Kaikkiin kysymyksiin vastaus on kyllä. Löytyy tavallaan ainakin kaksi. Toinen on tämä, josta nyt on ollut puhe ja toinen on pieni pätkä Siltamäessä, jossa saa tosin ajaa taksilla.
Kyseistä pätkää käyttää bussilinja, joka on kehitetty poikittaisliikennettä varten. Itäkeskuksesta Westendin asemalle.
Pätkällä on myös kaksi siltaa, joissa ei mahdu menemään kuin yksi ajoneuvo kerrallaan. Siltojen päissä on kylläkin valot.
Nyt riitti tämän aiheen kanssa läträäminen ja siirryn läträämään viinan kanssa.
Asian tässä valossa on kaiketi jossain määrin perusteltua sulkea kadut muulta liikenteeltä. Joskin itse lähestyisin asiaa sillan leventämisen tai linja-autojen vaihtoehtoisen reitin kautta. Linja-autojen vaihtoehtoinen reitti kuulostaa mielestäni erityisen hyvältä vaihtoehdolta. Syitä on kaksi, ensinnä linja-autolla matka kestää joka tapauksessa kauemmin kuin henkilöautolla, joten muutama ylimääräinen minuutti ei siinä haittaa mitään. Lisäksi linja-autolla matkustaa pääsääntöisesti kolmenlaisia ihmisiä:
1. huithapeleita ja muita puiden halaajia, joilla ei ole tähdellistä tekemistä ja siten ei varsinaista kiirettä mihinkään,
2. eläkeläisiä, joilla ei toimenkuvansa mukaisesti ole kiire mihinkään,
3. saitoja ihmisiä, jotka arvostavat muutamaa euroa niin paljon että ovat valmiita olemaan joko myöhässä jokapaikasta tai aloittamaan matkansa tarpeettoman aikaisin. Näille ihmisille muutama minuutti ei merkitse mitään, koska he edelleen preferoivat säätyneitä euroja yli järkisyiden.
Toinen syy koskee enemmistön valtaa, eli henkilöautoissa kulkee taatusti enemmän ihmisiä kyseisen linjan varrelle, kuin mitä kulkee kyseisellä linjalla. Näin ollen on suorastaan vastenmielistä ajatella kuinka enemmistö pistetään kärsimään vähemmistön takia, varsinkin kun olen aukottomasti todistanut vähemmistön olevan lähes indifferentti linjan muutokselle. Lisäksi on muistettava, että henkilöautolla kulkevat ihmiset osallistuvat kaupungin ja valtion talouden rahoittamiseen selvästi suuremmalla summalla per capita, kuin paikallisliikenteen linja-autolla kulkevat. Miksi siis kaupunki päätyy kusemaan oman tärkeimmän sidosryhmänsä lakeerikengille ja suosii sellaista sidosryhmää, jota ilman se voisi aivan mainiosti elää?
Tällaisia kierolla ja vääristyneellä tavalla loogisia päätöksiä saadaan kun äänestetään vihreitä ja muita huithapeleita valtuustoon, koska heidän myötävaikutuksellaan kaupungin miehiin valikoituu myös näitä terveen järjen terroristeja.