Poliisi kusettaa passeissa. Mulla on nyt kolmas EU-passi menossa. Ensimmäinen oli 10 vuoden, sittemmin ne on lyhennetty 5 vuoden mittaisiksi ja kun koko ajan ei jaksa Punanotkossa jonotella niin päivillä on merkitystä. Nyt viimeinen voimassaolopäivä oli 5.4, joka on kiirastorstai ja kun toimitusaika on viikon niin minun piti siis anoa passi viimeistään to 29.3. Olin kuitenkin matkan takia estynyt, joten viimeinen mahdollinen anomisajankohta olisi ollut ma 26.3 aamulla. Olin kuitenkin silloin niin kiireinen, joten päätin anoa passin jo perjantaina 23.3 (Punanotkon mesta on viikonlopun suljettu). Toimitusaika ei ollutkaan viikon, vaan jo keskiviikkona 28.3, eikä siis pe 30.3 sain kännykkääni tekstiviestin, että passi on valmis. Olin kuitenkin matkoilla, joten en päässyt passia noutamaan, vaan noudin sen tänään, mikä on ihan ok muutenkin, koska entinen passi oli voimassa 5.4 saakka. Uudessa passissani on nyt kuitenkin ongelma. Se on muka myönnetty samana päivänä 23.3, jolloin jätin anomuksen ja viimeinen voimassaolopäivä on 23.3.2017. En ensinnäkään usko, että sitä olisi millään voitu myöntää jo samana päivänä ja toisekseen jos passilla on joku toimitusaika kuten viikko niin silloin ainakin se viimeinen voimassaolopäivä pitäisi olla viikon myöhemmin eli 30.3.2017. Aion tehdä tästä passista valituksen, koska minulta on nyt ikäänkuin ryöstetty päiviä.
Kaiken huipuksi siellä luki, että Punanotkon passimesta poistuu käytöstä 30.4 ja kaikkien pitää jonottaa sen jälkeen Pasilassa, mikä on todella törkeätä. Ensinnäkin Pasilaan on hankala mennä ja siellä on kaiken maailman manneja, somaleita ja ties mitä porukkaa kaduilla. Niin ja ne ruuhkat, kun kaikkien pitää jonottaa samassa paikassa.
Muistin samalla, etten muistanut anoa EU-henkilökorttia. Viimeksi ne anoin samanaikaisesti, mutta se henkkari varastettiin lomakon mukana marraskuussa 2008, enkä viitsinyt sen jälkeen lähteä jonottelemaan, vaan päätin hankkia ne molemmat taas samalla. Toisaalta kun olen tottunut käyttämään passia niin en minä sillä henkkarilla mitään tee, joten sinänsä ihan sama, että jäi anomatta. Matkustusasiakirja kumminkin löytyy ja matkoihini ei tule nyt minkäänlaista katkosta/estettä.