Totta kai voidaan ja varmasti kauden aikana kokeillaankin. Mutta se ei voi olla lähtökohta, että yksi kakkoskentän ruutu on täytetty Derek Famularella.Famularen jatkaessa nykyisiä otteitaan ja jopa parantaessa, miksi ei voisi Famua kokeilla vaikka kakkosketjussa.
Mä olen sitä nyt pohtinut aika tarkkaankin ja monelta kantilta, että mitä tuosta joukkueesta vielä puuttuu. Siis kun puhutaan hyökkäyksestä. Mä olen melkoisen varma, että tärkein puuttuva palanen on tällä hetkellä luotettava kakkossentteri. Älkää nyt hirvittävästi takertuko tuohon nimeen, mutta tyyliin kauden 2009-10 Aki Uusikartano.
Luotettava työjuhta, joka takoo kaudessa sen ~30-35 pistettä, tekee töitä ykkösketjun ja suurten otsikoiden takana. Jotain tämäntyyppistä ratkaisua me kaivattaisiin. Koska tämän jälkeen kaikki hyökkäyspään palaset loksahtaisivat automaattisesti kohdilleen. Tavallaan tähän ruutuun on jo Tadas Kumeliauskas, mutta Kume vain ei riitä. Mulla on heittää jopa vapaana oleva suomalaisnimikin tälle tontille, joka käsittääkseni pitäisi olla täysin mahdollisuuksien ja budjetin rajoissa saatavilla:
Ville-Vesa Vainiola, 28
Ennen kuin tyrmäätte yhtään tuota hankintaa, niin miettikää ketjureaktiota, joka hyökkäyspäässä käy tuon hankinnan jälkeen. Mä kyllä ymmärrän sen, että tuskin ketään täällä pitää Vainiolaa ~30-35 SM-liigapisteen miehenä. Hän on kuitenkin ollut neljä viimeistä kautta Mestis-joukkueidensa ykkössentteri ja tehnyt tehoja ~ piste per peli tahdilla. Mitä tapahtuisi, kun vierelle lyötäisiinkin vielä astetta kovemmat maalintekijät? Vaikka pelinopeus kasvaakin Mestiksestä, niin voisiko VVV kuitenkin takoa SM-liigassa sen ~0,5ppo vaikkapa Soinnun ja Willsien välissä?
Lähtökohta olisi siis se, että ketjut olisi rakennettu seuraavasti:
Koodi:
#15 Sexton - #60 Koskiranta - #19 Paré
#29 Sointu - ### Vainiola - #24 Willsie
#52 Miettinen - #27 Virtala - #33 Bertrand
#91 Famulare - #71 Laakso - #10 Tuomainen
#18 Tuominen - #17 Kumeliauskas
Koskiranta, Paré ja Vainiola hoitaisivat tulosyksiköiden sentteröinnin. Kumeliauskas voisi silti edelleen olla se Suikkasen mainostama jokerikortti, mutta se ei olisi oletusarvo. Olen "vain laittanut" TOP6-hyökkääjien pelipaikat sattumanvaraiseen järjestykseen. Pääidea on kuitenkin se, että nämä kuusi nimeä miehittäisivät kaksi ensimmäistä hyökkäysketjua. Yhden joutuessa sairastuvalle, sentteröinti rakennettaisiin uusiksi ja loukkaantuneen korvaaja tuotaisiin laitaan (ykkösvaihtoehtona Bertrand).
Alemmissa ketjuissa Miettinen-Virtala-Bertrand pitää vauhtia yllä ja vastustajia pilkkanaan kuten se "Kuusamo-ketju" aikoinaan. Tästäkin yhden loukkaantuessa se ei olisi mikään katastrofi - Miettinen pystyy pelaamaan keskellä, Virtala pystyy pelaamaan laidassa, Kumeliauskasin tulo sentteriksi ei mainittavasti ketjua ainakaan heikentäisi.
Nelosketju on rakennettu selvästi rikkovaksi ja vastustajan ykkösen eliminoijaksi. Tuostakin esim. Laakson loukkaantuessa Tuominen pystyy hoitamaan muutaman pelin kyseisellä tontilla ja roolilla. Laitahyökkääjien loukkaantuessa tai siirtyessä ylempiin ketjuihin tarjolla ei olekaan enää laadukasta reserviä. Ehkä tämä olisi se toinen paikka tehdä todellinen täsmähankinta, ja mulla on siihenkin vapaana oleva suomalaisehdokas valmiina:
Sami Venäläinen, 31
Tavallaan kilpailemaan Miikka Tuomaisen kanssa tuosta viimeisestä laitahyökkääjän tontista. Kyseessä on kuitenkin täydellinen roolipelaaja - pidän edelleen Venun vahvuutena hänen aloitustaitoaan. Tuskin se taas Tampereen vuosina on yhtään heikommaksi mennyt - joka tapauksessa lienee parempi prosentti kuin Tuomaisella. Silti... viime kaudella Tapparassa Venu teki puolen kauden aikana tehot 3+5=8. Tämä tarkoittaa koko kaudelle ihan mukiinmenevää saldoa 6+10=16. Venu on kuitenkin osoittanut pystyvänsä pelaamaan ihan tulosyksiköissäkin, joten tuuraustaito on takuuvarmasti luokkaa parempi kuin Tuomaisella.
Otetaan nyt vaikka esimerkiksi, että meidän ykkössentterimme, Tero Koskiranta, loukkaantuu. Mitä ryhmityksessä silloin tapahtuu, JOS meillä olisi hankittuina Ville-Vesa Vainiola ja Sami Venäläinen?
Koodi:
#15 Sexton - #19 Paré - #24 Willsie
#29 Sointu - ### Vainiola - #33 Bertrand
#52 Miettinen - #27 Virtala - ### Venäläinen
#91 Famulare - #71 Laakso - #10 Tuomainen
#18 Tuominen - #17 Kumeliauskas
Tässä tämä koko ideani onkin. Sieltä ei sellaista yksittäistä ukkoa pystytä pois ottamaan, että rosteri heikentyisi merkittävästi. Kaksikin ukkoa voidaan ottaa yhtäaikaa pois, niin edelleen löytyy joka pelipaikalle laadukkaita korvaajia.
Kaikki tämä olisi saatavilla käsittääkseni aivan täysin TPS:n budjetillakin. Toinen uusista hankinnoista on pelannut neljä viimeistä kautta Mestiksessä - toinen on reissannut liigaseuran ja farmiseuran väliä sekä saanut jo pre-seasonilla potkut. Nämä molemmat pitäisi olla täysin saatavilla sillä Lada-lompakollakin, jolla ei ole sinne Mersu-kauppaan mitään asiaa.
EDIT: niin ja jos se ei tekstistäni käy muuten ilmi niin: Tuomas Suomiselle kenkää => Sami Venäläinen tilalle
Derek Famularelle ja Tadas Kumeliauskasille sopparit kouraan.
Viimeksi muokattu: