Heitän kaksi senttiäni tähän työ keskusteluun, eli riippuu täysin työn luonteesta. Itsekin olen tehnyt monenlaista työtä ja ns. suorittavassa työssä on aina ollut helppo jättää työt työpaikalle.
Sitten taas sellaisissa asiantuntijatöissä, jossa joutuu vastaamaan enemmän isoista kokonaisuuksista, vetämään pitkäaikaisia projekteja, ja edistämään vielä monia asioita samanaikaisesti, onkin sitten jo huomattavan paljon vaikeampaa vetää se raja työn ja vapaa-ajan välille.
Vähäisen työn tekeminen vapaalla voi oikeasti helpottaa sitä työkuormaa viralliselta työajalta.
Lainaan tässä
@Czescku a, eli näin mä olen kokenut sen itsekin asiantuntijatöissä. On nimenomaan itselle helpompi mennä töihin, kun on valmistautunut ja suunnitellut mitä tekee työpäivänään. Ja koska ne asiat pyörii joka tapauksessa päässä, niin pieni työstäminen auttaa myös olemaan ajattelematta työasioita sen enempää vapaa-ajalla.
Kunhan vaan kyseessä on oma valinta (ei työnantajan painostus) niin onhan se ihan sama miten loman ja vapaa-ajan käyttää... vaikka työasioihin.
Mutta
@Iisoppi lta sitten se tärkeä pointti, missä menee helposti metsään. Ja "painostus' voi toki olla silleen näkymätöntäkin, että sitä työtä vaan kasataan jonkun päälle niin paljon, että ei vaan meinaa selvitä enää. Siinä nipistää helposti vastuuntuntoisena vähän omasta ajasta, että saa osoitettua pärjäävänsä työssään. Toki täytyy rajansa tunnistaa ja puhua ajoissa, jos oikeasti musertuu töidensä alle.
Ja lisäisin vielä, että sellaisesta työstä täytyy kyllä oikeasti tykätä, jolle antaa palasen vapaa-ajastaa välillä.