Minä hommaan kausikortin joka vuosi (olen jo hommannut nytkin) varmasti vaikka Jokerit pelaisi millaista lätkää ja millaisilla pelaajilla tahansa mutta kai sitä edes näin keväisin/kesäisin saa haaveilla paremmasta ja kauniimmasta?
Mutta entä jos se kaunis, "vauhtia ja vaarallisia tilanteita" -kiekko ei ainakaan sellaisenaan tule viemään Jokereita päätyyn asti? Meneekö tyyli tällöinkin tuloksen edelle?
Ns. perinteisestä Jokerikiekosta on mahdollista omaksua tiettyjä elementtejä (kiekon ja pelin hallinta, taitava hyökkäyspeli), joiden varaan voittavaa pelitapaa on hyvä rakentavaa, mutta jos samalla tavoitteena on mestaruus, tähän on pystyttävä yhdistämään tiivis puolustuspeli.
Hyvää muistaa että silloin kun edellisen kerran Areenalla juhlittiin mestaruutta, Jokerit pelasi tietääkseni varsin puolustusvoittoista kiekkoa ja joukkueen MVP oli maalivahti. Tuon jälkeen Jokerit on finaaleissa käväissyt kahdesti; ensimmäisellä kerralla Jokerit päästi runkosarjassa ylivoimaisesti vähiten maaleja ja Sheddenin alaisuudessa pelaaminen perustui kovaan työntekoon ja tinkimättömään asenteeseen.
Hyvin sanottu. Mieluummin käyn Areenalla katsomossa Filppulan, Teräväisen ja Ramstedtin tapaisia taitopelaajia kuin näitä Ässien yms puolustussotureita.
Kylmät väreet tulee vieläkin, kun muistelee Hanlonin ajan 2-0, 1-0 pelejä. Niin tylsää paskaa koko kausi, että tuona keväänä kiinnostus pleijareita kohtaan oli pyöreä nolla.
Mutta ihmiset haluaa nähdä sitä maalintekolätkää, tai ainakin itse. Jokerit on vuosien varrella ja varsinkin -90-luvulla profiloitunut kauniin taitolätkän joukkueeksi ja tuosta perinteestä halutaan pitää kiinni.
Itse ainakin kausikorttilaisena (taas ensi kaudella) arvostan sitä miltä peli näyttää ja niin kuin joskus aikasemminkin olen sanonut niin joskus synkkänä tiistai-iltana vaudikas 5-6 - tappiopeli voi tuntua paremmalta kuin väsynyt 1-0 tai 2-1 nyhjäys.
Tiukka puolustuspelaaminen yhtenä pelaamisen peruslähtökohtana ja passiivinen sumputus ja aloitteen antaminen vastustajalle ("Hanlonkiekko") eivät ole toistensa synonyymejä. Korostan, että toivon ensiksi mainitun olevan merkittävä osa Jokereiden pelaamista, en missään nimessä jälkimmäisen.
Viime kaudella aktiivisen pelin hallinnan ja tiiviin puolustuspelin yhdistäminen onnistui jo melko hyvin etenkin Areenalla ja kotipelaaminen oli pääasiassa niin tuloksellisesti kuin pelillisestikin sellaista mitä toivon Jokereilta näkeväni. Tämän näkemyksen allekirjoittaa varmaan aika moni muukin Jokerifani.
Mä rakastan Jokereita tällaisenaan ja arvostan tätä valittua linjaa enkä halua nähdä mitään Risto Dufvia Jokereiden peräsimessä vaikka samalla joku mestaruuden todennäköisyys nousisi samalla vähän.
Tällöin on turha itkeä keväisin, jos sexy hockeystä huolimatta kausi on päättynyt ennenaikaiseen putoamiseen.
Eikös yleensä se voita joka päästää vähemmän maaleja vai onko joku sääntömuunnos tullut?
Heh heh, kolme kertaa edellisen viiden kauden aikana runkosarjassa vähiten maaleja päästänyt joukkue on vienyt mestaruuden. Varmaan ymmärsit tämän asianyhteydestä?
Jos nyt mietitään vaikka parin kauden takaista HIFK:ta, niin kyllähän siellä taitopelaajia oli aika paljon. Granlund, Peltonen, Haataja, Ramstedt, Hamilton, Kuhta.
Ramstedt ja Hamilton eivät olleet enää playoffeissa kokoonpanossa ja Haataja on juuri tuollainen aiemmassa viestissäni kuvailema suht. taitava, mutta samalla myös fyysinen pelaaja. Jäljelle jäävät Peltonen, Granlund ja Kuhta eli ei HIFK:llakaan montaa puhdasta taitopelaajaa varsinaisessa playoff-kokoonpanossa ollut.
Kai Jokeritkin voisi tehdä niin että runkosarjassa rosterissa olisi vähän enemmän taitopelaajia ja playoffien alkaessa nämä korvattaisiin rouhijoilla, mutta tämä olisi mielestäni resurssien haaskausta.