Sattui tänään aamulla varsin erikoinen tilanne. Eräällä Tuusulanväylälle vievällä rampilla oli auto parkissa hätävilkut päällä ja vieressä seissyt mies huitoi minua tien sivuun. Lähempi tarkastelu osoitti, että autossa oli ulkomaan kilvet ja kaverikin näytti olevan jostain päin lähi-itää kotoisin. Vedin auton sitten parkkiin rampin pientareelle ja avasin pelkääjän puolen ikkunan. Aluksi kiivasta selitystä alkoi tulla jollain minulle vieraalla kielellä, mutta pikkuhiljaa alkoi puhe muistuttaa jonkinasteista englantia. Kaveri antoi minulle jonkin hyvin geneerisen näköisen käyntikortin ja selitti, että hätätilanne, hänen autostaan on bensa loppu ja perhekin vielä istui autossa. Olivat kuulema menossa Rovaniemelle, jostain syystä hän hoki sanaa Rovaniemi ja osoitteli sormellaan kädessäni ollutta käyntikorttia. Tarjosin varovasti kaverille kyytiä läheiselle bensa-asemalle, mutta kuinka ollakaan, raha olikin ainoa juttu mitä kaveri halusi. Ei kuulema hänen debitinsä toimi vielä tänään, mutta huomenna olisi minulle takaisinmaksut tiedossa. Kaveri vielä hehkutti kovasti muutamaa "kulta"sormustaan, joita olisi tarjonnut pantiksi. Lopulta sitten antoi periksi, kun kerroin olevani köyhä opiskelija. Kun lähtiessäni vielä näin peileistä, että siellä se on jo pysäyttämässä seuraavia autoa, päätin soittaa hätäkeskukseen. Siitä heräsikin vielä suurempi hämmennys.
Hätäkeskuksessa vastasi arviolta noin neljäkymppinen nainen. Kerroin lyhyesti tilanteen, tai siis en päässyt tarinassa edes kunnolla alkuun, kun linjan toisesta päästä alkoikin melkoinen ripitys meikäläistä kohtaan. Aivan sanatarkasti en kaikkea muista, mutta pääpointti oli se, että jokainen ulkomaalainen on huijari ja niille pitää vain heristää nyrkkiä ohimennessä. Eritysesti juuri nyrkin heristely mainittiin varmaan neljään otteeseen. Koitin epätoivoisesti sanoa väliin, että ei se kaveri minua onnistunut huijaamaan, mutta pitäisikö kenties poliisipartion käydä paikalla. Ei mitään, "kyllä me täällä katotaan sitten tilanteen mukaan", tai jotain yhtä ympäripyöreää todettiin vain ja sama minuun kohdistunut ripitys jatkui. "Tollasia ulkomaalaishuijareita on joka puolella, niille pitää vaan heristää nyrkkiä". Jälkikäteen ajateltuna teki mieli kysyä, että soitinko nyt hätäkeskukseen vai perussuomalaisten aluetoimistoon.
Nyt lukekaa tarkkaan: toki tämä kyseinen henkilö oli päivänselvä huijari (en jaksanut luetella tuohon ylempään kappaleeseen läheskään jokaista epäloogista yksityiskohtaa), mutta hätäkeskuksen päivystäjä aloitti hyvin aggressivisen ripityksen heti, kun kuuli sanan ulkomaalainen. Lisäksi, mielestäni tuon tyypin toiminta ei ole laissa sallittua, joten minun ymmärtääkseni siitä pitää soittaa poliisille. Teinkö minä tässä tilanteessa jotain väärin?