(Hyvän) Päivän maantietovisa – mikä valtio?

• 210 777
  • 5 936

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä pidän Taiwania itsenäisenä valtiona.
Eräs kiistanalainen on varmaankin Palestiina, mitä minä en pidä itsenäisenä valtiona.
Pidättäydyn itenäisten valtioiden listassa mm. tähän Wikipedian luetteloon pääkaupungeista. Luettelo pääkaupungeista – Wikipedia
Tässä luettelossa on 196 itsenäistä valtiota.

(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Kyllä tuommoinen valtio löytyy ainakin tuosta True size of -karttaohjelmasta, mutta ei näköjään omalta listaltani, jonka olen Wikistä kopsannut.

Nyt kun tiedän tuon kuten tuo karttaohjelmakin niin hyvin saattaa taiwanikin piipahtaa kisassa. Kuten avausviestissä sanon niin tässä ei ole mitään poliittisia kiemuroita mukana. Tuo Taiwan olisi siis 196. valtio, jos muuten laskelmani paikkaansa pitävät.

Tiedättekö muita kiistanalaisia mestoja, jota voisi kokeilla tuosta karttapalvelusta joita ei suomenkielisellä wikisivulla ole?

Nämä ainakin löysin tuosta True Size of-karttaohjelmasta: Kosovo, Länsi-Sahara (Saharan demokraattinen tasavalta), Palestiina, Pohjois-Kyproksen turkkilainen tasavalta ja Somalimaa.

(1)
  • Tykkää

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni tuo 196 maan lista on melko riidaton (ml. Kosovo, Suomi ja moni muu on tunnustanut). Sen sijaan Länsi- Sahara, Palestiina sun muut eivät omaa sellaista tunnustustaustaa, että laskisin ne itsenäisiksi valtioiksi. Siksi tuo pääkaupunkiluettelo on mielestäni parempi kuin itsenäisten valtioiden luettelo.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
* Sunnuntaiekstra: Nopeimmille kyseisten maiden pääkaungin tietäville 0,1p per city.

Saako googlettaa/käyttää muita mahdollisia keinoja kyseisten maiden pääkaupungin selvittämiseksi?

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tietenkin. En vain usko, että siinä kovin kauaa jää aikaa googlailla kun maa on kekattu, luultavasti tulee kaupunki samassa viestissä jopa.

Ja ehkä jos tietää maan eikä suorilta pääkaupunkia niin löisin valtion ekana eetteriin, jotta saa sen 0,5p ja googlaa sitten ja hyvässä lykyssä ehtii lunastaa ekana sen 0,1 ekstrapistettä.

Pitää toivoa joitain eksoottisia valtioita, joiden pääkaupunki on vaikeampi muistaa.

(1)
  • Tykkää

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Guinea-Bissau (pääkaupunki Bissau)

(1)
  • Tykkää

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bamako Malin pääkaupunki

(1)
  • Tykkää

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärppänä paikalla vai harakkana haaskalla? Myöhästyin tuosta kun pähkäilin vielä maata.

Sekä-että: Kärppänä olin paikalla ja kun Steril vastasi väärin Malin pääkaupungin, olin harakkana haaskalla ottamassa jäljellä jääneen palan raadosta.

(1)
  • Tykkää

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kriisi-Espoo
Olin aivan varma että Timbuktu on ainoa mitä Malissa on. Sen ansiosta muistin koko maan ylipäätään.

Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kriisi-Espoo
Mitenhän toi meidän megatyttö nyt tuollei laskee noita pojoja. Asia korjattu. Saat hyvitykseksi lahjakortin: illallinen megatytön kanssa ja lopuksi romanttinen yksityistilaisuus pallomeriosastolla.
Sehän sopii. Eihän tämä niin surkea viikko sitten ollutkaan.

(1)
  • Tykkää
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Huomenna taas täkkäysmaanantai eli säälipisteitä luvassa kisakelpoisista vääristä arvauksista ennen oikeaa vastausta.

Voinko postittaa jo nyt ennakkoon? Tiedän, etten pääse kuudeksi paikalle.

Viimeksi muokattu:

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Postia tulemaan hyvissä ajoin, kun en tiedä huomisen aikataulua.

Kierros 74

Hollanti, Kreikka, Kamerun

Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kierros 74

Venäjä, Kanada ja Syyria

(1)
  • Tykkää
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy