Hyvä jos saadaan vaaralliset puoskarit kuriin. Toisaalta tuntuu oudolta näin keskiajan jälkeen että vieläkö harrastetaan kaikkee hassua ja vieläkö näistä väännetään (no tietenkin väännetään). Plasebo-efektikin on jo todeksi todettu vaikkei kai täsmällisesti sen vaikutusmekanismia tunneta.
Itse jääräpäisesti haluan "uskoa" plasobo-efektejä eli jos joku saa elämänvoimaa yksisarvismikäliehoidosta niin ketä haittaa? kallion ja ja jakomäen terkkarit on täynnä ja sit kun saat ajan niin sulle vittuillaan tai vähintään nälvitään ja kyllästyneesti kysytään että ai montas päivää tarviit saikkua.
Plasebo on ja se ei ole uskon asia. Voisiko kovan luokan tiedeheebot hyväksyä yksisarvishoidon jos sen nimi olisi plasebohoito ihmisen psyykkeen hierontaan & elämänhallinnan abc? Tuntuu että nämä karienqkistit jää väittelemään onko yksisarvisia olemassa ja missaa pointin.
Kirjoitin viestini lähtökohdasta: Järkevä/hörhö. Ja kaikennäköinen vaarallinen lisäainesysteemi pitää lopettaa heti alkuun ja jos ihminen tyhmä niin toivotaan jotain lakia suojelemaan meitä. Jokuhan tosin voisi ajatella että menehtyköön tyhmät niin järkevät fiksut geenit jää jäljelle, mutta itse olen varovainen tällaisen jalostuksen kanssa. Minun toive on koulutuksen lisääminen maailmaan ja joku 267 vuotta niin ollaan taas muutama sukupolvi pitemmällä ja lähempänä maalia.
'
Ongelmana ei tietenkään ole se, että plasebo antaa ihmiselle helpotusta. Puoskareiden toiminta on kuitenkin usealla tavalla ongelmallista.
Joskus puoskari tietää itse myyvänsä ihan täyttä skeidaa, mutta rahankuvat silmissä ei välitä siitä vaan myy esim. lusikkavettä 1000€/litra joka parantaa potenssia tai juoksukykyä, kun sitä lusikalla sivellään potilaan selkään. Tällainen on ihan puhdasta rahastusta eikä sellaista tule sallia.
Joskus taas puoskari myy vakaviin sairauksiin lisäravinteita yms. joissa ainesosat eivät ole asianmukaisesti tutkittu ja niiden ristivaikutukset lääkityksen kanssa voivat aiheuttaa pahojakin ongelmia. Tällöin potilaan terveys on vaarassa. Tämänkaltainen toiminta on täysin edesvastuutonta ja sellaistakaan ei tule sallia.
Joskus puoskari myy vaihtoehtoisia hoitoja joiden tarkoituksena on korvata lääketieteellinen hoito. Tällaisia voivat olla esim. erilaisia syöpiä parantavat vaihtoehtoiset hoidot. Potilas saattaa mennä halpaan ja jättäytyä pois lääketieteen hoidon piiristä ja taudin etenemistä ei voida hallita. Pahimmillaan tästä on seurauksena kuolema (esim. Steve Jobs). Sanomattakin selvää, että tällaista ei voida sallia.
Sitten löytyy tapauksia missä esim. palliatiivisessa hoidossa oleville potilaille kaupataan ihmeparannusta. Tuollaisessa tilassa oleva ihminen on taipuvainen tarttumaan mihin tahansa oljenkorteen henkensä pelastamiseksi. Joku voisi kysyä, mitä haittaa tällaisesta on? Pahimmillaan potilas saa hieman toivoa ennen kuolemaansa. No, haittana tietysti se että potilas pääsee henkensä lisäksi eroon rahoistaan. Kyseessä on törkeä rahojen huijaus. Kuoleva ihminen ei ole rahojensa suhteen vapaata riistaa vaan hän jättää omaisilleen perinnöksi sen minkä jättää. Kaiken maailman Nordinien ei tarvitse niitä rahoja itselleen kupata.
Korukauppias myy kultaista rannerengasta 1000€ hintaan väittäen että se on 24 karaatin kultaa ja kuuluisan suunnittelijan keräilyharvinaisuus. Jos kyseinen koru onkin kullattua nikkeliä ja sen on suunnitellut kauppiaan oma tytär, on kyseessä räikeä huijaus. Vaikka ostaja ei koskaan saisikaan tietää asiasta ja eläisi elämänsä onnellisena ajatellen että "minulla on kyllä hieno koru". Tai jos kahvila myy kuuluisaa sivettikissan kahvia 25€/kuppi mutta todellisuudessa pannussa onkin tavan Juhla Mokkaa, ei sillä ole väliä onko asiakas ollut tyytyväinen kahviinsa. Kyseessä on huijaus. Miksi meidän tulisi hyväksyä valheellista ja vaarallista markkinointia vaihtoehtoisille hoitomuodoille kun emme sitä hyväksy muillekaan aloille?
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ihmiset käyttävät hupsuja enkelihoitoja yms. Jokainen tervejärkinen ihminen laittakoon rahansa mihin haluaa. Mutta nuo enkelihoidot sun muut pitää markkinoida rehellisesti. Kun 2 viikon kirjekurssin kautta saat pätevyyden toimia enkelihoitajana, et voi kaupata hoitojasi väittämällä niiden parantavan tiettyjä sairauksia. Voit toki sanoa, että enkelihoito on terapiamuoto jossa asiakas rentoutuu rauhallisessa ilmapiirissä. Siitä voi olla apua esim. stressaavassa elämäntilanteessa jolloin ihminen pääsee rauhoittumaan hetkeksi arjen rumbassa.
Kun minä menen katsomaan urheiluottelua, ei sitä markkinoida muunlaisena kuin se on. Elämys. Sellaisia ovat myös huvipuistot, enkelihoidot, elokuvateatterit, taidegalleriat, yms. yms. Näistä jokaisen tulee tehdä asiakkaalle selväksi mitä he myyvät ja mitä se maksaa. Vaihtoehtoiset hoitomuodot eivät useinkaan näin tee, vaan markkinoivat itseään valheellisesti.