En halua sotkeutua tuohon vääntöön, mutta tuota yhtälöä hivenen kyseenalaistan. Tiedeuskovaisuutta löytyy jopa huolestuttavan paljon, täältäkin monta nimimerkkiä jotka linkittävät kaikki mahdolliset tutkimustulokset ja uusimmat suuntaukset jumalallisena totuutena. Tiede kun on viimeisten vuosikymmenten aikana osoittautunut yhtä "vikaantuneeksi" kuin 20 vuotta vanha auto. Se mitä viisi vuotta aiemmin pidettiin tieteessä tutkittuna totuutena, saattaa olla sen jälkeen todistettu täydeksi huuhaaksi useampaan kertaan.
Tuo sama pätee lääketieteeseen yleisellä tasolla erittäin hyvin. Useita vaihtoehtoisia hoitomuotoja, jotka on aiemmin tuomittu puoskarointina, on otettu käyttöön hyväksyttyinä ja hyviä hoitomuotoina. Yhtenä esimerkkinä tuosta lienee kiropraktikot, joita on vuosikymmeniä pilkattu puoskaroinnista, vaikka kiistattomat hyödyt määrätyissä tilanteissa on näytetty tutkimuksissa toteen. Edelleen löytyy lääkärikunnasta paljon henkilöitä, jotka kieltäisivät koko toiminnan.
Mummo ja vaari oli aikoinaan noita luonnontuotteisiin uskojia, juotiin koivunlehti teetä ja syötiin jos jotakin yrttiä ja uutetta ettei pöpöt pure. Vaari kuoli n.90 v vanhana ja mummo elää edelleen, 95 taitaa olla mittarissa. Oliko sitten lumevaikutus vai mikä, mutta sairaana ne ei olleet ikinä. Ja ilman liioittelua, ei flunssaa ei mitään. Silti en itse moiseen lähtisi, kun en usko mulla toimivan.
Mun tutuista löytyy näitä ihmisiä, jotka hakevat kaikki mahdolliset rokotukset, mitä vaan tarjolle tulee. Itse en tuota ymmärrä, miksi ottaa rokotteella suojaa jotain vastaan, kun rokotteesta aiheutuvat oireet on jopa pahempia kuin taudista? Siksikö, että tiede kyllä tietää mikä on kellekin parasta?
Toivottavasti ei nyt mennyt ihan OT:ksi, mua vaan yleisellä tasolla jaksaa ihmetyttää "tieteen" hehkutus yleensä, koska niin usein ja useasti vielä aika pian, teoriat ja tutkimustieto kumotaan ja tulee uudet teoriat.