Kyllä huiluista silti ääntä lähti. Aivan minimaalisella harjoittelulla tärkeät melodiat kuten Saksan kansallislaulu ja Heidenröslein sujuivat korvakuulolta soittaen aivan paikalleen. Vorwärts der Recorder Jugend!
Jos musiikin teoria on edes jotenkin hallussa (nuottien luku), niin tuollainen karmeaäänisen ja kaiken kiinnostuksen musiikkiin tappavan muovipiipin soittamisen oppii tosiaan puolessa tunnissa. Minä muistan, että yhdentoista vanhana opettelin tuon puolen tunnin mittaisen automatkan aikana. Isäukkoa käy vieläkin sääliksi.
Minä olin siinä onnellisessa asemassa, että vaikka olen ns. maalta kotoisin, sain nauttia koko peruskouluni ja lukioni ajan todella laadukkaasta musiikinopetuksesta. Meillä oli yläasteella ja lukiossa kunnon bändikamat ja oma studio koululla. Yhdeksännellä luokalla pidettiin oma konsertti ja nauhoitettiin itse tehdyistä biiseistä kasetti. Lukiossa puolestaan tehtiin ihan alusta alkaen oma musikaali, jota esitettiin sitten muutamissa näytöksissä. Ja en ole ollut missään erikoislukiossa tai erikoisyläasteella. Minulla oli vain mahtava opettaja, joka omalla työllään on saanut aikaiseksi niin hyvät puitteet, että moni kaupunkikoululainenkin sai olla niistä kateellinen. Samainen opettaja kävi opettamassa luokkaani ala-asteellakin, joten sain hyvää musiikin opetusta jo ensimmäisestä luokasta alkaen. Silloinkin opeteltiin muun muassa bändisoittamisen perusteita, ja ala-asteellakin oli kohtuulliset soittokamat.
Viidennellä luokalla sattui kuitenkin poikkeus. Silloin sain toisen musiikinopettajan. Hänen metodejaan olivat kuorolaulu ja nokkapiippien soitto. Traumat jäi siitä vuodesta. Onneksi se kesti vain yhden vuoden. Sain toisen opettajan viimeiselle ala-astevuodelleni, ja hän taas otti bänditoiminnan isoksi osaksi opetusta. Ala-asteella pidimme konsertin vanhemmillemme jossain viimeisessä vanhempainillassa.
Vaikka en ole ollutkaan ikinä erityisen musikaalinen, innostava opetus johti siihen, että musiikista tuli minulle rakas ja vakava harrastus. Se johti myös siihen, että reilu kymmenen vuotta lukiosta pääsyn jälkeen solmimme bändin kanssa levytyssopimuksen. Kaikki tuon bändin jäsenet ovat muuten tuttujani jo lapsuuden ajoilta. Ja kaikki ovat käyneet saman musiikinopetusputken läpi. Vain yksi heistä joutui kärsimään nokkapiippi-kidutuksesta koko ala-asteensa. Kai se jotain traumoja jätti, minkä vuoksi hänestä tuli basisti. Jos minä olisin ollut hänen asemassaan, musiikki olisi varmasti jäänyt minulta kokonaan lukion pakollisten kurssien jälkeen... nyt se on jäänyt ajanpuutteen vuoksi, mutta monta mukavaa muistoa sieltä silti jäi.
Pitkän tarinan lopetus: Tehkää palvelus yhteiskunnalle ja ostakaa mahdollisimman monta nokkapiippiä. Ja rikkokaa ne heti niin pieniin palasiin, että kukaan ei tee niillä yhtään mitään. Jos olette taas nykyisiä tai tulevia musiikinopettajia, niin älkää edes harkitko enää nokkapiippien käyttöä. Ne ovat suomeksi sanottuna perseestä.