Lone Wanderer
Jäsen
Waheeb ja Vallin kaksikko toimii hyvin Ruudulla. Tällä hetkellä selostavat Lukko-TPS peliä. Läppä lentää ja jätkillä on oikeasti hauskaa.
Mutta se tunne. Tyhjä katsomo ja Leinonen selostamassa, hohhoijjaa mikä fiiliksentappaja.Simo Leinonen on ottanut Juuselan tuolin Ylessä erinomaisesti haltuun. Kuten olen sanonut, Leinonen ei ole karismaattinen showmies, vaan hän keskittyy selostamiseen ja pyrkii kertomaan tapahtumat asialliseen tyyliinsä. Juuselaan meni kiekkopuolella hermot 2016 U20-kisoissa joissa kaveri yliyritti jatkuvasti ja voivotteli kuin Mertaranta, eli ehkä senkin takia Leinonen näyttäytyy itselleni hyvänä selostajana.
Minun mielestäni Leinosen ongelmana vaan on se, että hänellä nimenomaan on välillä ongelmia kertoa pelin tapahtumista, koska ei ymmärrä niistä tarpeeksi eikä oikein pysy kartalla tapahtuneesta. Toki tätä varten on olemassa vierellä kommentaattori, mutta valitettavasti ainakaan Tuulola ei ole oikea mies Simoa oikomaan. Leinosesta jotenkin paistaa se, ettei taida oikein itse olla "pelimiehiä".Simo Leinonen on ottanut Juuselan tuolin Ylessä erinomaisesti haltuun. Kuten olen sanonut, Leinonen ei ole karismaattinen showmies, vaan hän keskittyy selostamiseen ja pyrkii kertomaan tapahtumat asialliseen tyyliinsä. Juuselaan meni kiekkopuolella hermot 2016 U20-kisoissa joissa kaveri yliyritti jatkuvasti ja voivotteli kuin Mertaranta, eli ehkä senkin takia Leinonen näyttäytyy itselleni hyvänä selostajana.
Mielestäni YLEn selostajista paras selostamaan jääkiekkoa(kin) on Matti Härkönen, mutta hänen päälajinsa on jalkapallo, eikä hänelle ymmärrettävästi voi kaikkea sälyttää.
Joo, onhan se vähän niinkin, ettei Härköselle, sen paremmin kuin muillekaan YLEn selostajille kerry vuodessa läheskään niitä määriä kuin vaikka Viasatilla kertyy. Härkönen taitaa selostaa lisäksi salibandya ja futsalia, sen verran kuin niitä nyt YLE:ltä tulee. Ja onhan tuossa ff-juntissa ihan perääkin, koska taisi katsoa maajoukkueen pelit Pohjoiskaarteessa ennen selostajan pestiään.No kuinka paljon sitä jalkapalloa nyt YLE:n kanavilta tulee eteenkin näin talvikuukausina? Kyllähän Mertarantakin oli aikoinaan YLE:n pääselostaja sekä futiksessa, että jääkiekossakin.
Itse en edes pidä Härkösen jalkapalloselostuksta. Jotenkin hän saa itsensä kuulostamaan niin stereotypiseltä futisforumjuntilta. Lätkässä vetää paljon paremmin. Vähän saman olen havainnut Viasatin Ville Kuusisesta. Ne harvat kerrat, kun hän on lätkää selostanut, niin olen pitänyt.
Simo Leinonen on ottanut Juuselan tuolin Ylessä erinomaisesti haltuun. Kuten olen sanonut, Leinonen ei ole karismaattinen showmies, vaan hän keskittyy selostamiseen ja pyrkii kertomaan tapahtumat asialliseen tyyliinsä. Juuselaan meni kiekkopuolella hermot 2016 U20-kisoissa joissa kaveri yliyritti jatkuvasti ja voivotteli kuin Mertaranta, eli ehkä senkin takia Leinonen näyttäytyy itselleni hyvänä selostajana.
Jep, ja hyvin esiintyneestä Tuulolasta puhuttiin oikeastaan ei sanaakaan, vaikka aihetta olisi ollut. Eli siinä mielessä kommentointi jäi vajaavaiseksi, vaikkei tuo minua haitannutkaan.Leinonen on enemmän toimittajatyyppiä kuin selostaja ja se huokuu myös selostuksesta. Faktat ovat hallussa hyvin, mutta itse selostaminen rullaa vähemmän jouhevasti. Huomaa, ettei ole mukavuusalueellaan. On enemmän Ylen valintojen outoutta, että Leinonen on istutettu selostuskoppiin noinkin isoon rooliin. Puhumattakaan Tuulolasta, jonka kommentaattorin rooli ylipäätään on hyvin kyseenalainen oman pojan pelatessa Suomen joukkueessa. Taisi Ika Lehkonen aikoinaan liputtaa itsensä ulos niiden kisojen kommentoinnista, kun Artturi oli pelaamassa. Sama olisi pitänyt tehdä Tuuskinkin tai viimeistään jonkun Ylen puolelta.
Leinonen ja Tuulola nyt ylipäätään ulosanniltaan tyhjässä hallissa on ollut iso tunnelman latistaja ikävä kyllä.
Itse pidän kyllä Mäkisestä edelleen, ja on hän nyt ihan rehellisesti tämän maan paras kiekkoselostaja. Tietämykseltään ja ulosanniltaan, ihan selkeästi. Tottakai minuakin välillä ärsyttää jotkut Mäkisen tekemiset, kaikissa selostajissa joku ärsyttää, mutta päällisin puolin ammattimies. Mitä noihin kliseisiin tulee, niin onko nuo sitten kliseitä, paitsi ehkä "yksi feikki, kaksi laukaus", mutta se taas osoittaa, että huomaa mitä pelissä tehdään ja kertoo tarkalleen myös vähemmän jääkiekkoa seuraaville katsojille mitä tapahtuu yksityiskohtaisesti.On hämmentävää lukea ketjun alkupäästä kehuja Antti Mäkiselle. Nykyään mies on lähinnä rasittava, varsinkin Jokereiden kotiotteluissa jossa kolmasosa ajasta menee Niemen ja Valliinin kanssa hassutteluun, oli peli käynnissä tai ei, kolmasosa taas samojen rasittavien kliseisten fraasien toisteluun ("Oli vihellettävissä", "yksi feikki kaksi laukaus", "pitkää ei vihelletä" näin päällimmäisinä") ja sen hetken kun mies jaksaa selostaa on ulosanti sensortin huutamista että jopa Mertsi vaikuttaa hillityltä.
Jostain kumman syystä vieraspeleissä siedettävämpi.
Sitten on anttimäkisiä, jotka ovat mielestäni näitä kaikkia.
No en tuosta ulosannista tiedä. On saanut sitä kehitettyä ehkä vähän tässä vuosien aikana mutta vielä pari vuotta sitten oli aivan hirveää kuunnella. Kaveri osasi kertoa jonkun yksinkertaisenkin asian niin monimutkaisella virkkeellä että siinä meni jo pari seuraavakin tilannetta ohi pelin ollessa käynnissä. Joku fiksaatio hänellä kai oli siihen, kuulosti mielestään varmaan näppärältä. Mutta kuten todettua niin on saanut tuota kehitettyä selkeämmäksi.Itse pidän kyllä Mäkisestä edelleen, ja on hän nyt ihan rehellisesti tämän maan paras kiekkoselostaja.
On hämmentävää lukea ketjun alkupäästä kehuja Antti Mäkiselle. Nykyään mies on lähinnä rasittava, varsinkin Jokereiden kotiotteluissa jossa kolmasosa ajasta menee Niemen ja Valliinin kanssa hassutteluun, oli peli käynnissä tai ei, kolmasosa taas samojen rasittavien kliseisten fraasien toisteluun ("Oli vihellettävissä", "yksi feikki kaksi laukaus", "pitkää ei vihelletä" näin päällimmäisinä") ja sen hetken kun mies jaksaa selostaa on ulosanti sensortin huutamista että jopa Mertsi vaikuttaa hillityltä.
Jostain kumman syystä vieraspeleissä siedettävämpi.
Ei liity jääkiekkoon, mutta pakko tulla tänne dumaamaan ampumahiihtoa tällä kaudella selostava Johannes Oikarinen. Toivottavasti Suominen palaa ensi kaudeksi hiihdon puolelle, niin Eskola pääsee jatkamaan ampumahiihdon kanssa.
Lillehammerin Mertaranta se vasta outo hahmo olikin. Suorastaan virkamiesmäistä selostamista, kun vertaa niihin vuosituhannen vaihteen "KAKSI SEKUNTIA AIKAA" -juttuihin.Nyt kun katsoo Yleltä tulevaa nostalgista Nagano -98 -koostetta, ihan yllättyy, miten vähän nuorempi Mertsi karjui.
Kyllä Oikarinen ampumahiihdossa ja Eskola maastohiihdossa on kuitenkin parempi kokoonpano kuin Eskola (joka on huippu) ampumahiihdossa ja Suominen maastohiihdossa. Kaudet 2015-2017 oli ihan kauheita kun Suominen (joka periaatteessa on ihan hyvä selostaja) sekoili hiihtäjissä varsinkin väliaikalähdöissä. Onhan Oikarinen huono, mutta jos jommankumman lajin selostajan on oltava huono niin olkoon se ampumahiihto.
Suominen on kuitenkin joka tapauksessa valtakunnan kirkkainta eliittiä selostajana. Mestarillinen äänenkäyttäjä, sanoittaja ja tunnelmanluoja. Kun on koko ikänsä kuunnellut Tapsan selostuksia, niin niitä todella kaipaa. Etenkin arvokisoissa.
Eskola innostuu liian usein liian paljon, mutta siitä huolimatta ärsyttävintä hänessä on jatkuvien täytesanojen käyttäminen. Siinä, tuossa, tässä näin, tuossa noin, täältä näin, tuolta noin, sinne, tänne, tuonne, noin, niin, sitten... näihin kun kiinnittää huomiota, kuulostaa selostus kuin oletuksena olisi, ettei katsoja itse osaa havaita mitään. Ei Eskola huono ole, mutta ei ole yhtä ammattimainen puhetyöläinen kuin Suomisen Tapsa.
Mäkihyppylähetys on osoittanut, että Mikko Hannula osaa olla hyvä ja miellyttävä selostaja, kun vain laji on oikea. Lentopallossa sietämätön selostaja on mäkihypyssä hyvä. Nostalgiasyistä kuuntelen kuitenkin kaupallisella kanavalla selostavaa Hoopia.