua. Lager ei tarkoita samaa kuin tavallinen olut, vaikka sitä tässä maailmankolkassa kaupat ovatkin pullollaan. Taitaa se melkein missä tahansa muuallakin päin maailmaa olla nykyään se eniten myyty olut, mutta yhdestä oluttyylistä tässä on siitä huolimatta kyse.
Mutta joo, korostin laatua. Koska se on näillä "perkeleen erikoisoluilla" usein korkeampi kuin markettien bulkkioluilla. Johan sen voi päätellä osaltaan hinnastakin. Hinta toki määräytyy niin monen tekijän kautta, että suoraa yhteyttä ei noiden välille voi vetää. Laadun veti taas kerran esiin kuitenkin alunperin nimimerkki Freddie Freeloader, joka väitti, että suomalainen bulkkiolut on laadukasta genressään. Pyysin taas kerran perusteluita, mutta niitä en ole ainakaan vielä saanut. Itse heitin vasta-argumentiksi tuon ohratärkkelyksen käytön. Ja lisäsin, että tietääkseni esim. saksalaiset bulkkioluet eivät sitä sisällä, valmistussäädösten noudattamisen vuoksi. Samasta syystä saksalainen bulkkiolut on minusta parempaa maultaan, ja kyllä minä ainakin tuolla perusteella lasken sen laadukkaammaksi kuin suomalaisen. Ei sillä, bulkkilager ei suuremmin minulle iske muutenkaan, vaikka siinä ei "made in Finland" -tarraa lukisikaan. Heineken ja Fosters ovat esimerkiksi melkeinpä vielä huonompia. Unkarilainen Dreher, espanjalainen Estrella ja San Miguel eivät myöskään oikein iske. Saksa, Puola, Liettua, Tshekki ja Slovakia ovat olleet sellaisia maita, joissa paikalliset bulkit maistuvat minusta ihan kohtuullisilta. Huonointa juomaani olutta on ollut islantilaisen pienpanimon tekele, joten ulkomaisuus ja pienpanimon leima eivät todellakaan ole automaattisesti onneen vieviä tekijöitä.
Tässä ketjussa tavallisia lageroluita on useampaan kertaan haukuttu ja korostettu "erikoisoluiden" laadukkuutta. Onko ihme, että syntyy vaikutelma itsenä korostamisesta ja meidän tavisten väheksymisestä?
Olenko jossain väittänyt olevani mitään muuta kuin tavis? Mielestäni kyse on vain lukijan huonosta itsetunnosta, jos tällaista on lukevinaan viesteistä. Tuntuu, että "tuo ei tykkää tästä oluesta, jota myydään täällä paljon, joten se luulee olevansa parempi ihminen" on lähempänä totuutta.
Minä en muuten ymmärrä esimerkiksi viineistä yhtään mitään. En silti hauku viininjuojia elitistisiksi snobeiksi, vaikka tällaista stereotypiaa heihin usein liitetäänkin. Teen suhteen yritän pyrkiä laatuun ja välttää pussitettujen Liptoneiden juontia. Kumma, että tästä ei ole mitään elitistin snobin leimaa lätkitty. Liptoniakin myydään silti enemmän kuin vaikkapa Pienen Kilpikonnan kiinalaisia omatuontiteelaatuja. Kaipa minä olen teenkin suhteen pilannut makuaistini, kuten eräs nimimerkki näissä olutkeskusteluissa totesi minun tehneen...
Makuasiat ovat asioita, joista ei voida kuin kiistellä. Mutta ihmisen makumieltymykset eivät tee hänestä sen parempaa tai huonompaa.
No sitähän minä olen yrittänyt tässä monta viestiä jankuttaa.