Ihmettelyketju

  • 6 394 090
  • 38 807

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Tuli viime yönä katsottua Tampa-Buffalo matsi Nelonen Prolta. Toisella erätauolla näytettiin kooste syyskuussa pelatussa Salavat - Atlant (?) KHL-ottelusta. Pisti silmään ja jokseenkin huvitti tuo matsin kuvanlaatu. Ihan kuin olisi hypännyt katsomaan jotain 80-luvun kotivideota ja lisäksi grafiikatkin oli kuin Amigan ajoilta.

Ihmettelenkin, että kuvataanko kaikki KHL-ottelut vastaavalla kuvalaadulla? Tuli mieleen ihan joku 4-divarin ottelu, kun tuota koostetta näytettiin. Ja juu, en ole ennen KHL-otteluita mistään katsonut, joten ei mitään hajua.

Joo, KHL-otteluiden kuvanlaatu vaihtelee erittäin suuresti. Joissakin on erittäin hyvä kuvanlaatu ja joissakin vielä huomattavasti heikompi kuin noissa finaaleissa.
 

Fordél

Jäsen
Täällä Karjaalla on jo pitkään ihmetelty, että miten käsipalloilija Mikael Källmanin hiukset voivat säilyä vuosikymmenestä toiseen samanlaisina?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Täällä Karjaalla on jo pitkään ihmetelty, että miten käsipalloilija Mikael Källmanin hiukset voivat säilyä vuosikymmenestä toiseen samanlaisina?

Jos se käy samalla parturilla kuin Mauri Pekkarinen?
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen ihmisiä, jotka sahaavat omaa oksaansa ja vielä samalla tulevat kannustaneeksi tekemään rikoksen.

Paljonko maksaa Audi A4:n tuulilasin vaihto? Mietin auton ostoa ja olisi yksi 2006 vuoden malli hyvään hintaan, tuulilasissa vaan halkeama.

Osta pois, aja hetki, pistä lasivakuutukseen (joka taitaa nykyään lähes jokaisesta autovakuutuksesta löytyä?) :)
Hinta yleensä silloin 100-200e.

Linkki viestiin
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No Sasi nyt ei ainakaan ole, ihmissusissahan kasvaa karvaa.

Minusta Kimmo Sasi vaikuttaa mieheltä, joka makaa viltin alla, maatessaan joko mahallaan tai selällään. Kimmo on siis korvannut puuttuvat pääkarvat ns. kokovartalokarvoituksella. Kimmo Sasi on siis entinen kokovartalokarvoitusministeri.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Olen ihmetellyt tapauksen Koivu-Kronwall herättämää närkästystä. Hei nyt, joukkueessa, jossa pelaa mm. Holle Holmström & niska-Todd, kauhistellaan jotain Koivun hipaisua kiekontavoittelutilanteessa...

Aikoihin on eletty.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Olen ihmetellyt tapauksen Koivu-Kronwall herättämää närkästystä. Hei nyt, joukkueessa, jossa pelaa mm. Holle Holmström & niska-Todd, kauhistellaan jotain Koivun hipaisua kiekontavoittelutilanteessa...

Aikoihin on eletty.

Wings- fanina mielestäni Koivu pelasi varsin miehekkäästi ja ihmettelin yleisön reaktiota kyseiseen tilanteeseen, ehkä lievä estäminen, mutta minä tykkäsin! Ihmettelin ainakin lyhyen klipin perusteella, kun Koivun taklausta eivät selostajat hehkuttaneet erityisesti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen aitiopaikalta todistettu tapahtuma: keski-ikäinen mies pudottaa erään oppilaitoksen ruokalassa juomalasin lattialle sirpaleisin seurauksin. Hän kerää lasinsiruja käsin, kantaa ne fiksusti kohti kyökkiä ja ojentaa sirut tietenkin linjaston yli keittäjätädille, siis ruoka-astioiden yli. Kaverin kanssa jäimme katsomaan tätä suoritusta, jossa kummallakaan asianosaisella ei näyttänyt leikkaavan. Kävin mainitsemassa keittäjälle, että mitäs jos siruja putosi ruokaan. Hän totesi välinpitämättömästi, että ei, kyllä kaikki sirut tulivat talteen. Onneksi olin jo syönyt.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Olen lukenut sodankäynnistä ja sotataktiikoista, en tiedä kuuluisiko tänne ihmettelyketjuun, mutta ainakin minua rupesi mietityttämään ja ärsyttämään tietty kohta Wikipedian "Sodankäynnin vanhat totuudet" kirjoitukseen.

Kohta lainattu kyseisestä Wikipedian kirjoituksesta:

"Kokemus ja nuoruus

Kokemus voittaa aina nuoruuden tai että aikuinen on aina fiksumpi kuin lapsi. Tämä perustuu muuttumattomuuteen. Uusissa asioissa on oleellista, kuinka kauan kukin on uutta asiaa hoitanut, ei pelkkä ikä. Eli jos ei tule uusia asioita, ikä on sama kuin kokemus. Mutta jos tulee uusia asioita, tilanne muuttuu. Kokemus uudesta asiasta on sitä, kuinka kauan olet sen kanssa toiminut (uuden asian syntyisen jälkeen). Jos luutnantti on käyttänyt tietokoneita kymmenen vuotta ja eversti ei yhtään, luutnantilla on enemmän tietoja tältä muutosalueelta."

Voi olla, että olen tyhmä, tosin älykkyysosamääräni ei sitä kyllä ainakaan salli koska sen verran korkea se kuitenkin on, mutta ehkä minulla silti meni nyt jotakin ohi tai kirjoittaja on joko kujalla tai kirjoittanut kohdan päin Per... Matikaista.

Ensinnäkin, ymmärtäisin, jos alku lähtisi kirjoituksella "Kokemus voittaa yleensä kokemattomuuden", kokemus ei missään tapauksessa aina voita nuoruutta, eikä kokemattomuutta. Tosin sen jälkeisessä lauseessa todetaan, että ikä ei ole tekijänä tässä välttämättä, joten silloin varmaankin pitäisi puhua ennemminkin tosiaan kokemuksesta ja kokemattomuudesta kuin nuoruudesta.

Toinen asia ensimmäisessä lauseessa "aikuinen on aina fiksumpi kuin lapsi", tämäkään ei pidä paikkaansa, joten naurettava vertaus jolla yritetään pönkittää typerää aloitusta lauseessa. Tosin jos puhutaan juuri vastasyntyneestä lapsesta, niin silloin ymmärrän, mutta lapsi sana käsittää tietääkseni muutakin kuin vastasyntyneen.

Sitten vielä typerääkin typerämpi vertaus everstin ja luutnantin kesken tukemaan omaa sanomaa "Jos luutnantti on käyttänyt tietokoneita kymmenen vuotta ja eversti ei yhtään, luutnantilla on enemmän tietoja tältä muutosalueelta." Tottakai on, mutta tuossa nyt on jo aika suuri ero tuohon ensimmäisessä lauseessa esitettyyn väitteeseen.

Parempi vertaus olisi, että jos luutnantti on ampunut elämässään 50 kertaa ja eversti vain kymmenen, niin se ei kuitenkaan tarkoita, että luutnantti olisi parempi ampuja, että osaisi käsitellä paremmin asetta tai hyödyntää sitä eritilanteissa. Eli luutnantti joka olisi ampunut enemmän (jolla olisi siis kokemusta enemmän), ei välttämättä voittaisi vähemmän ampunutta everstiä millään osa-alueella.

Menee melkeen vitutusketjuun, mutta ihmiseen tuo "artikkeli" ei kyllä päde.

Jos vertauksena olisi esim. tietokoneiden ominaisuudet eli tällä hetkellä maailman paras tietokone pystyy vastaanottamaan suuremman määrän tietoa kuin 10 vuotta vanhempi kaverinsa, niin se kyllä pätee. Mutta tuo Wikipedian kirjoitus on kyllä ihan pelkkää paskaa tai sitten arvon Jatkoajassa kirjoittavat kollegat, valaiskaa minua?

Tässä vielä linkki kyseiseen Wikipedian "artikkeliin": http://fi.wikipedia.org/wiki/Sodank%C3%A4ynnin_vanhat_totuudet

ps. Ja kirjoitusvirhekin vielä kyseisessä artikkelin kirjoituksessa, kohta mikä on suluissa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ihmettelen sitä paneutumista, jolla veli Ck on tuota tätä kirjoitusta edeltävässä kirjoituksessaan asiaansa pohtinut. Ihmettelen siis nimenomaan myönteisessä ja kunnioittavassa hengessä. Oikeilla linjoillahan tuossa ollaan, nimittäin tuonkaltaisissa asioissa tulisi olla hyvin varovainen ehdottomien totuuksien julistamisen kanssa. Siis siinä missä kaksi on aina vähemmän kuin kolme matematiikassa, niin kokemus ei aina voita nuoruutta.

Ihmettelen, miten mukava kokemus olisi keskustella tästä asiasta Ckn ja muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa kasvotusten. Taitaisi olla pitkä ja antoisa keskustelu.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ihmettelen sitä paneutumista, jolla veli Ck on tuota tätä kirjoitusta edeltävässä kirjoituksessaan asiaansa pohtinut. Ihmettelen siis nimenomaan myönteisessä ja kunnioittavassa hengessä. Oikeilla linjoillahan tuossa ollaan, nimittäin tuonkaltaisissa asioissa tulisi olla hyvin varovainen ehdottomien totuuksien julistamisen kanssa. Siis siinä missä kaksi on aina vähemmän kuin kolme matematiikassa, niin kokemus ei aina voita nuoruutta.

Ihmettelen, miten mukava kokemus olisi keskustella tästä asiasta Ckn ja muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa kasvotusten. Taitaisi olla pitkä ja antoisa keskustelu.

Kiitokset Designer palautteesta ja olen samaa mieltä, keskustelu kantaa, opettaa ja erinlaiset mielipiteet avartaa vaikka omaa mielipidettä ei olekaan pakko muuttaa eikä ensisijaisesti kuulukaan, mutta on silti hyvä olla avoin, kyseenalaistaa ja pureskella asioita. Jos sitten joskus joku pystyy perustelemaan oman mielipiteeni vääräksi, niin olen valmis muuttamaan mielipidettäni.

Siksi esimerkiksi jatkoaika on hieno paikka keskustella ja kertoa mielipiteitä, tosin omasta mielestäni se ei korvaa kasvotusten keskustelua ja mielelläni kävisin veli Designerin sekä muidenkin Jatkoajassa kirjoittavien henkilöiden kanssa rakentavia keskusteluja monistakin eriasioista, ei pelkästään jääkiekosta.

Olen luonteeltani pohdiskelija, mietiskelijä ja monessa asiassa kyseenalaistaja, tosin myös vastapainoksi erittäin sosiaalinen tapaus kun astun ulos kotiovesta. Silti vielä enemmän pitäisi opetella kyseenalaistamaan myös omia ajatuksia, periaatteita sekä tarkoitusperiä, tosin juuri keskusteleminen auttaa tähän pulmaan.

Olen kiinnostunut maanpuolustuksesta sekä historiasta ja varsinkin sotahistoriasta, toki monesta muustakin asiasta näiden lisäksi. Olen tässä muutamat viimeiset päivät lueskellut historiaa sekä uppoutunut taas vaihteeksi juuri sotiin, sotilaisiin, sotataktiikoihin, agentteihin sekä tältä alueelta moniin erilaisiin asioihin.

Miksi sitten takerruin juuri tähän kyseiseen asiaan?

Yksi syy on se, että jotenkin tuo "Sodankäynnin vanhat totuudet" herätti juurikin erityistä mielenkiintoa, koska olin kiinnostunut, mitä ne on sellaiset vanhat "totuudet" jotka eivät muutu sodankäynnissä, onko sodassa sellaisia (uskon, että on tiettyjä asioita ainakin niin kauan kuin ihmisiä tarvitaan sotimiseen)? Myös siksi koska olin juuri lukenut vähän kuin johdantona aiheeseen Wikipediasta lyhyehkön artikkelin Sodankäynnin perusfunktiosta sekä osan Sodankäynnin historia artikkelista (linkki artikkeleihin) http://fi.wikipedia.org/wiki/Sodank%C3%A4ynnin_perusfunktiot Sodankäynnin historia – Wikipedia, jotka laittoivat minun aivosolut liikkeelle ja pohtimaan asioita.

Heti seuraavana törmäsinkin jo siis tähän yllämainittuun artikkeliin, joka ensin sai aikaan "mitä hemmettiä?" fiiliksen, sitten tupakalle ja ajattelemaan asiaa sekä pohtimaan muitakin asioita hetkeksi aikaa, jonka jälkeen ajatus tuosta kirjoituksesta nostatti karvat pystyyn ja sai aikaan "ei hemmetissä!" fiiliksen (Olin myös lukenut juuri propagandasta sekä valkoisesta propagandasta).

Tosin tietenkään Wikipedia ei ole aina paras tietolähde todellakaan, mutta siellä on laaja tietokanta monista asioista, joista voi etsiä sitten tarkempia ja luotettavempia lähteitä muualta internetistä tai kirjoista.

Miksi sitten vaivauduin kirjoittamaan asiasta? Varmastikin juuri sen takia, että vaikka varsinkin tuo kohta artikkelista on ihan puutaheinää mielestäni ja se ylitti ärsytyskynnykseni, niin se myös laittoi minut myös kunnolla pohtimaan juuri niitä asiota mistä olin lukenut ja mitkä ovat mielessäni pyörineet viime päivät. Tällaiset kyseiset "ahaa" elämykset, jotka oikeasti laittavat miettimään ovat hienoja pieniä hetkiä elämässä. Toinen syy oli juurikin se, että luinko tai ymmärsinkö oikein - onko kirjoittaja vain ihan hakoiteillä vai eikö hän ole saanut tuotua asiaa oikealla tavalla artikkeliin?

Edit: Ja yksi syy ärsytyskynnyksen ylittymiseen on myös se, että pidän monia nuoria erittäin fiksuina. Moni nuori ja jopa lapsi voi olla paljon fiksumpi kuin vanhempi ihminen, ainoa asia mitä nuori ei voi saada kuin tulevaisuudessa verrattuna vanhempaan, on elämän vuodet ja toisaalta myös elämänkokemus. Silti elämänkokemuskin on sinänsä veteen piirretty viiva ja se on meillä kaikilla erinlainen.
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ostin eilen pari lippua JYP -IFK otteluun ja maksettuani ne, jäi netti juntturaan "maksu suoritettu" -kohtaan, eli se ei palautunut enää Pilettiin. "Yllättäen" lippuja ja vahvistusta ei tullut ja maksu on suoritettu. Laitoin sitten illalla postia ja kuvakaappauksen maksusuorituksesta ym. Tänään vielä soitin, mutta kukaan ei vastaa. Varmaan tämä pyhäinpäivä ja tulevat myöhemmin töihin tai jotain. Ihmettelen siis pääsenkö tänään peliin vai en.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmetyttää nuo "joukkue ei pelaa valmentajalleen" jutut. Se on aina ollut samaan aikaan huvittava ja typerä syy.

Tuntuu lisäksi korostuvan valitettavan usein juuri lätkässä. Koriksen ja futiksen puolella tuohon ei törmää juuri lainkaan.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ostin eilen pari lippua JYP -IFK otteluun ja maksettuani ne, jäi netti juntturaan "maksu suoritettu" -kohtaan, eli se ei palautunut enää Pilettiin. "Yllättäen" lippuja ja vahvistusta ei tullut ja maksu on suoritettu. Laitoin sitten illalla postia ja kuvakaappauksen maksusuorituksesta ym. Tänään vielä soitin, mutta kukaan ei vastaa. Varmaan tämä pyhäinpäivä ja tulevat myöhemmin töihin tai jotain. Ihmettelen siis pääsenkö tänään peliin vai en.

Pääsitkö?

Jottei tulisi onlinerii, niin ihmetten, miten hyvänä valmentajana pitämäni PENTTI Matikainen on saanut HIFKin putoamaan...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Veikkaan, että joskus on hieman lähempääkin liipannut.
Jos nyt veikkailla pitää, niin onhan se mahdollista että joku olisi joskus jopa osunut. Onko kukaan ajatellut tätä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös