Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Ihmettelyketju

• 6 508 301
  • 39 109
Kuinkahan moni mormoonisaarnaaja jättää asian kun on päässy maistaan "kiellettyjä hetelmiä" asemamaissaan?
Kaverin puolesta kyselen kun aikanaan tapasin naarassaarnaajia.

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Totta vitussa omista valinnoista saa valittaa.
Sitten pitää valittaa yksinään. Ei ketään kiinnosta kuunnella sitä valitusta, kun itse tekee oman kiireensä.

Sulla on tältäkin päivältä aika montakin kriittistä viestiä Jokereiden peliesityksistä vaikka ihan itse olet joukkueesi valinnut ja laittanut telkkarin päälle.
En mahda mitään Jokereiden esityksille. Siinä ero.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Sitten pitää valittaa yksinään. Ei ketään kiinnosta kuunnella sitä valitusta, kun itse tekee oman kiireensä.
Itseasiassa sekään ei pidä paikkaansa, sillä kiire on usein ihan olosuhteidenkin aiheuttamaa ja ihmisen omat mahdollisuudet siihen vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä ovat aika maltilliset. Kaikille esimerkiksi työttömäksi jättäytyminen tai lapsista eroon hankkiutuminen ei ihan kädenkäänteessä onnistu vaikka välillä niiden aiheuttama kiire hieman ahdistaisikin.

En mahda mitään Jokereiden esityksille. Siinä ero.
Kyllä niin merkityksettömän asian kuin jääkiekkoseuran edesottamuksista välittäminen on nimenomaan oma valinta. Samaan aikaan maailmalla sadat ellei tuhannet seurat pelaavat paskasti mutta et sinä ota stressiä kuin tästä yhdestä.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Miksi vitussa ihminen valittaa kiireestä? Jokainen tekee omat kiireensä. Älä valita.
Tämä kieltämättä naurattaa aina. Olisi hauskaa nähdä millaista näiden ihmisten elämä oikeasti on jos tosiaan koko ajan on niin kiire. Luulisi että alkaisi käymään mielenterveyden päälle.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämä kieltämättä naurattaa aina. Olisi hauskaa nähdä millaista näiden ihmisten elämä oikeasti on jos tosiaan koko ajan on niin kiire. Luulisi että alkaisi käymään mielenterveyden päälle.
Monet tosiaan tykkäävät ottaa jotain harrasteita töiden/opiskelun lisäksi. Joillakin on työt, joku opiskelijakunnan hallitus homma ja opiskelut samaan aikaan. Sitten joillakin on kiire kun ei pääse katsomaan tarpeeksi kissavideoita.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Monet tosiaan tykkäävät ottaa jotain harrasteita töiden/opiskelun lisäksi. Joillakin on työt, joku opiskelijakunnan hallitus homma ja opiskelut samaan aikaan. Sitten joillakin on kiire kun ei pääse katsomaan tarpeeksi kissavideoita.
Niin, silloin siitä kiireestä ei pidä valittaa jos on itse vapaaehtoisesti tuohon tilanteeseen asettanut. Tai onko se silloin kiirettä jos tosiaan mielellään tuossa tilanteessa on.

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseasiassa sekään ei pidä paikkaansa, sillä kiire on usein ihan olosuhteidenkin aiheuttamaa ja ihmisen omat mahdollisuudet siihen vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä ovat aika maltilliset.
Aijaa. Itse oon kyllä pystynyt vaikuttamaan aina omiin asioihin. Jos on tuntunut olevan liian kiire joskus, sitten karsitaan asioita, tai sitten hyväksytään se kiire, eikä valiteta.

Kaikille esimerkiksi työttömäksi jättäytyminen tai lapsista eroon hankkiutuminen ei ihan kädenkäänteessä onnistu vaikka välillä niiden aiheuttama kiire hieman ahdistaisikin.
Lapsien hankkiminen on tietoinen valinta. Työpaikkoja on maailma täynnä. Työttömänäkään ei nälkään kuole.

Eihän asiat aina noin mustavalkoisia ole, mutta itse en vaan voi ymmärtää valittamista omista tietoisista valinnoista. En mä oo ikinä valittanut rahapulaa, vaikka pelasin joskus kaikki rahani ja velkarahatkin. Se oli sillon oma valinta, eikä siitä auttanut valittaa. Palkasta ulosmitattiin pitkän aikaa 1000 euroa kuukausittain. Oma valinta. Työpaikka alko tuntumaan paskalta ja teki mielii valittaa --> vaihdoin työpaikkaa ja koko alaa. Karsin hetkeksi kulut nolliin. Oma valinta.

Tää ärsyttää joitain, mut mua ärsyttää valitus. Tehkää asioille jotain, jos pitää valittaa. Elääkseen onnellisen elämän, ei täällä kellään ole mikään pakko olla helvetin kiireellinen.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin, silloin siitä kiireestä ei pidä valittaa jos on itse vapaaehtoisesti tuohon tilanteeseen asettanut. Tai onko se silloin kiirettä jos tosiaan mielellään tuossa tilanteessa on.
Kiire on suhteellinen asia. Jos käy jossain siivoamassa työkseen ja ei ole perhettä niin kiire ei ole oikein hyvä syy perustella miksi ei lähde jonnekin. Sitten jotkut muut hommat voivat syödä paljon aikaa kotonakin ja perhe voi viedä aikaa. Onhan se pohjimmiltaan valinta, miksi ei mennyt ojankaivajaksi kaupungille, mutta ihmisillä voi olla kiire itsestään pitkälti riippumattomistakin syistä.

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiire on nykyihmisen juttu. Metsästäjä-keräilijät ilmeisesti chillailivat suurimman osan päivästä. Tai onhan näitä vielä nykypäivänäkin.

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiire on vaan töissä. Ja sekin turhien palaverien syytä. Mutta kun ottaa homman kerrallaan ja lunkisti, nii kiire tulee muille. Ei sitä liikaa sentään...

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Modet ovat ilmeisesti päässeet joidenkin ihon alle. Pidin tuota aluksi varsin läppävetoisena, mutta vatkaamisesta päätellen vähän närästää.

Ja tämä ei pahalla sanottuna.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Miksi vitussa ihminen valittaa kiireestä? Jokainen tekee omat kiireensä. Älä valita.

Tätä mietin, kun katson tuota ikkunastani näkyvää ruuhkaa. Miksi mennä jonoon, jos siellä onkin vaikea olla? Näen sellaista liikennekäyttäytymistä, että tuossa ei joulurauhasta ole tietoakaan.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tänään käytiin maakunnissa (eli Lahden ulkopuolella) samalla reissulla kun vietiin miehen lapsi kotiin. Käytiin hakemassa lahjoja meille, veljen perheelle ja vanhemmilleni (ihan vaan tavattiin ulkona ja vaidettiin kassit). Viedään ne huomenna hautausmaalle kun siellä tavataan aamusella. Oli kyllä yllättävän paljon pohjoiseen meneviä jos ja kun joulua piti koronan takia viettää omassa maakunnassa ja lähipiirissä. Ja ihmettelen miten ihan sulalla ja auratulla tieosuudella ei kykyne ajamaan kahdeksaakymppiä kuten rajoitus oli. No olihan se vähän pimeää, vastaan tuli autoja ja lunta ripsi vähän... Silti ihmetti se vajaan kahdeksankympin ajaminen jonossa. Itse ohitin jonon kun tuli ohituskaista eteen. En vaan jaksanut junnata.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis miten jotkut pystyy juomaan kahvia krapulassa, tai käymään saunassa. Ethän sä suklaalevyäkään uskalla syödä. Tai mitään papukeittoa tai sieniä. Mut älä pure mun ananasta!

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Siis miten jotkut pystyy juomaan kahvia krapulassa, tai käymään saunassa. Ethän sä suklaalevyäkään uskalla syödä. Tai mitään papukeittoa tai sieniä. Mut älä pure mun ananasta!
Veli puhuu vähän, mutta asiaa. Mutta noista murehditaan sitten lähempänä kevättä.

Mä aloin ihmettelemään alkoholismia. Onko se samanlainen asia kuin tupakointi? Alkoholi aiheuttaa mielihyvää ja sitä on aina pakko saada lisää? Vai onko kännissä sitten taas karussa pahaa maailmaa ja haluu sinne aina palata uudestaan?

Täällä siis huutelee ihminen, joka ei juo "saunakaljaa" (en juo olutta muutenkaan), mulle ei tule krapulaa, kun käyn viihteellä ja muutenkin dokailu on omanlainen tapa pitää hauskaa sekä nähdä ihmisiä.

Laskin juuri, että vuoden 2020 aikana olen ollut viisi kertaa kännissä. Normaaleina vuosina ehkä kerta kolmeen viikkoon tulee käytyä baarissa. Joskus nuorempana särki pää ja paikat töiden takia sen verran, että teki mieli ottaa kuppia jokainen viikonloppu, ja mietinkin, että meinaako tää lähteä lapasesta, mutta nykyään ei enää tee sillain edes mieli.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hetken meinasin ihmetellä, että eikö tuo vesisade ole jo lumia sulattanut, sitä oli niin vähän. Sitten muistin katsoneeni puolilta öin ikkunasta lumisadetta.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ihmettelen tätä joulun syömiskulttuuria. Eikö voi syödä yhtä ruokaa kerrallaan?

Mitähän vaimo tuumaisi, jos laittaisin joku normiviikonloppu pöytään samaan aikaan makaronilaatikon, kinkkukiusauksen, lasagnen, lihapullia ja uunilohen
Sehän on minkä tahansa juhlaruokailun idea että löytyy monenlaista sortimenttia tarjolle, ei semmoiseen paremmanlaadun ravintolaankaan mennä vetämään pelkkää pääruokaa. Jouluruuissa toki pidemmän päälle melko samanlaista evästä kaikki mutta siinä sitten se perinne että käyty kellarin joka laarilta hakemassa ruokatarpeita mistä väännetty sitten sitä pötyä pöytään.

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Sehän on minkä tahansa juhlaruokailun idea että löytyy monenlaista sortimenttia tarjolle

Ilmaisin vähän huonosti. Ymmärrän tuon, mutta tarkoitin enemmän sitä, kun monissa perheissä tätä joulua kuitenkin vietetään helposti 3-5 päivää (ihan jo senkin takia, kun sitä ruokaa on ylipaljon) , eikä juhlapöydän ääreen edes saavu kuin muutama ihminen, niin ihmettelen tätä kaikkea samaan aikaan esille panemista päivästä toiseen. Homman voisi hyvin hoitaa niin, että aattona syödään tätä, joulupäivänä tuota ja tapanina näitä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy