Ihmettelyketju

  • 6 376 922
  • 38 790

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eri mieltä tästä termistä. Erikoisoluet ovat yleensä erikoisen näköisissä pulloissa, erikoisen kalliita, erikoisen vaikeita eri kokoisina pakata luontevasti kauppakassiin, erikoisen vittumaisia palauttaa pullonpalautuksessa.

Erikoisuus ei siis välttämättä ole mitään ylemmyydentavoittelua, vaan valmius nähdä erikoisen paljon vaivaa illan "nautinnostaan". Mikäli kuitenkin "erikois-" tarkoittaisi tässä tapauksessa jotain hel~wetin hyvää, se tarkoittaisi Tanskassa myytävien, smurffikorkilla varustettujen muovipullo-Tuborgien/Carlsbergien invaasiota lähikauppoihin Suomessa. Se olisi erikoisen hyvää.
 

Nick Neim

Jäsen
Mitä vittua, tänään on jo perjantai? On meinaan tällä viikolla ajantaju ollut aivan kadoksissa, tunneista aina viikonpäiviin. Koko tämän päivän olen ollut vahvalla torstaifiiliksellä, vaikka jo useampaan otteeseen tajunnut tänään tosiaan olevan perjantain.

Vielä varmaan pari kertaa tänään havahtuu siihen, että on jo perjantai. Kai pari juhlapyhää voi sotkea ajantajun näin pahasti.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos rinnastat Lapin Kullan ja Karhun, makuaistisi on heikko tai et ole maistanut Karhua. Ymmärtäisin Lapin Kullan ja Koff rinnastamisen, mutta en Karhua.
Joo Porissa päin vissiin suositaan tuota Karhua ja pohjoisessa Lapin Kultaa.

Lidlin Nobelanerin kyljessä ei muuten mainita ollenkaan ohratärkkelystä, mitä löytyy noista kaikista yleisimmistä suomalaisista. Karjala tosin ovelasti mainitsee vain ohran, mutta ei mene läpi. Pirkassa on vielä jotain lisäainettakin, hyi hitto. Askorbiinihappoa käytetään hapettumisenestoaineena. Tunnetaan myös nimellä c-vitamiini, mutta tuollaisena ei taida imeytyä. Joissakin vähän kalliimmissa saattaa olla jopa jotain aromiakin. Ja humalaa noissa suomalaisissa on paljon vähemmän kuin ennen.

Mutta hintalaatu-suhteeltaan nuo halvimmat ovat ylivoimaisia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos rinnastat Lapin Kullan ja Karhun, makuaistisi on heikko tai et ole maistanut Karhua. Ymmärtäisin Lapin Kullan ja Koff rinnastamisen, mutta en Karhua.
En varsinaisesti rinnasta, vaan heitän vain samaan koriin. Bulkkilageria, jota juo korkeintaan janoonsa jos ei mitään muuta ole tarjolla. Porilaisnäkökulmaa en tässä huomioi, kun porilaiset noin keskimäärin käyvät jo varavirralla.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se, joka on keksinyt sanan "erikoisolut", on idiootti. Yritetään mukamas luoda eri oluttyyleille jotain outoa erikoisuuden leimaa. Perkele, oluita on monenlaisia, mutta kaikki ne ovat oluita. Ei ole mitään tavallista olutta, vaan ne mukamas erikoiset oluet ovat lähes poikkeuksetta tavallisia omassa tyylissään.

Jep. Parempi tietenkin, jos tehtäisiin jako ohratärkkelysjuomien ja oluiden välillä, mutta veikkaan että sanomista ja sekaannusta tulisi siitäkin.

Suomessa on kuitenkin Alkon määräyksestä pantu ja myyty ohratärkkelysjuomia vuoteen 1995 saakka, niin kyllä nuo oikeat oluet ovat edelleen suomalaisille aika erikoisia.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mitä vittua, tänään on jo perjantai? On meinaan tällä viikolla ajantaju ollut aivan kadoksissa, tunneista aina viikonpäiviin. Koko tämän päivän olen ollut vahvalla torstaifiiliksellä, vaikka jo useampaan otteeseen tajunnut tänään tosiaan olevan perjantain.

Samaan havahduin itsekin. Torstaita tässä on eletty, mutta faktat väittävät muuta.

Itse jaksan turhamaisuuttani ihmetellä tuota naisketjua ja paremminkin näitä eräälle nimimerkille kuittailevia kirjoittajia pointteineen. Eikö tuo enemmistö tajua olla kommentoimatta tuota yhden miehen missiota? Yhden miehen tango on hyvin nopeasti tanssittu ellei sille tarjota jatkuvasti hakulupaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En varsinaisesti rinnasta, vaan heitän vain samaan koriin. Bulkkilageria, jota juo korkeintaan janoonsa jos ei mitään muuta ole tarjolla. Porilaisnäkökulmaa en tässä huomioi, kun porilaiset noin keskimäärin käyvät jo varavirralla.

Onpas maikka kireenä, vai oikein varavirralla...

Edelleen, jos heität Lapin Kullan ja Karhun samaan koriin, sinulla on heikko makuaisti. Minun peruslagerini on Koff III, se on mukavan mietoa. Silloin tällöin ostan Alkosta maistelua varten niitä "erikoisoluita", jotka tekevät ihmisestä sivistyneen ja älykkään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onpas maikka kireenä, vai oikein varavirralla...

Edelleen, jos heität Lapin Kullan ja Karhun samaan koriin, sinulla on heikko makuaisti. Minun peruslagerini on Koff III, se on mukavan mietoa. Silloin tällöin ostan Alkosta maistelua varten niitä "erikoisoluita", jotka tekevät ihmisestä sivistyneen ja älykkään.

Jankuti jankuti. En pidä niitä samanmakuisina, mutta koska ero on yhtä tyhjän kanssa, pidän molempia ynnä muut -osaston bulkkilagereina. Huomaa, että minä arvotan nuo näin, ja siihen mulla lienee oikeus. Ei juuri nappaa nuo ruokakauppavahvuiset oluet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Porilaisuus ja IFK:n kannattaminen ovat tunnetusti diagnosoitu vaikeiksi mt-häiriöiksi jo ajat sitten, joten ei siitä pitäisi enää aikuisen loukkaantua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Porilaisuus ja IFK:n kannattaminen ovat tunnetusti diagnosoitu vaikeiksi mt-häiriöiksi jo ajat sitten, joten ei siitä pitäisi enää aikuisen loukkaantua.

En minä loukkaannu noin olemattomasta, ihmettelin vaan sinulle epätyypillistä kireyttä.

PS. Ja jankkaus -kortti on tässä kohtaa tyhjä. Kai sitä saa toisenkin viestin aiheesta kirjoittaa, ilman että se on jankuttamista?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En minä meinannut mitään tosifani-jankkausta vaan ihan yleistä. Ei ollut tarkoitus tölviä. Mieshali.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tässähän tämä, mitä olen juurikin yrittänyt teille "bulkkioluet on ihan paskaa, suomalaiset varsinkin" -tyypeille jo jonkun aikaa tolkuttaa. Suomalainen lager on varsin laadukasta omassa kategoriassaan.

Ja minä olen sinulta muistaakseni ainakin kolme kertaa kysynyt, että millä perusteella tai millä mittarilla suomalainen bulkkilager on laadukasta. Mielestäni et ole siihen vastaanut.

Ainakin tämän olutsivuston mukaan isot suomalaiset panimot käyttävät lager-oluensa osana ohratärkkelystä:

Reittausblogi: Panimot vastaavat: Miksi ohratärkkelys?

Laitila taitaa tehdä oluensa edelleen täysmaltaana. Ja saksalaiset panimot tekevät kaiketi edelleen oluensa Reinheitsgebotin mukaisesti, eli tuo ohratärkkelys ei niihin oikein istu. Näin ollen voisin väittää, että eivät nuo suomalaiset isot panimot sieltä kaikkein kirkkaimmasta päästä laadun kenttää ole, vaikka kuinka yrittäisi olla isänmaallinen.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Minun peruslagerini on Koff III, se on mukavan mietoa. Silloin tällöin ostan Alkosta maistelua varten niitä "erikoisoluita", jotka tekevät ihmisestä sivistyneen ja älykkään.

Eli kyse on - kuten tiedettyä - mieltymyseroista. Itse en bulkkilagereita oikein voi huvin vuoksi juoda, koska oluen kittaamiseni ei ole erityisen humalahakuista (pitää saada paljon halvalla!), enkä niiden mausta suuremmin perusta. "Miedon makuinen" olut menee kyllä jääkylmänä esim. hellepäivänä tai vaikkapa saunoessa, mutta ei niissä mitään maisteltavaa ole. Sillä, että nämä "erikoisoluet" - eli siis hyvät oluet - ovat paremman makuisia, ei ole mitään tekemistä älykkyyden tai sivistyksen kanssa sinänsä. Ei ole häpeä pitää niistä tai bulkkilagereistaan. Olisi itse asiassa mahtavaa tykätä bulkkilagereista, koska harrastus olisi silloin paljon halvempi!
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja minä olen sinulta muistaakseni ainakin kolme kertaa kysynyt, että millä perusteella tai millä mittarilla suomalainen bulkkilager on laadukasta.
No laadukkaita ne tietenkin ovat, tai ainakin ne valmistetaan laadukkaista raaka-aineista.

Ja nuo oluet ovat juuri sitä, mitä suomalaiset haluavat.

Ennen mä harrastelin viskejä, mutta sitten koin sen homman tyhmäksi ja vaihdoin halpaan virolaiseen vodkaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No laadukkaita ne tietenkin ovat, tai ainakin ne valmistetaan laadukkaista raaka-aineista.

Laadukasta ohratärkkelystä...

Ja nuo oluet ovat juuri sitä, mitä suomalaiset haluavat.

Suomalaisista valitettavan iso osa haluaa vain halpaa känniä. Onneksi tilanne on korjaantunut vuosi vuodelta, ja nykyään tarjolla on myös erilaisia makuja erilaisiin tilanteisiin niille, joille känni ei ole pääasia, vaan enemmänkin hyvä makuelämys kivassa seurassa.

Ennen mä harrastelin viskejä, mutta sitten koin sen homman tyhmäksi ja vaihdoin halpaan virolaiseen vodkaan.

Ja sen oikeastaan huomaa...
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Viisi tuntia aikaa HIFK-Jokerit otteluun ja kukaan ei ole avannut ottelulle vielä otteluketjufoorumiin omaa keskustelua. Uskomatonta. Kauden aiemmissa paikallisissa on tainnut olla ennen ottelua jo sellaiset kolme, neljä sivua viestejä kirjoitettuna.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli kyse on - kuten tiedettyä - mieltymyseroista. Itse en bulkkilagereita oikein voi huvin vuoksi juoda, koska oluen kittaamiseni ei ole erityisen humalahakuista (pitää saada paljon halvalla!), enkä niiden mausta suuremmin perusta. "Miedon makuinen" olut menee kyllä jääkylmänä esim. hellepäivänä tai vaikkapa saunoessa, mutta ei niissä mitään maisteltavaa ole. Sillä, että nämä "erikoisoluet" - eli siis hyvät oluet - ovat paremman makuisia, ei ole mitään tekemistä älykkyyden tai sivistyksen kanssa sinänsä. Ei ole häpeä pitää niistä tai bulkkilagereistaan. Olisi itse asiassa mahtavaa tykätä bulkkilagereista, koska harrastus olisi silloin paljon halvempi!

Allekirjoitan tämän. Itse juon olutta näin vapaapäivänä yleensä janoon hommien ohessa, saunassa tai urheilua katsellessa. Viimeisessä kohdassa sitten joskus maistelen niitä "erikoisoluita".

Kyllähän tässäkin keskustelussa bulkkilagereista on tehty poronkusemia tai ohratärkkelyksestä tehtyä jätettä. Ja kun puolustuspuheen pitää Pettter, linjaus on aika selkeä...

Mitä jos pitää ohratärkkelyksen tasalaatuisesta mausta? Onko paha juttu? Miksi ohratärkkelys tekee oluesta automaattisesti heikko laatuista? En ole olut asiantuntija, kysymykseni on ihan aito.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä jos pitää ohratärkkelyksen tasalaatuisesta mausta? Onko paha juttu?

Ei tietenkään ole paha juttu, koska makuja on monia. Eikä sekään ole paha juttu, jos ei siitä pidä, ja vaatii niiltä harvoita oluiltaan parempaa laatua.

Kysehän on pohjimmiltaan siitä, että jos kuluttajien mieltymykset kehittyvät suuressa mittakaavassa, tarjonta monipuolistuu, jolloin kaikki löytävät helpoiten itselleen sopivia tuotteita. Vähän sama juttu, kuin esimerkiksi kahvien kanssa. Joku voi aidosti pitää vaaleasta Juhla-Mokasta, mutta toinen taas on halunnut tutustua useampiin makuihin, ja päätynyt esimerkiksi espressoon tai vielä pidemmälle. Hänen etunsa on, että muutkin kehittävät makuaistiaan, jolloin todennäköisyys sille, että hän löytää itselleen sopivan kahvin vaikkapa Kihniön kahvilasta, kasvaa. Kulttuuri monipuolistuu, näet.

Miksi ohratärkkelys tekee oluesta automaattisesti heikko laatuista? En ole olut asiantuntija, kysymykseni on ihan aito.

Tähän vastaisin niin, että 1) sitä käytetään, koska se on halvempaa kuin mallas, ja 2) se tekee oluesta mauttomampaa verrattuna aitoihin täysmallasoluisiin. Eilen linkittämästäni artikkelista löytyy mielestäni aika hyvä selvennys:

Reittausblogi: Panimot vastaavat: Miksi ohratärkkelys?

Panimot käyttävät mallastamatonta ohratärkkelystä lisäuutelähteenä ohramaltaan rinnalla (n. 20-30% tärkkelystä, loput mallasta?), koska se on halvempaa kuin varsinainen mallas. Se on myös painoonsa nähden tehokkaampaa, sillä yhdestä kilosta tärkkelystä saa saman sokerimäärän kuin 1,18 kilosta mallasta. Lisäksi tärkkelystä on helpompi käyttää, sillä sen mukana ei tule kuoria, eikä muuta ylimääräistä, jota ei varsinaisessa oluen valmistusprosessissa tarvita. Siinä panimojen kannalta hyvät puolet, sitten kuluttajan kannalta huonoihin puoliin. Tärkkelys tarjoaa olueen lähes yksinomaan käymiskelpoista sokeria. Siinä ei ole juuri ollenkaan proteiineja, joita maltaassa on, näin ollen se ohentaa oluen runkoa ja makua.

Edelleen, minä vain kannustan ihmisiä kokeilemaan erilaisia oluttyylejä. Näitä "erikoisoluita" (hyi helvetti, kuinka vihaan tätä sanaa) ei ole tarkoituskaan kitata mäyräkoirittain, vaan maistella hyvän maun vuoksi. Laatu korvaa määrän. Kokonaisnautinnolle ei hintaa tule yhtään enempää, voisin kuvitella. En edes kyllä tiedä, mitä mäyräkoirat maksavat...

Jos oma suosikki on edelleen se "bulkkilager", niin mikäpä siinä. Juokaa sitä, ei se minulta ole pois. Mutta älkää haukkuko elitistiseksi snobeilijaksi sitä, joka juo mielummin jotain muuta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Edelleen, minä vain kannustan ihmisiä kokeilemaan erilaisia oluttyylejä. Näitä "erikoisoluita" (hyi helvetti, kuinka vihaan tätä sanaa) ei ole tarkoituskaan kitata mäyräkoirittain, vaan maistella hyvän maun vuoksi. Laatu korvaa määrän. Kokonaisnautinnolle ei hintaa tule yhtään enempää, voisin kuvitella. En edes kyllä tiedä, mitä mäyräkoirat maksavat...

Jos oma suosikki on edelleen se "bulkkilager", niin mikäpä siinä. Juokaa sitä, ei se minulta ole pois. Mutta älkää haukkuko elitistiseksi snobeilijaksi sitä, joka juo mielummin jotain muuta.

Kirjoituksesi lähtökohta näkyy ensimmäisessä boldaamassani kohdassa, josta seuraa toinen boldattu kohta.

Ymmärrän täysin ajatuksesi, maistelkaa erilaisia makuja. Se mikä häiritsee, on "erikoisoluiden" toistuva laadun korostaminen ja tavallisen lageroluen väheksyntä. En tiedä huomasitko korostavasi laatua useampaan kertaan puhuessasi "erikoisoluista"?

Tässä ketjussa tavallisia lageroluita on useampaan kertaan haukuttu ja korostettu "erikoisoluiden" laadukkuutta. Onko ihme, että syntyy vaikutelma itsenä korostamisesta ja meidän tavisten väheksymisestä?

Makuasiat ovat asioita, joista ei voida kuin kiistellä. Mutta ihmisen makumieltymykset eivät tee hänestä sen parempaa tai huonompaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tässä ketjussa tavallisia lageroluita on useampaan kertaan haukuttu ja korostettu "erikoisoluiden" laadukkuutta. Onko ihme, että syntyy vaikutelma itsenä korostamisesta ja meidän tavisten väheksymisestä?
Tämä on nyt hiukan sama, kuin selittäisi sokealle värejä. Perusbulkkilager on ihan jees sauna- tai janojuoma. Tulisen ruuan kanssa siemailen mielelläni noita halvempia, koska a) ne eivät peitä ruuan aromeja b) ruoka ei pilaa oluen aromeja, koska niitä ei ole. Laatuoluista löytyy sen sijaan aromeja joka lähtöön. Ne aromit pitää vain osata erottaa juodessaan. Jos siihen ei ole mitään motiivia, kannattaa pysyä niistä erossa ja pitäytyä känni per euro -ajattelussa.

Minulle erikoinen olut on sellainen, mitä en pysty juomaan. Esimerkkinä vaikkapa muutama vuosi sitten kovin suosittu Two Dogs. Laadukkaammista mainitsen Kriekin. Ei vain istu minun suuhuni. Sistiksen suosikkisiirapeista puhumattakaan.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laadukasta ohratärkkelystä...
Niin onhan se laadukasta tavaraa. Onhan Koffikin varmaan laadukkaampaa kuin monet niistä "erikoiskaljoista".

Suomalaisista valitettavan iso osa haluaa vain halpaa känniä. Onneksi tilanne on korjaantunut vuosi vuodelta, ja nykyään tarjolla on myös erilaisia makuja erilaisiin tilanteisiin niille, joille känni ei ole pääasia, vaan enemmänkin hyvä makuelämys kivassa seurassa.
Mutta onhan nämä Lapin Kullat ja Karjalat kuitenkin täydellisiä oluita suomalaisille. Makukin on paras mahdollinen. Kyllä mä noista erikoisemmistakin tykkään, mutta ei mulle tuota mitään vaikeuksia myöntää tosiasioita.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Minun mielestäni oluen ehdottomasti tärkein ominaisuus on se, että ihminen, joka juo sitä, pitää siitä. Kaikki muut ominaisuudet on siihen verrattuna toisarvoisia. Ihmettelen, jos kukaan on asiasta jotain muuta mieltä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ymmärrän täysin ajatuksesi, maistelkaa erilaisia makuja. Se mikä häiritsee, on "erikoisoluiden" toistuva laadun korostaminen ja tavallisen lageroluen väheksyntä. En tiedä huomasitko korostavasi laatua useampaan kertaan puhuessasi "erikoisoluista"?

Edelleen karsastan tätä erikoisolut vs. tavallinen olut -vastakkainasettelua. Lager ei tarkoita samaa kuin tavallinen olut, vaikka sitä tässä maailmankolkassa kaupat ovatkin pullollaan. Taitaa se melkein missä tahansa muuallakin päin maailmaa olla nykyään se eniten myyty olut, mutta yhdestä oluttyylistä tässä on siitä huolimatta kyse.

Mutta joo, korostin laatua. Koska se on näillä "perkeleen erikoisoluilla" usein korkeampi kuin markettien bulkkioluilla. Johan sen voi päätellä osaltaan hinnastakin. Hinta toki määräytyy niin monen tekijän kautta, että suoraa yhteyttä ei noiden välille voi vetää. Laadun veti taas kerran esiin kuitenkin alunperin nimimerkki Freddie Freeloader, joka väitti, että suomalainen bulkkiolut on laadukasta genressään. Pyysin taas kerran perusteluita, mutta niitä en ole ainakaan vielä saanut. Itse heitin vasta-argumentiksi tuon ohratärkkelyksen käytön. Ja lisäsin, että tietääkseni esim. saksalaiset bulkkioluet eivät sitä sisällä, valmistussäädösten noudattamisen vuoksi. Samasta syystä saksalainen bulkkiolut on minusta parempaa maultaan, ja kyllä minä ainakin tuolla perusteella lasken sen laadukkaammaksi kuin suomalaisen. Ei sillä, bulkkilager ei suuremmin minulle iske muutenkaan, vaikka siinä ei "made in Finland" -tarraa lukisikaan. Heineken ja Fosters ovat esimerkiksi melkeinpä vielä huonompia. Unkarilainen Dreher, espanjalainen Estrella ja San Miguel eivät myöskään oikein iske. Saksa, Puola, Liettua, Tshekki ja Slovakia ovat olleet sellaisia maita, joissa paikalliset bulkit maistuvat minusta ihan kohtuullisilta. Huonointa juomaani olutta on ollut islantilaisen pienpanimon tekele, joten ulkomaisuus ja pienpanimon leima eivät todellakaan ole automaattisesti onneen vieviä tekijöitä.

Tässä ketjussa tavallisia lageroluita on useampaan kertaan haukuttu ja korostettu "erikoisoluiden" laadukkuutta. Onko ihme, että syntyy vaikutelma itsenä korostamisesta ja meidän tavisten väheksymisestä?

Olenko jossain väittänyt olevani mitään muuta kuin tavis? Mielestäni kyse on vain lukijan huonosta itsetunnosta, jos tällaista on lukevinaan viesteistä. Tuntuu, että "tuo ei tykkää tästä oluesta, jota myydään täällä paljon, joten se luulee olevansa parempi ihminen" on lähempänä totuutta.

Minä en muuten ymmärrä esimerkiksi viineistä yhtään mitään. En silti hauku viininjuojia elitistisiksi snobeiksi, vaikka tällaista stereotypiaa heihin usein liitetäänkin. Teen suhteen yritän pyrkiä laatuun ja välttää pussitettujen Liptoneiden juontia. Kumma, että tästä ei ole mitään elitistin snobin leimaa lätkitty. Liptoniakin myydään silti enemmän kuin vaikkapa Pienen Kilpikonnan kiinalaisia omatuontiteelaatuja. Kaipa minä olen teenkin suhteen pilannut makuaistini, kuten eräs nimimerkki näissä olutkeskusteluissa totesi minun tehneen...

Makuasiat ovat asioita, joista ei voida kuin kiistellä. Mutta ihmisen makumieltymykset eivät tee hänestä sen parempaa tai huonompaa.

No sitähän minä olen yrittänyt tässä monta viestiä jankuttaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulle erikoinen olut on sellainen, mitä en pysty juomaan. Esimerkkinä vaikkapa muutama vuosi sitten kovin suosittu Two Dogs. Laadukkaammista mainitsen Kriekin. Ei vain istu minun suuhuni. Sistiksen suosikkisiirapeista puhumattakaan.

Tästä kävimme mielestäni pariinkin kertaan keskustelua, mutta muistanet edelleen voimakkaasti mieltymykseni siirappioluisiin Jatkoaika-miiteistä kymmenen vuoden takaa. Joka tapauksessa nuo siirapit olen jättänyt jo taakse. Ne toimivat minulla silloin kymmenen vuotta sitten porttina ulkomaisten oluiden maailmaan, mutta nykyään en niitä juo. Porttiteoria joka tapauksessa tuli todistettua oikeaksi. Oma kaareni meni osapuilleen näin: suomalainen lager --> tummat tshekit --> Guinness ja muut miedot stoutit --> miedot alet ja bitterit --> vahvemmat alet --> portterit, vahvat stoutit --> vahvat belgit

Vehnäoluisiin tutustuin hitaasti muistaakseni samaan aikaan kuin noihin mietoihin aleihin. Vieläkään en ole niiden suurimpia ystäviä, mutta toisinaan yksi sellainen menee oikein hyvin. Tummat tshekit päätyvät lasiini oikeastaan vain silloin, jos vaihtoehtona on bulkkilager, pois lukien saksalainen sellainen. Tavallisesti valitsen oluen tuolta oman kehityskaareni sisältä Guinnessin ja vahvojen belgien välimaastosta. Välillä tulee hasardeja, välillä taas onnistuu.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko noissa joissakin ulkomaalaisissa oluissa sitten laadukkaammat raaka-aineet? Tuskin. Onko siellä tehtaissa sitten laadukkaammat vekottimet ja menetelmät? Ei varmaankaan.

Tarkkaan en tiedä noiden muiden puljujen asioista, mutta Koffi esimerkiksi on varmasti erittäin laadukasta tavaraa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Ne aromit pitää vain osata erottaa juodessaan. Jos siihen ei ole mitään motiivia, kannattaa pysyä niistä erossa ja pitäytyä känni per euro -ajattelussa...

Viimeinen viesti tähän keskusteluun. Karvani nousivat pystyy kun Sampio puhui poronkusemista oluista, väheksyen aika pahasti niitä. Olen periaatteessa täysin samaa mieltä esim. Sistiksen kanssa, mutta ylläoleva lainaus saa taas karvat pystyyn. Minulla ei ole känni per euro -ajattelua vaikka juon pääosin peruslageria, koska en pyri känniin. Minusta peruslageri vaan on hyvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös