Humble brag, eli nöyrä kerskailu keskuudessamme

  • 253 792
  • 953

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
En omista televisiota. Ei omista moni muukaan opiskelija. En sitten tiedä kuinka vakuuttavaa se on.

En kyllä ole ajatellutkaan hankkia missään vaiheessa. Eihän se vastaa nykyajan tarpeita ollenkaan. Kaiken köytää netistä, mainokset, aikaan ja paikkaan sitovuus... Ymmärrän kyllä että vanhemman polven ihmiset, jotka eivät ole täysin sisäistäneet nykyajan mahdollisuuksia, katsovat televisiota.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, mulla on pari hd-digiboksia, ja en edes muista koska olisin viimeksi jotain tallentanut, koska kaiken näkee nykyään nettiteeveestäkin. No okei, sen Pikkuleijonadokumentin tallensin kun sitä ei ollut Katsomossa, mutta sekin oli ihan tuubaa.
No nyt te luulette että se on jotain kerskailua kun mainitsin tuon digiboksien määrän, mutta oikeasti tuo toinen boksi oli budjettiratkaisu jolla hoitui kotiteatterihuoneen videotykin digiviritin- ja bluray-tarve samalla laitteella.
 
En omista televisiota. Ei omista moni muukaan opiskelija. En sitten tiedä kuinka vakuuttavaa se on.

En kyllä ole ajatellutkaan hankkia missään vaiheessa. Eihän se vastaa nykyajan tarpeita ollenkaan. Kaiken köytää netistä, mainokset, aikaan ja paikkaan sitovuus... Ymmärrän kyllä että vanhemman polven ihmiset, jotka eivät ole täysin sisäistäneet nykyajan mahdollisuuksia, katsovat televisiota.

Tässä on oikein hyvä pointti. On ihan eri asia elää ilman telkkaria nykyään kuin vaikkapa 15 vuotta sitten. Joku voisi tulkita asian niinkin, etten mä itsekään televisiota enää nykyään katsele, kun änäri ja NFL tulee Viaplayltä, NBA NBA League Pass -palvelusta, Valioliiga ja muut kotimaisten kanavien lähetykset Watson-nettipalvelun kautta, SM-liiga Ruudusta, jälkikäteen katseltavat kotimaiset ohjelmat Areenasta, Katsomosta ja Ruudusta jne.

Lähes aina noita katsellessani mulla on kuitenkin läppäri piuhalla kiinni telkkarissa, sillä esim. urheilua on mielestäni mukavampi katsella 42:n kuin 15:n tuuman näytöltä. Joku tuolla kirjoitti, että kun katsoo tv:tä, pitää sitoutua tv-aikatauluihin. Onko se television katselua, jos pistän Areenasta Pasilan pyörimään ja katselen sitä telkkarista? Minun mielestäni on, vaikkei se vaadikaan tv-aikatauluihin sitoutumista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mun mielestäni tv-aikatauluun sitoutuminen muutamien ohjelmien osalta rytmittää kivasti päivää tai viikkoa. Tykkään siitä, että puoli ysi alkaa muksut olla sängyissään ja katson iltauutiset rauhassa, vaikka näkisin samat jutut netistäkin. Samoin jotkin ohjelmat haluan katsoa ensiesityksinä ja urheilun livenä tai sitoutuneena Viasatin uusintaan. Toki Ruutu, Katsomo ja Areena ovat oikein hienoja asioita, mutta muutoin eri modernina jannuna tykkään pitää kiinni tältä osin vanhakantaisesta menosta.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
En tiedä onko tämä edes sitä nöyrää kerskailua:

Kummitytön joulutodistusta katseltiin eilen. Todistuksessa oli koko yläasteen aikaiset arvosanat. Viimeksi eletyn syksyn numerot olivat lihavoitetulla fontilla. Sattumoisin kaikki muut syksyn numerot olivat kymppejä paitsi kotitalous (9).
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kuulunee tähän ketjuun?

Luin wanhasta Aku Ankasta (17/1979) jatkotarinaa Valaspoukaman haaksirikkoiset. Mikki Hiiri ja Hessu Hopo ovat lähdössä aikakaudelle tyypilliseen tyyliinsä johonkin aarteenetsintään. Sivulla 27 jossain paikallisessa merimieskuppilassa he miettivät tulevan matkan kustannuksia ja kuinka niistä selvitään.

HH: "Mutta millä eväillä? Ei mulla ole rahaa eikä ruuhta."
MH: "Eiköhän minulta liikene säästöjä yhden merimatkan kustannuksiin. Peruutan vain Havaijin matkani - ja rahoitus on sillä selvä."

Kyllä oli lentää kahvit kansioon! Jotenkin tuo Mikki Hiiren lausahdus tuo elävästi mieleen erään haastattelun reilun viiden vuoden takaa...

JT: "...Mari ja Juhani Tamminen myyvät pari kämppää Suomen Turusta ja lyövät rahat pöytään."
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
HH: "Mutta millä eväillä? Ei mulla ole rahaa eikä ruuhta."
MH: "Eiköhän minulta liikene säästöjä yhden merimatkan kustannuksiin. Peruutan vain Havaijin matkani - ja rahoitus on sillä selvä."
Tuossa on vangittu aika hyvin Mikki Hiiren ystävällisyydeksi ja reippaudeksi naamioitu pohjaton vittumaisuus. Mikki tulee paikalle ja ottaa tilanteen haltuun, koska eihän se Simo Sisu (krhm läski) tai Hessu Hopo (krhm budinisti) mitään osaa. Mikki ei tietenkään sano näin koskaan vaan oikein pyörii omassa ylivertaisuudessaan olemalla ystävällinen huonommille ja tyhmemmille yksilöille - sen jälkeen kun on juossut päivän lenkin, jotta pysyy solakkana.

Mikki ja Minni ovat vielä niin nuoria, ettei Minni ole nähnyt Mikin hyvin piilotettua todellista luonnetta, ja on siksi kuuliainen edustusvaimo. Kun kahdeskymmenes hääpäivä alkaa lähestyä, Minni on oppinut vihaamaan Mikkiä, koska näkee millainen vittupää se syvällä sisimmässään on. Luottakaa minuun tässä.

Mortista ja Vertistä Mikki kasvattaa kyllä porvareita, sille ei voi mitään.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En tiedä onko tämä edes sitä nöyrää kerskailua:

Ei ole, sillä en ole hänen opettajansa yhdessäkään aineessa. Edes siinä kotitaloudessa. En ole edes verisukua, jotta voisin varastaa osan geneettisin perustein.
Jos rehellisiä ollaan, en ole edes oikeasti kummi, vaan kummipuoli. Sitä olen toki ollut koko lapsen 15vuotisen historian ajan.

Tässä kohtaa oli se nöyrä kerskailu: >15v samassa parisuhteessa. Ei onnistu monelta älykkäämmältä tai varakkaammalta.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Tuo Benicion viestihän on ihan ilmiselvä vitsi. Sen sijaan Klose16 yrittää ilmeisesti olla webhistorian ensimmäinen henkilö joka on kaikesta väärässä, ja siihen pirtaan tuo voimannäyte istuu mukavasti.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi mennä vähän topicin ohi, jos täällä spekuloidaan vain tänne kirjoittelevien humble braggailusta, mutta luin äsken pitkästä aikaa Iltalehdestä tän Hytösen kolumnia. Ja sikälikin menee ohi aiheen, että nöyryydestä ei taaskaan ollut hajuakaan, kun spede pullisteli kullinsa koolla. En äijää tunne yhtään, mutta säälittävän itsetunto-ongelmien kanssa painiskelevan luuserin kuvan olen hänestä saanut. Mysteeriksi jää, heittääkö tää kääpiö jotain todella huonoa läppää kehuskellessaan itseäään, tyttöystäväänsä ja tekemisiään vai onko jätkä ihan tosissaan? Varmaan tarkoituksena on provosoida jengiä ja siinä tällä kertaa onnistuikin. Kenelläkään oikeasti isokullisella ei varmaankaan ole tarvetta mainostaa oman vehkeensä kokoa iltalehtien palstoilla? Ja todetaan se nyt vielä, että uskoisin olevani keskivertoisesti varustettu, enkä ole kateellinen satavuotiaalle kääpiölle saati hänen pilistään.
 

rottamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ottawa Senators
Oli pakko käydä lukaisemassa tuo Hytösen kolumni kun Reverentiä niin sapetti ja kyllähän se teksti tosiaan oli niin perseestä että itseäkin vitutti.
On sillä muumiolla ainakin pokkaa kun tuollaista soopaa kirjoittelee.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ihmettelin että onpa Hynynen päässyt taas ihmisten ihon alle roolillaan, mutta tuo "satavuotias kääpiö" ei äkkiseltään tullut ko. rokkarista ensimmäisenä mieleen. Mutta sehän olikin tämä megavoimamies mattiesko kenellä on jälleen tarve itseään tunkea tyrkylle.

On kyllä erikoinen tyyppi, ilmeisesti balsamoitu jo joskus samoihin aikoihin Leninin kanssa? Ainakin suunnilleen yhtä eloisan näköinen on ollut niin kauan kuin muistan tuosta tyypistä tienneeni.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tällä viikolla tuli verotustiedot. Saan palautuksia 29 794 euroa. Täytyy olla todella tyytyväinen, että pääsin noin lähelle nollaa, koska en kuitenkaan halua antaa valtiolle halpaa lainaa, mutta en kuitenkaan halua mätkyjäkään, vaikka halpaa lainaahan se olisi toiseenkin suuntaan.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Kerran voi lainata oikeastaan kelle vain, joskaan ei paljoa viittäkymppiä enempää ihan randomille. Kun se kymppi - kaksikymppiä ei edes näillä palkoilla ole kovin iso raha, mutta jollekulle silläkin voi olla oikeasti juuri silloin käyttöä. Se jos jonkun kympin heittää jollekin ja sitä ei sitten takaisin takaisin saisikaan, niin se on vain oikeastaan sen rahan arvoista huomata että tuo ihminen ei ollut sen luottamuksen arvoinen. Lähimmille ihmisilleni, sellaisille, joihin voi luottaa voi sitten lainata vaikka tonnista ylöspäin, kun tiedän ne sitten takaisin saavani.

Njaa-a, tällä kysymyspatterilla olen näistä vaihtoehdoista vasemmistolainen. En mä tiedä näistä luokitteluista, mutta kun mun ihanneyhteiskunnassa meitä parempaa palkkaa saavia myös verotetaan rajummin (ja ohjataan niitä rahjoja niille jotka ovat less fortunate), minua ei helvettiäkään kiinnosta mitä Aimo ja Seppo tekevät makuuhuoneessaan, mutta jos haluavat vihille, niin onnea ja tarjoan skumpat, mulle ei ole helvetinkään väliä onko naapurin postiluukuissa nimet Korhonen ja Virtanen vai Mubarak ja Chang, ja siinä mun ideaaliyhteiskunnassa Teodor Tehtailija, Marina Markkinointipäällikkö, Pasi Paperikonemies, Kati Kassantäti ja Tyrgils Työtön voivat olla samassa koulun vanhempainillassa.... niin en mä ole oikein löytänyt poliittista kotiani kuin Vasemmistoliitosta, ja sieltäkin vähän varauksella.

Oho, oho. Rahaa löytyy.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mistä lähtien vuodessa 32 tonnia lapaseen saava lapseton peräkammarin poika on ollut köyhä?

Näillä tuloilla ihminen on köyhä kun joutuu itse elättämään itsensä ilman sitä pappa betalar -kultalusikkataustaa, jonka turvin sinä täällä pädet kalliilla autollasi. Siitä peräkammarista sun kannattaa ruveta huutelemaan siinä vaiheessa, kun tienaat vuodessa neljä kertaa vanhempiesi yhteenlasketut tulot kuten minä. Taitaa jäädä tollaselta pumpulissa kasvaneelta porvaripennulta tekemättä

Lainatut siis Perussuomalaiset-ketjusta. Tuloillaan päteminen tuolla lailla ei kyllä kovin nöyrää kerskailua ole, mutta en jaksanut perustaa uutta ketjua julkeille kerskailuille, niin laitan tänne. Se jäi kyllä vähän ihmetyttämään, että mistä Kirjoittelija tietää Geezerin vanhempien tulot, kun kerran tietää tienaavansa noin paljon heitä enemmän.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lainatut siis Perussuomalaiset-ketjusta. Tuloillaan päteminen tuolla lailla ei kyllä kovin nöyrää kerskailua ole, mutta en jaksanut perustaa uutta ketjua julkeille kerskailuille, niin laitan tänne. Se jäi kyllä vähän ihmetyttämään, että mistä Kirjoittelija tietää Geezerin vanhempien tulot, kun kerran tietää tienaavansa noin paljon heitä enemmän.

Kyseessä on @Kirjoittelija n ikiaikainen mantra, kuinka hänen äitinsä on tienannut vuodessa 10k € ja isäpuoli ollut vankilassa. Pikkuraapustelija on häntä käynyt siellä katsomassa ja näiden yhteisvaikutuksesta on katkera kaikille.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Ei ihan nöyrääkään enää, mutta selväksi tuli. :)

Naapuriin muutti jotain spurguja. Lappasi kaljupäistä porukkaa ison koiran kanssa. Ukoilla paskaiset colleget ja kaljapäkki mukana, meteliä kuuluu. Joku saatanan katulähetystö ne tuonne nakkasi ja tod. näk. kämpänkin kustantaa. Ihan mielenkiintoinen paikka valinta, kaupungin kalleinta aluetta ja yksityinen taloyhtiö, jossa lähinnä omistusasuntoja.
Tokikaan talo ei alueen kalleimpia ole, mutta tuossa 200m päässä meri ja miljoonien kämppiä. Alue myös hyvin arvostettu ja jotkut helvetin uskikset kustantaa tänne spurguille kämpän.

Noh, voinee olla, että eivät pitkään tuossa majoitu.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ihan näin sivumennen tokaistuna.
Minusta parasta on saada tehdä töitä kotona. Toiseksi parasta on tehdä mahdollisimman lähellä eli kotikaupungissa. Kolmanneksi parasta on tehdä töitä kotimaassa, vaikkakaan ei kotikaupungissa. Ikävintä on tehdä reissuhommia ulkomailla saakka. Sehän voi olla vaikka Siperian tai Pakistanin reissu. No joo, saahan niistä juttuja kerrottua ja somepäivityksiä, mutta minua ei kyllä ollenkaan kiinnostaisi reissata työn vuoksi pitkin maailmaa. Minunhan pitäisi olla nyt ulkomailla lomalla (Virossa vain, mutta kuitenkin), reissu oli jo maksettu, mutta en jaksanut sinnekään.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertoo kieltämättä enemmän tänne raportoijasta kuin alkuperäisen viestin kirjoittajasta, jos ottaa jonkun saatanan työmatkustelusta kertomisen humble bragina.

Uskomaton ajatusmaailma ja hämmentävä tietää, että jollain käy edes mielessä omalta osaltaan kadehtia sitä, että joku toinen saa eikun siis joutuu istua ja notkua lentokoneissa ja terminaaleissa työnsä puolesta.

Humble bragia olisi ollut, jos Kääpiö olisi todennut lentokenttäkuljetukset ja "Baggage dropit" jonotuksineen turhiksi jo 1990-luvulla, autonkuljettajan hoitaessa kuljetuksensa suoraan yksityiskoneelle.
 
K

kiwipilot

Kertoo kieltämättä enemmän tänne raportoijasta kuin alkuperäisen viestin kirjoittajasta, jos ottaa jonkun saatanan työmatkustelusta kertomisen humble bragina.

Tämä. Valitettavasti suurin osa ihmisistä pitää työmatkailua jonkinlaisena glamourina ja lomamatkojen jatkeena. Taksi - lentokenttä - lentomatka - taksi - hotelli - neuvottelu - hotelli - taksi - lentokenttä - lento - taksi... todella glamööriä elämää. Tunnen aika monta työn puolesta reissaavaa ja kukaan ei säntää riemusta kiljuen maailmalle perheen jäädessä kotiin odottelemaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kertoo kieltämättä enemmän tänne raportoijasta kuin alkuperäisen viestin kirjoittajasta, jos ottaa jonkun saatanan työmatkustelusta kertomisen humble bragina.

Uskomaton ajatusmaailma ja hämmentävä tietää, että jollain käy edes mielessä omalta osaltaan kadehtia sitä, että joku toinen saa eikun siis joutuu istua ja notkua lentokoneissa ja terminaaleissa työnsä puolesta.

Humble bragia olisi ollut, jos Kääpiö olisi todennut lentokenttäkuljetukset ja "Baggage dropit" jonotuksineen turhiksi jo 1990-luvulla, autonkuljettajan hoitaessa kuljetuksensa suoraan yksityiskoneelle.
Työmatkailu ulkomaille oli jännittävää ja odotettua puuhaa joskus reilusti alle 3-kymppisenä. Tuonikäinen kaveri tuntee itsensä tosi tärkeäksi, kun hänet laitetaan firman rahoilla bisnesluokkaan ja ulkomaille toimittamaan asioita. Niin minäkin tunsin, vaikka minun työmatkailuni ei missään vaiheessa ollut tosi massiivista, eikä pahemmin sisältänyt eksoottisia kaukokohteita. Venäjällä kävin paljon ja muualla Euroopassa jonkin verran. Venäjällä reissasin 2000-luvun alussa niin taajaan, että passi piti uusia etuajassa, kun sivut täyttyivät leimoista. Mutta kaikki eivät pääse nuorella tai edes vanhemmalla iällä tekemään minkäänlaista ulkomaankeikkaa, joten siinä mielessä ymmärrän brag-tulkinnan.

Minulla on tullut työuralla matkapäiviä yhden vuoden aikana enimmilläänkin noin 50-60. Tuo on vielä kohtuullista. Sehän on suunnilleen yhtä kuin viikon työreissu kerran kuussa, tai pari 2-3 päivän matkaa. Olen kohdannut matkan varrella monta Suomesta käsin työskentelevää tyyppiä, joilla on vuodessa enemmän ulkomaantyöpäiviä kuin suomipäiviä. Sellaisestakin moni tykkää aluksi, mutta harvempi enää muutaman vuoden kuluttua. Nykyisin olen aika tyytyväinen vähäiseen työmatkailuuni. Viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana en ole tehnyt yhtään ulkomaille suuntautunutta työmatkaa, ja kotimaassakin olen liikkunut aika vähän. Myös sellainen hyvä puoli asiassa on, että privaatisti tehdyt loma- ja muut matkat tuntuvat taas joltakin.

Kun Iker tuli maininneeksi autonkuljettajan, niin enpä malta olla heittämättä vettä kiukaalle, varsinkin kun ollaan valmiiksi humble brag -ketjussa. Entisen työnantajani palveluksessa minä ja kollegani saimme toisinaan kutsuja muutamien suurten toimijoiden sidosryhmätilaisuuksiin. Niitä järjestettiin eri puolilla Europpaa. Olimme todenneet, että nuo olivat arvokkaita reissuja, mutta koska sisältö oli vahvasti informaatiopainotteista, niin emme pitäneet sitä korruptionakaan. Osallistuin vuosien aikana useisiin tuollaisiin tapahtumiin. Konsepti oli aina suunnilleen sama järjestäjästä riippumatta. siis pari täyttä päivää ohjelmaa, laadukas hotelliyö välissä, ja juhlavat puitteet. Vieras haettiin lentokentältä tai hotellista näyttävästi parhaalla saatavilla olevalla kalustolla, eli yleensä S-sarjan Mersulla, pitkällä Lexuksella, Audi A8:lla, jne. Kutsuvierasdinnerit olivat samaa sarjaa, eli tinkimätöntä tasoa yksityiskohtia myöten. Tuolla tavoin ympäri maanosaa saapuvia kutsuvieraita pitää tietysti hoitaakin, jos halutaan tehdä asiat viimeisen päälle. Noista autoista sen verran vielä, että Lontoossa maneerit hallinnut jeeves kertoi minulle ystävällisesti, että presidentti-Lexuksen erillisissä takaistuimissa on myös hierontatoiminto. Istuinhierontaa olikin mukava käyttää, kun ajomatka tapahtumapaikkaan otti varmaan puolitoista tuntia. Arvostin myös sitä, että saatavilla oli viilennettyjä kivennäisvesiä ja talouslehtiä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päivän Hesarissa on juttu pitkän linjan oopperastara Matti Salmisesta.

Jutun alkuun on lyöty isohko lähikuva Salmisesta taustallaan Savonlinnan jylhät linnanmuurit, kuvassa Masalla on sopivasti kädet ylhäällä pään korkeudella ja toisessa kädessään varsin näkyvästi Porschen avain ja avaimenperä logolla.

Saattaa olla silkka vahinko ilman tarkoitusperiä, tai sitten on Matti halunnut vaivihkaa kansalle vilauttaa millä pelillä sitä ajellaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös