Olenko siis mielipiteineni yksin?
Et todennäköisesti, edes pelkästään tämän palstan otannalla, mutta ainakin selvässä vähemmistössä. Onneksi. Se ei toki tee mielipiteestäsi huonoa, mutta ainakin minun maailmankatsomuksessa olemme suhteellisen kaukana toisistamme ja mielestäni harrastamasi silmien sulkeminen on kokolailla väärin.
Ajattelepa hieman onko poliisilla aikaa ja resursseja lähteä selvittämään jotain yksittäistä pyörävarkautta?
Arvasin että tämä argumentti vedetään jossain vaiheessa tiskiin. Olet kyllä oikeassa, että poliisilla on varmasti tärkeämpiä tehtäviäkin kuin jahdata myymälävarkaita tai etsiä kadonneita pyöriä. Totta on myös se, että pöllittyä pyörää ei todennäköisesti koskaan saada takaisin, joten miksi vaivautua?
Tässä tullaan siihen solmukohtaan, että missä määrin kansalainen voi venyttää yhteisön asettamia sääntöjä (lue:lakeja), oli tarkoitusperä sitten hyvä (resurssien säästäminen) tai rikollinen. Näin ollen, onko kansalaisen tarvetta punnita ilmoittamisen tarvetta, kun laissa yksiselkoisesti sanotaan, että sellainen velvollisuus meillä jokaisella on? Olet käyttänyt vastauksissasi räikeästi kärjistetyjä esimerkkejä, mm. punaisia päin kävelyä ja karkkiaskin varastamista, mutta kai maalaisjärjellä jokainen ymmärtää, mikä ero näillä ja aikuisen henkilön suorittamalla "suunnitelmallisella" rötöstelyllä on. Järkevä henkilö osaa puuttua tai ehkä olla puuttumatta tilanteeseen. Mutta välinpitämätön ei saa olla.
Kenties tuollainen 10-20% extrapalkkio (anastetun/takaisinsaadun omaisuuden arvosta) olisi omiaan tuomaan niille 10-20% myyjistä, joilla on fyysiset edellytykset ja uskallusta tehdä ko. kiinniotto, toisi tosiaan sen tarvittavan lisäkiinnostuksen tehdä asialle jotain. Antamalla keppiä (Teidän on oltava tarkkaavaisempia!) ilman porkkanaa (10-20% extrapalkkio) ei tuloksena ole muuta kuin tulehtunut työilmapiiri. Koska työpaikoilla on oikeasti pakottamalla saatu aikaiseksi jotain järkevää?
Oletko tämän kanssa tosissasi? Tuollaiset palkkiosysteemit ovat mielestäni ihan utopiaa ja menevät juuri sille ei-toivotulle alueelle, jossa työntekijät ylittävät toimivaltansa ja asettavat itsensä vaaraan. Ihmeellistä äärimmäisyyksiä sinulta, kun mielestäsi on järkevää puuttua rosvoamiseen vasta kun siitä on luvassa palkkio. Sivuutat täysin sellaisen arkisen välimallin ratkaisun, jossa kenenkään tavallisen kaduntallaajan ei oleteta käärivän hihojaan, vaan pelkkä ilmoittaminen riittää. Ehkä varasta ei saada verekseltään kiinni, mutta ainakin keikka saadaan kirjattua ylös ja kenties myöhemmin rosvolle voidaan antaa lakien mukainen rangaistus.
Porttiteoria toimii siis tässäkin tapauksessa!
Toisin sanoen mun pitäisi ilmeisesti olla joku taparikollinen ja anarkisti nykypäivänä, kun pikkunöösinä (6-8v?) päämäärätietoisesti rosvosin lähikaupasta karkkiaskeja ja suklaapatukoita. Toinen paha vaihe mulla oli vähän vanhempana (14-16v?), kun päämäärätietoisesti rosvosin kaupoista erilaisia tavaroita -
Taas tuollainen lapsellinen kärjistys, vaikka varmasti ymmärsit mitä tarkoitin. En minä väittänytkään, että kaikista näpistelijöistä tulee automaattisesti huumekuriireja tai sarjamurhaajia, mutta kyllä pikkurikosten ja myöhemmän rötöstelykierteen korrelaatio on olemassa. Faktalukemia minulla ei luonnollisesti ole esittää, mutta uskoisin tällaisen jatkumon olevan ihan järkeenkäypä. Laitetaan nyt äärimmäisenä esimerkkinä vaikkapa ystävämme ja kolmoismurhaaja Nikita Fouganthine (os. Valjakkala), jonka "ura" lähti käyntiin automurroilla. Tuskinpa Valjakkalan tapainen raivohullu olisi yhtään sen paremmaksi ihmiseksi tullut, vaikka hänet olisi nuorena Toyotan radio kädessä narautettu, mutta onneksi hänen kaltaisia ihmisiä on myymälä- ja pyörävarkaiden seassa vähemmän. Silmien sulkeminen on kyllä hyvää kasvualustaa tällaisten eksyneiden lampaiden laiduntamiselle...
Mutta eiköhän se riitä tällä haavaa, koska en oleta sinun vaihtavan kantaasi etkä varmaan sinä minun. Kummankin mielipide tuli varmaankin selväksi, joten kättä päälle. Eiköhän tämä maailma nojaa entiseen tapaansa, vaikkei yksi "mrfox" varastettua karkkiaskia vasikoisi tai jos yksi "delter" hälyttäisi poikapolon perään koko poliisivoimat. :)