Ihmettelen suuresti miten jotkut ihmettelevät sitä etteivät matkatoimistot toimi hyväntekeväisyyden nimissä. Toki ainakin tuossa Olympian matkassa on kyllä ilmaakin mukana, mutta se ei varmasti hirveästi kiinnosta ihmisiä jotka tuonne mukaan lähtevät.
Minä en ihmettele sitä, vaan tiedostan matkatoimistojen tekevän bisnestä. Ihmettelen vaan, että ovatko ihmiset oikeasti niin laiskoja, etteivät vaivaudu selvittämään, josko tuollaisen reissun saisi itse toteutettua suhteellisen helposti ja huomattavasti halvemmalla.
Samaa olen ihmetellyt ihan nuortenkin ihmisten keskuudessa. Yllättävän (tai pikemminkin säälittävän) moni tuntemani ikätoveri on ihmetellyt, miten meikäläisellä riittää rohkeutta ja intoa lähteä "omin päin" reissuun. Heistä ei kuulemma olisi siihen. Ihmettelen tätä, koska ei tuo reissaaminen ole sen kummempaa kuin vaikka bussilla matkaaminen Suomessa.
Aika kovasti olet tinkinyt alla mainitsemistasi mukavuuksista, jos tonnilla olet selvinnyt koko reissun.
En sanonut selvinneeni tonnilla koko reissua. Tonni oli lentoihin, busseihin, majoituksiin ja nähtävyyksiin kulunut raha. Siis niihin elementteihin, joista tuo Olympiankin matka koostuu.
Lennot 670€, bussimatkat n. 120€, majoitus: 220€, nähtävyydet (CNN Tower, Hockey Hall of Fame sekä joku museo Niagaralla) arviolta 50€. Mitäs tuosta tulee... 1060€.
edit: New Yorkissa ei tainnut mennä nähtävyyksiin penniäkään. Kaikki kuuluisat rakennukset bongasin vain pihalta, Empireen oli koko ajan sellainen jono, ettei sinne jaksanut jonottaa. Vapaudenpatsas näkyi ilmaiseksi Staten Islandin lautalta.
Majoitukset ihan siisteissä hostelleissa, sekä pari yötä bussissa. Toki helpotti, kun oli kolmen hengen seurueella liikkeellä. New Yorkin (3 yötä) kämppä oli kallein, eli 45 USD naamaa kohti. Niagaralla motelli maksoi vain 13.33 CAD / naama. Ja oli reissun siistein luukku.
Toki sitten syömiseen ja juomiseen kului rahaa, mutta se on eri asia. Kuluu sitä tuossa Olympiankin tapauksessa.
Ja tuon laskelmasi mukaan ei siis tarvitsisi syödä kuin joka toinen päivä? Lisäksi se on kuitenkin aika paljon helpompaa istua rauhassa paskalla, kun joku muu käy hommaamassa mahdolliset bussi-, lento- ja pääsyliput.
No ei!
Olympian matkassa sisältyi kymmenkunta ateriaa. Siksi otin kymmenen aterian hinnan vertailukohdaksi.
Ei muuten meikäläisen WC:ssä käyntejä haitannut ollenkaan, että joutui itse hankkimaan liput. Lentoliput hommaa Suomesta käsin kätevästi vaikkapa Ebookersilta. Yhtä iso vaiva, kuin tuon Olympian matkan varaus. Hostellit vaikkapa Pallontallaajien kautta. Max. parin tunnin homma. Bussiliput hommasi kätevästi kun oli kiertelemässä kaupungilla. Pääsyliput taas hommasi helposti itse kohteen ovelta. Iso vaiva? Ei todellakaan.