(Hyvän) Päivän maantietovisa – mikä valtio?

• 209 329
  • 5 936

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Liitteet

• UK.png
    UK.png
    414 KB · kertaa luettu: 93

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Minkä valtion vaakunassa on ranskankielinen teksti: "Dieu et mon droit". Suomeksi "Jumalani ja oikeuteni"
Olen jonkinasteinen monarkiaharrastaja ja tämä on jäänyt mieleeni. Se on yhdistyneen kuningaskunnan monarkian jonkinmoinen tunnuslause jota vissiin joku Henrik (niitä kyllä riitti) otti käyttöön. Eli onko se sitten Iso-Britanian vaakunassa. Voi se olla joku muukin maa.

Edit. Perkules myöhästyin kun jäin satuilemaan... mutta enpä googlannut.

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen jonkinasteinen monarkiaharrastaja ja tämä on jäänyt mieleeni. Se on yhdistyneen kuningaskunnan monarkian jonkinmoinen tunnuslause jota vissiin joku Henrik (niitä kyllä riitti) otti käyttöön. Eli onko se sitten Iso-Britanian vaakunassa. Voi se olla joku muukin maa.
Tässä lyhyesti:
Dieu et mon droit – Wikipedia

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen

Edit. Perkules myöhästyin kun jäin satuilemaan... mutta enpä googlannut.
Richard I eli Richard the Lionheart oli tuo kuningas

Edit: Enkä googlannut

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Richard I eli Richard the Lionheart oli tuo kuningas
No joo, kaikkea ei voi muistaa.

Ajattelin vaan että voihan se olla joku muu maa jolla tuo on vaakunassa jos se on jotenkin yleinen lause. Ettei "brittimonarkialla" ole siihen yksin oikeutta...

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Minkä nykyisen Suomen kunnan vaakunassa on vedenhaltia?

4

444

Välikysymys. Älkää käyttäkö tietosanakirjoja tai karttapalloja tai muitakaan apuvälineitä.
Mitkä maat ovat täysiä sisämaavaltioita, eli niillä ja niiden naapurimailla ei ole lainkaan merenrantaviivaa?

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mitkä maat ovat täysiä sisämaavaltioita, eli niillä ja niiden naapurimailla ei ole lainkaan merenrantaviivaa?
Liechtenstein on taitaa olla. Niin muistelen jostain vanhoista visoista joihin olen osallistunut.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Välikysymys. Älkää käyttäkö tietosanakirjoja tai karttapalloja tai muitakaan apuvälineitä.

Tshekki ja Slovakia ainakin.

Edit. Käsitin kysymyksen väärin.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Olisko Keski-Afrikan tasavalta. Chadin naapurimailla taitaa olla jo rantaviivaa.

Kirgistan, Tadzikistan, Uzbekistan??

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokin Ahvenanmaan tai ruotsinkielisen Pohjanmaan kunta - Föglö?

Mikäli vastasit minun kysymykseeni, niin olet oikeilla jäljillä, mutta en paljasta, kumman kohdalla.

4

444

Liechtenstein on taitaa olla. Niin muistelen jostain vanhoista visoista joihin olen osallistunut.
Liechtenstein on oikein.
Olisko Keski-Afrikan tasavalta. Chadin naapurimailla taitaa olla jo rantaviivaa.

Kirgistan, Tadzikistan, Uzbekistan??
Sieltä tuli haulikolla ammuttuna oikea vastaus, eli Uzbekistan.

Eli Liechtenstein ja Uzbekistan ovat ainoat maat joilla itsellään sekä yhdelläkään niiden naapurimaista ei ole merenrantaa.

(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tossa keskellä oleva nimeämätön alue, ei ole Luhanka.
Muuramehan se. Aina välillä tulee käytyä hupiajoa teidän kylän Lidliin ja on mulla siellä yksi kuusikko mistä käy kesäisin etsimässä tatteja.

edit. Eipä ole kyllä tullut yhdistettyä Muuramea ja vaakunassa olevaa suomuurainta ts. lakkaa toisiinsa vaikka kai sen vaakunankin nähnyt siellä käydessä ainakin tienlaidassa. No aukesi nyt sitten tämäkin kun paikkakunnan nimeä välillä pohtinut.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liechtenstein on oikein.

Sieltä tuli haulikolla ammuttuna oikea vastaus, eli Uzbekistan.

Eli Liechtenstein ja Uzbekistan ovat ainoat maat joilla itsellään sekä yhdelläkään niiden naapurimaista ei ole merenrantaa.

Mitenkäs Etelä-Sudan?

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä, yritin vastata kysymykseesi, mutta en ilman apua kyllä muista mistä kunnasta kyse. Mieli tekisi mennä Ahvenanmaalle...

Valitettavasti et pääse Ahvenanmaalle, vaan joudut tyytymään Pohjanmaahan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy