Tässä kun uutisia katson ja oli juttua miten Viron uusi varhaiskasvatusopetussuunnitelma aiheuttaa ihmetystä ja polemiikkia, niin ihmetyttää että mikä noita itäblokkimaita oikein vaivaa. Siellä nyt uudessa virallisessa esikoululaisten opetussuunnitelmassa otetaan faktana huomioon mm. monikielisten (ts. ei-virolaisten) lasten kielellisen kehityksen ongelmat ja roolileikkien vaarallisuus lasten psyykeelle ja ilmeisesti perusteluna on että suunnitelman luonut taho on tämmöistä mieltä ollut. Ihmetystä herättänyt tuossa se, että patavanhoillisten arvojen pakkosyöttö pennuille on perusteltu mukatieteellisillä perusteilla, joiden taustalle ei kuitenkaan minkäänlaista tieteellistä tutkimusta löydy, siis sen päälle että patavanhoilliset opetussuunnitelman luojat ovat tuota mieltä.
Voiko olla että 50+ vuotta neukkulan orjuutuksessa on aiheuttanut yhtä pitkän taantumuksen kansan sivistyksellisessä kehityksessä, vai onko tuossa joku itäblokille spesifi ylikansallinen luonteenpiirre että kyllä ei asiat hyvin ole jos homous ei ole laitonta ja akkaa ei saa pistää turpaan? Jotenkin muistelisin että Tsekkoslovakia oli tosin ennen sotia hyvinkin liberaali (aikansa viitekehyksessä) maa ja nykyisin kuitenkin jonkun pykälän jälkijunassa lännempää Eurooppaa vaikkapa niiden seksuaalivähemmistöjen oikeuksien toteutumisessa.
Voiko olla että 50+ vuotta neukkulan orjuutuksessa on aiheuttanut yhtä pitkän taantumuksen kansan sivistyksellisessä kehityksessä, vai onko tuossa joku itäblokille spesifi ylikansallinen luonteenpiirre että kyllä ei asiat hyvin ole jos homous ei ole laitonta ja akkaa ei saa pistää turpaan? Jotenkin muistelisin että Tsekkoslovakia oli tosin ennen sotia hyvinkin liberaali (aikansa viitekehyksessä) maa ja nykyisin kuitenkin jonkun pykälän jälkijunassa lännempää Eurooppaa vaikkapa niiden seksuaalivähemmistöjen oikeuksien toteutumisessa.