Ihmettelyketju

  • 6 350 167
  • 38 754

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minä heittäisin hatusta, että Suomessa valitetaan palvelusta liian vähän. Ei haluta nostaa meteliä ja pahoittaa kenenkään mieltä, vaikka fiksu yritys ottaa kriittisen palautteen vastaan ilolla. SIinä tarjoutuu tilaisuus muuttaa asiakkaan palvelukokemusta ja kehittää sitä muidenkin asiakkaiden hyväksi tulevaisuudessa.

Ei tätä tarvitse hatusta heittää vaan on juuri näin. Eräs tuntemani kokki siitä on enemmänkin näreissään, kun vaikka kuinka hyvää työtä tekee, niin erheitäkin sattuu.

Kokin on vain mahdotonta asiasta tietää, kun siitä ei uskalleta sanoa tarjoilijalle. Faseen kyllä uskalletaan kirjoittaa, lähettää sähköpostia ja kai jotkut Iltalehteenkin ottavat yhteyttä.

Turhasta valittajia on sitten toisaalta paljon niitäkin ja luonnollisesti oikeat tapaukset korjataan, mutta joskus sama annos tulee keittiön kautta takaisin ilman, että sille on tehty yhtään mitään. Yht'äkkiä asiakas onkin kuitenkin saanut todella maittavan annoksen.
--

Olen alkanut ihmetellä, kun joka paikassa kielestä tai tekstistä riippumatta on aina "vapaasti käännettynä".

Helvetti, saisiko joskus niitä oikeita käännöksiä? Käännetäänkö romaanitkin vain arvalla vähän sinne päin?

Toki esimerkiksi lähellekään kaikkia Fingerporeja ei vain voi kääntää, mutta kun ihan tavallisissakin teksteissä tuota näkee koko ajan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ei tätä tarvitse hatusta heittää vaan on juuri näin. Eräs tuntemani kokki siitä on enemmänkin näreissään, kun vaikka kuinka hyvää työtä tekee, niin erheitäkin sattuu.

Kokin on vain mahdotonta asiasta tietää, kun siitä ei uskalleta sanoa tarjoilijalle. Faseen kyllä uskalletaan kirjoittaa, lähettää sähköpostia ja kai jotkut Iltalehteenkin ottavat yhteyttä..

Tietysti virheitä sattuu kaikille, olen ensimmäinen käsi pystyssä tuon suhteen. Muistan vain elävästi yhden esimerkin: liekö reilut 10v sitten kun palasin muutaman vuoden ulkomaanreissulta takaisin Suomeen, kävimme silloisen puoliskon kanssa syömässä (nyt en muista mestan nimeä, mutta siinä Erottajalla vanhassa Hesarin pääkonttorissa) ns julkkiskokin mestassa. Tilasin ihan perussienipastaa, kuulemma sitä osasivat tehdä. No eivät osanneet. Vetistä ja pasta raakaa. Itse teen parempaa (toki makuasioita).

Kun tarjoilija sattui menemään ohi ja kysyi (kuten kuuluu) miten menee ja miltä maistuu, niin ilmoitin ettei tää nyt ihan toimi, perusteluineen. Tarjoilijan ilme oli aika vinkeä, huomasi ettei suoraa huonoa palautetta ole opittu ottamaan vastaan. Tuo annos oli yksinkertaisesti ala-arvoinen, kaupan valmissysteemeistä saa parempaa.

No, loppu hyvin kuitenkin - kokki tuli kysymään mikä tässä on vikana, pienet kompensaatiot (jälkkäriä jne) ja loppujen lopuksi kaikki olivat kohtuullisen tyytyväisiä. Tuonne en tosin enää mennyt, mutta ei johtunut tuosta tapauksesta.

Mutta oppikaa hyvät ihmiset antamaan rehellistä palautetta sitä huonoakin. Ei muuten mikään muutu. "Juu ihan hyvää oli" .
 

Tuamas

Jäsen
Minä heittäisin hatusta, että Suomessa valitetaan palvelusta liian vähän. Ei haluta nostaa meteliä ja pahoittaa kenenkään mieltä, vaikka fiksu yritys ottaa kriittisen palautteen vastaan ilolla. SIinä tarjoutuu tilaisuus muuttaa asiakkaan palvelukokemusta ja kehittää sitä muidenkin asiakkaiden hyväksi tulevaisuudessa.

Tämä pitää paikkansa, suomalainen ei valita juuri koskaan, vaikka olisi saanut kuinka paskaa ruokaa/palvelua.
Itsellänikin on kynnyt melkoisen korkealla lähteä antamaan kriittistä palautetta, vaikka useasti erityisesti ravintoloissa olisi aihettakin.

Sinänsä nähdäkseni pelkästään tämä uutinen todistaa asian Mies tilasi ABC:lla lehtipihvin, olikin tehty jauhelihasta - ABC: Kyseessä kesän kestänyt inhimillinen virhe, tuote vedetty myynnistä
Koko kesän myyty jauhelihapihviä lehtipihvinä ja elokuussa asia nousee esille, kun joku (ensimmäisen kerran?) valittaa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tämä pitää paikkansa, suomalainen ei valita juuri koskaan, vaikka olisi saanut kuinka paskaa ruokaa/palvelua.
Itsellänikin on kynnyt melkoisen korkealla lähteä antamaan kriittistä palautetta, vaikka useasti erityisesti ravintoloissa olisi aihettakin.
...
Tästä tuli mieleen tapaus muutaman vuoden takaa kun kävin ostamassa autotarvikeliikkeestä taustapeilin liimaamiseen tarkoitetun korjauspaketin. Paketilla hintaa reilusti (pieni liimapullo ja pari kangaspalaa joiden kombinaatiolla piti tuoteselosteen sekä myyjän mukaan saada taustapeili pysymään tuulilasissa), mutta päätin sijoittaa siihen jotta homman saa kerralla hoidetuksi. Setti ei kuitenkaan toiminut lainkaan (jostain syystä kemikaalit eivät reagoineet paketissa olleiden kangaspalojen kanssa joten minkäänlaista tukevampaa liimausta ei tapahtunut, peili tipahti paikaltaan välittömästi kun sitä tukeneet teippaukset irroitti), joten menin seuraavana päivänä palauttamaan tuotteen. Myyjä otti ilmeisesti henkilökohtaisena loukkauksena kun menin kertomaan asiani ja kyseli että eihän kukaan vie bostikkia kauppaan jos ei saa jotain liimattua, mihin huomautin että bostikki ei kustanna paria kymppiä kerta-annoksena, eikä sitä ole spesifisti johonkin tiettyyn tehtävään suunniteltu (ja jos olisi eikä tehtävästä suoriutuisi, palauttaisin kauppaan). Sain sentään rahat takaisin (ihmettelyn ja tuijotusten kera) kun korvaavaa tuotetta ei kuulemma löydy (ongelma muuten korjautui tuulilasiliimalla, eli ei se nyt aivan mahdottoman eksoottisia aineita kuitenkaan vaatinut). Jäi sellainen maku kokemuksesta etten ole tainnut kyseisessä liikkeessä sen jälkeen asioida (eikä toisaalta kannustanut huomauttamaan aiheestakaan kun kerta tuollainen on reaktio).
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis illalla ei tarvii vetää kuin 12-päkki niin seuraavana päivänä tarvitsee syödä vasta ilta kasilta. Tai nytkään ei ollut nälkä, mutta subin hain samalla kun kävin kaupassa. No duunin jälkeen nyt vedin kolme paukkua viskiä kun oli vähän tukkoinen olo ja sellainen ettei vaan flunssa olisi aluillaan. Miettikää muuten absolutistit on kuumeessakin selvin päin. Siis ne on siinä tilassa ja kärsii vaan kuin mikäkin masokisti. Tai entä jos pidät tipatonta tammikuuta ja iskee flunssa niin koskeeko se sitäkin? Noita juttuja ei yleensä tule mietittyä.
 
Julkkisselviytyjät on vissiin jotain viikonloppuleikkejä jossain lähimetsissä. Ihmettelin, miksi mitään selviytyjät ohjelmaa ei ole tehty pitkään aikaan ja nyt, kun sellainen tulee, niin se taitaa olla täysi vitsi. Rahat riittää kaiken maailman deittipaskaan, mutta ei kunnon selviytyjien tekemiseen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei tule, ei, ja se johtuu kahdesta seikasta.

a) Viina ei auta flunssaan
b) Ryyppäämiseen ei tarvitse syytä
Viina ei auta flunssaan, mutta se auttaa kummasti siihen flunssasta aiheutuvaan vitutukseen.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta oppikaa hyvät ihmiset antamaan rehellistä palautetta sitä huonoakin. Ei muuten mikään muutu. "Juu ihan hyvää oli" .

Asiallinen palaute todellakin auttaa. Nykyään on vaan trendinä lähettää kuvia Iltalehteen tai Facebookiin.

Muistan erään tapauksen muutaman vuoden takaa, jossa edustamani yritys sai sähköpostitse palautteen, jossa erääseen elintarvikkeeseen oli eksynyt pala muovia tai kelmua. Soitin kyseisen palautteenantajalle ja tietysti pahoittelin tapahtunutta sekä varmistin, ettei siitä ollut aiheutunut hänelle vaaraa ja tarjosin tuotehyvitystä. Tiedustelin myös kohteliaasti mahdollisuutta saada tuote takaisin (olisin ollut valmis hakemaan sen itse kaupalta, rouvan kotoa tai olisimme korvanneet lähettämisestä aiheutuneet kulut), mutta rouva oli heittänyt sen jo pois. Tämä oli toki täysin ok eikä rouvaa tietenkään voinut velvoittaa säilyttämään viallista tuotetta, mutta kyselin vielä ystävällisesti joitakin yksityiskohtaisia tietoja kyseisestä muovinpalasesta, jotta voisimme paikantaa sen, että missä virhe on tapahtunut ja siten kehittää kontrolleja vastaavien virheiden välttämiseksi. Rouva ei halunnut tuotehyvitystä joten annoimme rahapalautuksen, jonka laitoin maksuun heti kun sain rouvan tilitiedot.

Rouva puhui puhelimessa ihan asialliseen sävyyn ja luulimme hänen olleen tyytyväinen tapaamme hoitaa palaute. Mutta muutama päivä tämän jälkeen jommassakummassa iltapäivälehdessä oli juttu tyyliin "Hengenvaarallinen esine elintarvikkeessa X! Firma Y maksoi alle kolmen euron korvauksen!"
Kyseinen "hengenvaarallinen esine" oli pieni muovipussinpala ja maksettu korvaus oli rouvan maksama hinta tuotteesta. Jutussa oli kuva, joka ei liittynyt millään tavalla kyseiseen tuotteeseen.

En usko, että kyseinen rouva olisi ilkeyttään Iltapaskaan ottanut yhteyttä. Ihmiset sattuvatvain nykyään olemaan usein viiden minuutin julkisuuden perään. Tässä tapauksessa toki saimme rouvaan yhteyden hänen ensin lähettämänsä palautteen kautta ja siten paremman kuvan tapahtuneesta. Mutta tunnen myös monia tapauksia, joissa virheellisen tuotteen saanut ottaa suoraan yhteyttä Iltapaskaan. Tällöin virheen tehneellä yrityksellä on huomattavasti vaikeampaa selvittää virheen syy kun iltapäivälehdet toimivat kuin venäläinen puhelin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mä en ymmärrä miksi ihmiset on ihan mehuissaan syntymäpäivänä facebookissa kun tulee miljoona "onnea" viestiä. Kaikilla on kuitenkin sie ainakin 300 ystävää niin suurinta osaa ihmistä ei oikeasti kiinnosta sun syntymäpäivä. Ensitöikseen poistin heti oman syntymäajan tuolta pois niin ei tarvitse lukea syntymäpäivänä turhia onnitteluviestejä. Ne jotka oikeasti haluaa onnitella niin kyllä muistavat sen päivän muutenkin. Ja näin vanhemmiten ei nuo vanhemispäivät ole kauhean merkityksellisiä.

Ja toisaalta mä en ymmärrä miksi tämä asia näin paljon ärsyttää.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mä en ymmärrä miksi ihmiset on ihan mehuissaan syntymäpäivänä facebookissa kun tulee miljoona "onnea" viestiä. Kaikilla on kuitenkin sie ainakin 300 ystävää niin suurinta osaa ihmistä ei oikeasti kiinnosta sun syntymäpäivä. Ensitöikseen poistin heti oman syntymäajan tuolta pois niin ei tarvitse lukea syntymäpäivänä turhia onnitteluviestejä. Ne jotka oikeasti haluaa onnitella niin kyllä muistavat sen päivän muutenkin. Ja näin vanhemmiten ei nuo vanhemispäivät ole kauhean merkityksellisiä.

Ja toisaalta mä en ymmärrä miksi tämä asia näin paljon ärsyttää.
Tuntuu kivalta kun joku muistaa. Ei siinä facebook onnittelut ovat vähentyneet.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Välillä, kun käy ostamassa yhden hampurilaisen jostain pikaruokaravintolasta, niin kysytään että "syötkö täällä, vai tuleeko mukaan?"... Miksi? Yleensä joudun ikäviin sosiaalisiin tilanteisiin, kun tarkoitukseni on syödä se hampurilainen matkalla jonnekin, mutta en kuitenkaan halua sille mitään pussia. Pystyn kantamaan sen yksittäisen hampurilaisen ihan kädessäkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Välillä, kun käy ostamassa yhden hampurilaisen jostain pikaruokaravintolasta, niin kysytään että "syötkö täällä, vai tuleeko mukaan?
Vero on eri ulosmyydylle tuotteelle. Tietty hampurilaispaikat eivät tuota ulosmyyntialennusta siirrä asiakkaalle vaan pitävät erotuksen itse.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Välillä, kun käy ostamassa yhden hampurilaisen jostain pikaruokaravintolasta, niin kysytään että "syötkö täällä, vai tuleeko mukaan?"... Miksi? Yleensä joudun ikäviin sosiaalisiin tilanteisiin, kun tarkoitukseni on syödä se hampurilainen matkalla jonnekin, mutta en kuitenkaan halua sille mitään pussia. Pystyn kantamaan sen yksittäisen hampurilaisen ihan kädessäkin.
Sanot seuraavan lauseen: "mukaan, mutta pelkkä kääre riittää."

Ei kestä kiittää.

E. Riimi not intended.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Vero on eri ulosmyydylle tuotteelle. Tietty hampurilaispaikat eivät tuota ulosmyyntialennusta siirrä asiakkaalle vaan pitävät erotuksen itse.

Tämä päti aikaisemmin kun oli eri verokannat elintarvikkeille ja ravintola- ja ateriapalveluille. Ei ole enää. Nyt molempien verokanta on 14 %.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Sanot seuraavan lauseen: "mukaan, mutta pelkkä kääre riittää."

Ei kestä kiittää.

E. Riimi not intended.

Ei se ole noin helppoa. Burgeroin tuollaisissa tilanteissa.

Muutaman kerran olen lähtenyt sanomaan jotain tuon tyylistä, ja se on päättynyt meikämandoliinin kovaan selittelyyn siitä, miksi en tarvitse pussia. Ikään kuin se olisi siltä myyjältä pois.
 

turo-urpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Happee
Muutaman kerran olen lähtenyt sanomaan jotain tuon tyylistä, ja se on päättynyt meikämandoliinin kovaan selittelyyn siitä, miksi en tarvitse pussia. Ikään kuin se olisi siltä myyjältä pois.

Huijaa seuraavalla kerralla, että syöt siellä, mutta lähdetkin hampurilainen kädessä pois kun saat sen pöytään. Tuskin soittavat poliisia perään.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Huijaa seuraavalla kerralla, että syöt siellä, mutta lähdetkin hampurilainen kädessä pois kun saat sen pöytään. Tuskin soittavat poliisia perään.

Tuon vastaankin nykyisin, koska en halua aiheuttaa kohtausta. Mutta tulee huono omatunto, kun tuolla tavalla lähden huijaamaan asiakaspalvelijaa.

Edit. Kerran McDonald'sissa kysyttiin kysymys tyyliin "tarviitsä pussia näille juustoille?". Ja tuo nyt on paljon olennaisempi kysymys kuin "täällä vai mukaan". Syön missä huvittaa!
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Toisaalta absolutisteilla ei ole koskaan krapulaa. Tasan siis menee vitutukset. Tai riippuu vähän, kuinka usein absolutistit on flunssassa, ja kuinka usein keskimääräinen ei-absolutisti on krapulassa.
Krapula tulee kyllä, mutta minä määrän päivän. Näninhän se Apulantakin riimitteli. Lisäksi ei krapulaa edes tule jos sopivasti loiventelee. Eikä flunssassa tarvitse mitään änkyröitä vetää, muutama rommitoti vähentää oireita ja vitutusta kummasti.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Krapula tulee kyllä, mutta minä määrän päivän. Näninhän se Apulantakin riimitteli. Lisäksi ei krapulaa edes tule jos sopivasti loiventelee. Eikä flunssassa tarvitse mitään änkyröitä vetää, muutama rommitoti vähentää oireita ja vitutusta kummasti.
Asiaerhe, Klamydian biisi se on.

Flunssaa kyllä helpottaa parit totit, mutta riski piilee siinä ettei kroppa ole taudin jäljiltä täydessä iskussa, ruokailut on voinut jäädä aika vähiin kun kipeänä ei ainakaan itselle safka maistu ja nesteitäkään ei ehkä ole samaan tapaan elimistössä kuin normaalisti. Näiden yhdistelmänä sellainen määrä alkoholia, joka ei normaalisti pienintäkään darraa tekisi, saattaa aiheuttaa kanuunan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Asiaerhe, Klamydian biisi se on.

Flunssaa kyllä helpottaa parit totit, mutta riski piilee siinä ettei kroppa ole taudin jäljiltä täydessä iskussa, ruokailut on voinut jäädä aika vähiin kun kipeänä ei ainakaan itselle safka maistu ja nesteitäkään ei ehkä ole samaan tapaan elimistössä kuin normaalisti. Näiden yhdistelmänä sellainen määrä alkoholia, joka ei normaalisti pienintäkään darraa tekisi, saattaa aiheuttaa kanuunan.
Myönnän virheeni, olet oikeassa. Klamydiahan toi. Tekevälle sattuu ja toivottavasti kukaan ei pahoittanut mieltään minun virheestäni.
 

Pekkis

Jäsen
Uimahallin saunaosastolla salihikeä suihkutellessa heräsi ajatuksia. Ovesta pelmahti noin kuuskymppinen, orastavan pälvikaljun omaava naissiivooja. Ei siinä mitään, mua ei haittaa moinen tunkeilu. Mutta olisiko tasa-arvon nimissä ok, jos naisten puolelle pelmahtaisi noin kuuskymppinen, orastavan pälvikaljun omaava miessiivooja?

Miksei tätä epätasa-arvoasiaa saada kuntoon? Sitä minä tässä nyt ihmettelen.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
@Pekkis Tästä on ollut muistaakseni täällä ennenkin puhetta. Omassa uimahallissani naissiivoojia pyörii useinkin miesten puolella, eivätkä ne kaikki mitään vanhoja ja kaljuja ole. Usein olen itsekseni hieman naureskellut naisten reaktiota jos vaikka itse ottaisin mopin käteeni ja painelisin naisten suihkutiloihin.

Edit. Tarkemmin kun miettii, olisi tuossa miesten tasa-arvon lisäksi mahdollisuus lisätä matalapalkka-alan houkuttelevuutta ja saada sinne lisää miehiä työntekijöiksi!
Tästä epäkohdastahan voisi vinkata Feministiselle puolueelle, hehän ovat omien sanojensa mukaan tasa-arvon asialla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös