Ihmettelyketju

  • 6 338 807
  • 38 741

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kävin tänään lävitse CD-levyni ajatuksella että heitän osan pois. Löytyi koteloita joissa ei ole levyä, oli levyjä varakoteloissa ja koteloita joissa oli väärät levyt. Eikä ne kaikki loppujen lopuksi kohdanneet. Ihmettelen missä puuttuvat levyt ja kotelot on... Luulen että ne jossain samassa paikassa vaikka ylimääräisten koteloiden ja puuttuvien levyjen määrä ihan sama olekaan. Taas tuli todistettua että olen aivan loistava järjestyksen ylläpitäjä... ;-)
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Kävin tänään lävitse CD-levyni ajatuksella että heitän osan pois. Löytyi koteloita joissa ei ole levyä, oli levyjä varakoteloissa ja koteloita joissa oli väärät levyt. Eikä ne kaikki loppujen lopuksi kohdanneet. Ihmettelen missä puuttuvat levyt ja kotelot on... Luulen että ne jossain samassa paikassa vaikka ylimääräisten koteloiden ja puuttuvien levyjen määrä ihan sama olekaan. Taas tuli todistettua että olen aivan loistava järjestyksen ylläpitäjä... ;-)
Mulla on aikas sama homma vanhojen Playstation-pelien kanssa. Monista koteloista puuttuu kansi, joissain saattaa olla kaksi levykettä päällekkäin ja osa saattaa olla täysin tyhjiä. Näin siinä käy kun pitää tavaroista hyvää huolta, eiku.

On mulla tuolla osa teinivuosien CD-levyistäkin aivan sikin sokin... Pitäisi järjestellä joskus.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
3200 ekr Kaksoisvirtain maissa käytettiin jo kosmetiikkaa, ja ainakin 1500 eKr Egyptissä maalattiin kulmakarvoja ja värjättiin naamaa.

Ilmiö ei ole ihan uusi. Naamapulverit eivät nykyään kuitenkaan sisällä myrkyllisiä kemikaaleja, eikä lyijyä käytetä hiustenvärjäykseen, ennen oltiin valmiita vaikka kuolemaan kauneuden takia...
Mutta koska anaalin valkaisusta tuli "juttu"? 15 vuotta sitten Thaimaassa kävin hakemassa käsidesiä kosmetiikka tms liikkestä ja iso hylly täynnä erilaisia kemikaaleja joilla valkaistaan. Nykyään kai ihan länsimaissakin tehdään...
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
CD-levyt ja helyt ja kotelot ja vanhat pleikkaripelit kun heittää vaan roskiin niin ei mitään menetä eikä tarvitse miettiä niitä sitten enää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
CD-levyt ja helyt ja kotelot ja vanhat pleikkaripelit kun heittää vaan roskiin niin ei mitään menetä eikä tarvitse miettiä niitä sitten enää.
Joo sama. En käsitä tätä keräysviettiä mitä ihmisillä on. Joskus ennen suoratoistopalveluita mulla oli varmaankin lähemmäs 1000 elokuvaa dvd:llä. Säästin itselleni n. 20 tärkeintä enkä ole niitäkään katsonut kertaakaan ainakaan niiltä levyiltä.
 

Manazeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Joo sama. En käsitä tätä keräysviettiä mitä ihmisillä on. Joskus ennen suoratoistopalveluita mulla oli varmaankin lähemmäs 1000 elokuvaa dvd:llä. Säästin itselleni n. 20 tärkeintä enkä ole niitäkään katsonut kertaakaan ainakaan niiltä levyiltä.
Joo eri. Sitä tulee maksettua useita kymppejä joka kuukausi useasta suoratoistopalvelusta. Eikä ole ollut yks tai keksi kertaa kun olisi tarkoitus katsoa jokin tietty elokuva, eikä sitä vain yksinkertaisesti löydy yhdestäkään noin miljoonasta suoratoistopalvelusta. Itse tulee kyllä hankittua kaikki itselle tärkeät tuotokset vieläkin fyysisinä painoksina.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
CD-levyt ja helyt ja kotelot ja vanhat pleikkaripelit kun heittää vaan roskiin niin ei mitään menetä eikä tarvitse miettiä niitä sitten enää.
Toihan nyt on sitten taas aivan helvetin tyhmä idea. Jos mä en tarvi enää jotain tavaraa niin laitan sen silloin kiertoon joko myymällä tai lahjoittamalla sen pois, jolloin joku muu saa siitä vielä iloa. Miksi ihmeessä heittäisin nostalgia-arvoltaakin arvokasta tavaraa roskiin? Valoja päälle.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tähän on tultu, Play Station -nostalgiaan. Olen vanhus. Muistan kun Kissin Animalize saapui levyhyllyihin. No, eipä ollut kaksinen hetki mutta silti muistan. Oletteko muuten kuunnelleet viime vuosina / vuosikymmeninä laulu- ja soitinyhtye Twisted Sisterin Stay Hungrya? Minä olen. Se on hyvä levy. You're gonna burn in hell!
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän on tultu, Play Station -nostalgiaan. Olen vanhus. Muistan kun Kissin Animalize saapui levyhyllyihin. No, eipä ollut kaksinen hetki mutta silti muistan. Oletteko muuten kuunnelleet viime vuosina / vuosikymmeninä laulu- ja soitinyhtye Twisted Sisterin Stay Hungrya? Minä olen. Se on hyvä levy. You're gonna burn in hell!

On tullut kuunneltua Twisted Sisteriä. Sain tuon Stay Hungryn kasetilla joskus vuonna nakki, ja se on melkein puhki soitettu. Näin Twisted Sisterin livenä myös, ja oli se kyllä kovaa meininkiä. Nostalgiaa tai ei, silti edelleen hyvä levy!
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
On tullut kuunneltua Twisted Sisteriä. Sain tuon Stay Hungryn kasetilla joskus vuonna nakki, ja se on melkein puhki soitettu. Näin Twisted Sisterin livenä myös, ja oli se kyllä kovaa meininkiä. Nostalgiaa tai ei, silti edelleen hyvä levy!

Laitoin soimaan. En malttanut.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Ihmettelen positiivista suhtautumista huumeiden käyttöön.

No Samu Haberin kohdalla hyssytellään nyt ihan samalla lailla kuin Siltsunkin kohdalla aluksi hyssyteltiin. Samun kannalta toivon, että kyse on tosiaan vain käyttörikoksesta, eikä mistään muusta.

Näitä nimiä tulee varmasti lisääkin. Ja tunnettuja.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Huuberin huumeista tuli mieleen, että eilen kävelin Kampissa ja ylitin kadun muistettuani ensin tarkasti tarkistaa, ettei Siltsu ole kaahaamassa metapäissään luo. Meillä Kalliossahan ei ole niin vaaraa että huumekuski ajaa pahki, ennemminkin nuo kirotut fillaristit ovat pujottelemassa kohti seuraavaa vegemestaa.

PS: Kallio = kaupungiosa Helsingissä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
"Toisaalta syytenimike tarkoittaa sitä, että Haberin hallussa pitämä tai välittämä huumemäärä ei ole oikeudellisessa mielessä vähäinen." No niin. VMP, sanon minä.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Toihan nyt on sitten taas aivan helvetin tyhmä idea. Jos mä en tarvi enää jotain tavaraa niin laitan sen silloin kiertoon joko myymällä tai lahjoittamalla sen pois, jolloin joku muu saa siitä vielä iloa. Miksi ihmeessä heittäisin nostalgia-arvoltaakin arvokasta tavaraa roskiin? Valoja päälle.

Mä olen huomannut ettei kukaan muukaan halua lisää CD-levyjä ja tilpehööriä, edes ilmaiseksi.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joku vuosi tai pari sitten heitin varmaan 95% kaikista CD-levyistäni roskiin. Heräsin tekemään näin, koska tajusin etten ollut kuunnellut niistä ainuttakaan varmaan 10 vuoteen. Ei meillä ees oo enää mitään laitetta millä niitä pystyis soittamaan, tai en tiiä, kai pleikkari niitä osais pyöritellä? Junnuna niihin syyti kaikki rahansa, saatana, ja kauheella metsästyksellä etti jotain uusinta Scooterin sinkkua missä oli bonarina Super Techno Party Hitler -remix How much is the fishistä, tai Karkkiautomaatin kokoelmalevyä joita painettiin vain 6 kappaletta ennen kuin levypainekoneen käyttäjät tajusivat että täähän on ihan vitullista paskaa, poltetaan koko tehdas ennemmin ku tuhlataan aikaa ja luonnonvaroja tämmösen sonnan suoltamiseen. Nykyään ei tarvii muuta ku Spotifylle maksaa joku pikkusumma kuussa ja on kaikki perkeleen musiikki siellä helposti saatavissa. Kyllä ennen oli kaikki paskemmin.

Säästin kyllä kaikki Apulanta-CD:t, niitä kun on ihan vitusti, en kyl tiiä miks nekään säästin. Ei niistä varmaan osa ees toimi enää, vai olikohan se urbaanilegendaa että CD:t lakkaa toimimasta jonkun tietyn ajan kuluttua.

Lisäksi säästin sijoituskohteeni, jonka arvonnousua yhä odottelen ennen kuin realisoin sen riihikuivaksi käteiseksi. Kerran nimittäin käveltiin Tampereella johonkin baariin, missä just lopetti soittonsa bändi nimeltä Nicole. Ostettiin niiltä niiden joku CD mitä siellä möivät, ja ne soittajajampat kirjotti niihin nimmarinsa. Sitten kun Nicolesta tulee maailmankuulu, sen arvo on varmaan kahdeksan miljardia. Nyt se on varmaan vasta joku muutama kymmenen miltsiä.

Säästin myös aikoinaan postimyynnin kautta bändiltä suoraan tilaamani Inis-sinkut ja levyt, niissäkin on niiden veijojen nimmarit ja yhdessä lukee lisäksi "Haisemme kauralle" tai jotain sinne päin, niiden arvo on tällä hetkellä tosin vaan joku miljoona euroa kappale.

EDIT: Ja tosiaan, kuka helvetti enää edes ottaisi vastaan jotain vanhoja CD-levyjä? Onko semmosia ihmisiä? Joo en oo mikään nynny ja muita pettttterismejä.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Mä olen huomannut ettei kukaan muukaan halua lisää CD-levyjä ja tilpehööriä, edes ilmaiseksi.
Noin yleisesti ottaen, aina löytyy joku jolle sinun romusi onkin se aarre. Välillä joutuu toki vähän etsimään ennen kuin löytyy se halukas ostaja.

Itse tuli kuitenkin esimerkiksi ostettua marraskuussa eBaysta käytettynä sellainen deluxe CD-levy, jonka myynti fyysisenä kopiona on tätä nykyä täysin lopetettu. Tuota voi siis kutsua jo jonkin sortin keräilyharvinaisuudeksi ja itse olen aina jotenkin nauttinut harvinaisten tavaroiden keräilemisestä. Mikään materialisti en varsinaisesti ole, mutta pidän esteettisesti silmiä miellyttävien tavaroiden hankkimisesta keräilymielessä ja mitä harvinaisempi tai rajatumpi myynti, sen parempi.

CD-levyjen keräilemisessä on se toinenkin puoli, että siinä missä Spotify-kuuntelu poikii bändille/artistille hädin tuskin mitään tuottoja, niin levyn ostamalla tuen suoraan artistia ja ikään kuin osoitan vilpittömän tukeni arvostamaani musiikkia kohtaan. Miksi ei digitaalisesti? Edelleen, se estetiikka. Niitä omia aarteita on miellyttävä keräillä ja ihailla vielä vuosienkin päästä. Lisäksi niiden nostalgia-arvo kasvaa henkilökohtaisellakin levelillä sitä mukaa kun vuodet vierivät.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: PJPT

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huumeiden käytössä ja niihin suhtautumisessa ei oo enää mitään ihmeellistä nykypäivänä. Varmaan 80% viihde ja urheilualalla käyttää tai on käyttänyt. Tavallisempaa kun nukkuminen niissä piireissä.

En ihmettelis yhtään, vaikka Katri Helena sniffais Tommin nänneiltä koksut aamuisin et saa päivän käyntiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mä olen huomannut ettei kukaan muukaan halua lisää CD-levyjä ja tilpehööriä, edes ilmaiseksi.
Nyt sitten jengi huomio, olkaa todella tarkkana. CD-levyissä on edelleen olemassa keräilypotentiaalia, ja sitä kautta monet julkaisut ovat tulevaisuudessa arvossaan. Ihan kaikkea ei kannata kärrätä surutta sekajätteisiin tai kierrätyskeskukseen.

Erityisen tarkkana kannattaa olla ainakin seuraavien julkaisujen kanssa:

* Tunnettujen artistien jostakin syystä pienipainoksiset CD-levyt (ei koske ihan kaikkia genrejä, kuten viihdemusaa ja kertakulutusmusiikkia).

* Ns. pappaboxit, eli merkittävien artistien CD-kokoelmat tai jonkin vuosikymmenten takaisen menestyslevyn useamman ceedeen kovakantiset luksuspaketit, joissa on kaikenlaista tauhkaa sisällä.

* Muutkin kokoelmaboxit, ja varsinkin ne joissa on muualla julkaisemattomia kappaleita/versioita.

* Keräilykelpoisen artistin ne CD-julkaisut, jotka ovat jostakin syystä olleet markkinoilla ohijuttuja, tai painosmäärä on alun alkaenkin ollut pieni (esim. artisti tekee esiintymisen sivuroolissa jonkin toisen artistin levyllä, tai levy on vaikka jokin vähälle huomiolle jäänyt soundtrack, joka osoittautuu myöhemmin keräiljöille olennaiseksi).

* Tietysti ne CD-levyt, jotka ovat jo ehtineet muodostua halutuiksi keräilykappaleiksi. Minulla on hyllyssä puoli tusinaa erilaista Absoluuttinen nollapiste -yhtyeen ceedee-eepeetä nimeltä "Ei ilmestynyt", joista neljä on varustettu yhtyeen jäsenten itsepiirtämillä uniikeilla kansilla. Noita ei ihan kymenä tule vastaan. Liikkeestä tai mistään mitään ymmärtävältä myyjältä tuollaisen voi saada todennäköisesti vähän alle tai vähän yli satasella. Eivätkä hinnat ole ainakaan laskusuunnassa, ei kyseisen abso-levyn kuin muidenkaan vastaavien CD-levyjen kohdalla.

* Ja lopuksi vielä ne levyt, joissa sinä itse koet olevan jotakin keräily- tai tunnearvoa. Muista vielä, että monet aikanaan pelkästään ceedenä julkaistut tuotokset eivät kenties päädy koskaan mihinkään suoratoistopalveluun. Ainakin vähemmän suosittujen artistien ja pienten painosten kohdalla voi olla todella vaikeaa löytää noita joskus vuosien kulutua.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös