Ihmettelyketju

  • 6 337 906
  • 38 741

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
80 - 90 luvulla kaupungissa. Joka päivä pelailtiin jotain pihapelejä tai muita urheilulajeja. Fillareilla mentiin joka paikkaan ja tehtiin konnuuksia. Kyllä mä vaan väitän, että nuorison liikkuminen on vähentynyt nykypäivänä. Ja tämähän ei ole nuorison vika, vaan vanhempien.
Varmasti olikin parempi kunto silloin. Kyllä mekin pyöräiltiin nuorena. Jos kauppaan halusi mennä, niin piti sotkea 7km. Sitten pelattiin jalkapalloa ja sählyä. Talvella käytiin ulkojäillä. Pyöräily jäi siinä vaiheessa, kun saatiin mopot alle. Niillä me sitten päristeltiin ja aiheutettiin paheennusta. Kyllä me konnuuksiakin tehtiin. Kerran kiivettiin yhden varaston katolle, joka oli koulun pihalla. Katto oli niin laho, että kaverin jalka meni siitä läpi.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmasti olikin parempi kunto silloin. Kyllä mekin pyöräiltiin nuorena. Jos kauppaan halusi mennä, niin piti sotkea 7km. Sitten pelattiin jalkapalloa ja sählyä. Talvella käytiin ulkojäillä. Pyöräily jäi siinä vaiheessa, kun saatiin mopot alle. Niillä me sitten päristeltiin ja aiheutettiin paheennusta. Kyllä me konnuuksiakin tehtiin. Kerran kiivettiin yhden varaston katolle, joka oli koulun pihalla. Katto oli niin laho, että kaverin jalka meni siitä läpi.
Kaikesta päätellen, olette poikkeuksellisen viriili nuori mies! Grrrr
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suurimmaksi osaksi oltiin lapsena ulkona, mutta oli joku vaihe, kun tuli istuttua tietokoneen ääressä jonkin verran. Rakensimme laudoista ja kanaverkosta maalit ja pelattiin ympäri vuoden. Olihan lapsuus aika vapaata verrattuna nykylasten meininkiin.

Ensinäkään ei ollut mitään mahdollisuutta saada lapsia kiinni päivän aikana. Kotiin tultiin syömään tiettynä kellon aikana ja siinä se kontakti oikeastaan oli. Sattuihan sitä kaikenlaista, mutta niistä selvittiin aina jotenkin. Milloin oltiin pyydystämässä käärmeitä, milloin kiipeilemässä kallioilla tai katoilla. Sitten taas teini-ikä oli yllättäen suhteellisen seesteinen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mä ihmettelen, että vieläkö joku jaksaa ihmetellä varusmiesten huonoa kuntoa. Jos tässä pilliin vihellettäisiin, niin ei ne EHK - huoltokomppanian pulleat sotkuraketit ole kuitenkaan siellä meitä puolustamassa rintamalla, joten aika sama. Mutta Kollaa kestää.
Pilliin puhalletaan, ei vihelletä. Mutta asiaan, onhan tuo melkoisen järkyttävää katsottavaa, Cooper-testien tulokset siis.
Nykyään kai ns juoksuttaminenkin on kiellettyä. Menin itse II/90 Upinniemeen. Eka Cooper taisi olla 2550m. Sitten 8 viikkoa peruskoulutuskautta juostiin joka paikkaan. Ampumaradalle mennessä ja tullessa oli jyrkkä mäki. Hämähäkkimäkenä tunnettu. Sitä juostiin muodossa ylös-alas kymmenkunta kertaa per ampumaratareissu, laulaen joukkueen marssilaulua, aseotetta vaihdellen. Toinen Cooper oli sitten 3100m.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tennismuistelijat @arvee ja muut. Elokuva Borg/McEnroe on hyvin kelpo. Suosittelen.

Toissa vuonna Borg oli Oulussa. Siinä kohtaa menetin julkkisselfieneitsyyteni.

Viime viikonloppuna katsoin Beatles-leffan Yesterday. Sen katsomista en suosittele kenellekään. Koko elokuvassa ei ole kyseistä bändiä eikä kyseisen elokuvan maailmassa koko bändiä ole koskaan ollutkaan. Hesarin arvio oli osuva, sieltä lisää jos kiinnostaa. Vieläkin kyrsii, että 12,50 e siihen paskaan sijoitin. Ihmettelen siis, että miksi Danny Boyle meni tuollaista sontaa tekemään. Eläkkeelle joutaa koko ukko. Tai hypätköön vessanpönttöön.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pilliin puhalletaan, ei vihelletä. Mutta asiaan, onhan tuo melkoisen järkyttävää katsottavaa, Cooper-testien tulokset siis.
Nykyään kai ns juoksuttaminenkin on kiellettyä. Menin itse II/90 Upinniemeen. Eka Cooper taisi olla 2550m. Sitten 8 viikkoa peruskoulutuskautta juostiin joka paikkaan.

Onhan se simputtaminen tyhmää ja turhaa, pois vaan kaikki. Samoin kuin kouluista seiskaluokan mopokasteet ja muutkin kiusaamiset mahdollisuuksien mukaan. Ihmettelen miten niitä jotkut aina tahtoo myös nuorempien kestettäväksi kun kerran itsekin on jouduttu kärsimään.

Mutta urheilu sinänsä hyvä asia armeijassa ja sitä lisää. Varmaan moneen velttoon nuorukaiseen saa siellä istutettua jopa jonkinlaisen kuntoilukipinän, jos siitä urheilusta ei tehdä pelkkää kärsimystä tai rangaistusta.

Itse en ihan 3000 metrin haamurajaa onnistunut armeijassa rikkomaan, taisi jäädä suoran mitan tai puoli ratakierrosta siitä. Nyt jos joutuisi cooperin testiin, niin varmaan menisi alkupuoli hölkäten ja loput kävellen, jonnekin 1500 metrin tienoille. No jos pilliin puhalletaan niin ehkä minulle löytyy joku siisti sisätyö rintaman takana.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
...onhan tuo melkoisen järkyttävää katsottavaa, Cooper-testien tulokset siis..

Suurimmaksi osaksi oltiin lapsena ulkona...

Jees, mä luulen että jos haluaa jotain yksittäisiä syitä hakea kunnon heikkenemiseen lapsilla/nuorilla, niin tuo ulkona liikkuminen (tai sen puute) kuuluisi varmaan niihin.

Mutta vanhemmista on paljon kiinni se, saako kannustettua lapsia ulos tai ylipäätään liikuntaharrastusten pariin (ei pakotettua, mutta hieman voi patistaa kyllä). Ei tietenkään väliä onko sisä- vai ulkoliikuntaa, mutta mieluiten vaikka molempia kun vuodenajat ja olosuhteet vaihtelee täällä paljon.

Mutta jos kodeissa ei harrasteta yhtään mitään liikuntaa, ruokatottumuksetkin ovat ihan päin seiniä, eikä mitään rajoituksia esim. pelaamisiin, niin eihän se voi olla näkymättä junnuissa. Joku intissä tehty Cooper voi olla aika karu totuustesti monelle sitten, vaikka ei mikään ratkaiseva tekijä olekaan. Mutta onneksi liikuntaharrastukset ovat hyvin suosittuja edelleen, eli ei koske kaikkia tuo liikkumattomuus. Mutta isoa osaa valitettavasti koskee.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Cooper - tuloksista kun meuhkataan, niin on hyvä muistaa, että myös lihasvoima on merkityksellinen parametri, kun mennään kenttätaistelu - asemiin. Saavatko nyky-varusmiehet enään yhtään punnerrusta vai ottaako maha kiinni lattiaan? Riittääkö puristusvoima leukojen vetoon vai pitääkö tehdä kuminauha-avusteisesti? Tarvitaanko vauhdittomaan pituushyppyyn niille ei-neuvolassa punnittaville liikkuva kelkka joka äkkiä pysäytetään ja tämä on ikään kuin vauhditon loikka heille?

Kyllä oli surullista aikanaan katsoa armeijan uintitaito-testiä. Jos en itsekään mikään Kasvio ollut, mutta iso osa altaaseen rojahtaneista alkoi kokea uppoamisen merkkejä välittömästi. Oli siinä liikuntaluutnantti ihmeissään että nämäkö perkele ylittää vesistön uiden vai selällään lauttana toimien muille? Ja minä olen nuoruuttani jo elänyt kun on uimahallia ollut tarjolla.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Cooper - tuloksista kun meuhkataan, niin on hyvä muistaa, että myös lihasvoima on merkityksellinen parametri, kun mennään kenttätaistelu - asemiin. Saavatko nyky-varusmiehet enään yhtään punnerrusta vai ottaako maha kiinni lattiaan? Riittääkö puristusvoima leukojen vetoon vai pitääkö tehdä kuminauha-avusteisesti? Tarvitaanko vauhdittomaan pituushyppyyn niille ei-neuvolassa punnittaville liikkuva kelkka joka äkkiä pysäytetään ja tämä on ikään kuin vauhditon loikka heille?

Kyllä oli surullista aikanaan katsoa armeijan uintitaito-testiä. Jos en itsekään mikään Kasvio ollut, mutta iso osa altaaseen rojahtaneista alkoi kokea uppoamisen merkkejä välittömästi. Oli siinä liikuntaluutnantti ihmeissään että nämäkö perkele ylittää vesistön uiden vai selällään lauttana toimien muille? Ja minä olen nuoruuttani jo elänyt kun on uimahallia ollut tarjolla.
Kyllä ainakin lukiossa pidetään lihaskunto testejä. Jos nyt muistelen suurinpiirtein sinnepäin omia tuloksia reilu vuosi sitten, niin varmaan jotenkin näin.

Punnerukset 60sek: 17 (mä häpeän)
Vatsat 30sek: 35? Voiko pitää paikkansa? Kuulostaa oudolta.
Boksihyppy 50kpl: 35-40 sekuntia
Venytys: 90cm
Kolmiloikka 10,50 m
Ja cooperissa meni joku 2400

Jotakuinkin tuollaisen taisi olla. Täytyy etsiä se lappu jostain niin voin tulla korjaamaan virheet.

Eipä nuo taida mitään kovin kummoisia tuloksia olla minun ikäiselleni. En jäänyt kuuntelemaan niitä vertailuja, kun lähdimme syömään kavereiden kesken.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
80 - 90 luvulla kaupungissa. Joka päivä pelailtiin jotain pihapelejä tai muita urheilulajeja. Fillareilla mentiin joka paikkaan ja tehtiin konnuuksia. Kyllä mä vaan väitän, että nuorison liikkuminen on vähentynyt nykypäivänä. Ja tämähän ei ole nuorison vika, vaan vanhempien.

Meille tuli pihan ensimmäinen Commodore 64 ja tokihan pojat kävi sitä ihmettelemässä. Ei silti jämähdetty pelaamaan sellaista ihmevempelettä vaan lähdettiin ulos pihapeleihin.

Sitten muillekin tuli koneita ja hurjimmalla insinöörin pojalla oli MSX. Ei silti jämähdetty pelaamaan sellaistakaan ihmevempelettä vaan lähdettiin ulos pihapeleihin.

Hesarin NYT-liitteessä oli joku vuosi pari sitten hyvä listaus asioista mitkä nykylapsilta on kielletty. Se sisälsi kaikenlaiset konnuudet ja muut.

Mitenköhän nykyään katsotaan leffoja. Silloin, kun VHS saapui, niin se ihmevempele talvella vedettiin pulkalla toiseen pihaan, että pääsi kopioimaan kasetteja. Kyllähän siinäkin tuli liikuntaa, kun matka saattoi olla parikin kilometriä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muistuu mieleen, että taitoluistelija Laura Lepistö myös jossain haastattelussa heitti tuollaisen "minun nuoruudessani" muistelun. Minun nuoruudessani oltiin pihalla urheilemassa, mutta nykylapset pelailee sisällä pelejä. Tämän haastattelun aikaan Laura itse taisi olla joku 25-v.

Eli 90-luvun lopulla/2000-luvun alussa oli vielä kunnollista, mutta siitä 5-10 eteenpäin nuoriso oli pilalla.
 
K

Kiekkokatsoja

Olin pitkään kotoa poissa, matkoilla. Pääsin nukkumaan viimein omaan sänkyyni, siis kotiini. Ensin yritin ainakin 2h saada unta. Sitten katselin painajaisia nukkuessani. Kummallista.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eli 90-luvun lopulla/2000-luvun alussa oli vielä kunnollista, mutta siitä 5-10 eteenpäin nuoriso oli pilalla.
Kyllä se näin kai oli. Varmaan 2006 tuli meille pleikkari. Sillä pelattiin sitten aina välillä isoveljen kanssa, mutta kyllä ulkona oltiin paljon enemmän. Kännykän sain kai kun menin kouluun sitä varten, että voin pitää yhteyttä, kun olen kotona yksin. Ei sillä pelattu sitä pidettiin vaan mukana. Ekan kosketusnäytön taisin saada joskus vuonna 2012 eipä silläkään oikein pelattu. Kyllä mä väitän, että minun ikäluokkani oli viimeinen sukupolvi, joka on saanut elää lapsuutensa ilman ylimääräisiä härpäkkeitä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän se sisällä pelikoneen edessä oleilu ole niiden lasten tai nuorten syy, vaan niiden munattomien vanhempien, jotka eivät vie ja pakota lapsiaan ulos leikkimään. Kun ne eivät pienenä käy ulkona, eivät ne teini-iässäkään ulkona leiki.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Nuoriso on ollut aina pilalla.

- Me elämme rappion aikoja. Nuoret eivät enää kunnioita vanhempiaan. He ovat röyhkeitä ja kärsimättömiä. He luuhaavat jatkuvasti kapakoissa, eikä heillä ole itsehillintää, lukee noin 6000 vuotta vanhassa egyptiläisessä haudassa.

Antiikin Kreikassakaan nuoret eivät osanneet käytöstapoja.

- Mitä on tapahtumassa meidän nuorisollemme? He eivät kunnioita vanhempia ihmisiä, he rikkovat vanhempiensa käskyjä. He eivät piittaa laista. He mellakoivat kaduilla, kiihottuneina villeistä päähänpistoista. Heidän moraalinsa on rapistunut, filosofi Platon sanoi.

Platonin oppi-isä Sokrates tuomittiin kuolemaan muun muassa nuorison turmelemisesta.

Keskiajankin nuoriso oli pilalla.

- Nykynuoriso ei ajattele muuta kuin itseään. Heillä ei ole kunnioitusta vanhempiaan tai iäkkäämpiä ihmisiä kohtaan. He eivät malta hillitä itseään. Ja tytöt, he ovat röyhkeitä, säädyttömiä ja epänaisellisia puheessaan, käyttäytymisessään ja pukeutumisessaan, 1000- ja 1100-luvuilla eläneen ristiretkeilijä Pietari Erakon (Peter the Hermit) kerrotaan saarnanneen.

Suomalaisessa sanomalehdessä otsikko vuodelta 1986: Virallinen selvitys väittää: Oulun nuoriso ei osaa juhlia ilman viinaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Nuoriso on aina tosiaan ollut pilalla ja pihalla. Olisin huolissani jos he eivät kyseenalaista. Eihän tämä ellipsi kehity mihinkään, jos ei muuteta vanhaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nuoriso on aina tosiaan ollut pilalla ja pihalla. Olisin huolissani jos he eivät kyseenalaista. Eihän tämä ellipsi kehity mihinkään, jos ei muuteta vanhaa.

Toistaiseksi nuorisosta on aina tullut hyviä veronmaksajia, mutta eihän se menneisyys sitä takaa näin olevan tulevaisuudessakin.

Jossain kohta saattaa tulla nuoriso mikä onkin pilalla. Se on sitten liian myöhäistä huomata se.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Toistaiseksi nuorisosta on aina tullut hyviä veronmaksajia, mutta eihän se menneisyys sitä takaa näin olevan tulevaisuudessakin.

Jossain kohta saattaa tulla nuoriso mikä onkin pilalla. Se on sitten liian myöhäistä huomata se.
On. Niinhän minustakin tuli. Nuorisossa on tul.....no jotain.
 

Eugene

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, SaiPa, Ketterä
Tällä tavalla osa sai myös kaksi ilmaista vapaapäivää loppuviikoille. Osa meidän saapumiserän urheilijoista tuota tajusi hyödyntää, osa ei. Jotkut painelivat sen 3000 metriä heti ensimmäisessä cooperissa saaden sen kuntsarin, mutta silloin se 10% parannus oli ihan turha toivo tuossa kotiuttavassa. Siitäkin sai siis kuntsarin, kuten siitä 3000 metrin ylityksestäkin. Cooperista oli siis mahdollista saada pari vapaapäivää meidän saapumiserässä.

Me laiskemmat tyydyttiin pelkästään yhteen kun ei 3000 metriin ollut mitään mahdollisuuksia, mutta yhdenkin futarin juoksema 2300(?) metriä ensimmäisessä ja yli 3100 metriä toisessa pisti skappareiltakin hälytyskelloja soimaan. Kuntsarit jaettiin kuitenkin normaalisti, vaikka jotain juttua tuosta kai olikin. Aika harva nimittäin ilman sitä vapaapäiväänsä lopulta jäi.
Meillä tuo ainakin oli pelkkä tornari, että cooperista saisi kuntsarin yli 3000m suorituksesta tai sen parantamisesta toisessa cooperissa. Kukaan mitään kuntsareita saanut, vaikka moni yli kolmetonnia juoksi tai jälkimmäisessä paransi sen tarvittavan määrän (muistaakseni 500m enemmän kuin ekassa).
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Meillä tuo ainakin oli pelkkä tornari, että cooperista saisi kuntsarin yli 3000m suorituksesta tai sen parantamisesta toisessa cooperissa. Kukaan mitään kuntsareita saanut, vaikka moni yli kolmetonnia juoksi tai jälkimmäisessä paransi sen tarvittavan määrän (muistaakseni 500m enemmän kuin ekassa).

Sama homma meilläkin. Itse juoksin sen +10%, mutta paskat siitä mitään kunstaria saanut. Kyllä pientä viestimiestä vitutti.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Meillä tuo ainakin oli pelkkä tornari, että cooperista saisi kuntsarin yli 3000m suorituksesta tai sen parantamisesta toisessa cooperissa. Kukaan mitään kuntsareita saanut, vaikka moni yli kolmetonnia juoksi tai jälkimmäisessä paransi sen tarvittavan määrän (muistaakseni 500m enemmän kuin ekassa).
Joo nyt kun muistelen itsekin niin eipä siitä kuntsaria tainnut tulla vaikka cooperia paransi toisessa suorituksessa. Tosin puolen vuoden miehenä niin kuntsareita pystyy muutenkin hyödyntämään aikalailla rajallisen määrän ja mitään kunnon lomapommeja ei pysty tekemään. Pidemmät lomat oli silloin joulun aikaan mutta siihen vaadittavat kuntsarit sai kyllä kasaan ihan suurinpiirtein paikalla olemalla.

Yhden KL:n taisin käyttää pidempään viikonloppuun joskus mutta kyllä nuo kuntsarit muuten meni aikalailla siihen kun oli suunnitelmissakin että porukka on pidemmällä vapaalla. Sitten kaikille revittiin ne kuntsarit jostain että ei tarvitse parin taistelijan olla tyyliin keskenään kassulla.
 

Nick Neim

Jäsen
Meillä tuo ainakin oli pelkkä tornari, että cooperista saisi kuntsarin yli 3000m suorituksesta tai sen parantamisesta toisessa cooperissa. Kukaan mitään kuntsareita saanut, vaikka moni yli kolmetonnia juoksi tai jälkimmäisessä paransi sen tarvittavan määrän (muistaakseni 500m enemmän kuin ekassa).
Meillä tuo myönnettiin, ja olen tästä käytännössä 100% varma, kun toimistorunkkarina noiden kuntsareiden kanssa olin tekemisissä. Sitä en osaa sanoa, kuinka paljon palveluspaikalla, -ajalla tai ihan yksikölläkin oli vaikutusta, ilmeisesti se sitten vaihteli.

Meillä tosin myönnettiin kuntsareita suoritetuista leireistäkin, joten eipä Parolan suklaakomppania ehkä nimenä ollut mikään tuulesta temmattu...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllä vain. Itseäni tosin huolestuttaa, jos nuorison trendi jatkuu samanlaisena, niin kuka rakentaa talot ja viljelee maat 20-30 vuoden päästä? Tubettajatko? Vai Instagram "tähdet"? Vai rakennetaanko ne pelaamalla esportsin tapaan?

Ei siitä niin kauaa ole, kun IT-kupla puhkesi. Meinasin itsekin joutua sijaiskärsijäksi, mutta selvisin kuivin jaloin.

Kyllähän talot rakennetaan jonkun esports rahoilla vaan riittääkö siitä kaikille jaettavaksi. Niin ja jos jossain vaikka nuoriso on muuttunut, niin monenlaista uutisointia on ollut kuinka pitäisi päästä eläkkeelle joskus viisikymppisenä aivan viimeistään.

Maata ei sentään viljele kukaan, kun on nyhtökaura, heinäsirkat ja keinoliha.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös