(Hyvän) Päivän maantietovisa – mikä valtio?

  • 199 909
  • 7 951

redpecka

Jäsen
Kiitos! Kieltämättä ohuella munkilla vedettiin maaliin, koska alkuperäinen veikkaukseni oli Unkari, mutta koska tuo pohjoisraja ei osunutkaan, niin onneksi naapurista löytyi oikea.
Tästä vielä yleisesti, että olen valinnut ekaksi kuvapalaseksi aina sellaisen missä ei tule epäselvyyttä mitä (kumpaa) maata haetaan. Tässä arvoituksessa esimerkiksi kuvat f ja g olivat sellaisia mitä en viskaa aloituskuvaksi. (Aakkosilla ei ole mitään merkitystä näissä mihinkään.)
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Yksi pikainen vielä... jos jaksatte.
Onko minkään kunnan vaakunassa Suomen vaakunaeläintä leijonaa? Jos on niin minkä kunnan...
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun kuntavaakunat on koluttuja tutkailtu niin tämän illan viimeinen kysymykseni koskee valtioiden vaakunoita.
Minkä valtion vaakunassa on ranskankielinen teksti: "Dieu et mon droit". Suomeksi "Jumalani ja oikeuteni"

Kaino toivomus, ettei tekstiä suoraan googleteta, mutta minkäs minä mahdan.
 

Hiltsu04

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets, Pelicans, Leijonat & BB-88
Nyt kun kuntavaakunat on koluttuja tutkailtu niin tämän illan viimeinen kysymykseni koskee valtioiden vaakunoita.
Minkä valtion vaakunassa on ranskankielinen teksti: "Dieu et mon droit". Suomeksi "Jumalani ja oikeuteni"

Kaino toivomus, ettei tekstiä suoraan googleteta, mutta minkäs minä mahdan.

Iso-Britannia?
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Liitteet

  • UK.png
    UK.png
    414 KB · kertaa luettu: 76

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Minkä valtion vaakunassa on ranskankielinen teksti: "Dieu et mon droit". Suomeksi "Jumalani ja oikeuteni"
Olen jonkinasteinen monarkiaharrastaja ja tämä on jäänyt mieleeni. Se on yhdistyneen kuningaskunnan monarkian jonkinmoinen tunnuslause jota vissiin joku Henrik (niitä kyllä riitti) otti käyttöön. Eli onko se sitten Iso-Britanian vaakunassa. Voi se olla joku muukin maa.

Edit. Perkules myöhästyin kun jäin satuilemaan... mutta enpä googlannut.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Olen jonkinasteinen monarkiaharrastaja ja tämä on jäänyt mieleeni. Se on yhdistyneen kuningaskunnan monarkian jonkinmoinen tunnuslause jota vissiin joku Henrik (niitä kyllä riitti) otti käyttöön. Eli onko se sitten Iso-Britanian vaakunassa. Voi se olla joku muukin maa.

Edit. Perkules myöhästyin kun jäin satuilemaan... mutta enpä googlannut.
Richard I eli Richard the Lionheart oli tuo kuningas

Edit: Enkä googlannut
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Richard I eli Richard the Lionheart oli tuo kuningas
No joo, kaikkea ei voi muistaa.

Ajattelin vaan että voihan se olla joku muu maa jolla tuo on vaakunassa jos se on jotenkin yleinen lause. Ettei "brittimonarkialla" ole siihen yksin oikeutta...
 

redpecka

Jäsen
En olettanutkaan sen vaikea olevan, jonkun näköinen nopeuskisa. Itse en noita kyllä tiedä sen enempää kuin lintuja. Kuva tulee monesti silti otettua. Ehkä enemmän matkapäiväkirjoja varten kuin muuna hienona yksityiskohtana.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Minkä nykyisen Suomen kunnan vaakunassa on vedenhaltia?
 
4

444

Välikysymys. Älkää käyttäkö tietosanakirjoja tai karttapalloja tai muitakaan apuvälineitä.
Mitkä maat ovat täysiä sisämaavaltioita, eli niillä ja niiden naapurimailla ei ole lainkaan merenrantaviivaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös