Ihmettelyketju

  • 6 400 920
  • 38 824
Suosikkijoukkue
Suomi
Los Sin Nombre kirjoitti:
Mitenkäs tuo siihen liittyy? Vaikka tietäisi sen olevan joki, se ei poissulje vaihtoehtoa että sen nimistä kuntaa ei ole. Esim. Siikajoki on joki, mutta se on myös kunnan nimi.
Olisko vaikka siten, että kyseessä on Suomen pisin joki?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jack in the Box kirjoitti:
Olisko vaikka siten, että kyseessä on Suomen pisin joki?
Eli jos se on Suomen pisin joki, se ei voi olla kaupungin nimi? Onko tästä joku sääntö?

Mä olisin veikannu että Keminmaa ei ole kaupunki, jotenkin kuulostaa isommalta alueelta, esim. vanhalta maakunnalta tai joltain.

edit: Keminmaa onkin vanha Kemin maalaiskunta, jonka nimi on muutettu Keminmaaksi vuonna 1980. Vähän hassun kuuloinen paikannimi.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Footless kirjoitti:
Mä olisin veikannu että Keminmaa ei ole kaupunki, jotenkin kuulostaa isommalta alueelta, esim. vanhalta maakunnalta tai joltain.

Tai maalaiskunta. Kaikki maalaiskunnat ovat nykyään kaupunkeja. Esimerkkinä mainittakoon Vantaa. Kyllä täytyy sanoa, että onhan tuo Kemijoki tässä tapauksessa päivänselvä vastaus.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
scholl kirjoitti:
Kaikki maalaiskunnat ovat nykyään kaupunkeja. Esimerkkinä mainittakoon Vantaa.
Lukuunottamatta Jyväskylän maalaiskuntaa, muut ovat yhdistyneet siihen läheiseen kaupunkiin.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jack in the Box kirjoitti:
Jotenkin arvasin, että olet pääkaupunkiseudulta.

Tämä ei anna vastausta kysymykseeni miksi minun pitäisi jostain joesta jossain hevovitunperseessä?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
scholl kirjoitti:
Entäpä Keminmaa? Lukuunottamatta...
Siis Jyväskylän maalaiskunta on ainut jäljelläoleva maalaiskunta. Muut ovat muuttaneet joko nimensä (Vantaa, Keminmaa), liittyneet viereiseen kaupunkiin, liittyneet viereisiin kuntiin tai menetetty Neuvostoliitolle.

Edellisestä viestistä unohtui sana yleensä siitä välistä, se on kuitenkin se yleisin tapa, esim. Rovaniemen maalaiskunta yhdistyi Rovaniemeen tämän vuoden alussa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ihmettelen suuresti fanien mielenkiintoa tämän illan ottelua Jyp - Jokerit kohtaan, vastauksia on tullut jo yli 130 (satakolmekymmentä), eikä ottelua edes pelattu.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jack in the Box kirjoitti:
Jotenkin arvasin, että olet pääkaupunkiseudulta.
Taidat itse olla Kemijoesta kun otat asian niin henkilökohtaisesti.

Visionin kanssa samoilla linjoilla. Ei sellaisen ihmisen tarvitse näitä asioita tietää, jolle on ihan sama mikä on Kemijoki tai Keminmaa. Jos se on joskus koulussa kerrottu, niin eiköhän se ole mennyt samantien toisesta korvasta ulos. En minä ainakaan miettinyt koulunpenkillä, että tätäkin nippelitietoa voi tarvita joskus miljonäärivisailussa. Täysin yhdentekevää.
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Footless kirjoitti:
Eli jos se on Suomen pisin joki, se ei voi olla kaupungin nimi? Onko tästä joku sääntö?

Mä olisin veikannu että Keminmaa ei ole kaupunki, jotenkin kuulostaa isommalta alueelta, esim. vanhalta maakunnalta tai joltain.

edit: Keminmaa onkin vanha Kemin maalaiskunta, jonka nimi on muutettu Keminmaaksi vuonna 1980. Vähän hassun kuuloinen paikannimi.

... Simo, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio... vai millai se litania metsäpalovarotuksissa meneekään. Itselle kaikki tollanen nippelitieto jää päähän, niin tuntuu kyllä kieltämättä kummalliselta, ettei joku tiedä mikä näistä vaihtoehdoista on kunta ja mikä ei.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pataprinsessa kirjoitti:
... Simo, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio... vai millai se litania metsäpalovarotuksissa meneekään. Itselle kaikki tollanen nippelitieto jää päähän, niin tuntuu kyllä kieltämättä kummalliselta, ettei joku tiedä mikä näistä vaihtoehdoista on kunta ja mikä ei.
Sanotaan, että jos multa olis tultu tota ihan oikeesti kysymään, olisin noin 90%:n todennäköisyydellä vastannut oikein. Keminmaasta toki olen kuullut, mutta ekalta kuulemalta tosiaan yhdistäisin sen ennemmin esim. vanhan maakuntajaon mukaiseksi maakunnaksi, kun noita metsäpalovaroituksiakin tulee sen verran harvemmin kuunneltua. Ja tiedän myös Kemijoen olevan Suomen suurin joki. Eli kyllä tosta olis rahat saatu himaan, mutta hetken olis saanu pohtia ja järkeillä.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Speedye kirjoitti:
Mutta missä on Espoo? Jossain hevonvitunperseessä?

Siinähän se on Helsingin vieressä Suomen toiseksi suurin kaupunki tietääkseni. Itse asun Vantaalla.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Footless kirjoitti:
Eli jos se on Suomen pisin joki, se ei voi olla kaupungin nimi? Onko tästä joku sääntö?

Minäkin odottelen vastausta tähän, katsotaan saako Jack in the Box tällä kertaa vastausta aikaiseksi. Joen nimi ei voi olla kunnan/kaupungin nimi, jos joki on tarpeeksi pitkä, niinkö?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
vision kirjoitti:
Siinähän se on Helsingin vieressä Suomen toiseksi suurin kaupunki tietääkseni. Itse asun Vantaalla.

Espoo on todellakin Suomen toiseksi suurin kaupunki, siellä taitaa olla tätänykyän reilusti yli 200 000 asukasta, veikkaisin lukemaksi yli 220 000 asukasta eli reilusti enemmän kuin Turussa tai Tampereella.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
vlad kirjoitti:
Espoo on todellakin Suomen suurin kaupunki, siellä taitaa olla tätänykyän reilusti yli 200 000 asukasta, veikkaisin lukemaksi yli 220 000 asukasta eli reilusti enemmän kuin Turussa tai Tampereella.

vlad.


Tuota... jos Espoo on suurin, millä sijalla Helsinki on?
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Txjokeri kirjoitti:
Tuota... jos Espoo on suurin, millä sijalla Helsinki on?

eiköhän se ole siellä neljäntenä heti Esbån, Pohjanmaan ja Kemijoen jälkeen
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Txjokeri kirjoitti:
Tuota... jos Espoo on suurin, millä sijalla Helsinki on?

Piti kirjoitamani toiseksi suurin kaupunki mutta sormet kulkivat ajatusta nopeammin. Pahoitteluni kaikille helsinkiläisille jotka kenties hetken kuvittelitte elävänne Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomi
Gellner kirjoitti:
Minäkin odottelen vastausta tähän, katsotaan saako Jack in the Box tällä kertaa vastausta aikaiseksi. Joen nimi ei voi olla kunnan/kaupungin nimi, jos joki on tarpeeksi pitkä, niinkö?

Taidatte olla aika yksinkertaisia? Voisi ehkä olettaa, että jos Suomessa on samanniminen kaupunki kuin maan pisin joki, niin siitä olisi ehkä kerrottu samassa yhteydessä aikanaan. Vaikka eihän kaikilla voi olla niin hyvä muisti, että tuollaisen asian muistaisi. Ja jos nyt kuitenkin liitetään tämä askarruttava jokikysymys siihen ohjelman kysymykseen, niin se, että kilpailija sanoo tuossa vaiheessa ettei ole mitään hajua on minusta jonkinlainen merkki ihmisen älykkyydestä.


ja visionille: http://194.252.88.3/rsweb2.nsf/sivut/kysypois
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jack in the Box kirjoitti:
Taidatte olla aika yksinkertaisia? Voisi ehkä olettaa, että jos Suomessa on samanniminen kaupunki kuin maan pisin joki, niin siitä olisi ehkä kerrottu samassa yhteydessä aikanaan.
Siis missä yhteydessä? Siinä vaiheessa kun kaupunki olisi perustettu?

Kalajoki on sekä joki että kunta. En muista onko kunnan perustamisen yhteydessä mainittu että Kalajoki on myös joki. Saatan myös olla yksinkertainen tai huonomuistinen.

Edit: Ihan vielä lisänä, Kymijoki ei ole Suomen pisin joki, vaan Muonionjoki-Tornionjoki, ainakin Wikipedian mukaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_joista

Ihmettely loppuun, ihmettelen miten jaksan tähän aikaan yöstä kiinnostua Suomen joista näin paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Kapo

Jäsen
vision kirjoitti:
Miksi minun pitäisi tietää mikä on kaupunki/kunta jossain hevovitunperseessä?

Yleissivistys? No okei, eihän sitä tietty kaikkea muista, olen itse joskus ollut siinä ensimmäisessä (200€) kyssärissä ihan pallo hukassa kun ei joku vitun teletappi tullut mieleen. Käsittääkseni Kemijoki ei ole Turun lähellä, eikä siis hevonvitunperseessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös