Tuota aasiakas.net -sivustoa lukiessa tuli mieleen asia, joka on ihmetyttänyt jo pitkään:
Asiakaspalvelijan painajainen on asiakas, joka valittaa täysin tyhjästä. Esim syö aterian viimeistä murusta myöten ja sen jälkeen valittaa, että se on pahaa ja vaatii hyvitystä uuden aterian tai rahojen palautuksen ym muodossa. Ihmettelen sitä, että liian monet asiakaspalvelijat tai heidän esimiehensä hyväksyvät tällaisen valittamisen täysin ja myöntyvät asiakkaan vaatimuksiin. Tällainen toiminta vain alentaa valittajien kynnystä esittää kohtuuttomia vaatimuksiaan.
Toki Suomessa on liikkeeharjoittajalle sikäli ikävä tilanne, että koska populaatio on pieni ja harvaanasuttu, niin piirit ovat yleensä melko pienet. Omien kokemusten perusteella moni tällainen tyhjästä valittava on usein paha juoruakka, joka haukkuu kaikille tuttavilleen liikkeen, jossa hänen vaatimuksiinsa ei ole suostuttu.
Asiaa sivuten tuli mieleen kun joskus olin ostoksilla eräässä K-kaupassa liha- ja leikkeleosastolla ja vieressä seisoi joku tyyppi, jonka kauluspaita muistutti etäisesti K-kaupan silloista työasua. Paikalle marssi keski-ikäinen akka, joka änkesi tämän kauluspaitaisen miehen viereen ja varsin epäkohteliaalla äänensävyllä marisi jostain makkarapaketin alennuksesta, joka oli jossain lehdessä.
Kauluspaitainen mies kehoitti akkaa työntämään HK:n sinisen perseeseensä ja tulemaan huomenna uudestaan. Akka sai hilllittömän raivarin, mutta mies käveli tyynesti pois.
Pari minuuttia myöhemmin sama mies oli kassajonossa edelläni kuin mitään ei olisi tapahtunut.