Ihmettelyketju

  • 6 392 246
  • 38 807

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Mielestäni on hyvinkin reilua, että tosissaan yrittävää, urheilullisesti vähemmän lahjakasta oppilasta "kannustetaan" antamalla tunnustusta (ominaisuuksiin nähden ylimitoitettu arvosana) juurikin tuosta yrittämisestä ja oikeasta asenteesta. Parhaassa tapauksessa se voi antaa jopa jonkinlaisen kipinän aktiiviseen liikuntaharrastukseen tälle perunasäkille. Mikä sen motivoivampaa kuin kannustus, ja mikä sen selkeämpää kannustusta kuin hyvä arvosana?
Tuossa on pointsia. Itse olen aina saanut liikunnasta numeroksi 9-10. Olen aina ollut urheilullinen.

Ylä-asteen opettajamme "palkitsi" yrittämisestä ja asenteesta. Eräs isokokoinen kaveri antoi aina liikuntatunneilla kaikkensa ja sai siitä palkkioksi todistukseen numeroksi 8. En kokenut tätä mitenkään epäreiluksi, vaan enemmänkin hienoksi kannustukseksi opettajalta, joka tosiaan arvosti kaverin asennetta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liikunnan arvosana ei koostu sekunneista, sentistä, metreistä tai tehopisteistä. Oppilasta arvioidaan yksilönä, vaikka hän toimii osana ryhmää. Oleellista on opettajana nähdä se, kuinka paljon joku oppilas yrittää ja ponnistelee saavuttaakseen oman parhaan tuloksensa. Se, että oppilas on lihava, ei oikeuta antamaan nelosta liikunnasta, vaikka tulokset olisivat heikkoja. Jos on aina hyvä yritys, kova asenne ja sinnikkyys niin niillä mielestäni pulskempikin ansaitsee kasinsa.

Vastaavasti oppilas, joka omaan tasoonsa nähden alisuorittaa saaden silti paremmat tulokset lajissa kuin lajissa saa olla tyytyväinen kahdeksikon nähdessään. Puolivaloilla suorittaminen ilman todellista liikunnan iloa ja intoa on hanurista. Varsinkin, jos siihen liittyy heikompien halveksunta. Kaikkein surkein porukka on se jengi, joka ei edes liikuntavälineitään saa mukaan kouluun eivätkä osallistu kuin pakosta yhdessä liikkumiseen. Nämä hemmot ansaitsevat arvosanaksi 5 tai 6. Annoin itse pari vuotta sitten sijaisena ysin päättötodistukseen kuudelle farkkujätkälle arvosanaksi 5. Parempi arvosana olisi ollut vääryys muita kohtaan. Koko arvosanaskaala on käytettävissä, ja on opettajalta epäammattimaista, jos kaikki saavat vähintään kasin.

Edit. Ketjun aiheeseen viitaten ihmettelen, etteikö täällä ole peruskoulua koskevaa ketjua. Nämä liikunnan- ja uskonnonopetusta koskevat keskustelut sopisivat sinne.
 
Viimeksi muokattu:

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Mielestäni on hyvinkin reilua, että tosissaan yrittävää, urheilullisesti vähemmän lahjakasta oppilasta "kannustetaan" antamalla tunnustusta (ominaisuuksiin nähden ylimitoitettu arvosana) juurikin tuosta yrittämisestä ja oikeasta asenteesta.

Itse olen aivan samaa mieltä. Kannustaminen on tärkeä juttu tuossa iässä, joku voi löytää sen oman lajin ja saada sen kipinän urheiluun.

Mutta tuli mieleen että eikö näitä samoja juttuja voisi soveltaa muissakin aineissa, kuten kuvaamataidossa tai musiikissa. En minä tällä variksen äänellä saanut musiikista kasia ja vaikka kuinka piirtää tuhersin tosissani, niin kyllä se seiska juuri ja juuri sinne todistukseen saatiin, vaikka hyvin Dalimaisia työni olivat..

Musiikissa ei ainakaan meilläpäin saanut kahdeksikkoa, ellei osannut joko laulaa hyvin tai osannut soittaa (muutakin kuin Ostakaa makkaraa nokkahuilulla). Ja kyllä siihen kuvaamataidon 8:n vaadittiin myös hienoja töitä, ei riittänyt että tsemppasi ja piirsi verenmaku suussa koko 45 minuuttisen..
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tuohon valioyksilön "ongelmaan" toisenlainen tapaus. Koulussa ATK:ssa kokeissa oli teoria ja käytännön koe ja kumpikin painoi vaakakupissa näemmä yhtä paljon. Teoriaosuudesta pääsin hädin tuskin läpi, mutta koneella olin luokan paras. Sitten yksi nainen luokalta sai teoriasta täydet, mutta käytännössä formatoi kolmen koneen kovalevyt. Kumpikin meistä sai todistukseen kolmosen. Onko toi nyt ainakaan reilua?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Heh. Mulla jäi liikunnasta kympit saamatta 8. ja 9. luokalla sekä lukiossa, kun en suostunut hiihtämään. Siis kerta kaikkiaan kieltäydyin. Sanoin ettei minua saa ladulle edes käsiraudoissa. Kasia ja ysiä sain kun muut lajit selvitin kunnialla, pallopelit varsinkin, ja hyvällä asenteella. Opettaja joutui hyväksymään sen että minä en hiihdä, en vaikka tapettaisi. Sama kuin ruoan suhteen - syön ihan kaikkea paitsi maksaa, se ei putoa missään muodossa.
 
Mutta tuli mieleen että eikö näitä samoja juttuja voisi soveltaa muissakin aineissa, kuten kuvaamataidossa tai musiikissa. En minä tällä variksen äänellä saanut musiikista kasia ja vaikka kuinka piirtää tuhersin tosissani, niin kyllä se seiska juuri ja juuri sinne todistukseen saatiin, vaikka hyvin Dalimaisia työni olivat.

Löysit perimmäisen pointtini. Miksi se on juuri liikunta, jossa yritys palkitaan? Esimerkiksi itse haluaisin osata piirtää hyvin, mutta koskaan en ole tätä jaloa taitoa oppinut. Yritys ja suherrus oli kuvaamataidossa kovaa, mutta kuten Orman Mollisilla, numeroksi napsahti 6-7.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Löysit perimmäisen pointtini. Miksi se on juuri liikunta, jossa yritys palkitaan? Esimerkiksi itse haluaisin osata piirtää hyvin, mutta koskaan en ole tätä jaloa taitoa oppinut. Yritys ja suherrus oli kuvaamataidossa kovaa, mutta kuten Orman Mollisilla, numeroksi napsahti 6-7.
Tai joku saksan kieli, jota luin kovasti kaksi vuotta ja opin kolme lausetta. Viitosen sain, mutta yritystä oli. Ainakin kasi olisi mulle kuulunut!
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Itse olen aivan samaa mieltä. Kannustaminen on tärkeä juttu tuossa iässä, joku voi löytää sen oman lajin ja saada sen kipinän urheiluun.

En koskaan tykännyt fysiikasta. Olisinko todella saanut kuutosta paremman numeron, jos olisin esittänyt tykkääväni ko. aineesta? Jollen, niin millä perustein liikunnasta saa hyvän numeron "hyvästä" "yrityksestä", mutta fysiikasta ei?
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
En koskaan tykännyt fysiikasta. Olisinko todella saanut kuutosta paremman numeron, jos olisin esittänyt tykkääväni ko. aineesta? Jollen, niin millä perustein liikunnasta saa hyvän numeron "hyvästä" "yrityksestä", mutta fysiikasta ei?

No sehän tässä vähän pointtina oli, että miksi vain liikunnasta toimitaan näin?!?

Miksi homma ei ole sama myös esim. kotitaloudessa, kuvaamataidossa tai musiikissa.

Sen ymmärrän että matemaattiset aineet, kielet, luonnontieteet arvostellaan tulosten perusteella. Mutta noita muita yllämainittuja, en ymmärrä miksi niitä ei voisi arvostella kuten liikuntaa.
 

JHOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ihmetyttää kuinka kipeät nivuset voivat olla. Siis vittu, en urheile enää ikinä! Tuli ostettua mix-kortti jossa on sali ja jumpat samassa, ja maanantain body-tunti, tiistain sali, keskiviikon tanssi ja tämän päivän sali eivät selvästikään tehneet kovin hyvää kun kuitenkin tullut koko kesä enemmän tai vähemmän sluibailtua.

Mitään neuvoja, miten tulisi toimia? Lepoa, lisää treeniä, venyttelyä, mitä? Venytellyt olen paljon ja ensimmäisen salikerran jälkeen jolloin kipeytyivät, en mitään treeniä ole jaloille tehnyt, tanssia lukuunottamatta. Tuntuu, että kipeytyy kokoajan enemmän. Venähtäneet ei kyllä onneksi ole, sen kyllä tuntisin. Myös kylmägeeliä tullut heitettyä jo helvetisti, vaikkei siitä kyllä mitään apua olekaan ollut.

Ihmetyttää siis, että mikä tässä oikein auttaisi.
 

baddinki

Jäsen
Suosikkijoukkue
iiefkoo
Ihmetyttää kuinka kipeät nivuset voivat olla. Siis vittu, en urheile enää ikinä! Tuli ostettua mix-kortti jossa on sali ja jumpat samassa, ja maanantain body-tunti, tiistain sali, keskiviikon tanssi ja tämän päivän sali eivät selvästikään tehneet kovin hyvää kun kuitenkin tullut koko kesä enemmän tai vähemmän sluibailtua.

Mitään neuvoja, miten tulisi toimia? Lepoa, lisää treeniä, venyttelyä, mitä? Venytellyt olen paljon ja ensimmäisen salikerran jälkeen jolloin kipeytyivät, en mitään treeniä ole jaloille tehnyt, tanssia lukuunottamatta. Tuntuu, että kipeytyy kokoajan enemmän. Venähtäneet ei kyllä onneksi ole, sen kyllä tuntisin. Myös kylmägeeliä tullut heitettyä jo helvetisti, vaikkei siitä kyllä mitään apua olekaan ollut.

Ihmetyttää siis, että mikä tässä oikein auttaisi.

Venyttely ja lepo ovat parhaat lääkkeet. Ja seuraavalla kerralla venyttele huolella :)
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
No sehän tässä vähän pointtina oli, että miksi vain liikunnasta toimitaan näin?!?
Olisiko että halutaan säilyttää "mielenkiinto" liikuntaa kohtaan myöhemmälle iälle? Kuutosella ja seiskalla voi olla negatiivinen vaikutus kuin taas "helppo" kasi ei välttämättä heti tapa mielenkiintoa ja aiheuta draumoja.
Tietoa ei ole mutta samanlaisia havaintoja olen itsekkin aikanaan tehnyt. Eräs opettaja kertoi antaneensa ala-asteella kympin eräällä "kuulamörssärille" joka pärjäsi kunnan koulujen välisissä kilpailuissa. Muuten liikunnan taso oli kuulemma lähempänä seiskaa. Tuskin se oli keneltäkään pois mutta sanoi että yhdeksän olisi ehkä ollut oikeudenmukaisempi.
EDIT: Lisäystä
Itselläkin kuvis 6-7 ja liikunta 9-10. Helppo sanoa jälkikäteen että kuvaamataidossa olisi ollut yhtä paljon yritystä kuin liikunnassa. Ei varmasti ollut. Nyt pystyy jo huvittuneena katselemaan sen aikaisia suorituksia (jotka siis ovat säilyneet tallessa) mutta silloin harmitti kun omista onnistumisesta huolimatta kuvasta ei pystynyt aihetta erottamaan.
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Edellinen ennätys oli Spitzin 7 kultaa, joten ei tuo Phelpsin tuleva ennätys 8 mikään järkyttävän hyvä ole. Aitajuoksun ja sileän rinnastainen samaksi lajiksi kuin uinnin ja taitouinnin rinnastaminen.

Kummasti vaan muutama vuosi meni Spitzin ja Phelpsin välissä. Aitajuoksu ja sileä on tuossa siksi, että samalla sumealla logiikalla ne ovat yhtä lähellä toisiaan kuin perhonen ja vapari. Toivoisin nyt edelleen jotain kunnon uimaria mukaan tähän keskusteluun, niin saisi tähänkin selvyyden. Eli ovatko eri uintityylit todellakin niin lähellä toisiaan, että sieltä on "helppo" napata mitaleja joka puolelta? Jos ne ovat, niin luulisi että joku muukin ennen Phelpsiä olisi jo vastaavia läjiä kerännyt.

Minusta ei tarvitse tiputtaa kuin ehkä tuo 50 m pois tuolta olympiamatkoilta, mutta eri matkojen määrässä juoksu on siis hurjasti edellä. Uinnin luonteeseen kuuluu että siinä on neljä eri tyyliä, mikä siinä on väärin? Ja jos kerran juoksijat voivat hyväksytysti vetää 100 m ja 200 m, niin mikseivät uimarit voi?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Henkilö B juoksee cooperissa tuskissaan n. 500 metriä ja saa jokaisessa sählypelissä yhden kosketuksen palloon, vaikka yritys on kova. Henkilö B:n suoritus on erittäin heikko ja ansaitsee numeron 8.

Joku ei nyt natsaa.
Minä tiedän mikä tässä ei natsaa. Se on tämän jutun selvä liioittelu / vähättely. Reipaalla kävelyvauhdilla kävelee 12 minuutissa sellaiset 1,5 kilometriä (vauhti on silloin 8 min / km), joten jos joku oikeasti juoksee edes osan matkasta niin hän pääsee varmasti 12 minuutissa 1800-2200 metriä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kummasti vaan muutama vuosi meni Spitzin ja Phelpsin välissä.
Niin entäs se Thorpe, sehän oli kaukaisella 2000-luvulla?

Kai se kertoo että kyllä nuo muutkin uimarit kohtuullisen monelle matkalle osallistuu, Sievinenkin veti SM-kisoissa yhdeksää matkaa, mutta edes Pöyhönen ei vedä 200 metriä, vaikka on ihan ylivoimainen suomessa satasella.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Niin entäs se Thorpe, sehän oli kaukaisella 2000-luvulla?

Kai se kertoo että kyllä nuo muutkin uimarit kohtuullisen monelle matkalle osallistuu, Sievinenkin veti SM-kisoissa yhdeksää matkaa, mutta edes Pöyhönen ei vedä 200 metriä, vaikka on ihan ylivoimainen suomessa satasella.

No vaikka Thorpe sitten. Torpedo taisi olla enemmänkin vaparispesialisti, mutta joo, pointti ymmärretty. Ehkäpä uinnissa on helpompi vetää 100, 200 ja 400 metriä. Ja Sievinen olisi varmaan voinut vetää viestitkin yksinään SM-kisoissa, en lähtisi siitä sen suurempaa numeroa tekemään. Ylivoimainen lahjakkuus hänkin oli.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuossa pihalla ihmetytti tämä kasvitieteellinen asia(katso liite).
 

Liitteet

  • onsekova.JPG
    onsekova.JPG
    85,8 KB · kertaa luettu: 628

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Minä tiedän mikä tässä ei natsaa. Se on tämän jutun selvä liioittelu / vähättely. Reipaalla kävelyvauhdilla kävelee 12 minuutissa sellaiset 1,5 kilometriä (vauhti on silloin 8 min / km), joten jos joku oikeasti juoksee edes osan matkasta niin hän pääsee varmasti 12 minuutissa 1800-2200 metriä.

Valioyksilö varmaan tarkoitti niitä tyyppejä, jotka eivät jaksa liikkua millään tavoin (pl. moottoroidut kulkuneuvot) yli 500 metrin matkaa... Niitäkin on, ihan oikeasti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Valioyksilö varmaan tarkoitti niitä tyyppejä, jotka eivät jaksa liikkua millään tavoin (pl. moottoroidut kulkuneuvot) yli 500 metrin matkaa... Niitäkin on, ihan oikeasti.
Valioyksilö kertoi edellisellä sivulla että Henkilö B oli oikeassa elämässä hänen luokallaan ollut läskisäkki.
Ihmettelen edelleen miksi sain koululiikunnassa vain yhtä paremman numeron (9) kuin se luokan läski perunasäkki. Läski sai numeron "hyvällä yrityksellä" ja minä hyvällä suorituksella. Pläski veti cooperissa joku 500 metriä ja mä yli 3000.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös