Vertailun vuoksi Ouluun on suunniteltu hallia, jonka viime vuonna arvioitiin kustantavan
60 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 Lappeenrannan keskustaan suunnitellun jäähallin arvioitiin maksavan
42,5 miljoonaa. Voisi kuvitella, että nykykustannuksilla mikä tahansa monitoimikäyttöön soveltuva halli maksaisi joka tapauksessa jotain vähintään tuolta väliltä. Siis pelkkä rakennus oletettavasti.
Jos nyt oikein tulkkaan, niin Hämeenlinnan
talousarviossa kolmelle seuraavalle vuodelle koko talonrakennuksen vuosittainen budjettivaraus on 11,5–21 miljoonaa (isoin ensi vuoden luku, ilmeisesti jo aiemmin sovittuja pakollisia isoja investointeja, ja siksi selvästi kahta jälkimmäistä vuotta isompi).
Minä olen asiassa täysi maallikko, ja tämä on pyhää yksinkertaistusta, joka eikä ota lukuun vielä montaa muuta kuluerää ja muuttujaa. Mutta siis jos niistäkin ajateltaisiin yksinkertaistaen, että yksityistä suoraa rahoitusta saataisiin vaikka yli puolet itse tönön rakennuskustannuksista, ja alueen infrasuunnittelu ja -rakentaminen ja muu avauskiekkoa edeltävä toiminta ei maagisesti maksaisikaan kaupungille mitään, niin silti halliin uppoaisi helposti kaupungin
koko talorakennusbudjetti ainakin kahdelta vuodelta. Tuosta talousarviosta voi kukin käydä tavaamassa, että mitä kouluja tai tienvestointeja voisi sitten jättää väliin. Taikka jos löytyy vastaavan kokoluokan muita realistisia säästökohteita, niin ihan hyvähän niitä olisi pudotella.
Lisäksi kun tuota rahaa kun ei ole missään valmiina, niin sitä pitäisi sitten tietenkin lainata. Ja jonkun pitäisi olla niin hölmö, että sellaisen lainan edes jollain nykyistä muistuttavilla korkoehdoilla kaupungille myöntäisi. Julkisen kulutuksen ja velan lisäämistä investointeinakin on kovasti paheksuttu viime aikoina. Nykyisillä koroilla ja rakentamisen kustannuksilla kalliista hallista tulisi vielä kokoansa suurempi investointi kaupungille, ja se veisi pitkään muusta toiminnasta merkittävän siivun pois.
Minulla ei ole valmiita vastauksia mihinkään. Mutta ehkä tässä pointtina lähinnä onkin, että vaikeaa on, eikä kukaan varmaan huvikseen tai kiekkovihaansa hallista ole säästämässä. Itsekin kovin mielelläni näkisin uuden hallin synnyn lähiaikoina. Ja kernaimmin ihan keskustassa, vaikka sitten motarin päällä Goodmanista pohjoiseen, jos saa toivoa.