Naurava Kulkuri
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ässät
Riippuu siitä mitä koulutuksella tarkoitetaan. Joku päivän kurssi ei varmasti paljoa maksa, mutta kyllä vähänkin kunnollisempi koulutus maksaa ja varmasti. Tuskinpa Nelonen kuitenkaan tuolla palvelullaan mitään suuria voittoja tekee, joten enpä ihmettele yhtään ettei mitään erityisiä koulutuksia järjestetä. Varsinkaan kun se ei ole kaikkien selostajien tapauksessa edes tarpeellista...varmaan ovat jonkinlaiset media-alan koulut tai kurssit ainakin suurin osa käyneetkin.
Mitä itsensä takaisinmaksamiseen tulee, niin enpä olisi tuostakaan varma. Kuinka paljon lisämyyntiä tulisi, jos selostajat olisi kaikki hyviä? Veikkaanpa ettei paljoakaan (yhtään). Ainakin itse hankkisin tuon paketin, vaikka selostuksissa vuorottelisivat nykykuntoinen Pentti Lindegren ja Kaj Kunnas kera Ville Haapasalon, koska ylivoimaisesti tärkein asia ainakin mulle on se, että matsit ylipäänsä näkee. Selostukset on lopulta itselle aika pieni osa sitä kokonaisuutta. Tosin nyt kun pääsin tuon sanomasta, niin täytyy sanoa että eilinen Ässät-Kärpät oli selostuksen osalta aivan a-luokkaa. Itse selostaja (nimeä en muista, joku kuitenkin nuoremmasta kaartista muttei Salminen) oli oikein hyvä, mutta erityisesti kommentaattorin panos oli loistava ja toi matsin seuraamiseen paljon lisäarvoa. Valitettavasti itse päälähetykset luottavat todennäköisesti ensi keväänäkin Putouksen sketsihahmokisaan paremmin sopivaan Tikiin ja kumppaneihin, mikä ei siis mun kiekkokevättä pilaa, mutta harmittaa koska asiat voisi tehdä paremminkin. Toisaalta taas, suuren yleisön kannalta Tikkanen on ihan varmasti houkuttelevampi ja mitä enemmän sekoilee niin sen parempi. Enpähän minäkään toisaalta edes muista ja tiedä tuon Porin kommentaattorin nimeä.
Ehkä koulutus sana oli valintana väärä. Lähinnä tarkoitin, että miettisivät porukassa mitä hyvä selostaminen on ja tekisivät siitä ohjeistuksen. Niin kuin sanoit, todennäköisesti noilla selostajilla on jo ammattitaitoa ja tutkintoa toimea vähintäänkin sivuten. Siksi uskonkin, että kyllä he kykenisivät siirtämään ohjeistuksen käytäntöön.
En ikinä muista tuon kommentaattorin nimeä, mutta joku Ässien organisaation kaveri se on. Pääasiassa työskentelee käsittääkseni juniorien kanssa. Erittäin fiksun oloinen kaveri, ja vielä osaa ilmaista asiansa selkeästi. Urho aikana oli lähes jokaisessa Ässien kotimatsissa ja todellakin tuo lisäarvoa seuraamiselle.
Ei tuo selostus minullekaan mikään maata järisyttävä asia ole, mutta vähän se helpottaisi mielikuvien muodostamista vastustajien pelaajista, kun tietäisi ketä siellä jäällä on :D. Sitten vielä kun joissakin paidoissa pelaajien numerot eivät oikein erotu selästä, varsinkaan liikkeessä. Esim Ässien punainen paita + mustat numerot. Muutama kuukausi sitten tämä oli itselleni vielä merkityksettömämpi asia. Sitten kun olen katsonut Jokerien matseja KHL:ssä, niin Viasatin tiimi kotimatseissa on tehnyt vaikutuksen. Hienoa duunia ja parantaa katselukokemusta selkeästi.
Se tarkoittaisi sitä, että jokaisesta selostajasta tulisi ammattiselostaja, joita ei Suomessa monta ole. Vai luuletko, että jokainen urheiluselostaja selostaa urheilupelejä päätyönään. Se, että siviilityönään jotain muuta tekeviä alettaisiin vielä kouluttaa selostajiksi, tarkoittaisi varmasti korkeampaa palkkaa, ja sitä kautta korkeampia tuotantokustannuksia.
Ja kuka ne selostajat kouluttaisi, kun täällä tunnutaan haukkuvan kaikki selostajat paitsi Tapio Suominen, eikä sekään kaikkea osaa, eikä kaikkeen pysty.
Onk näi? Siis itseään ei voi kehittää osa-aikaisessa duunissa?