Huonointa lyriikkaa – omat ehdotukset kehiin!

  • 161 172
  • 580

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Hectoria olen inhonnut aina, hän on mielestäni falski ja tekopyhä hahmo. Mutta biisintekijänä hän on kuitenkin kiistatta taitava. Inhoamiseni on siis samantyyppistä kuin se, että inhoan Manchester Unitedia. En kiistä joukkueen saavutuksia, mutta kyseessä on vastenmielinen rykmentti, näin olen vaahtosammuttimen kokoisena analysoinut :D

Eniveis, paskoja suorituksia on siis kahdenlaisia. On niitä, jotka ovat musiikillisilta lähtökohdiltaankin täyttä paskaa, kuten Ylppö & Putro. Huonoja laulajia, soittajia, tuottajia ja biisintekijöitä. Sitten ovat nämä teknisesti kiistatta taitavat Suurlähettiläät, Ilkka Alangot ja Hectorit, joiden inhoaminen perustuu muihin syihin. Lasken ne kuitenkin lähtökohtaisesti musiikiksi.

Hectorin sävellyskäytäntö on mielenkiintoinen. Otetaan tunnettu hitti, kuten Mott The Hooplen (Bowien säveltämä) upea "All the young dudes", väsätään siihen suomenkielinen teksti ja muutetaan vähän soinnutusta / melodiakulkua, ja merkataan tyynesti sävellyskin omiin nimiin. "Älä tee sitä" -niminen varkaus pitäisi piratisminvastustamisen aikoina saattaa Bowien kuunneltavaksi. Hectorin omissa ja käännösteksteissä on teknisen taituruuden kuoren alla runsaasti sanoinkuvaamatonta paskaa. Huikein ehkä 70-luvun "Grease" -hitin kääntäminen Pepe Willbergille: "Rasvis mä oon - rasvaa sun lettiin tarjoon". Tampereen edesmennestä taikinakasasta Juice Leskisestä voidaan olla montaa mieltä, mutta mielestäni hän ei tehnyt yhtään tuon tyyppisesti falskia tekstiä. Outoja kylläkin, mutta ei falskeja.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Korniudessaan uudempi inhokki itselle on myös Yön radiosoitossa oleva uudehko biisi, kipaleen nimi ja sanoitukset eivät nyt muistu mieleen, mutta Ässien hopeakauden jälkeen paras osoitus Porilaisesta hulluudesta.
Kaikki mitä Yö on tehnyt on totaalisen yök. Sanoitukset ovat poikkeuksetta korneja:

Hän aamukahvin vuoteeseen on tuonut rakkaalleen
Valo taittuu ikkunasta onnen hetkeen jokaiseen
Saa peiton alla koko päivän tehdä taikojaan
ja tuntea kun lumi peittää maan

Hän risti kädet, käänsi katseen hiljaa ylöspäin
ja kiitti miten onkaan saanut rakkautta näin
Aina toivoi kyllä paljon mutta saikin enemmän
vaan ei yhtä tiennyt hän:

Niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen
on puhdas niinkuin hanki helmikuisten aamujen
voi kunpa joskus kauemmin sen loisto kestää vois
vaan illan tullen katoaa ja tummuu aina pois


Voi tsiisus sentään. Minulle Yö on rutto, luumätä, lepra ja PMS-oireet samassa paketissa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viehättäviä ehdokkaita, kaikenkaikkiaan. Oma suosikkini kotimaassa on tämä maisterismies Hämeenlinnasta, Jyrki 69, jonka englanninopelle haluaisin lähettää myös terveisiä...

Tässä ote Lost Boys -biisistä:

"Morning light hurts your eyes
But that's another thing
Nothing really matters
Behind the shades of blue
Blind boys never lie
But that's another thing
Nothing really matters
Behind the shades of blue

'Cause in the end
You're just reborn again."

Köh. Reborn, again?

Sitten Perfect skin:

"You've got a perfect skin,
With a Devil's grin.

Say hello to the pretty eyes,
Say hello to the deadliest lies.
You've got the looks, baby, I could die.
You've got the looks.
You've got a murder style."

Jotenkin minulle tulee tuosta mielleyhtymä täydellisestä nahasta - johtuneeko sitten artikkelin käytöstä? Mutta se nyt on ihan toinen juttu verrattuna tuohon huumaavan kiehtovaan kauneuden ylistykseen. Susson näköö, hei beibi!
 

d2uce

Jäsen
Irinan Liiba laaba on kyllä ensinäkin surkein biisin nimi mitä olen koskaan kuullut, mutta myös surkein tuore radiosoittoon livennyt kipale mitä olen joutunut kuuntelemaan. Eikös se raukka Wirtasen Tonin avustuksella nimennyt levynsäkin samalla käsittämättömällä aivopierulla?

Toki tähän voisi laittaa tämän mestariteoksen sanat kokonaisuudessaan, mutta sästetään tilaa ja lisätään vain pari. Ennen kertosäkeitä löytyy seuraavanlaiset helmet:


Jos sä teet sen vaan siks ettei tarvis kohdata
tilannetta suoraan niin se on todella syvältä



Salaisuuksista tällaisissa asioissa
ei perinteisesti seuraa kuin pahaa kaikille


Uskomatonta riimittelyä jonka töksähtelevyyttä Irina onnistuu laulaessaan vielä korostamaan.

Itse kertosäekin on loistava ja koko ralli kulminoituukin iloisesti viimeiseen riviin:

Tuntee molemmat sen nahoissaan
Turhaa sun on säästää kumpaakaan
Jos ei nyt niin myöhemmin
mut siihen asti vaivaa tää kuitenkin
Liiba-laabaa täydeltä laidalta


Taitavat Toni ja Irinakin tuntea nahoissaan, että nyt lipashti pahemman kerran liiba-laabaa täydeltä laidalta, ja syvältä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Voi tsiisus sentään. Minulle Yö on rutto, luumätä, lepra ja PMS-oireet samassa paketissa.

Ymmärrän tuskasi, vaikka itse pidänkin Yöstä kokonaisuutena. Hakulisen teksti käy esimerkiksi samaan kategoriaan kuin Hectorin tekstitkin: tuo on teknisesti taitavaa ja siinä kerrotaan jopa tarina. Mutta ei sen sisällöstä tarvitse pitää. Kun pistää Yön tekstin rinnalle vaikka ton Liiba-Laaban, saa malliesimerkin siitä, että teknisesti taitava tarinan kertova teksti voi olla jonkun mielestä perustellusti paskaa (Yö) kuin myös siitä, että kun teksti on koko lähtökohdaltaan paskaa; ei riimejä, ei tarinaa, ei mitään ideaa (Irina), ei seurauksena voi olla kuin yksi johtoäätös: kyllä mä Hakulisen näistä kahdesta antaisin kuitenkin elää tämän jälkeen.

Loppuun hieman Hectoria: "Joku sanoi loppunut aika on lapsuuden/kavioista sorkista tunnistin ihmisen"
 

korvahiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (Flyers, D)
"Maailma on kylmä paikka,
on kai jossain lämmölläkin paikka"

"Missä miehet laiduntaa,
Siellä lampaat ei voi laiduntaa"


Varmaan tullutkin esille, mutta ajatelkaa tuo ensimmäinenkin... Ei niinku parempaa voi keksiä! Mitäköhän muu maailma ja euroviisukansa meistä ajattelikaan:

"Where man are riding, there can't be sheeps eating grass..."
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikki mitä Yö on tehnyt on totaalisen yök. Sanoitukset ovat poikkeuksetta korneja:

Minusta tuon Rakkaus on lumivalkoinen biisin tarina on ihan hieno, kuten Hakulisen sanoituksissa monesti on. Yön viimeisimmät levyt on olleet ihan hirveätä humppaa ja osa sanoituksista todella mitäänsanomattomia kuten iskelmämusiikissa monesti on, mutta kyllä sieltä edelleen löytyy välillä ihan hyviä sanoituksia, riippuen aika pitkälti siitä kuka on ollut sanoittajana. Hanhiniemen sanoituksista löytyy paljon hyviä, samoin Hakulisen. Mutta sitten siellä on näitä jotain Juha Tapion tai Petri Munckin tekemiä mitäänsanomattomuuksiakin.
 

d2uce

Jäsen
"Missä miehet laiduntaa,
Siellä lampaat ei voi laiduntaa"

Olisi kyllä melko urpon kuuloinen, jos noin menisi.

Varmaan tullutkin esille, mutta ajatelkaa tuo ensimmäinenkin... Ei niinku parempaa voi keksiä! Mitäköhän muu maailma ja euroviisukansa meistä ajattelikaan:

"Where man are riding, there can't be sheeps eating grass..."

Varmaan ihmettelivät, että eikö tekstityksen tekijä osaa englantia.
 

mukava valkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuukka Mäntylä
Voi tsiisus sentään. Minulle Yö on rutto, luumätä, lepra ja PMS-oireet samassa paketissa.


Kiitos samoin!
Uskomatonta bullshitiä. Pikkupoikana tuo nyt vielä menetteli, mutta nyt kun alkaa pikkuhiljaa jostain jotain tajuamaan, niin eihän tuota kestä edes selvinpäin.

Heikki Salon kynänjälki on myös hyvin pitkälti samankaltaisia tunteita herättävää.

Ikäväni Tallinnaan, viissataakuus ikkunaa, lelukaupan häät.
Voi herranjumala sentään.
 

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Viime viikonlopun Ilta-Sanomissa oli tätä viestiketjun sisältöä päinvastainen kysely, jossa kysyttiin Suomen kansan rakkainta sanottajaa, Sanoittajien mestaria.

Moni tähän viestiketjuun "malliesimerkiksi" päässyt löytyy myös tuosta Ilta-Sanomien kyselystä. Toistaalta: Kolmas Naisen laulajaa, sanoittajamestaria Pauli Hanhiniemeä ei tuosta kyselystä löydy, joten Paulin paikka lienee tässä viestiketjussa?

Siitä vaan kyselyyn vastaamaan. Itse vastasin, että "Gösta Sundqvist". Perustelut jääköön salaisuukseksi. Ja itse asiassa, tuskin niistä nyt kukaan on kiinnostunutkaan. Gösta oli vaan guru.
 
Viimeksi muokattu:

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Pauli Hanhiniemen Perunateatteri - Pidetään Sadetta

Pidetään sadetta heinäladossa,
järven rannalla tuntikausia
Lauletaan lauluja sateen suojassa
järven rannalla tuntikausia

Puhutaan ja vaietaan,
suunnitellaan
Multa loppuu rööki, mutta
kai sull’ on vielä muutama

Metsän äänet, järven äänet,
öiset äänet ja sumu

Pidetään sadetta heinäladossa,
järven rannalla tuntikausia
Lauletaan lauluja sateen suojassa
järven rannalla tuntikausia,

Metsän äänet, järven äänet,
öiset äänet ja sumu
Metsän äänet, järven äänet,
öiset äänet ja sumu

Säikytään järvellä Jeesusta,
kun ajetaan kotia päin
Se kohti käveli usvasta
Minä sen ensiksi näin

Metsän äänet, järven äänet,
öiset äänet ja sumu
Metsän äänet, järven äänet,
öiset äänet ja sumu
Metsän äänet, järven äänet,
öiset äänet ja sumu
Metsän äänet, järven äänet,
öiset äänet ja sumu
Pauli Hanhiniemen lukuisten mestariteosten joukossa yksi harvoista "ohareista". Biisinä "Pidetään sadetta" nostaa sanojen surkeuden toiseen potenssiin.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Kyllähän Pauli on ainakin toisenkin paskan biisin tehnyt. Nimeltään "avaruusmies" En jaksa alkaa sanoja kirjoittamaan, mutta kuunnelkaa se.
 

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Kolmas Nainen - Avaruusmies

Kyllähän Pauli on ainakin toisenkin paskan biisin tehnyt. Nimeltään "avaruusmies" En jaksa alkaa sanoja kirjoittamaan, mutta kuunnelkaa se.
Heh heh, tuosta minä en ole kanssasi samaa mieltä, sillä:

Avaruusmies oli Kolmas Naisen eka levyllä, vuonna 1986 ilmestyneellä nimikkolevyllä Kolmas Nainen. Hanhiniemi aloitteli vasta uraansa. Esimerkiksi Pidetään sadetta -biisi on tehty 10 vuotta myöhemmin vuonna 1995, jolloin Hanhiniemi oli jo vakiintunut suomalaisten pop-rock sanoittajien kärkeen. Pidetään sadetta on kyllä sellaista kuraa, että olisi saanut jäädä Hanhiniemeltä tekemättä.

Avaruusmies -biisin sanoituksissa tietyn sortin "symboliikkaa" bändin nimen Kolmas Naisen kanssa. Biisissä kerrotaan, että "on tyttö joka planeetalla ja kaksi parhaalla; ei missään kolmatta; vaikka oon avaruusmies. Tahdon löytää tähden uuden; tähden sellaisen; jotta saisin naisen kolmannen".

Minusta nuo on hienot sanat! KÄSITTÄMÄTTÖMÄN HIENOT! Ja biisi on juurevaa suomalaista poppi-rokkia parhaimmillaan.

Kolmas Nainen - Avaruusmies
Mul on tyttö joka planeetalla
ja kaksi parhaalla
kaksi parhaalla
ei missään kolmatta
vaikka oon vaikka oon
oon oon oon
avaruusmies
avaruusmies

Tytöt noilta planeetoilta
tahtoisivat pois mun mukaan
mutta alukseni ahdas on
siis ajatus on mahdoton
mahdoton vaikka
oon oon oon
avaruusmies
avaruusmies

Minä lennän läpi avaruuden
tahdon löytää tähden uuden
tähden uuden
tahdon löytää tähden sellaisen
jotta saisin naisen kolmannen
kolmannen sillä
oon oon oon
avaruusmies
avaruusmies

Oon oon oon
avaruusmies
avaruusmies
oon oon oon
avaruusmies
 
Viimeksi muokattu:

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Juicehan oli kiistatta nero ja maestro, mutta Heikki Salo, Hakulisen Jussi, Hanhiniemi ja muutama muu vanhanpolven suomirokkari saavat kyllä arvostukseni. Heillä on teksteissään sentään jotakin muutakin sanottavaa kuin "hei, hei, mikä sulla on?" tai "Levoton prinssi täällä odottaa". Oikeasti, noi kaksi edellistä, eli Antti Tuiskun ininä "Hei hei" ja Petri muc´kin "levoton prinssi" ovat makuuni hirveintä mahdollista. Samaan läpeen voi työnnellä esim: Irinan, Nylon beatin, Samuli putron ja muutaman muun riimeistä ja runotekniikasta tietämättömän imbesillin tuotannot.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Huonointa sanoitusta ei varmaan ole vielä tehtykään, joten kannattaa pysyä kuulolla koko ajan.

Eräs lyriikan kukkanen löytyy Muska Babitzinin 1977 julkaistulta levyltä Tää Se Päivä On. Kappaleessa T-o-p-i nyyhkitään jonkin äijän perään "tee oo pee ii, Toivooo". Kertoo nähtävästi kariutuneesta ihmissuhteesta, ja syitäkin voi arvailla riimittelystä "sä näytit mulle petin / jossa mä sua petin".

Tästä voisi tehdä coverin nimellä "P-i-r-r-e" vaikka jollekin entiselle mäkihyppääjälle. Pee ii är är ee, Pirjoooo.

Tästä tulikin mieleeni, ostin juuri Anttilasta Matti Nykäsen huom. remasteroidut uusintajulkaisut Yllätysten Yö ja Samurai, 2 euroa kappale. Raatimme suosittelee! Kiinnostaisi muuten tietää millainen tämä uudelleenmasterointiprosessi on ollut, miten soundimaailma ja tätä kautta taiteellinen elämys on ammattilaisen korvin parantunut. Ei ihan kuka tahansa urpo saisi päästä mäkimiehen nauhoja uudelleenhässimään. Remastered by Jimmy Page olisi ollut kova niitti.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Muistaako joku vielä joskus ilmeisesti 70-luvun alkupuolella tehdyn kammotuksen, jossa lapsi esittelee "hinnaston" kotitöistä äidilleen ja äiti vastaa laulaen jotenkin siihen tyyliin, että "kannoin yhdeksän kuukautta sinua, ilman palkkaa..." jne. Lopussa lapsi repii hinnaston todeten "kaikki maksettu".

Aivan uskomattoman traumatisoiva ja pientä lasta syyllistävä sanoitus on syöpynyt ikiajoiksi mieleeni, mutta on yrityksistä huolimatta ole onnistunut löytämään kappaletta ja sen esittäjää.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muistaako joku vielä joskus ilmeisesti 70-luvun alkupuolella tehdyn kammotuksen, jossa lapsi esittelee "hinnaston" kotitöistä äidilleen ja äiti vastaa laulaen jotenkin siihen tyyliin, että "kannoin yhdeksän kuukautta sinua, ilman palkkaa..." jne. Lopussa lapsi repii hinnaston todeten "kaikki maksettu".

Aivan uskomattoman traumatisoiva ja pientä lasta syyllistävä sanoitus on syöpynyt ikiajoiksi mieleeni, mutta on yrityksistä huolimatta ole onnistunut löytämään kappaletta ja sen esittäjää.

Muistan kyllä. Tämähän oli melkein vakiokamaa Anssin juontamassa Radiomafian "Vihatut levyt"-ohjelmassa. Kappaleen nimeä en minäkään nyt näin äkkiseltään muista. "Pikkuveljen vahtiminen, viisi markkaa..."
 

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
Viehättäviä ehdokkaita, kaikenkaikkiaan. Oma suosikkini kotimaassa on tämä maisterismies Hämeenlinnasta, Jyrki 69, jonka englanninopelle haluaisin lähettää myös terveisiä...



"You've got a perfect skin,
With a Devil's grin.


Samassa biisissä kohta:

"It's allright, it's okay
But I ain't gonna burn in flames
Let it go now
Let it go now"

...en oikein ymmärrä mitä tuossa halutaan lopunviimein sanoa..
 

Johan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Maarit Peltoniemi

Vain ajan hiekkaa.

Kertosäkeistössä lauletaan: ajan hiekkaa vain, ajan hiekkaa, hiekkaa vain. tjsp

Mietin radioita kuunnellesssani, että onkohan biisin sanoittanut jokin rekkakuski kyllästyessään hiekkakuormien ajamiseen? AKT:n tunnusbiisi?
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aivan ylivoimaisesti maailman kaikkeuden paskin tuotanto ikinä on Neljän Ruusun 4R:n nimellä julkaistu materiaali. Varsinkin Mood-levy, koska kaiken maailman kanavat vielä soittivat sitä.

Nyt vielä noin 13-14 vuotta myöhemminkin muistan osia niistä idioottimaisista englanninkielisistä lyriikoista mitä Alanko poeettisesti yritti vääntää. Raivostuttavaa ettei aivojaan voi jotenkin tyhjentää. Miksi omistan tämän tasoista tietoa? Miksi kuulin niitä biisejä vaikken halunnut? Miksi en väkivalloin vaihtanut kanavaa tai vaihtanut levyjä joissain aneemisissa pippaloissa?

Yksinkertaisesti käsittämätöntä paskaa.


MACK
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös