Ihmettelyketju

  • 6 388 245
  • 38 805

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ihmettelen suuresti miten jotkut ihmettelevät sitä etteivät matkatoimistot toimi hyväntekeväisyyden nimissä. Toki ainakin tuossa Olympian matkassa on kyllä ilmaakin mukana, mutta se ei varmasti hirveästi kiinnosta ihmisiä jotka tuonne mukaan lähtevät. Sellaisiakin ihmisiä on jotka eivät ole ennen (ainakaan Pohjois-Amerikassa) matkustaneet ja jotka eivät välttämättä osaa englantiakaan kuin muutaman sanan. Tai eivät ole ehkä kuulleetkaan internetistä. Veikkaisin et nämä ihmiset ovat valmiita maksamaan hiukan enemmän matkasta jotta ei tarvitse paikan päällä lähteä arpomaan miten ja mistä saa ruokaa tai missä voi nukkua ja löytääkö niitä putouksia vaiko ei. Lisäksi monet (varsinkin vanhemmat) ihmiset tykkäävät matkustaa ns. seuramatkoilla.

Sistis kirjoitti:
Ihmettelen, miten hirveitä hintoja joistain matkoista pyydetään:

http://www.olympia.fi/journeys.asp?journeyID=354

Itse tein vähän samanlaisen reissun reilu vuosi sitten (muutama päivä lyhyempi, ja reitti oli TOR - Niagara - Buffalo - NY - TOR), sekä majoituin vaatimattomasti hostelleihin tai motelleihin. Reissulle tuli hintaa ehkä viidennes tuosta, jos ottaa majoitukset, lennot, bussimatkat ja jokusen nähtävyyden pääsymaksut mukaan.

Siis aivan järkyttävää. Oikeastaan ihmettelen myös, että onko joku tosiaan niin tyhmä, että suostuu maksamaan noin paljon, eikä edes vaivaudu tarkistamaan, miten paljon halvemmalla samanlaisia reissuja saisi tehdä.
Aika kovasti olet tinkinyt alla mainitsemistasi mukavuuksista, jos tonnilla olet selvinnyt koko reissun.
Sistis kirjoitti:
Jos teen hyvin karkean arvioinnin oikeista kuluista, saisin sen olemaan siinä kolmen tonnin pinnassa. Tämä koostuu lennoista (itselläni HKI-TOR oli 670€, tuon Kanadan sisäisen lennon arvio karkeasti 200€), bussimatkoista (itsellä meni muistaakseni n.120$, veikataan nyt ylemmäs, eli 150€), majoituksesta (17 yötä, oletetaan yön olevan 75-100€/naama, eli 1275€-1700€), noin kymmenestä ateriasta (á 20€, tulee 200€, aamiaiset laskin kuuluvan hotellin hintaan) ja retkistä (arvioin karkeasti matkaohjelman ja omien kokemusteni perusteella kokonaishinnan olevan n. 210CAD, eli 150€). Yhteensä hintaa tulisi 2645 - 3070€.
Ja tuon laskelmasi mukaan ei siis tarvitsisi syödä kuin joka toinen päivä? Lisäksi se on kuitenkin aika paljon helpompaa istua rauhassa paskalla, kun joku muu käy hommaamassa mahdolliset bussi-, lento- ja pääsyliput.
kiwipilot kirjoitti:
Osataan sitä muuallakin kiskoa: http://www.finnmatkat.fi/tui.aspx?id=49365

1600 euroa (alkaen) on täysin posketon hinta viikon Nykin matkasta. Itse räätälöimällä hinnan saa helposti tippumaan 1000-1200:n euron kieppeille.

Itselle ainakaan tee tiukkaa maksaa 400€ ylimääräistä siitä et on kaikki hotellit sun muut varattu valmiiksi ja kyydityksetkin järjestetty, kun menen ensimmäistä kertaa New Yorkiin. Jos yhtään ei tunne kaupunkia ja mahdollisia hyviä ja edullisia majoittumis paikkoja, niin ei ole ollenkaan paha hinta siitä että ei mene aikaa ja rahaa niiden paikkojen etsimiseen.

Kokeilin viime kesänä kasailla itselleni sellaista New Yorkin matkapakettia jotta olisin ottanut lennot ja majoituksen erikseen netin kautta. Lennothan ovat ihan pirun halpoja, mutta sitten tuli pieni ongelma kun rupesin etsimään mahdollisia majoittumispaikkoja. Halvat hotellit olivat aika läävän näköisiä ja ihan pirun kaukana "keskustasta". Majoituksille olisi tullut ihan pirusti hintaa, jos olisi halunnut edes jotain "Suomalaisen Sokos Hotelsien" -tasoista "luksusta" ja inhimillisellä etäisyydellä. Jossain Interrailillähän 17-vuotiaana on ihan sama, jos sattuu välillä vähän paskempikin läävä kohdalle, mutta huvita lähteä jonnekkin New Yorkiin pariksi viikoksi ja sitten koko ajan olla paskan hajussa, kun viettää aikaa hotellilla.

Tottakai nuo molemmat tapaukset varmaan tuntuvat suorastaan ryöstämiseltä ihmisistä joille nuo paikat ovat tuttuja tai joilla muuten vain riittää innostus ottaa asioista selvää ja vertailla sekä varailla kaikkea mahdollista etukäteen. Tai jos aikaa on silleensä ettei haittaakaan vaikka menisi pari päivää arpomiseen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä olen lentänyt halvimmillaan New Yorkiin edestakaisin jollain 370€:lla, joten sanoisin että 800-1000€:llä pystyy viikon kaupungissa viettämään. En silti tippaakaan kritisoi niitä jotka pakettina tuon ostavat, eri ihmiset arvostavat eri asioita. Joillekin se Suomen puhuva opas voi olla hyvinkin monen sadan arvosta lisäarvoa tuottava hyödyke kun taas itseäni ärsyttäisi se mukana kulkisi lauma sellaisia Suomalaisia juntteja, jotka eivät edes omatoimisesti osaisi New Yorkissa liikkua :)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelen suuresti miten jotkut ihmettelevät sitä etteivät matkatoimistot toimi hyväntekeväisyyden nimissä. Toki ainakin tuossa Olympian matkassa on kyllä ilmaakin mukana, mutta se ei varmasti hirveästi kiinnosta ihmisiä jotka tuonne mukaan lähtevät.

Minä en ihmettele sitä, vaan tiedostan matkatoimistojen tekevän bisnestä. Ihmettelen vaan, että ovatko ihmiset oikeasti niin laiskoja, etteivät vaivaudu selvittämään, josko tuollaisen reissun saisi itse toteutettua suhteellisen helposti ja huomattavasti halvemmalla.

Samaa olen ihmetellyt ihan nuortenkin ihmisten keskuudessa. Yllättävän (tai pikemminkin säälittävän) moni tuntemani ikätoveri on ihmetellyt, miten meikäläisellä riittää rohkeutta ja intoa lähteä "omin päin" reissuun. Heistä ei kuulemma olisi siihen. Ihmettelen tätä, koska ei tuo reissaaminen ole sen kummempaa kuin vaikka bussilla matkaaminen Suomessa.

Aika kovasti olet tinkinyt alla mainitsemistasi mukavuuksista, jos tonnilla olet selvinnyt koko reissun.

En sanonut selvinneeni tonnilla koko reissua. Tonni oli lentoihin, busseihin, majoituksiin ja nähtävyyksiin kulunut raha. Siis niihin elementteihin, joista tuo Olympiankin matka koostuu.

Lennot 670€, bussimatkat n. 120€, majoitus: 220€, nähtävyydet (CNN Tower, Hockey Hall of Fame sekä joku museo Niagaralla) arviolta 50€. Mitäs tuosta tulee... 1060€.

edit: New Yorkissa ei tainnut mennä nähtävyyksiin penniäkään. Kaikki kuuluisat rakennukset bongasin vain pihalta, Empireen oli koko ajan sellainen jono, ettei sinne jaksanut jonottaa. Vapaudenpatsas näkyi ilmaiseksi Staten Islandin lautalta.

Majoitukset ihan siisteissä hostelleissa, sekä pari yötä bussissa. Toki helpotti, kun oli kolmen hengen seurueella liikkeellä. New Yorkin (3 yötä) kämppä oli kallein, eli 45 USD naamaa kohti. Niagaralla motelli maksoi vain 13.33 CAD / naama. Ja oli reissun siistein luukku.

Toki sitten syömiseen ja juomiseen kului rahaa, mutta se on eri asia. Kuluu sitä tuossa Olympiankin tapauksessa.

Ja tuon laskelmasi mukaan ei siis tarvitsisi syödä kuin joka toinen päivä? Lisäksi se on kuitenkin aika paljon helpompaa istua rauhassa paskalla, kun joku muu käy hommaamassa mahdolliset bussi-, lento- ja pääsyliput.

No ei!

Olympian matkassa sisältyi kymmenkunta ateriaa. Siksi otin kymmenen aterian hinnan vertailukohdaksi.

Ei muuten meikäläisen WC:ssä käyntejä haitannut ollenkaan, että joutui itse hankkimaan liput. Lentoliput hommaa Suomesta käsin kätevästi vaikkapa Ebookersilta. Yhtä iso vaiva, kuin tuon Olympian matkan varaus. Hostellit vaikkapa Pallontallaajien kautta. Max. parin tunnin homma. Bussiliput hommasi kätevästi kun oli kiertelemässä kaupungilla. Pääsyliput taas hommasi helposti itse kohteen ovelta. Iso vaiva? Ei todellakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä olen lentänyt halvimmillaan New Yorkiin edestakaisin jollain 370€:lla, joten sanoisin että 800-1000€:llä pystyy viikon kaupungissa viettämään. En silti tippaakaan kritisoi niitä jotka pakettina tuon ostavat, eri ihmiset arvostavat eri asioita. Joillekin se Suomen puhuva opas voi olla hyvinkin monen sadan arvosta lisäarvoa tuottava hyödyke kun taas itseäni ärsyttäisi se mukana kulkisi lauma sellaisia Suomalaisia juntteja, jotka eivät edes omatoimisesti osaisi New Yorkissa liikkua :)

Sama täällä. Ihminen saa ostaa pakettinsa ja maksaa siitä paikoin jopa törkeää ylihintaa, jos kerran tahtoo. Mutta minä ainakin nautin siitä enemmän, että saan liikkua omissa oloissani ja omin päin. Viimeisen lauseen allekirjoitan. :)

New York oli muuten helvetin helppo kaupunki liikkua (ainakin Manhattanilla). Sen kuin vain sanoi taksikuskille, mihin osoitteeseen haluaa. Halvalla pääsi. Ja luotettavasti. Ja kaupungilla osasi periaatteessa kulkea ilman karttaa, jos tiesi osoitteen, johon tahtoi. Jopa Tampere on sekavampi. :)

P.S. Tämä ketju rönsyilee jo aika pitkälle. Olisiko tässä ainesta joksikin "paketti- vai omatoimimatkailu?" -ketjuksi? Miten on Modet?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Manhattan on tosiaan todella helppo paikka liikkua, mutta jos vielä hieman pintaa syvemmälle menee niin sitten se vasta helppoa JA edullsta onkin, siellä pinnan alla kun kulkee sellainen vehje kun subway. Manhattanilla katujen numerointi on niin simppeli että eksyä ei voi, sen kun kävelee yhden kadunkulman välin niin aina tietää että missä kohtaa saarta on (tai no Houstonin eteläpuolella voi joutua huonossa tapauksessa kävelemään kaksikin).

Ilmaisena vinkkinä kerrottakoon että Conan O'Brianin nauhoitukset ovat sitten ilmaisia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko todellakin niin, että kahviloissa istuminen ja vaatekaupoissa käyminen on tekemistä? Samahan tulee usein esiin farmikiekkoilijoiden haastatteluissa toisin päin: paikka on pieni, kaupungilla ei ole paljon tekemistä.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä itse tekisit vieraassa suurkaupungissa? Lenkillä käynti ei liene ammattiurheilijan ensimmäinen vaihtoehto illanvietoksi. Kahvila- ja ravintolakulttuurit ovat kulttuuria parhaimmillaan, ostoksilla käynti tiettyyn rajaan saakka myös varsin piristävää. Tuohon kun lisäätään vielä muoseokierros, hyvä leffateatteri ilman dubbausta sekä kasa kotoa raahattuja kirjoja, ei paljon enempää voi vaatia.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä itse tekisit vieraassa suurkaupungissa?
No sehän koko idea olikin. Suurkaupungeissa ei ole mitään tekemistä. (Kokemusta on. Olen asunut sellaisessa: Tampereella!)

Nyt puhutaan: Pääsin pelaamaan tänne Lontooseen, täällä on paljon tekemistä. Ennen pelasin Siperian 6. divisioonan pohjoislohkossa kaupungissa X. Siellä ei ollut mitään tekemistä.

Eikö se pitäisi mennä näin: Joudun nyt höntsäämään täällä Lontoossa. Vapaa-ajalla ei ole muuta puuhaa, kuin kahvitella ja ostaa pitsiliinoja. Muistan kaiholla aikoja Siperiassa, kun eloonjääminen oli hankkeiden takana ja ulospistäytyminen jo seikkailu sinänsä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaa, huumormiehiä. No, saahan sitä tietysti aikansa kulumaan paikallisia juoppoja ja villieläimiä vastaan tappelemallakin. Tuo varmasti sopii pohjalaiseen luonteeseen kuin leuku keuhkoon. Notta puukko polovehen, sano.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Jaa, huumormiehiä.
No ei nyt mikään vitsikään. Ihan oikeasti ihmettelen. Kahvitteluja ja kaupoissa maleksimista kutsuisin ennemmin ajankuluksi kuin tekemiseksi. En ainakaan hyödylliseksi tai inspiroivaksi tekemiseksi, josta voi olla kiitollinen, vaan lamaannuttavaksi ja tylsistyttäväksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No ei nyt mikään vitsikään. Ihan oikeasti ihmettelen. Kahvitteluja ja kaupoissa maleksimista kutsuisin ennemmin ajankuluksi kuin tekemiseksi. En ainakaan hyödylliseksi tai inspiroivaksi tekemiseksi, josta voi olla kiitollinen, vaan lamaannuttavaksi ja tylsistyttäväksi.
Tuo riippuu ihan tyypistä. Minulla ainakin on paljon intohimoa pelissä, kun kierrän hyviä kauppoja. Kahviloissa taas rentoudun, kiire loppuu lattelasin äärellä. Ymmärrän oikein hyvin tuollaisista asioista nauttivia ihmisiä. Pinnallisuus ja pississhoppailu on sitten asia erikseen. Niitä minäkään en aina jaksa ymmärtää.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tuo riippuu ihan tyypistä. Minulla ainakin on paljon intohimoa pelissä, kun kierrän hyviä kauppoja. Kahviloissa taas rentoudun, kiire loppuu lattelasin äärellä. Ymmärrän oikein hyvin tuollaisista asioista nauttivia ihmisiä. Pinnallisuus ja pississhoppailu on sitten asia erikseen. Niitä minäkään en aina jaksa ymmärtää.

Mikään ei ole tosissaan kivempaa kuin juuri HYVISSÄ kaupoissa ihmettely ja pällistely. Vaikka välillä ostaa vain yhden "tavaran" oli se sitten vaatteita tai jotain muuta vastaavaa niin siinä tutkailee jo tulevaisuutta varten kaikkea. "seuraavaksi ostan tuon ja tuon" Ai mitä? Naisten hommaa? No voi olla mutta olen kai sitten vain ruma nainen jolla on peenis.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt voi ihan rehellisesti kysyä mitä vittua täällä tapahtuu tai siis ihmetellään?

Onhan se nyt ihan selvää ketkä noilla pakettimatkoilla käy. Työuransa ehtoopuolella (tai jo lopettaneet) olevat ihmiset joille ihan oikeasti ei ole pikku reissu kiinni tonnista tai parista.

Sitten on reppumatkailijat ketkä haluavat elää vähän jollain eri tavalla ja nähdä muutakin kuin linja-auton ja oppaan. Tai aika paljonkin.

Suurkaupunkien liikkumismahdollisuuksista tai niiden turvallisuudesta ei varmaan tässä kannata sen enempää puhua.

Ihan oikeasti niissä jää henkiin ja joukkoliikenne on niin hyvin opastettua, että arvallakin menee oikein. Taksit toimivat myös ja nekään ei ole niin pelottavia kuin puhutaan.

Palatakseni alkuun, mitä tapahtuu ja ennen kaikkia miksi?
 
Ihmetyttää Mr. Foxin saama järjetön pelikielto. Onko moderaattoreilla lipsahtanut hiekkaa pinppiin etelänmatkalla, kun oma tupelointi pitää paikata rangaistuksilla? Ehkä bannien jakaminen on niin ylevää touhua, että se nousee helposti päähän ja omien virheiden myöntäminen muuttuu siten mahdottomaksi.

Nyt täytyykin jo hiljentyä ja kiskoa foliota pään ympärille, etten minäkin joudu pelikieltoon...
 
Täh? Sun mielestä on ok, että joku spämmää keskustelun tukkoon nostamalla ylös vuosia sitten unohtuneita ketjuja?
Rikkoi keskustelupalstan sääntöjä kirjoittamalla ketjuihin?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se nyt ihan selvää ketkä noilla pakettimatkoilla käy. Työuransa ehtoopuolella (tai jo lopettaneet) olevat ihmiset joille ihan oikeasti ei ole pikku reissu kiinni tonnista tai parista.

Minä oikeastaan ihmettelin sitä, että jos esim. työuransa ehtoopuolella tai jo lopettaneella pariskunnalla on oikeasti varaa pistää yli 10 000€ pelkkään matkaan, miksi tehdä sitten tehdä tuollainen reissu Kanadaan. Maa on sivistysmaa, ja siellä pystyy ihan suhteellisen helposti reissaamaan varttuneempikin reissaaja helposti halvemmalla. Ja jopa ilman opasta. Tuolla summalla voisi sitten tehdä vaikka reissun jonnekin eksoottisempaan kohteeseen, jossa omatoiminen matkailu on jo selkeästi vaikeampaa.

Kukin tyylillän, minusta tuo summa vaan tuntuu oikein hurjalta.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Sain tuossa lahjaksi kalsarit tai oikeammin bokserit. Muuten ihan ok, mukavan väriset ja tuntuvat hyvältä päällä, mutta se teksti ja kyseisten housujen merkki. Quality meat on merkiltään ja takana lukee "crunch, mmm, Quality meat" ja piraijan kuva.
Outoutta lisää myös se, että bokserien ostaja oli mutsini. Ihmettelenpä vain avoimesta, mistä helvetisti mutsi voi tietää, kuinka "laatulihaa" sieltä löytyy. Taidan jättää kysymättä, vaikka voisinkin kun tänään menen vanhemmillani käymään.
Onneksi onnistuin piristämään erään neitosen, jonka luona vietin koko viikonlopun, päivää. Tuosta saan kyllä vielä kuulla.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Mein kissa on perin outo, joka aamu se menee ulos parikskytä minuutiks jopa talvella ikäänkun aamujalottelemaan, kun takapihalla on sellanen loossi. Tänään kävin, niin koiraa ei ulos saa perkele millään kun pelkää raukka pauketta niin kovasti, mut kissa raapi oikeen ovea vasten että pääs ulos ihmettelemään taivaalla näkyviä väripalluroita, paukkeesta ei ollu vittu moksiskaan vaan ihan innoissaan siellä kyttäs.
 

scholl

Jäsen
Niin oma yksityisautoilu on hemmetin hieno asia. Eikä se ole pieni asia niille, joilla ei ole autoa tai ajokorttia, vaikka se meille tuntuukin pieneltä asialta. Taidanpa skoolata yksityisautoilulle oikein kunnolla tässä.
 

scholl

Jäsen
Tänään tuli Kauppalehti, joka ei ollutkaan Kauppalehti, vaan siinä luki Minä elän. Hetken jo mietin, että olenko niin väsynyt, etten tajua mistään mitään. Hetken taas mietin, että onko kyseessä joku älytön juttu, jossa tulee joku vain samannäköinen ilmaisjakelulehti. No kai toi Kauppalehti on, vaikka kantta ihmettelenkin. Pitää herättyään aikanaan sitten tutustua siihen.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Tänään tuli Kauppalehti, joka ei ollutkaan Kauppalehti, vaan siinä luki Minä elän. Hetken jo mietin, että olenko niin väsynyt, etten tajua mistään mitään.

Vähän aikaa meni minullakin. Olin jo kampeamassa lehteä paperinkeräykseen, mutta kun avasin ensimmäisen sivun, siellähän se Kauppalehti olikin :).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös