Mainos

(Hyvän) Päivän maantietovisa – mikä valtio?

• 205 970
  • 7 951

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
En ollut itse edes syntynyt silloin.

Täällähän on ihan junnuporukkaa mukana. Ilmankos jään jalkoihin nopeudessa. Mutta taitaa esimerkiksi @Kauko Viisas olla meikäläistä (n. nelikymppistä) vielä jonkun verran varttuneempi.

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Ja minä katsoin jo vuoden 1970 finaalin, kun muuan Pelekin vielä pelasi. En tosin niistä kisoista paljoa muista.

Ja näköjään täällä on senioreitakin mukana. Nuo vuoden 1990 MM-kisat ovat ensimmäiset, jotka itse muistan jalkapallon puolelta. Calgaryn olympialaisista (1988) taitaa olla ne ensimmäiset urheilumuistot ylipäätään.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Taas heitellään viittaa. Kovaa on peli.

Se on sitä mind gamesia: Antamalla viitan jollekin, tälle tulee hyvä mieli ja saat uskoteltua hänelle, että hän tulee voittamaan tämän visan.

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Onko tässä kilpailussa pronssiottelua? Kun eipä tuonne loppuotteluun ole mitään mahdollisuuksia, olisi kiva tuollainen b-finaali, jota voisi tavoitella. Toki tuolla on viivan tuntumassa, molemmin puolin salakavalia väijyjiä jotka näyttävät kyntensä vasta tosipaikassa. Noutaja voi tulla vaikka eka kiekalla.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kierros 98
Malawi, Saint Vincent ja Grenadiinit

npc

Jäsen
Onko tässä kilpailussa pronssiottelua? Kun eipä tuonne loppuotteluun ole mitään mahdollisuuksia, olisi kiva tuollainen b-finaali, jota voisi tavoitella. Toki tuolla on viivan tuntumassa, molemmin puolin salakavalia väijyjiä jotka näyttävät kyntensä vasta tosipaikassa. Noutaja voi tulla vaikka eka kiekalla.
Kyllä on, paras yhdestä. Normaalit erät toki siinäkin eli jatkoerä jos tilanne 1-1.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, viittaa.
Taas heitellään viittaa. Kovaa on peli.
Uskokaa nyt, että en halua enkä ansaitse mitään viittaa - ei vain sovi garderoobiin. Tämä koskee myös @Steril iä - hänelle se voisi sopiakin.

Onpa riemastuttavaa havaita, että "maantieto" aiheena näyttää olevan ylisukupolvinen mielenkiinnon aihe. Taitaapi olla edustettuna tässä visassa väkeä ainakin viideltä eri vuosikymmeneltä ja se jos mikä luo uskoa yhteiseen tekemiseen. Olen hieman herkistynyt.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uskokaa nyt, että en halua enkä ansaitse mitään viittaa - ei vain sovi garderoobiin. Tämä koskee myös @Steril iä - hänelle se voisi sopiakin.

Onpa riemastuttavaa havaita, että "maantieto" aiheena näyttää olevan ylisukupolvinen mielenkiinnon aihe. Taitaapi olla edustettuna tässä visassa väkeä ainakin viideltä eri vuosikymmeneltä ja se jos mikä luo uskoa yhteiseen tekemiseen. Olen hieman herkistynyt.

Olen kyllä kiinnostunut enemmän historiasta, mutta maantiedossa minua kiinnosti eniten valtiot ja niiden pääkaupungit.

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä tulee jalkapallon MM-kisoihin niin vuoden 1970 kisat ovat elävästi mielessä (Gerd Müller).
Olympialaisista Mexico on ensimmäinen selkeä muisto (Kaarlo Kangasniemi, painonnosto, kultaa).

Taidan olla vanhin tässä porukassa.

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Mitä tulee jalkapallon MM-kisoihin niin vuoden 1970 kisat ovat elävästi mielessä (Gerd Müller).
Olympialaisista Mexico on ensimmäinen selkeä muisto (Kaarlo Kangasniemi, painonnosto, kultaa).

No en minäkään ihan noin vanha ole :-) Tuo 1970 finaali on ensimmäinen urheilutapahtuma jonka muistan. Sitten tulee Väätäisen juoksut.

npc

Jäsen
Puhutaanko tässä nyt kardinaali- vai lateraaliviitasta ja yritetäänkö MS Romantic ohjauttaa karille?
En tiedä mitä nuo ovat, mutta jos niillä saa Romanticin karille niin kyllä, kyllä puhutaan.

Minä muistan auttavasti -82 MM-kisat ja Paolo Rossin. Mehiko-86 olikin sitten jo sitä kun katsoi kaikki pelit.

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat

Uskallatko paljastaa oletko -50 vai -60 luvun vuosikertaa?

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulle nuo ovat aina kietoutuneet toisiinsa. Vanhojen valtioiden kartat myös kiinnostaa.
Tässä on paljon perää. Minä kun löysin kirjat ja karttakirjat, suuri osa Afrikan valtioista oli juuri itsenäistynyt (1960), paljon uusia itsenäisiä valtioita oli syntynyt. Silloin perehtyi myös siihen miksi, mitä oli ollut aiemmin, miten tilanne oli muotoutunut tuollaiseksi. Paljon mielenkiintoisia juttuja niin maantiedon kuin historiankin kannalta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy