HPK mediassa

• 1 417 797
  • 7 076

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aition tietojen mukaan urheilujohtoa pidettiin ainakin osittain päätöksestä pimennossa. Herää kysymys onko Louhi itsekin havainnut, että tuli valinneeksi kaksi onnetonta urheilujohtaja Ilkka Haapeassa ja jääkiekkojohtaja Erkki Rajamäessä, jos ei heihin luota tällaisessa asiassa ja neuvonantajat löytyvät muualta?
Tästä on vihjailtu aiemminkin ja kuulostaisi siltä, että Lintumäki edelleen vaikuttaa taustalla. Sihvonen ei ainakaan sano sitä suoraan, koska ihailee Lintumäen aikoja (jos olen ymmärtänyt oikein) ja menisi pohja arvostelusta jos myöntäisi Harrin olevan kaiken takana.

Muutenhan tuo kaikki on sitä samaa jauhantaa kuin aina.

Mihin agentteihin edes viittaavat? Myllärin tai Brodeckin? Isoimmat sopimukset kuitenkin tehtiin ennen kuin Rajamäki tai Haapea edes palkattiin.

Viimeksi muokattu:

Kerhonpojjaat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Tampa
Onhan tuolta hallilta kuulunut pitkin vuotta, että Louhi sekoilee ympäri ämpäri. Välillä yrittää puuttua treeneihin, välillä kokoonpanoon, välillä sopimuksiin ymsyms. Pitäisikö jonkun nyt sanoa myös Louhelle että voisi vähän rauhoittua ja käyttää energiaa, vaikka sponsorien tuontiin.

Helposti menee muilla hermot, jos joku mikromanageeraa jatkuvasti. Toki jos muut ei hoida asioita, niin hyvä että edes joku, mutta silloin on väärät herrat paikoilla. Itse en jaksaisi katsella tuollaista Louhen tapaista toimintaa hetkeäkään.

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
En muista nähneeni julkisuudessa avatun Kerhon toimenkuvien sisältöä. Jos sovitusti kiekkojohtaja vastaa pelaajahankinnoista, urheilujohtaja urheilun rakenteista ja hallitus liigajoukkueen (pää)valmentaja hankinnoista, niin sittenhän se on mennyt niinkuin pitää. Jos taas päävalmentajahankinta kuuluisi kiekkojohtajalle ja joku muu sitä tekisi, nostaisin kytkintä, jos toimisin itse kiekkojohtajana.

Jos nyt esimerkkiä ajattelee, niin luulen Aholla olevan enemmän vaikutusvaltaa SaiPassa, kun Ekillä, ja ehkä jopa Elikkä ja Haapealla yhteensä, täällä.

Siitä voi sitten keskustella erikseen, kumpi on parempi malli ja miksi.

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Onhan tuolta hallilta kuulunut pitkin vuotta, että Louhi sekoilee ympäri ämpäri. Välillä yrittää puuttua treeneihin, välillä kokoonpanoon, välillä sopimuksiin ymsyms. Pitäisikö jonkun nyt sanoa myös Louhelle että voisi vähän rauhoittua ja käyttää energiaa, vaikka sponsorien tuontiin.

Helposti menee muilla hermot, jos joku mikromanageeraa jatkuvasti. Toki jos muut ei hoida asioita, niin hyvä että edes joku, mutta silloin on väärät herrat paikoilla. Itse en jaksaisi katsella tuollaista Louhen tapaista toimintaa hetkeäkään.
Olisi kiva kuulla lisää, että millä tavalla Louhi on sitten puuttunut reeneihin ja kokoonpanoon?

TJ MACKEY

Jäsen
En muista nähneeni julkisuudessa avatun Kerhon toimenkuvien sisältöä. Jos sovitusti kiekkojohtaja vastaa pelaajahankinnoista, urheilujohtaja urheilun rakenteista ja hallitus liigajoukkueen (pää)valmentaja hankinnoista, niin sittenhän se on mennyt niinkuin pitää. Jos taas päävalmentajahankinta kuuluisi kiekkojohtajalle ja joku muu sitä tekisi, nostaisin kytkintä, jos toimisin itse kiekkojohtajana.

Jos nyt esimerkkiä ajattelee, niin luulen Aholla olevan enemmän vaikutusvaltaa SaiPassa, kun Ekillä, ja ehkä jopa Elikkä ja Haapealla yhteensä, täällä.

Siitä voi sitten keskustella erikseen, kumpi on parempi malli ja miksi.
Aika monessa liigajoukkueessa taitaa olla niin, että urheilujohtaja esittää päävalmentajan/päävalmentajat hallitukselle, jotka sitten siunaavat tai palauttavat ehdokkaat. Ja varmasti kun on tehty Mannerin osalta nopeita päätöksiä, niin Louhen rooli on korostunut. Eli ei mitään ihmeellistä siinä mielessä.

Louhi esiintyi ihan ryhdikkäästi ja selkeästi Tommi Kerttulan Leadership- podcastissa. Mutta eihän siitä mihinkään pääse, että siinäkin jäi vielä hieman epäselväksi, että mihin rooliin Rajamäki ja etenkin Haapea on Kerhoon palkattu. Ja vielä tärkeämpää, mitä heiltä odotetaan tai odotetaanko kovin paljoa? Toinen hankkii pelaajia ja toinen rakentaa kulttuuria. Aavituksen ohuelle se jäi ja Louhi itsekin alkoi hieman selitellä uudehkoa rakennetta, kunnes Kerttula auttoi, että vähän kuin Tepsillä? Kyllä.

En lähde tässä nyt arvostelemaan Haapean ja Rajamäen työtä kun en tosiaan oikein tiedä mitä heiltä odotetaan ja miten heidän onnistumista mitataan lyhyellä ja pidemmällä aikavälillä. Välillä sitä vaan miettii, että yhdessä päävalmentajan kanssa, HPK:n urheilujohtajan (en jaksa saivarrella titteleillä) tulisi olla aivan timantti ja palkkauksen sen mukainen. Jos HPK haluaa olla Liigan edelläkävijä nimenomaan urheilullisella puolella, pitää valmentajan ja urheilujohtajan/johtajien olla aivan parasta a-ryhmää.

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Onko Louhi puuttunut Mannerin asioihin?

Mason aikana jos on tapahtunut, niin sitä nyt ei pitäisi kenenkään täällä ihmetellä.

Onko kuulunut suoraan hallilta vai mutkan kautta?

Kerhonpojjaat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Tampa
Onko Louhi puuttunut Mannerin asioihin?

Mason aikana jos on tapahtunut, niin sitä nyt ei pitäisi kenenkään täällä ihmetellä.

Onko kuulunut suoraan hallilta vai mutkan kautta?
Nämä ovat tosiaan Mason aikaisia juttuja. Jotka tosiaan tulleet suoraan hallilta.

Naureskelua myös, että mihin tahansa menee hallilla, on Louhi vastassa, mitä tahansa hallilla tekee, on Louhi vastassa.
Tuollainen mikromanageeraus alkaa nopeasti ahdistamaan, niin pelaajia, kuin johtoa.

Hyvä asia kuitenkin, että on kiinnostunut!

Haapea itselle myös edelleen mysteeri. Kuitenkin Eki ilmeisesti pelaajat hommaa Liiga-U20 jengeihin ja Haapea touhuaa sitten kokonaisvaltaisten asioiden kanssa. En vain oikein nää mitä se Haapea sitten tekee.

Vähän edelleen tuntuu hakevansa kaikki paikkaansa seurassa. Toivottavasti löytyy tasapaino ajoissa.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En vain oikein nää mitä se Haapea sitten tekee.
Koko seuran peli-identiteettiä rakentamassa.

Lähinnä tarkoittanee sitä, että junnuista lähtien peluutettaisiin jotain tiettyä pelitapaa - olisi yhteinen linja. Sitten kun junnut ovat siirtymässä liigaan, olisivat valmiita toteuttamaan sitä pelitapaa / yhteinen linja olisi sisäistetty.

Toki tulee aina olemaan eri vivahteita, mutta perustana olisi tietyt pelitavalliset rakenteet / tietty linja. Kerhon peli - minkälaista se on.

Myös harjoittelu olisi yhtenäistä, mikä on ehkä helpoin asiaa toteuttaa.

Kaiken takanahan on se, ettei koko toiminta romahda edustuksen puolella kun päävalmentaja poistuu. Seura oli liian riippuvainen Pendon henkilökohtaisesta panoksesta ja tätä halutaan välttää.

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Koko seuran peli-identiteettiä rakentamassa.

Lähinnä tarkoittanee sitä, että junnuista lähtien peluutettaisiin jotain tiettyä pelitapaa - olisi yhteinen linja. Sitten kun junnut ovat siirtymässä liigaan, olisivat valmiita toteuttamaan sitä pelitapaa / yhteinen linja olisi sisäistetty.

Toki tulee aina olemaan eri vivahteita, mutta perustana olisi tietyt pelitavalliset rakenteet / tietty linja. Kerhon peli - minkälaista se on.

Myös harjoittelu olisi yhtenäistä, mikä on ehkä helpoin asiaa toteuttaa.

Kaiken takanahan on se, ettei koko toiminta romahda edustuksen puolella kun päävalmentaja poistuu. Seura oli liian riippuvainen Pendon henkilökohtaisesta panoksesta ja tätä halutaan välttää.
Itse uskon Haapean koulutuksen perusteella painotuksen olevan vielä enemmän siinä harjoittelupuolessa sekä henkilökohtaisen kehittymisen raamien rakentamisessa ja mittaamisessa. Tottakai se pelikin siellä on, mutta uskoisin, että pelistä johdetaan niitä kehitettäviä ominaisuuksia. En tiedä onko kompetenssia siellä varsinaisessa pelin valmentamisessa ja sen ylätasoilla. En siis tiedä, mutta sellainen kuva minulle on jäänyt.

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse uskon Haapean koulutuksen perusteella painotuksen olevan vielä enemmän siinä harjoittelupuolessa sekä henkilökohtaisen kehittymisen raamien rakentamisessa ja mittaamisessa. Tottakai se pelikin siellä on, mutta uskoisin, että pelistä johdetaan niitä kehitettäviä ominaisuuksia. En tiedä onko kompetenssia siellä varsinaisessa pelin valmentamisessa ja sen ylätasoilla. En siis tiedä, mutta sellainen kuva minulle on jäänyt.
Näin varmasti onkin. Jotain puhetta on kuitenkin ollut siitä "kerholaisesta" pelitavasta / identiteetistä, niin sitä siellä oletettavasti halutaan vaalia. Pääpaino tosiaan harjoittelussa ja pelaajien kehittämisessä.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi

Miksi ei?

Millä perusteella Louhella on mitään kykyä ohjeistaa kuka pääsee pelaavaan tai miten treenataan?

Se ettei Maso saanut hommaa toimimaan ei ole missään nimessä oikeutus Louhelle alkaa sooloilla joukkueen päivittäisissä ja sisäisissä asioissa. Varsinkaan missään peluutuksissa ja treenaustavoissa.

Jos tosiaan on näin tehnyt niin ei ihme että koko paketti on täysin sekaisin.

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kannattaa täältä vaikka lukea blogit:

Siellä avataan sitä tekemistä ihan hyvin.

Että silleen...
Tässä vielä suoria linkkejä Haapean kirjoituksiin:

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Kerrottakoon tuosta reenaamisesta ja seurajohdon siihen puutumisesta. Maso veti todella paljon yhdessä vaiheessa luistelureenejä, missä ei kiekkoa nähtykään. Näitä alkoi pelaajatkin kyseenalaistaa ja jakoivat huolensa seurajohdolle ohi Mason. Ja kyllä, tämän jälkeen siihen puututtiinkin ja varmaankin ihan aiheesta.

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kerrottakoon tuosta reenaamisesta ja seurajohdon siihen puutumisesta. Maso veti todella paljon yhdessä vaiheessa luistelureenejä, missä ei kiekkoa nähtykään. Näitä alkoi pelaajatkin kyseenalaistaa ja jakoivat huolensa seurajohdolle ohi Mason. Ja kyllä, tämän jälkeen siihen puututtiinkin ja varmaankin ihan aiheesta.
On kyllä ollut todella huono tilanne kun tuollaiseen on pitänyt turvautua.

Vaikka kuinka toivoi Mason onnistuvan, niin onhan se hyvä että lähti. Yhteys pelaajiin oli selkeästi huono.

Viimeksi muokattu:

TJ MACKEY

Jäsen
Tulet @Läskisalo kirjoittaneeksi auki sen, mikä tässä on itselläni se suurin huoli tai pelko. Jos ja kun Haapea vastaa juurikin enemmän siitä harjoittelupuolesta ja henkilökohtaisesta kehittymisestä ja Rajamäki hankkii pelaajia edustuksen ja a- ja b- junioroiden tarpeisiin, niin kuka Kerhon urheilujohdosta sparraa, valmentaa ja kehittää itse peliä? Toimii valmennuksemme tukena ja sparrina ja varmistaa, että valmentajan vaihtuessa, HPK:lainen pelitapa jatkaa kulkuaan. En näe, että se voi olla Louhi, koska silloin on puurot ja vellit hieman sekaisin. Tai se asettaisi nykyisen urheilujohdon/jääkiekkojohdon pelinymmärryksen hyvin kyseenalaiseksi.

Nyt kun urheilujohtajia on kaksin kappalein, niin onko kukaan valmennuksen lisäksi vastaamassa (lue= johtamassa) itse pelistä tai sen kehittymisestä? Tässä mallissa käy herkästi pennaset, ja kaikki leviää käsiin päävalmentajan poistuessa. Esim. Lukon mallissa Kalle Sahlstedt tulee luonnehtineeksi, että hänelle urheilujohtajana puolet on pelaajista huolehtimista ja puolet itse pelistä.

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tulet @Läskisalo kirjoittaneeksi auki sen, mikä tässä on itselläni se suurin huoli tai pelko. Jos ja kun Haapea vastaa juurikin enemmän siitä harjoittelupuolesta ja henkilökohtaisesta kehittymisestä ja Rajamäki hankkii pelaajia edustuksen ja a- ja b- junioroiden tarpeisiin, niin kuka Kerhon urheilujohdosta sparraa, valmentaa ja kehittää itse peliä? Toimii valmennuksemme tukena ja sparrina ja varmistaa, että valmentajan vaihtuessa, HPK:lainen pelitapa jatkaa kulkuaan. En näe, että se voi olla Louhi, koska silloin on puurot ja vellit hieman sekaisin. Tai se asettaisi nykyisen urheilujohdon/jääkiekkojohdon pelinymmärryksen hyvin kyseenalaiseksi.

Nyt kun urheilujohtajia on kaksin kappalein, niin onko kukaan valmennuksen lisäksi vastaamassa (lue= johtamassa) itse pelistä tai sen kehittymisestä? Tässä mallissa käy herkästi pennaset, ja kaikki leviää käsiin päävalmentajan poistuessa. Esim. Lukon mallissa Kalle Sahlstedt tulee luonnehtineeksi, että hänelle urheilujohtajana puolet on pelaajista huolehtimista ja puolet itse pelistä.
Kyllä Haapea vastaa myös siitä seuran pelillisestä identiteetistä. On näin ihan itse kirjoittanut blogeissaan.

Kyse on kuitenkin siitä.laajemmasta kuvasta ja valmentajat sitten vastaavat yksityiskohtaisemmin pelistä. Haapea kuitenkin tekee valmentajien kanssa yhteistyötä.

Koko pointtihan juurikin on, ettei käy enää "pennasia."

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi

Eihän se nyt niin voi mennä (paitsi Kerhossa) että pelaajat kertoo ongelmista "ohi" Lehtosen seurajohdolle niin sen jälkeen Hallituksen puheenjohtaja Louhi tulee ja näyttää miten niitä treenejä oikein kuuluu vetää.

Että Louhi "ihan vaan vähän" johtaa mutta periaatteessa kuitenkin Lehtonen ja Selin, mutta vähän kuitenkin on oikeus sörkkiä jos tarpeelliseksi katsoo.

Jos pelaajilla tai kapteenistolla ei ollut kanttia sanoa suoraan kasvokkain asiaa Masolle että nyt ei homma toimi lainkaan niin okei. Seurajohdolle voi varmaan sitten sanoa mutta ehkä se tästä(kin) huolimatta on jonkun muun kuin hallituksen puheenjohtajan tehtävä lähteä opastamaan miten joukkue treenaa.

Ihan kummelia suorastaan mikäli näin on käynyt.

Tälläiset asiat olisi pitänyt jälleen kerran käydä läpi ja keskustella Lehtosen kanssa mutta kun se on niin mahdottoman vaikeaa se ongelmien läpikäynti.

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Eihän se nyt niin voi mennä (paitsi Kerhossa) että pelaajat kertoo ongelmista "ohi" Lehtosen seurajohdolle niin sen jälkeen Hallituksen puheenjohtaja Louhi tulee ja näyttää miten niitä treenejä oikein kuuluu vetää.

Että Louhi "ihan vaan vähän" johtaa mutta periaatteessa kuitenkin Lehtonen ja Selin, mutta vähän kuitenkin on oikeus sörkkiä jos tarpeelliseksi katsoo.

Jos pelaajilla tai kapteenistolla ei ollut kanttia sanoa suoraan kasvokkain asiaa Masolle että nyt ei homma toimi lainkaan niin okei. Seurajohdolle voi varmaan sitten sanoa mutta ehkä se tästä(kin) huolimatta on jonkun muun kuin hallituksen puheenjohtajan tehtävä lähteä opastamaan miten joukkue treenaa.

Tälläiset asiat olisi pitänyt jälleen kerran käydä läpi ja keskustella Lehtosen kanssa mutta kun se on niin mahdottoman vaikeaa se ongelmien läpikäynti.
Nyt lähtee ehkä sinulla ajatus vähän laukan puolelle. Ei siellä Louhi ole mitään kuvioita käynyt piirtelemässä, että tehkää näin ja näin. Eiköhän siellä ole ihan normaalisti käyty keskusteluja niin valmennuksen ja pelaajiston välillä nostaen ongelmakohtia esiin, joita ilmeisesti oli kerääntynyt jonkin verran.

Fakta on se, että Maso oli menettänyt kopin ja sille oli syynsä, yksi niistä oli se, että ei aina ehkä oikealla tavalla kuunnellut sitä kapteenistoaan.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Nyt lähtee ehkä sinulla ajatus vähän laukan puolelle. Ei siellä Louhi ole mitään kuvioita käynyt piirtelemässä, että tehkää näin ja näin. Eiköhän siellä ole ihan normaalisti käyty keskusteluja niin valmennuksen ja pelaajiston välillä nostaen ongelmakohtia esiin, joita ilmeisesti oli kerääntynyt jonkin verran.

Fakta on se, että Maso oli menettänyt kopin ja sille oli syynsä, yksi niistä oli se, että ei aina ehkä oikealla tavalla kuunnellut sitä kapteenistoaan.

No jos @Kerhonpojjaat kirjoittaa että

Välillä yrittää puuttua treeneihin, välillä kokoonpanoon, niin kyllä se omaan korvaan kuulostaa juurikin siltä että haluaa ohjata päivittäisiä treenejä. Todella toivon ettei olisi alentunut näin heikkoon johtamiseen.
Louhen ylipäätään ei pitäisi puuttua päivittäiseen arkeen vaan johtaa hallitusta. Källarsson on se kaveri joka johtaa yrtystä päivätasolla.

Tottakai oli menettänyt kopin ja auktoriteettinsa. Ja sille oli syynsä miksi näin. Toki jos kapteenisto puhui ongelmista Lehtosen kanssa mutta ei tehnyt mitään muutoksia eikä kuunnellut vaikka joukkue selkeästi viestitti että on tarve, se on tietenkin eriasia.

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak

Missä vaiheessa väitin että Louhi olisi mennyt itse ohjaan reeneja? Puhuin seurajohdosta. Ja kyllä on valmennukselle sanottukin, mutta eikös joka työpaikassa ole se mahdollisuus, että jos ja kun oman esimiehen teot ei tyydytä ja siihen ei itse saada vaikutusta, niin mennään sitten steppi ylöspäin.

Muut tahot täällä puhui Louhesta ja hänen osallistumista reenien ohjaukseen. Itse en tällaisesta tiedä, mutta kukin taho tietysti saa nimettömällä palstalla kirjoittaa miten asiat itse on kuullut...

Ja varmaan olemme kaikki nyt nähneet, että ne Mason opit ei ollut niitä "best practices" oppeja, joten uskoisin että hyvä että näin toimittiinkin

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Missä vaiheessa väitin että Louhi olisi mennyt itse ohjaan reeneja? Puhuin seurajohdosta. Ja kyllä on valmennukselle sanottukin, mutta eikös joka työpaikassa ole se mahdollisuus, että jos ja kun oman esimiehen teot ei tyydytä ja siihen ei itse saada vaikutusta, niin mennään sitten steppi ylöspäin.

Muut tahot täällä puhui Louhesta ja hänen osallistumista reenien ohjaukseen. Itse en tällaisesta tiedä, mutta kukin taho tietysti saa nimettömällä palstalla kirjoittaa miten asiat itse on kuullut...

Ja varmaan olemme kaikki nyt nähneet, että ne Mason opit ei ollut niitä "best practices" oppeja, joten uskoisin että hyvä että näin toimittiinkin
Asiat myös helposti muuttuu tietynlaisiksi kun niitä tulkitaan. Tilanne saattaa hyvinkin olla kuten kirjoitit. Vähän omaa tulkintaa ja kun asiaa kerrotaan eteenpäin, on tilanne se, että Louhi vetää treenejä - näin kärjistetysti.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Ja kyllä on valmennukselle sanottukin, mutta eikös joka työpaikassa ole se mahdollisuus, että jos ja kun oman esimiehen teot ei tyydytä ja siihen ei itse saada vaikutusta, niin mennään sitten steppi ylöspäin.

Joo siis mikäli Lehtosella on kerrottu ja tästä huolimatta ei kuuntele tai keskustele pelaajien kanssa ongelmasta niin tietenkin sitten kerrotaan ongelmasta muillekin.

@clayman tämä on kyllä totta. Aina kun asioita tulkitaan tulee muuttujia ja kun niitä tulkintoja jaetaan eteenpäin, sitten se vasta usein muuttuukin ja paljon.

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
@clayman tämä on kyllä totta. Aina kun asioita tulkitaan tulee muuttujia ja kun niitä tulkintoja jaetaan eteenpäin, sitten se vasta usein muuttuukin ja paljon.
Tämä on juuri se, mitä aina tarkoitan. Kyse ei ole koskaan siitä, etteikö jokin skenaario voisi olla totta. Viesti vaan saattaa muuttua matkan varrella.

Tilanne joukkueen sisällä on selkeästi ollut tulehtunut. Ei se ole johdonkaan kannalta helppoa lähteä käsittelemään tuollaisia asioita.

Ymmärtää myös paremmin, miksi Louhi on ollut mukana värväämässä Manneria tuonne. Halunnut varmistaa, että saadaan tilanne korjattua.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy