(Hyvän) Päivän maantietovisa – mikä valtio?

  • 199 704
  • 7 951

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nostetaan tätä ettei jää pimentoon:

Illan ratoksi karttakysymys: mikä entinen itsenäinen valtio (eikä tarvitse mennä Nuubian aikaan)?
Toistaiseksi arvattu (väärin) ainakin
  • Kiovan Rusin valtakunta
  • Itä-Saksa
  • Abessinia
  • Palestiina
  • Preussi tms. saksalainen kaupunkivaltio
 

Liitteet

  • Entinen valtio.gif
    Entinen valtio.gif
    27 KB · kertaa luettu: 43

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Albanian sosialistinen kansantasavalta
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Olisiko sitten Burma, eli nykyinen Myanmar?
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Etelä-Afrikan unioni.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Rhodesia.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Dahomeyn tasavalta.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Sieltä se oikea vastaus vihdoin tuli.
Täytyy kyllä @heketsu88 n yritystä arvostaa.

Sikkimin löysin aikoinaan penskana ja kuului maihin, joissa ehdottomasti haluan vierailla. No en ole vieraillut ja tuskin vierailenkaan.

Loppuun asti yritetään, vaikka vastaukset olisikin vääriä!
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Minulla alkoi maantieto- ja lippuinnostus jo ennen kouluikää. Isoveli keräsi purukuminerkkejä ja Pandalla oli keräilysarja valtioiden lipuista. Niillä korteilla leikin salaa. Ja opettelin lippuja ja pääkaupunkeja. Sikkimiä ei noissa merkeissä muistaakseni ollut. Mutta karttakirjasta tuli tutuksi.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulla alkoi maantieto- ja lippuinnostus jo ennen kouluikää. Isoveli keräsi purukuminerkkejä ja Pandalla oli keräilysarja valtioiden lipuista. Niillä korteilla leikin salaa. Ja opettelin lippuja ja pääkaupunkeja. Sikkimiä ei noissa merkeissä muistaakseni ollut. Mutta karttakirjasta tuli tutuksi.
Sää oot sitten mää - melkein.

Jossain kertonutkin, että opin itsekseni lukemaan selailemalla Viikkolehden kuntaliitettä, missä esiteltiin kuntia ja niiden vaakunoita. Siitä se sitten porttiteorian mukaisesti lähti lapasesta ja kiinnostuin lipuista ja kartoista ja maista ja kaikesta mahdollisesta nippelistä niihin liittyen: uin todella syvissä vesissä 8-10 vuotiaana. Vanhempi velipoika keräsi purkankuvia (autoja, urheilijoita yms.).

Onneksi sitten kuvaan astuivat terveemmät kiinnostuksen kohteet kuten tytöt, tupakka ja viina. Näillä sain itseni vieroitettua riippuvuudestani maantietoon, joskin tuo aika välillä näin visamuodossa iskee flashbackina.

P.S. En muista Pandan lippukeräilysarjaa. Ehkä olin jo ohittanut pahimman?
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Mä haluan Suomi valokuvia
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös