Huuhaa ja humpuuki yhteiskunnassamme

  • 549 789
  • 2 946

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tuosta masentavasta tutkimustuloksesta haluaa löytää jotain positiivista niin sen perusteella minun tuttavapiirini (ainakin syövän sairastaneet) on fiksumpaa kuin suomalaiset keskimäärin.

Aika tylysti sanottu. Vaihtoehtoisia ja kokeellisia hoitoja suostumuksellaan saavat syöpäpotilaat ovat usein käyneet läpi tunnetut, tutkitut syöpähoitomuodot.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt ei enää seiso kun 23h vuorokaudessa, siihen vikan tunnin ongelmaan oon ottanu Pfizerin sinistä. Perkele kun on ihan lerppuna vaikka kaikkensa tekee.

Toivottavasti ei seuraavaksi valkaistu persereikä tai ala tehdä mieli äänestää kepua.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Miten idiootteina nämä heikkilät ja pihot ihmisiä pitää? Luulisi sitä ihan valtamediassakin olevan edes jonkunlaista mainintaa jos rokotteet aiheuttavat impotenssia ja akuuttia hengenlähtöäkin siinä määrin mitä nämä haittayksilöt länkyttävät.

Surullisinta että tuotakin Heikkilän paskajulkaisua jaetaan edelleen ja sen kyseenalaistajille mesotaan sosiaalimedioissa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Hyvin toimii, vielä kun olisi käyttöä. Ehkä se onkin kakkospiikki mikä lamauttaa letkuni.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten idiootteina nämä heikkilät ja pihot ihmisiä pitää? Luulisi sitä ihan valtamediassakin olevan edes jonkunlaista mainintaa jos rokotteet aiheuttavat impotenssia ja akuuttia hengenlähtöäkin siinä määrin mitä nämä haittayksilöt länkyttävät.
No nämä epäloogisuudet kuitataan noihin juttuihin uskovien piirissä vaan sillä, että valtamedia ja eliitti haluaa vaieta asian kuoliaaksi.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mistä johtuu tuo muiden lähteiden kuin omien sairaanhoitopiirien ilmottamien tartuntojen epäsuhtaisuus. Oma alue on tuo Sosteri joka mielestäni on varsin seikkaperäisesti ilmoittanut mistä tartunnat ovat jne. Tällä hetkellä näyttää että 14vrk alueella on ollut 5 tartuntaa ja esim Hesarissa on ilmaantuvuus 30 joka vastaa 12 tai 13 tartuntaa, riippuen miten tarkka luku on jakajana. Kumpikaan luku ei ole mitenkään järisyttävä vaan mietin miksi ne heittää noinkin paljon kun yli tuplat.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat

redpecka

Jäsen
Hyvä jos saadaan vaaralliset puoskarit kuriin. Toisaalta tuntuu oudolta näin keskiajan jälkeen että vieläkö harrastetaan kaikkee hassua ja vieläkö näistä väännetään (no tietenkin väännetään). Plasebo-efektikin on jo todeksi todettu vaikkei kai täsmällisesti sen vaikutusmekanismia tunneta.

Itse jääräpäisesti haluan "uskoa" plasobo-efektejä eli jos joku saa elämänvoimaa yksisarvismikäliehoidosta niin ketä haittaa? kallion ja ja jakomäen terkkarit on täynnä ja sit kun saat ajan niin sulle vittuillaan tai vähintään nälvitään ja kyllästyneesti kysytään että ai montas päivää tarviit saikkua.

Plasebo on ja se ei ole uskon asia. Voisiko kovan luokan tiedeheebot hyväksyä yksisarvishoidon jos sen nimi olisi plasebohoito ihmisen psyykkeen hierontaan & elämänhallinnan abc? Tuntuu että nämä karienqkistit jää väittelemään onko yksisarvisia olemassa ja missaa pointin.

Kirjoitin viestini lähtökohdasta: Järkevä/hörhö. Ja kaikennäköinen vaarallinen lisäainesysteemi pitää lopettaa heti alkuun ja jos ihminen tyhmä niin toivotaan jotain lakia suojelemaan meitä. Jokuhan tosin voisi ajatella että menehtyköön tyhmät niin järkevät fiksut geenit jää jäljelle, mutta itse olen varovainen tällaisen jalostuksen kanssa. Minun toive on koulutuksen lisääminen maailmaan ja joku 267 vuotta niin ollaan taas muutama sukupolvi pitemmällä ja lähempänä maalia.
 

teppana

Jäsen
Hyvä jos saadaan vaaralliset puoskarit kuriin. Toisaalta tuntuu oudolta näin keskiajan jälkeen että vieläkö harrastetaan kaikkee hassua ja vieläkö näistä väännetään (no tietenkin väännetään). Plasebo-efektikin on jo todeksi todettu vaikkei kai täsmällisesti sen vaikutusmekanismia tunneta.

Itse jääräpäisesti haluan "uskoa" plasobo-efektejä eli jos joku saa elämänvoimaa yksisarvismikäliehoidosta niin ketä haittaa? kallion ja ja jakomäen terkkarit on täynnä ja sit kun saat ajan niin sulle vittuillaan tai vähintään nälvitään ja kyllästyneesti kysytään että ai montas päivää tarviit saikkua.

Plasebo on ja se ei ole uskon asia. Voisiko kovan luokan tiedeheebot hyväksyä yksisarvishoidon jos sen nimi olisi plasebohoito ihmisen psyykkeen hierontaan & elämänhallinnan abc? Tuntuu että nämä karienqkistit jää väittelemään onko yksisarvisia olemassa ja missaa pointin.

Kirjoitin viestini lähtökohdasta: Järkevä/hörhö. Ja kaikennäköinen vaarallinen lisäainesysteemi pitää lopettaa heti alkuun ja jos ihminen tyhmä niin toivotaan jotain lakia suojelemaan meitä. Jokuhan tosin voisi ajatella että menehtyköön tyhmät niin järkevät fiksut geenit jää jäljelle, mutta itse olen varovainen tällaisen jalostuksen kanssa. Minun toive on koulutuksen lisääminen maailmaan ja joku 267 vuotta niin ollaan taas muutama sukupolvi pitemmällä ja lähempänä maalia.
'

Ongelmana ei tietenkään ole se, että plasebo antaa ihmiselle helpotusta. Puoskareiden toiminta on kuitenkin usealla tavalla ongelmallista.

Joskus puoskari tietää itse myyvänsä ihan täyttä skeidaa, mutta rahankuvat silmissä ei välitä siitä vaan myy esim. lusikkavettä 1000€/litra joka parantaa potenssia tai juoksukykyä, kun sitä lusikalla sivellään potilaan selkään. Tällainen on ihan puhdasta rahastusta eikä sellaista tule sallia.

Joskus taas puoskari myy vakaviin sairauksiin lisäravinteita yms. joissa ainesosat eivät ole asianmukaisesti tutkittu ja niiden ristivaikutukset lääkityksen kanssa voivat aiheuttaa pahojakin ongelmia. Tällöin potilaan terveys on vaarassa. Tämänkaltainen toiminta on täysin edesvastuutonta ja sellaistakaan ei tule sallia.

Joskus puoskari myy vaihtoehtoisia hoitoja joiden tarkoituksena on korvata lääketieteellinen hoito. Tällaisia voivat olla esim. erilaisia syöpiä parantavat vaihtoehtoiset hoidot. Potilas saattaa mennä halpaan ja jättäytyä pois lääketieteen hoidon piiristä ja taudin etenemistä ei voida hallita. Pahimmillaan tästä on seurauksena kuolema (esim. Steve Jobs). Sanomattakin selvää, että tällaista ei voida sallia.

Sitten löytyy tapauksia missä esim. palliatiivisessa hoidossa oleville potilaille kaupataan ihmeparannusta. Tuollaisessa tilassa oleva ihminen on taipuvainen tarttumaan mihin tahansa oljenkorteen henkensä pelastamiseksi. Joku voisi kysyä, mitä haittaa tällaisesta on? Pahimmillaan potilas saa hieman toivoa ennen kuolemaansa. No, haittana tietysti se että potilas pääsee henkensä lisäksi eroon rahoistaan. Kyseessä on törkeä rahojen huijaus. Kuoleva ihminen ei ole rahojensa suhteen vapaata riistaa vaan hän jättää omaisilleen perinnöksi sen minkä jättää. Kaiken maailman Nordinien ei tarvitse niitä rahoja itselleen kupata.

Korukauppias myy kultaista rannerengasta 1000€ hintaan väittäen että se on 24 karaatin kultaa ja kuuluisan suunnittelijan keräilyharvinaisuus. Jos kyseinen koru onkin kullattua nikkeliä ja sen on suunnitellut kauppiaan oma tytär, on kyseessä räikeä huijaus. Vaikka ostaja ei koskaan saisikaan tietää asiasta ja eläisi elämänsä onnellisena ajatellen että "minulla on kyllä hieno koru". Tai jos kahvila myy kuuluisaa sivettikissan kahvia 25€/kuppi mutta todellisuudessa pannussa onkin tavan Juhla Mokkaa, ei sillä ole väliä onko asiakas ollut tyytyväinen kahviinsa. Kyseessä on huijaus. Miksi meidän tulisi hyväksyä valheellista ja vaarallista markkinointia vaihtoehtoisille hoitomuodoille kun emme sitä hyväksy muillekaan aloille?

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ihmiset käyttävät hupsuja enkelihoitoja yms. Jokainen tervejärkinen ihminen laittakoon rahansa mihin haluaa. Mutta nuo enkelihoidot sun muut pitää markkinoida rehellisesti. Kun 2 viikon kirjekurssin kautta saat pätevyyden toimia enkelihoitajana, et voi kaupata hoitojasi väittämällä niiden parantavan tiettyjä sairauksia. Voit toki sanoa, että enkelihoito on terapiamuoto jossa asiakas rentoutuu rauhallisessa ilmapiirissä. Siitä voi olla apua esim. stressaavassa elämäntilanteessa jolloin ihminen pääsee rauhoittumaan hetkeksi arjen rumbassa.

Kun minä menen katsomaan urheiluottelua, ei sitä markkinoida muunlaisena kuin se on. Elämys. Sellaisia ovat myös huvipuistot, enkelihoidot, elokuvateatterit, taidegalleriat, yms. yms. Näistä jokaisen tulee tehdä asiakkaalle selväksi mitä he myyvät ja mitä se maksaa. Vaihtoehtoiset hoitomuodot eivät useinkaan näin tee, vaan markkinoivat itseään valheellisesti.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Surullisinta että tuotakin Heikkilän paskajulkaisua jaetaan edelleen ja sen kyseenalaistajille mesotaan sosiaalimedioissa.
Surullisin asia tuossa on melkein se, että miten yksilö tavallaan haaskaa koko elämäänsä siihen, että mesoaa päivästä toiseen näitä juttuja jossain somessa. Kertoo siitä, että ei siellä oikein kaikki ole hyvin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Koronarokoteketjussa pohdiskelivat, miten tuolta Heikkilältä ei olla viety lääkärinarvoa pois kun terveydelle ja turvallisuudelle haitallista salaliittopaskaa suoltaa kaiken muun tunnetun lisäksi myös (korona)rokotteista. Kuvittelisi että tuosta aika monta kantelua on AVI saanut vuosien myötä, niin miten ihmeessä tuo enää mikään lääkäri on muuten kuin omissa ja akolyyttiensä mielikuvissa?
 

teppana

Jäsen
Koronarokoteketjussa pohdiskelivat, miten tuolta Heikkilältä ei olla viety lääkärinarvoa pois kun terveydelle ja turvallisuudelle haitallista salaliittopaskaa suoltaa kaiken muun tunnetun lisäksi myös (korona)rokotteista. Kuvittelisi että tuosta aika monta kantelua on AVI saanut vuosien myötä, niin miten ihmeessä tuo enää mikään lääkäri on muuten kuin omissa ja akolyyttiensä mielikuvissa?

Lääkärin oikeuksien poisto vaatii yllättävän (liian?) paljon perseilyä.
 

redpecka

Jäsen
@teppana Hyvä tiivistelmävastaus pieneen jopa ehkä turhautumisviestiini (toisinaan kiukuttaa). Olen ihan samaa mieltä mitä tuossa luettelit. Olen vain ehkä omalla käsittelymatkallani asian suhteen ja tulee siinä "haukuttua" tiedemiehiehiäkin ja fiksua Kari Enqvistiä (se on jutuissani vain vahingossa mukana kun jäänyt mieleen se dokkaripuheohjelma, jossa juuri hän oli vieraana ja nöyryytteli hörhöjä).

Olen siis tässä nyttemmin pohtinut:
a) Onko enqvistit huonoja hahmottamaan kokonaiskuvia?
b) Tajuavatko heikäläiset kokonaiskuvan sittenkin, mutta valinneet linjan olla antamatta yhtään siimaa hörhöille, ettei tule mielikuvia alttiille ihmisille että kai siellä jotain hyvääkin on kun proffa telkkarissa näin myönsi?

Ja mitä tarkoitin jakomäen sun muiden terveyskeskusjonoista niin meni vähän aikaa tajuta itseltänikin että mitähän kettua oikein ajoin takaa, mutta keksin sitten että se oli nimenomaan sellaiseen arkiväsymykseen tarkoitettu kuvaus eikä suinkaan vaikka jos oot ollut 4 päivää kuumeessa. Tässä tarkoitan, että kuka saa mistäkin hyvää energiaa: joku menee lenkille tai punttisalille, toinen yksityiselle psykiatrille juttelemaan ja joku voisi vain haluta jonkun ihmisen kuuntelemaan huoliaan suitsukkeiden palaessa (terveyskeskuksessa ei toimi) ja jotain jeesaa frendit että kyllä se siitä.

Että kuinka pitää puuttua ihmiseen joka sanoo voivansa lenkin ja saunan jälkeen hyvin kun muuten uuvuttaa? Onko se vaan väliaikaista huuhaata helpottamaan sen hetken oloa ja tämän pitäisi varata aika lääkärille ennen kuin pahaolo kasvaa?

En minä tiedä, mutta pohdituttaa. Ja itse olen arkikyyninen nihilisti paska enkä usko mihinkään paitsi nöyrästi terveyskeskuksesta saamiini pillereihin, jos sillä on mitään väliä siihen mikä mieltäni humpuukeissa kulloinkin askarruttaa ja mistä lähtökohdista juttelen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
@redpecka Asiaa voi lähestyä niin, että ihmiset saavat uskoa mitä haluavat. Asia alkaa kuitenkin muuttumaan ongelmalliseksi kun nämä ihmiset hylkäävät täysin tieteellisen maailmankuvan ja päätyvät vastustamaan rokotuksia. Kari Enqvistiäkin saattaa hieman häiritä Deepak Chopran tyyppiset henkilöt jotka markkinoivat itseään kvanttiparantajina tms. tavaraa jossa on tieteelliseltä kuulostavia sanoja, mutta jotka toimivat jollain mielenvoimalla, on kyse sitten itsesuggestiosta tai placebosta. Tuohon on hieman hankala vastata mitään fiksua, kun vaikka jokin asia toimii joillakin ihmisillä niin sitä ei voi antaa ohjeeksi kenellekään. Jokin virtsaterapia saattaa auttaa ihmistä (eli juodaan, hierotaan ihoon, silmiin tai käytetään virtsaa peräruiskeena), mutta ei se siitä vittu terveellistä ja järkevää tee. Samoin joku voi mustalla salvalla onnistua polttamaan ihostaan pois syöpäkasvaimen ja asia hoituu sillä. Siltikin sitä ei pitäisi käyttää enää missään nimessä, mihinkään tarkoitukseen. Sitten on kaiken maailman naturopaatteja, jotka voivat neuvoa ties mitä "luonnollista" ihmisille. Se saattaa olla harmitonta, tai sitten vaarallista. Homeopatiakaan ei ole aina turvallista jos niitä troppeja ei ole valmistettu oikein. Niistä saattaa löytyä yllättäviä määriä ties mitä myrkkyjä ja lapsia on näihin kuollut.

Olen hieman liikaa lukenut, kuunnellut podcasteja ja katsonut videoita aiheen tiimoilta ja ei enää oikein riitä sympatiaa näille hörhöille. Siten jonkun MMS hoidon ja lenkillä/salilla/saunassa käymisestä saatavaan euforiaan vertaaminen on vähän triggeröivää. Voi jossain salilla/lenkillä käyminenkin olla epätervettä jos se vedetään yli, mutta lääkärit, psykologit ja psykiatrit tuppaavat noita suosittelemaan ihmisille. Kun nuo ovat yleensä kehoa parantavia toimintoja.
 

redpecka

Jäsen
@Ollakseni Fiksua tekstiä sinulta kyllä. Myönnän, että on aivan turhaa saivartelua (minulta) sellainen, että jos joku (plasebo-/kannustus-) hoito toimii jollain varakkaalla että sitä sitten mainostettaisiin hyvänä vaihtoehtoishoitona yleisesti. Ihmisiä on moneen junaan: joku osaa uhkapelata varojensa mukaan mutta lienevät kumminkin poikkeuksia.
- - - -
Olen vain mietiskellyt tässä luettuani vaikka noita Jatkiksen salaliittoketjuja kun sielläkin pohditaan miten saisi ennen-niin-fiksun-kaverin käännytettyä takaisin raiteilleensa. Itsellänikin pari salaliittohörhöä tuttavapiirissäni. Ja voin kyllä sanoa, ettei perinteisin väittelykeinoin näitä saa kantaansa muuttamaan. Olen siis pohtinut jotain muita keinoja (en heille kun eivät ole merkityksellisiä eikä lähipiiriäni eikä muutenkaan minun asiani) yleisesti.

Jotkut (Jatkiksessa) kertoneet, kuinka itsekin ovat olleet hörhöjä vaikka nuoruudessaan ja luonnollisen kasvamisen myötä ovat pikku hiljaa irtaantuneet hassuista uskomuksistaan. Tällainen on normaalia ja hienoa kasvua. Jotenkin tuntuu toivottomalta nämä jotka hurahtavat aikuisiällään näihin (ainakin toinen tuntemistani tinahatuista)... Millä sellaista paimentaa? Pitääkö ylipäätään paimentaa ja väsätä puoskarilaki vai antaa kaikkien tehdä elämällään mitä haluavat? ja toisten rikastua hurahtaneiden kustannuksella?

Itselläni on siis tällainen hatara ajatus, että voisi yrittää hörhöjä lähestyä jotain muuta kautta kuin dissaamalla heidän mielipiteitään ja uskomuksiaan. Kaikki tietää, että uhattu puolustautuu kahta kauheammin kun halveksivasti lähestytään. Voisiko soluttautua hörhöyden ytimeen ja yrittää tartuttaa kriittistä ajattelua sinne missä sitä eniten tarvitaan? Eli ei dumais kokonaan kaikkea sillä että onhan se nyt perseestä vaan haastaisi vaikka hörhöä luettelemaan top50 salaliittoa mihin uskoo ja perustelemaan miksi joku ei mahtunut listalle. Oliko siinä kenties jotain ristiriitaisuuksia tai jotain?

Ja jos koulusuunnitelmissa ei vieläkään opeteta kriittistä ajattelua ja tieteen kyseenalaistamista niin on kumma. Laitoksista tulee hahmoja jotka väittävät että "on tiede ennenkin ollut väärässä hei". Ollaan kumminkin jo 2000-luvulla.
 

redpecka

Jäsen
Ja jos koulusuunnitelmissa ei vieläkään opeteta kriittistä ajattelua ja tieteen kyseenalaistamista niin on kumma. Laitoksista tulee hahmoja jotka väittävät että "on tiede ennenkin ollut väärässä hei". Ollaan kumminkin jo 2000-luvulla.
Lainaan oman viestini loppua vähän. Onkohan joku osuvampikin ketju olemassa? mutta pointti on mielestäni tärkeä.

Olikohan nyt joku Esko Valtaoja joka taas kerran joskus puhui fiksuja ja penäsi tätä että opetettaisiin jossain vaiheessa koulua oppilaille tieteellistä metodia eli mitä on tiede ja miten johonkin tulokseen on päädytty. KUN ihan oikein joku yläasteella kumminkin kyseenalaistaa että onko asia näin vai mikä on totuus vai mitä että. Opettaja ei ehkä osaa siinä suorilta jaloilta antaa hyvää vastausta hyvään kyssäriin kun pitää kumminkin mennä opetussuunnitelman mukaan eteenpäin.

Missä iässä mielestänne ihmisoppilaalle voisi jakaa tietoa, että ei tiede ole totuus vaan paras arvio sen hetken maailmasta joka kehittyy jatkuvasti jos parempaa tilalle tulee?

Näin tämmöisenä tiedeuskovaisena olisi kiva kun nuoret osaisivat ettei totuus ole koulukirjoissa vaan nekin on joku kirjoittanut satojen vuosien tieteellisten tutkimusten tuloksena ja siellä on sen hetken parhaat kaaviot ja jos uteliaisuus siitä heräisi niin älkää haastako opettajaa tai oppikirjaa vaan hopi tutkijankammioon haastamaan teoriaa. (Paitsi tunnilla nimeltä Kriittisen ajattelun kurssi.)

Ei kato sitten tulisi näitä että tiede ei tiedä kaikkea ja plaaplaa.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Osin omasta kokemuksestani totesin aiemmin, että vihreissä on kannatusta vaihtoehtoisiin hoitoihin, samoin RKP:ssä ainakin Pohjanmaalla. Vihreät kuitenkin luottavat tutkimukseen ja tieteeseen.
En osaa sanoa sen tarkemmin vaihtoehtoisten hoitomuotojen kannatuksesta eri puolueissa, mutta tuo ruotsinkielisen Pohjanmaan hihhulijengi kostuu kyllä pääasiassa Kristillisdemokraattien äänestäjistä. Ja vielä tarkennettuna kansanedustaja Peter Östmanin kannattajista. Östmanin omaa kantaa en tiedä, mutta ainakin hänellä on oma lehmä ojassa aika vahvasti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En osaa sanoa sen tarkemmin vaihtoehtoisten hoitomuotojen kannatuksesta eri puolueissa, mutta tuo ruotsinkielisen Pohjanmaan hihhulijengi kostuu kyllä pääasiassa Kristillisdemokraattien äänestäjistä. Ja vielä tarkennettuna kansanedustaja Peter Östmanin kannattajista. Östmanin omaa kantaa en tiedä, mutta ainakin hänellä on oma lehmä ojassa aika vahvasti.
Näin varmasti on. Olen itse tuolta kotoisin ja Ruotsista tuli paljon vaikutteita. Rokotuksiin Pohjanmaalla on suhtauduttu penseästi, ja edelleen on uskoakseni selvästi matalimmat rokotusluvut koko Suomessa, mitä tulee esim tuhkarokkoon. Alueella on erään tuttavan mukaan nyt kaksi erillistä huuhaakulttia: lestadiolaiset ja ääriluonnonmukaiset. Puolueista juuri tuolla rannikkoseudulla on kovia mainitsemasi KD, mutta myös RKP.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura

Rokotekriittisyys/kulkutautimyönteisys näköjään on vielä jokseenkin pientä, nyt liikutaan todella syvissä vesissä. Enpä olisi uskonut, että tällaisiakin löytyy 2020-luvulla.

(toki nuo on myös rokotteita vastaan, se kai sanomattakin selvää)
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle

Rokotekriittisyys/kulkutautimyönteisys näköjään on vielä jokseenkin pientä, nyt liikutaan todella syvissä vesissä. Enpä olisi uskonut, että tällaisiakin löytyy 2020-luvulla.

(toki nuo on myös rokotteita vastaan, se kai sanomattakin selvää)
Ei kai tuo ihmetytä kun huomioidaan että flat earthereitakin on ilmeisesti ihan merkittäviä määriä. Toki niistä kuvittelisi suurimman osan olevan mukana lähinnä huumoriarvon takia, mutta on siellä niitä true believereitäkin ja siinä on sentään kyseessä salaliitto minkä debunkkaaminen onnistuu ihan keneltä tahansa yksilöltä niinkin helposti kuin lentokoneeseen nousemalla. Patogeenit ovat kuitenkin enimmäkseen niin pieniä ettei niitä näe, niin jotkun heikkolahjaisemmat, helpommin huijattavat ja/tai abstraktiin ajatteluun kykenemättömät saattavat epäillä niiden olemassaoloa jos joku niille kovasti julistaa ettei niitä ole olemassa.
 
Pelastetaan lapset | Lääkärien vetoomus

Meni hieman tunteisiin tämän nimi. Ei vaan voi mitään. Toivottavasti poliisi puuttuu nimeen, joka on hyvin samanlainen kuin "pelastakaa lapset ry", jolla on hieman enemmän tunnettavuutta.

Hieman enemmän tunteisiin meni sitten eräs aikuinen ihminen, joka sanoi lapselleen, ettei saa mennä ottamaan rokotusta, vaikka haluaa. Ja jakoi tätä lapselle.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Pelastetaan lapset | Lääkärien vetoomus

Meni hieman tunteisiin tämän nimi. Ei vaan voi mitään. Toivottavasti poliisi puuttuu nimeen, joka on hyvin samanlainen kuin "pelastakaa lapset ry", jolla on hieman enemmän tunnettavuutta.

Hieman enemmän tunteisiin meni sitten eräs aikuinen ihminen, joka sanoi lapselleen, ettei saa mennä ottamaan rokotusta, vaikka haluaa. Ja jakoi tätä lapselle.
No tämä on jo vähän tuota patogeeniskeptisyyttä erikoisempi tapaus, olettaen että noista allekirjoittaneista lääketieteellisen koulutuksen saaneista henkilöistä ainakin osa toimii ihan oikeasti lääketieteen parissa. Aika jäätävää paskaa koko suollos, siellä näköjään selitelty myös nimen taustaa kun ikävästi on mm. maikkari uutisoinut harhaanjohtavasta nimestä. Ovat näköjään myös mm. kirjoittaneet julkisen vastineen STM:lle, eli toivottavasti noiden touhut ovat melko tarkassa syynissä viranomaistahoilla.

Mutta juu, "lääkärit" ovat kauhuissaan kun "lapsia ja nuoria" altistetaan "injektoitavalle ihmiskokeelle jonka pitkäaikaisvaikutuksia kukaan ei tiedä". Lisäksi geenitestit, tutkimaton teknologia ja varmaan jostain perukoilta löytyisi myös ne nanosirut ja muu paska mikä tämmöisissä yleensä pyörii. Nopealla haulla tuolla yhden allekirjoittaneen väitetään jopa olevan immunologian dosentti, voi olla mielenkiintoinen henkilö alallaan. Epidemiologeja ei löytynyt yhtään vaikka kuvittelisi semmoisten olevan hyvä myyntivaltti tämmöisille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös