Mä olen huomannut ettei kukaan muukaan halua lisää CD-levyjä ja tilpehööriä, edes ilmaiseksi.
Nyt sitten jengi huomio, olkaa todella tarkkana. CD-levyissä on edelleen olemassa keräilypotentiaalia, ja sitä kautta monet julkaisut ovat tulevaisuudessa arvossaan. Ihan kaikkea ei kannata kärrätä surutta sekajätteisiin tai kierrätyskeskukseen.
Erityisen tarkkana kannattaa olla ainakin seuraavien julkaisujen kanssa:
* Tunnettujen artistien jostakin syystä pienipainoksiset CD-levyt (ei koske ihan kaikkia genrejä, kuten viihdemusaa ja kertakulutusmusiikkia).
* Ns. pappaboxit, eli merkittävien artistien CD-kokoelmat tai jonkin vuosikymmenten takaisen menestyslevyn useamman ceedeen kovakantiset luksuspaketit, joissa on kaikenlaista tauhkaa sisällä.
* Muutkin kokoelmaboxit, ja varsinkin ne joissa on muualla julkaisemattomia kappaleita/versioita.
* Keräilykelpoisen artistin ne CD-julkaisut, jotka ovat jostakin syystä olleet markkinoilla ohijuttuja, tai painosmäärä on alun alkaenkin ollut pieni (esim. artisti tekee esiintymisen sivuroolissa jonkin toisen artistin levyllä, tai levy on vaikka jokin vähälle huomiolle jäänyt soundtrack, joka osoittautuu myöhemmin keräiljöille olennaiseksi).
* Tietysti ne CD-levyt, jotka ovat jo ehtineet muodostua halutuiksi keräilykappaleiksi. Minulla on hyllyssä puoli tusinaa erilaista Absoluuttinen nollapiste -yhtyeen ceedee-eepeetä nimeltä "Ei ilmestynyt", joista neljä on varustettu yhtyeen jäsenten itsepiirtämillä uniikeilla kansilla. Noita ei ihan kymenä tule vastaan. Liikkeestä tai mistään mitään ymmärtävältä myyjältä tuollaisen voi saada todennäköisesti vähän alle tai vähän yli satasella. Eivätkä hinnat ole ainakaan laskusuunnassa, ei kyseisen abso-levyn kuin muidenkaan vastaavien CD-levyjen kohdalla.
* Ja lopuksi vielä ne levyt, joissa sinä itse koet olevan jotakin keräily- tai tunnearvoa. Muista vielä, että monet aikanaan pelkästään ceedenä julkaistut tuotokset eivät kenties päädy koskaan mihinkään suoratoistopalveluun. Ainakin vähemmän suosittujen artistien ja pienten painosten kohdalla voi olla todella vaikeaa löytää noita joskus vuosien kulutua.