Mulle ei olis tullut mieleenkään roudata lapsia lentokoneella yhtään minnekään "lomalle", kun eivät mistään mitään ymmärtäneet. Ja tässä asiassa vanhempi lapsi on sitten ehkä joutunut "kärsimään" nuorempaa enemmän, mutta kerrankin niinpäin.
Ensinnäkin, vaikka me olemme taloudellisesti hyvin toimeentulevia ihmisiä, matkustaminen ei ole ihan halpaa lystiä. Toiseksi, kun lasten kanssa matkustetaan, vaadin laatua. Se maksaa siis hieman ekstraa. Mutta, kaikkihan tässä elämässä maksaa, joten raha on itseasiassa lopulta sivuseikka.
Ratkaisevin tekijä on ollut se, että loma perheen kanssa ei ole ollut mulle mitään lomaa. Varsinkaan silloin, kun olin lasten kanssa kotona. Itseasiassa, miehen lomat tarkoittivat käytännössä sitä, että mun työni lisääntyi huomattavasti, koska mukaan tuli yksi huomioitava lisää. Eka lomaviikko oli aina kaikkein kamalin, kun olin joutunut tottumaan operoimaan yksin. Sitten siihen yksi "mutku mä oon lomalla, nyt pitäis kauheasti tehdä kaikkea"-tyyppi, niin olihan se nihkeää. Rakastan lapsiani ja miestäni yli kaiken, joten sitä on kenenkään turha kyseenalaistaa. Kerron nyt vain tuntemukseni rehellisesti. Jos mulla ei ole hyvä olla, perheelläkään ei ole hyvä olla. Ja mulla ei ole hyvä olla silloin, kun normaalin arjen pyörittäminen lasten kanssa tapahtuu itselle vieraassa ympäristössä. Jos joku asia on hankalampaa kuin normaalisti, se ei ole todellakaan mitään lomaa.
En myöskään ole ihan varma, tarvitsevatko pienet lapset niitä kokemuksia, mitä matkustamisella on tarjota. Siis pienenä. Onhan tässä tietysti myös se, että omat lapset eivät nyt voi kehua käyneensä kuutta kertaa Kanarialla, vaan ainoastaan yhden kerran Kreikassa. Se reissu menikin sitten hyvin ja tuntui jopa minusta lomalta. Tosin mummi oli mukana, joten se "hieman" helpotti operointia. Mennään varmasti uudelleenkin.
Meillä on aikomus harjoittaa matkustamista koko perheen ja osan perheen voimin kyllä runsaastikin. Mutta vasta sitten, kun lapsetkin aidosti kokevat paikkojen ja maiden erilaisuuden. Esim. Disney Worldiin olen luvannut heidät viedä, mutta vasta sitten, kun heiltä taipuu lontoo ja saavat ilon irti koko rahan edestä. Jos Tykkimäki aiheuttaa syviä ihailevia huokauksia, vielä ei ole Ameriikan matkojen aika :). Toistaiseksi heille on siis riittänyt lomaksi se, että äiti ja isi ovat molemmat mukana, kun mennään Hietsuun tai Kumpulaan.
Mutta en tuomitse ketään (paitsi lapsensa viidakkoon viejät), mutta näin siis meillä. Nyt aletaan olla siinä vaiheessa, että matkoja aletaan varmasti tehdä vuosittain jonnekin päin. Sitten, kun tyypit jaksavat varmasti käyttäytyä kunnolla pitkällä lennolla, mietitään kaukomaita. Siihen saakka Euroopan lomakohteet saa riittää.