Tero Pitkämäen yllätysveto - vaihtaa 35-vuotiaana heittotekniikkaa
Keihäsmestari aikoo jatkossa heittää
etusormiotteella tutun keskisormiotteen sijaan.
- Tero Pitkämäki vaihtaa heittotekniikkaa.
- Hän siirtyy etusormiotteesta keskisormiotteeseen.
- Päätös uran jatkosta oli lopulta hyvin helppo.
Kuvateksti:Tero Pitkämäki heittää ensi kaudella keihästä
etusormiotteella. (MIKA KANERVA)
Tero Pitkämäki tekee kovan ratkaisun, sillä aina aiemmin urallaan keskisormiotteella keihästä heittänyt mies aikoo talven perusharjoittelukauden aikana
vaihtaa etusormiotteeseen.
- Sen ei pitäisi olla vaikea asia, sillä käsittelen kaikkia keihästä pienempiä välineitä etusormiotteella. Uskon, että vaihto sujuu helposti, sillä etusormiote on minulle luontaisempi. Olen vaan jostain syystä aina heittänyt keihästä keskisormiotteella, joulukuussa 35 vuotta täyttävä Pitkämäki kertoo.
Pitkämäki pohti otteen vaihtamista jo vuosi sitten, mutta ei lopulta päätynyt vaihtoon.
- Tämä otteen vaihto on valmentajallenikin uusi asia, Pitkämäki naurahtaa ja viittaa Hannu Kankaaseen.
Syy otteen vaihtoon on looginen:
Pitkämäen keihäs suuntautuu toisinaan etusormiotteen vuoksi ilmassa poikittain. Uuden otteen pitäisi poistaa ongelma.
- Se toisi metrejä lisää mittaa.
Thomas Röhler käyttää etusormiotetta, mutta Johannes Vetter ja Antti Ruuskanen keskisormiotetta. Ruuskanen vaihtoi etusormesta keskisormeen vuonna 2013. Seuraavalla kaudella hän voitti EM-kultaa.
- Minulla on talven perusharjoittelukaudella hyvin aikaa ajaa sisään uutta otetta.