HPK-JOK: kuinka paljon voi vääristellä raportissa?

  • 27 202
  • 253
Tila
Viestiketju on suljettu.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen aiemminkin yrittänyt puuttua Jatkoajan raportoinnin pahimpiin vääristelyihin, mutta tällä kertaa asiasta on jo syytä avata oma ketjunsa. Eräiden henkilöiden Jatkoajassa masinoima kampanja Jokereiden valmentaja Raimo Summasta vastaan on saanut jo sellaisia piirteitä, että ne on syytä nostaa laajempaankin käsittelyyn. Näin varsinkin nyt kun Jatkoaika on yhteistyössä SM-liigan kanssa.

Tässä alla kaksi Jatkoajan raportin väärää väittämää 10.12. 2002 pelatun HPK-Jokerit ottelun lehdistötilaisuudesta:

1) Ottelun lehdistötilaisuus oli taas kerran myrkkyä Raimo Summaselle. Hän ei ole vieläkään saanut kurottua vanhoja haavoja umpeen, kun hänet aikoinaan naurettiin tilaisuudesta ulos.

Yllä olevassa kohdassa mikään ei pidä paikkaansa. Kaikkein pahin on väite siitä, että Raimo Summanen olisi aioinaan naurettu tilaisuudesta ulos. Tällaista ei ole koskaan Summaselle tapahtunut. Eräälle toiselle henkilölle on, mutta ei Raimo Summaselle.

Tämän tyyppinen kirjoittaminen SM-liigaa johtavan joukkueen valmentajasta SM-liigan kanssa yhteistyössä olevan julkaisun raportissa on todella herjaavaa.

2) Tiistainakin Summanen pyrki olemaan erittäin vähäsanainen ja heti kommenttien annon jälkeen hän poistui tilaisuudesta edes kättelemättä ritareiden valmentaja, Jukka Jalosta.

Raimo Summanen ja Jukka Halonen kättelivät. Kättely tapahtui kun he tulivat lehdistötilaisuuteen. Se on kaikkein luonnollisin tilanne kättelylle. Summanen vastasi kaikkiin hänelle osoitettuihin kysymyksiin asiallisesti ja suoraan. Sen jälkeen hän poistui joukkueen pariin.

Mielestäni olisi syytä hieman yleisemminkin pohtia sitä, onko Jatkoajan raportoinnin tarkoitus levittää yksityiseen henkilöön kohdistuvaa perätöntä tietoa. Vähintä mitä kirjoittaja voi tehdä, on tarkistaa tällaiset kovat väitteensä etukäteen. Näin ei tässä tapauksessa ole tehty.

Toivon asiasta avointa ja vilpitöntä keskustelua ja edellytän samalla, että Jatkoajan raporttia korjataan päätoimittajan tai kirjoittajan toimesta.
 

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
Jos asiat

ovat todella näin pitäisi raporttien kirjoittajat mielestäni pistää hyllylle.Sillä jos itse luen raportin haluan myös että se mitä luen on totta,toki joistakin asioista voi olla mielipiteitä,mutta syytökset jostain tapahtumasta mistä kirjoittajalla? Ei ole selkoa pitäisi jättää kirjoittamatta ,provosointia voi tehdä seurojen omilla sivuilla, ei raporteissa.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
"Todella herjaavaa"... "kovat väitteet"... huoh. Ehkä sinun kannattaisi rauhoittua? Varsinkin käytettäessä termiä "herjaus" suosittelisin suurta harkintaa: herjaus on lakitermi, joka on täälläkin monessa ketjussa esitelty, eivätkä sen piirteet tuossa todellakaan täyttyneet. Jatkoaika ei tietääkseni vielä(kään) ole SM-liigan marionetti ja oma pikku näyteikkuna, vaan pyrkii ymmärtääkseni olemaan riippumaton media. Tiedä sitten mitä siinä sopimuksessa seisoi pienellä präntillä (ehkä siellä todella on Summas- ja HPK-pykälää...). Siitä voidaan tietysti keskustella, kenen etuja hivenen sensaationhakuisen linjan ottaminen ko. jutussa palvelee, mutta tuo päänavauksesi vaikuttaa sävyineen enemmänkin katkeralta parahdukselta sinänsä ihan ymmärrettävässä vitutuksen tilassa.

Summasen käytöshän eilisen lehdistötilaisuudessa oli kuitenkin paikallaolijoiden mukaan lakonista, ellei peräti tuppisuista ja mies poistuikin paikalta kesken tilaisuuden. Tuollaisesta pr-toiminnan halveeraamisesta ei ole aivan aiheetonta huomauttaa tulevaa maajoukkueen päävalmentajaa, ja minusta ei ole aivan perusteetonta samaan hengenvetoon muistuttaa, että Summanen on kuin onkin tuleva leijonaluotsi, jolta odotetaan tietynlaista käyttäytymistä. (Jokerivalmentajalta tällaista käytöstä ollaan kyllä totuttu näkemään, sikäli ihmettelen asian ottamista yleensä esille, ugh ugh :) ) EDIT: Provo provo, no offense, pitänee lisätä tällaisena päivänä...

Niin. Summanen ei ole jumala. Kyseessähän on julkisuuden henkilö, josta saa olla jotain mieltä... mutta valehdella? Eikös nämä valmentajat yleensä kättele tilaisuuden lopussa? En tiedä mihin tapahtumaan tällä "ulosnauramisepisodilla" sitten viitattiin, mutta jutun kirjoittaja varmaan tulee täsmentämään tätä hieman tässä ketjussa. Uskoisin että 90% todennäköisyydellä kysymys on näkemyserosta (eli voidaan alkaa keskustelemaan linjoilla Ilta-Sanomien toimittaja kyllä hörähti, Hämeen Sanomat oli tikahtua, Mutta Hesari kyllä oli ihan hiljaa), ei panettelusta ja valheesta. Onko tällainen raportointi nyt sitten oikeasti niin uutta, mullistavaa ja onko Sumo Summanen huutavan vääryyden ja salaliiton uhri, että tällaista meteliä tarvitsee nostaa, vai onko sinulla, kuten arvatenkin aika monella muulla jocruihmisellä sittenkin vain tänään tavallista huonompi päivä? Peake.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ykkönen on Jokerit HCja FC Liverpool, hyvänä kak
Re: Jos asiat

Viestin lähetti liigajyrä
ovat todella näin pitäisi raporttien kirjoittajat mielestäni pistää hyllylle.Sillä jos itse luen raportin haluan myös että se mitä luen on totta,toki joistakin asioista voi olla mielipiteitä,mutta syytökset jostain tapahtumasta mistä kirjoittajalla? Ei ole selkoa pitäisi jättää kirjoittamatta ,provosointia voi tehdä seurojen omilla sivuilla, ei raporteissa.


Jäljet johtavat sylttytehtaalle. On vaikea olla puolueeton kun ei kerran ole puolueeton.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Jos asiat

Viestin lähetti liigajyrä
Sillä jos itse luen raportin haluan myös että se mitä luen on totta,toki joistakin asioista voi olla mielipiteitä,mutta syytökset jostain tapahtumasta mistä kirjoittajalla

Näinpä. Tosin ainahan kaikki mitä kirjoitetaan on subjektiivista, mutta kyllä asiakohdat henkilöön kohdistuvissa syytöksissä pitää olla oikein. Kun kirjoitetaan, että Hän ei ole vieläkään saanut kurottua vanhoja haavoja umpeen, kun hänet aikoinaan naurettiin tilaisuudesta ulos, viitataan kirjoituksella ja sanoilla "vieläkään saanut kurottua" ja "vanhoja haavoja" erääseen vanhaan, useita kausia sitten sattuneeseen tapahtumaan. Itsekin tiedän, että aikoja sitten eräs valmentaja naurettiin ulos Hämeenlinnassa.

Mutta kuten kirjoitin, hän ei todellakaan ollut Raimo Summanen.
 

piru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koko raportti oli törkeästi väritetty HPK:laisittain.
Shitti ja kuittailu olisi hyvä pitää keskusteluosastoilla.

Ei näitä montaa viitsi lukea, eli homma kusee lopulta omille kintuille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti rapster
"Todella herjaavaa"... "kovat väitteet"... huoh. Ehkä sinun kannattaisi rauhoittua? .

Ihan asiasta kirjoitin. Lue ensin alkuun se, mitä kirjoitin.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti rapster
...Jatkoaika ei tietääkseni vielä(kään) ole SM-liigan marionetti ja oma pikku näyteikkuna, vaan pyrkii ymmärtääkseni olemaan puolueeton media. ...

Puolueettomuuden ja eilisen Jokerit - HPK pelin raportin välistä suhdetta voikin kukin sitten miettiä tahollaan.

No, JA:n yksi iskulause on 'faneilta faneille'. Fanit kirjoittavat raportteja fanin tunnekuohussaan.

Itselleni ei olisi toisaalta haitaksi jos eräät JA:n raportoijat pitäisivat Rapsterinkin kuuluttaman puolueettomuuden jalon ajatuksen hieman tiukemmin mielessään. Kivaahan sitä on kiukkuaan purkaa ja omia hehkuttaa. Kiitosta tulee taatusti oman joukkueen faneilta.

Asialla on kuitenkin kääntöpuolensa.

Jokainen tunnekuohuraportti nakertaa JA:n uskottavuutta kiekkomediana. Omien fiilisten purkamiselle lienevät keskusteluryhmät se oikeampi paikka.

Raporttia tehdessä on hyvä muistaa olevansa JA:n eikä kenenkään muun asialla. Muun kuin JA:n asialla oleminen ei palvele ketään, vähiten Jatkoaikaa. Jatkoajan asialla ollaan parhaiten edes yrittämällä olla objektiivisia raportteja tehdessä.

Helppoa, häh?
 

Skoda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta..

...toisin kuin STT:n raportoinnissa, täällä Jatkoajassa meillä on mahdollisuus kommentoida kaikkia aiheita heti kun se siltä tuntuu. Kyllä jokaisella raportoijalla ja kirjoittajalla on oma äänensä ja niin pitääkin. Mitään puolueetonta yhtä totuutta ei ole, asiat voi nähdä ja kokea monin eri tavoin. Erityisesti jääkiekko-ottelussa. Näin on myös valtamediassa. Kirjoitetun on enimmäkseen tarkoitus herättää ajatuksia, keskustelua ja OMIA mielipiteitä.

Siihen tässäkin päästiin.

Ainahan voi vaihtaa mediaa jos ei itseä miellytä. Omasta mielestäni täällä on homma varsin hyvin hanskassa ja asiantuntemusta reippaasti keskivertolehden urheilupalstaa enemmän. Erilaisia mielipiteitä on mielenkiintoista lukea, kunhan nyt ne on jollain tavoin perusteltu. Jos perusteita ei tunnu löytyvän, voi kyseisen kirjoittajan jutut sitten jättää omaan arvoonsa.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
...Joo, mä vaihdoin jo jokin aika sitten sen "puolueettomuuden" "riippumattomuudeksi", kiitos. Se oli ajatusvirhe, se mun piti siihen oikeasti laittaakin, mutta taikaiskusta käteni kirjoittivat "puolueeton". Ihan oikeesti! Väite "Jatkoaikahan on puolueeton" ei pitäisi paikkaansa.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti cobol

Tämän tyyppinen kirjoittaminen SM-liigaa johtavan joukkueen valmentajasta SM-liigan kanssa yhteistyössä olevan julkaisun raportissa on todella herjaavaa.

Se nyt sitten on ihan sama onko se Teisa vai Summanen. Vaikka se Jokerit johtaa liigaa jne. jne. niin ei kai niitä sentään jumalana tartte pitää.

Minusta näissä sinun lainauksissasi ei ollut mitään herjaavaa, eikä sellaista, minkä takia kirjoittajaa pitäisi hyllyttää. Ulos nauraminen on mielestäni hyvin suhteellinen käsite.

Kaikenkaikkiaan olen hyvin tyytyväinen ja:n raportteihin ja haluan kiittää kaikkia ilman rahallista korvausta vastaan raportteja kirjoittaneita. Käsitykseni mukaan, korjatkaa jos olen väärässä, raportin kirjoittaa aina kotijoukkueen fani/asiantuntija, niin minä en ainakaan lähtisi siitä herneitä klyyvariin vetämään jos siinä nyt joku kotiin päin vetää.

Minusta tämä pääsee kyllä turhien ketjujen avausten top-10.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Mutta..

Viestin lähetti Skoda
Kirjoitetun on enimmäkseen tarkoitus herättää ajatuksia, keskustelua ja OMIA mielipiteitä.

Tästä uskoakseni lähes kaikki ovat samaa mieltä. Itse olen ainakin juuri tuota mieltä, mitä sinäkin, Skoda. Mutta kysymys ei ollutkaan siitä, vaan henkilöön kohdistuvasta, perättömästä kirjoituksesta. Vaikka tuo kohta 1):

1) Ottelun lehdistötilaisuus oli taas kerran myrkkyä Raimo Summaselle. Hän ei ole vieläkään saanut kurottua vanhoja haavoja umpeen, kun hänet aikoinaan naurettiin tilaisuudesta ulos.

Eihän se ole mikaään oma mielipide, onko Raimo Summanen naurettu aikanaan vuosia sitten pressistä ulos. Se on väite, joka pitää paikkansa. Tai ei pidä. Ja tämä väite ei pidä paikkaansa. Ja kun se ei pidä paikkaansa, samalla kaatuu pohja oletukselta, että Summanen ei olisi vieläkään saanut kurottua vanhoja haavoja umpeen.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Re: Mutta..

Viestin lähetti Skoda
Ainahan voi vaihtaa mediaa jos ei itseä miellytä....

Niimpä. Naulan kantaan. Ainahan voi vaihtaa mediaa. Entäpä jos kuitenkin on niin uppiniskainen että toivoo lukevansa JA:sta raportteja joissa on edes pyritty objektiivisuuteen.

Objektiivisuuteen pyrkiminen ei syö kenenkään 'omaa ääntä'. Päinvastoin silloin kyseisen kirjoittajan, ja etenkin Jatkoajan, uskottavuus paranee. Omien turhan innokas hehkuttaminen ja vastustajan mollaaminen on väsyttävää ja epäuskottavaa, paitsi tietty saman tunnekuohun vallassa olijoiden mielestä.

Tuskin pahimmat hehkuttajat tajuavat syövänsä JA:n uskottavuutta. Tuskin se heitä edes kiinnostaa.

''Näillä mennään, sano entinen TJ kun faksia tuijotti''
 

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä olen kyllä Cobolin kanssa hyvinkin samoilla linjoilla, olin tällaisella linjalla kun eräs Oululainen Journalisti kirjoitti raporttiinsa, että ei ollut ottanut valmentajien kommentteja koska oli niin vittuuntunut ottelun tasosta. Koko raportti oli täynnä vittuilua joukkueen pelityylistä, tämän toki ymmärrän silla JYP:n vierastaktiikka on todella hirveää. Kuitenkin johonkin on raja vedettävä kun katkerana kirjoittaa raportteja.

Tuo, "ilman korvausta raatavat tyon sankarit" on kuitenkin vähän kulunut puolustus. Kaverit pääsevät niihin otteluihin ilmaiseksi ja näin ollen luovuttavat aikaansa korvausta vastaan Jatkoajalle, jos Kirjoittaminen ei nappaa tuolla palkalla niin voi mielestäni unohtaa sen.
 

piikki

Jäsen
Clip ensin leikataanhan pois paatosta

Viestin lähetti cobol

Toivon asiasta avointa ja vilpitöntä keskustelua ja edellytän samalla, että Jatkoajan raporttia korjataan päätoimittajan tai kirjoittajan toimesta.

Jep jep. Kärpäsestä voipi koittaa tehdä härkästä mut tää juttu pysyy kuitenki kärpäsenä. Sellane kun se sattuu olemaan.

Kaks väitettyy virhettä. Kättely ja ulosnauraminen. Höh. Onko tämä ees oman ketjun arvone. Lehdet tekee joka numerossaan enemmän oikeita ja sellasia virheitä jolla on jotain merkitystäki.

Mut jos raportissa on oikeesti virheitä ne pitää oikasta. Tietty.

Mua jäi ihmetyttämää eikös se ollut just Summanen joka naurettiin ulos H-linnassa aikoinaan sopis musta kuvaan. Jos ei niin kuka ja millon? Kirjoittelet ikäänkuin tietäisit asiasta jotain. Pikkasen väsyttää sellane kun antaa ymmärtää mut ei sitte ymmärrä antaa täs tapaukses tietoo.

Raportti ei ollut kovin kummone sellaisia mä ainakin odotan saavanikin. Sitä saa mitä tilaa. Ei ole pakko tilata kaikkee. Sellane hajuton ja mauton loputtoman pitkä pötkö STT jargonia toivottavast pysyy kaukana Jatkoajasta.

Jos tätä nyt alkaa miettii, nii jospa se on vaan hyvä et on valtakunnalline media joka ei ole hesavetonen. Se voi tietty olla nykyjuttuun tottuneille aikamoine kultturishokki. Sellasta kun ei ole toista. Tää tietysti menee kokonaan tämän ketjun ohi vai meneekö?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: HPK-JOK: kuinka paljon voi vääristellä raportissa?

Viestin lähetti piikki
. Mua jäi ihmetyttämää eikös se ollut just Summanen joka naurettiin ulos H-linnassa aikoinaan sopis musta kuvaan. Jos ei niin kuka ja millon? Kirjoittelet ikäänkuin tietäisit asiasta jotain. Pikkasen väsyttää sellane kun antaa ymmärtää mut ei sitte ymmärrä antaa täs tapaukses tietoo.

Tiedän kyllä tapahtuman ja henkilön. Juuri näin kävikin. Hän valmensi silloin erästä SM-liigajoukkuetta. Mutta kyseessä ei ollut Summanen. Ei todellakaan.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Viestin lähetti cobol
Olen aiemminkin yrittänyt puuttua Jatkoajan raportoinnin pahimpiin vääristelyihin, mutta tällä kertaa asiasta on jo syytä avata oma ketjunsa. Eräiden henkilöiden Jatkoajassa masinoima kampanja Jokereiden valmentaja Raimo Summasta vastaan on saanut jo sellaisia piirteitä, että ne on syytä nostaa laajempaankin käsittelyyn. Näin varsinkin nyt kun Jatkoaika on yhteistyössä SM-liigan kanssa.

Tässä alla kaksi Jatkoajan raportin väärää väittämää 10.12. 2002 pelatun HPK-Jokerit ottelun lehdistötilaisuudesta:

1) Ottelun lehdistötilaisuus oli taas kerran myrkkyä Raimo Summaselle. Hän ei ole vieläkään saanut kurottua vanhoja haavoja umpeen, kun hänet aikoinaan naurettiin tilaisuudesta ulos.

Yllä olevassa kohdassa mikään ei pidä paikkaansa. Kaikkein pahin on väite siitä, että Raimo Summanen olisi aioinaan naurettu tilaisuudesta ulos. Tällaista ei ole koskaan Summaselle tapahtunut. Eräälle toiselle henkilölle on, mutta ei Raimo Summaselle.

Tämän tyyppinen kirjoittaminen SM-liigaa johtavan joukkueen valmentajasta SM-liigan kanssa yhteistyössä olevan julkaisun raportissa on todella herjaavaa.

2) Tiistainakin Summanen pyrki olemaan erittäin vähäsanainen ja heti kommenttien annon jälkeen hän poistui tilaisuudesta edes kättelemättä ritareiden valmentaja, Jukka Jalosta.

Raimo Summanen ja Jukka Halonen kättelivät. Kättely tapahtui kun he tulivat lehdistötilaisuuteen. Se on kaikkein luonnollisin tilanne kättelylle. Summanen vastasi kaikkiin hänelle osoitettuihin kysymyksiin asiallisesti ja suoraan. Sen jälkeen hän poistui joukkueen pariin.

Mielestäni olisi syytä hieman yleisemminkin pohtia sitä, onko Jatkoajan raportoinnin tarkoitus levittää yksityiseen henkilöön kohdistuvaa perätöntä tietoa. Vähintä mitä kirjoittaja voi tehdä, on tarkistaa tällaiset kovat väitteensä etukäteen. Näin ei tässä tapauksessa ole tehty.

Toivon asiasta avointa ja vilpitöntä keskustelua ja edellytän samalla, että Jatkoajan raporttia korjataan päätoimittajan tai kirjoittajan toimesta.

Ensinnäkin täytyy sanoa, että olen erittäin kiitollinen saadessani viimein ihan ikioman viestiketjun tänne foorumin puoelle. Vielä iloisempi olen siitä, että juttuni on aiheuttanut näin suurta melua. Mutta, vastataampa nyt sitten asettamiisi väitteisiin, jotka muuten voidaan sitten tarkastaa ihan koska vaan.

-klips-

Väite 1. "Ottelun lehdistötilaisuus oli taas kerran myrkkyä Raimo Summaselle. Hän ei ole vieläkään saanut kurottua vanhoja haavoja umpeen, kun hänet aikoinaan naurettiin tilaisuudesta ulos."

-klips-

Olet väitteinesi erittäin väärässä. Raimo Summanen on todellakin naurettu Rinkelinmäellä ottelun jälkeisestä lehdistötilaisuudesta ulos. Muutama vuosi sitten Rami oli erittäin pettynyt hävityn ottelun jälkeen ja piti palopuhetta toimittajille, kunnes koko toimittajakunta räjähti nauramaan. Siitä seurasi Summasen ulosmarssi ja tästä syystä hän ei kyseisellä kaudella enää kertaakaan saapunut lehdistötilaisuuksiin. Voit väittää mitä vaan, mutta kuten sanoin - tämä asia voidaan tarkistaa keneltä vaan, joka käy vakitoimittajana Hämeenlinnassa. Voi hyvin olla mahdollista, että myös joku muu valmentaja on kokenut saman kohtalon, tiedä häntä. Tuon Summasen tapauksen muistan itsekin kuulleeni radiosta.

-klips-

Väite 2. "Tiistainakin Summanen pyrki olemaan erittäin vähäsanainen ja heti kommenttien annon jälkeen hän poistui tilaisuudesta edes kättelemättä ritareiden valmentaja, Jukka Jalosta."

-klips-

Jokaisen ottelun jälkeen tällä kaudella olen nähnyt valmentajien kättelevän lehdistötilaisuudessa, nyt en nähnyt. Jälkiviisaana on hyvä tulla sanomaan, että sellaista tapahtui vaikkapa Hämeensaaren Nesteellä ottelun jälkeen, mutta itse tilaisuudessa en tuota muodollisuutta huomannut. Muuta en mielestäni tuossa lauseessa väitäkään? Summanen pyrki olemaan vähäsanainen. Yleensä valmentajat antavat ensiksi omat kommenttinsa ja sitten kysellään. Summanen ei kuitenkaan mitään puhunut ilman kysymyksiä ja sitäkään en ole vielä tähän mennessä koskaan nähnyt.

Sitten yhteistyöstä SM-liigan kanssa. Minä en ensinnäkään saa tästä työstä minkäänlaista palkkaa. En myöskään tule koskaan suostumaan olemaan minkään muun erillisen välikäden ohjenuorassa. Jos annat pikkusormen, se vie koko käden. Minä noudatan Jatkoajan laatimia sääntöjä - SM-liiga ei ole minun työnantajani, niinkuin ei ole myöskään Ässät tai HPK, joidenka kanssa Jatkoajalla on yhteistyösopimus. Tämän takia on täysin turha vetää SM-liigaa tähän keskusteluun.

Olen myös 100%:sti oman kirjoitukseni takan. Jos jollakin on niin paha olo tuosta raportista, että sitä tarvitsisi muuttaa, niin siinä tapauksessa saa kirjoittaa koko raportin uudelleen sivuille. Minä en tässä tapauksessa järky kannastani, vaan aion nyt ja tästä eteenpäinkin seisoa sanojeni takana.

Jos, arvo cobol haluat, voit tehdä raportista oman versiosi, jonka sitten pastetan omani päälle. Jos saat näyttämään vierasjoukkueen raportissasi paremmalta, niin ihmettelen. Kotiinpäinvetoa tai ei, Jokerit oli eilen hengetön joukkue ja koko ajan jäljessä.

Toimittajan tehtävä on tarttua ottelun erikoisuuksiin ja tapahtumiin, jotka mahdollisesti ihmisiä kiinnostaa. Näin olen myös tässä tapauksessa menetellyt ja kiinnostusta on näköjään melko paljon. Kerro yksikin hyvä syy, miksi episode-Summasta ei olisi saanut raportissa mainita?

Vai että kirjoitusoikeudet hyllylle, huoooh.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti cobol
Olen aiemminkin yrittänyt puuttua Jatkoajan raportoinnin pahimpiin vääristelyihin, mutta tällä kertaa asiasta on jo syytä avata oma ketjunsa. Eräiden henkilöiden Jatkoajassa masinoima kampanja Jokereiden valmentaja Raimo Summasta vastaan on saanut jo sellaisia piirteitä, että ne on syytä nostaa laajempaankin käsittelyyn. Näin varsinkin nyt kun Jatkoaika on yhteistyössä SM-liigan kanssa.
Niin, pieni vihjailukin SM-liigan jokeri-dynastiasta tai ko. joukkueen suosimisesta on itkemistä, mutta Jatkoajan jokeri-sorsiminen on totisinta totta. Eikö tämä koko ketjun avaaminen ole mielestäsi missään määrin naurettavaa?

Ensinnäkin, Summasen käytös tilaisuudessa oli lapsellista; erittäin raskauttavaksi asian tekee se, että kyseinen henkilö edustaa jatkossa Suomea kansainvälisissä turnauksissa ja kansainvälisen median edessä.

Toiseksi, Jukka Jalonen otti asian syystäkin esille, kuten myös Jatkoaika. Kirjoittajilla on oikeus, ja jopa velvollisuus esittää oma näkemyksensä asiasta, mikä tällä kertaa oli se, että lehdistötilaisuus otti koville nimenomaan jokerivalmentajan suhteen. Ja tämän mielipiteen minäkin ostan.

Kolmanneksi, mikä ihmeen koskemattomuus Summasella on kritiikin suhteen? Jos Summanen suoraan medialle nimeää pelaajia tai joukkueita, jotka hänen mielestään "pelaavat sikaa", pitäisi kestää myös kritiikki omista toimistaan, esimerkiksi käytöstavoista, jotka kuitenkin kuuluvat urheilullisuuden perusasioihin.
Tämän tyyppinen kirjoittaminen SM-liigaa johtavan joukkueen valmentajasta SM-liigan kanssa yhteistyössä olevan julkaisun raportissa on todella herjaavaa.
Herjaavaa? Nosta nyt hyvä ihminen kissa pöydälle, ja ota yhteyttä johonkin asianajotoimistoon. Ehkä ne nauravat sinut pihalle ;) Mitä sitten vaikka Jatkoaika on yhteistyössä liigan kanssa, ja mitä sitten vaikka kritiikin kohteena oli nimenomaan liigaa johtava joukkue? (edit: tai siis sen valmentaja)

Itse raportissa esiintyneeseen mahdolliseen virheeseen en ota kantaa, koska en tunne tapausta. Virheitähän sattuu, eikä se tarkoita vielä mitään salaliittoa. Niinhän se oli?

Viestin lähetti erpe
Kaverit pääsevät niihin otteluihin ilmaiseksi ja näin ollen luovuttavat aikaansa korvausta vastaan Jatkoajalle, jos Kirjoittaminen ei nappaa tuolla palkalla niin voi mielestäni unohtaa sen.
Kuka teidän käskee sitten lukea niitä raportteja? En tiedä JA:n toimittajien raha-asioista mitään, mutta arvelenpa, että rahavirta ei mahda kovin suuri olla. Jos ajattelee, että lippu maksaa 6 euroa, ja aikaa menee ehkä noin 3 tuntia mukaanluettuna siis peli ja raportin kirjoittaminen, niin tuntipalkaksi jää huimat 2 EUR. Ei sillä, etteikö toimittajia saisi arvostella, mutta rahaan vetoaminen kuulostaa lähes yhtä naurettavalta kuin cobolin itkeminen.
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Eri mieltä cobolin kanssa

No niin. Taas ollaan cobolin kanssa eri mieltä asioista. Viimeksi oltiin vissiin viimekauden runkosarjan lopussa, Jokereiden silloinkin rämpiessä. Minä olen todellakin sitä mieltä, että "faneilta faneille" slogan on hyvä muistaa ja sitä kunnioittaa. Vaikka se kuinka kirvelisi.

Itse asiassa se on yksi tämän koko palstan suola, lukea muiden kaltaistensa värilasein näkemia toisistaan täysin poikkeavia näkemyksiä asioista. Ei siinä ole mitään minun mielestäni mitään pahaa. Joka päivä melkein jokaisessa ketjussa on asiavirheitä, mutta so not ? Ketä se oikeastaan häiritsee ? Pääasia on että keskustelun aiheita riittää ja keskustelua käydään. Kyllä niitä faktoja täällä korjaillaan eri kirjoittajien toimesta ihan tarpeeksi. Tässäkin asiassa sait sinä, cobol, korjata faktat tuosta raportista, eikö se riitä ?

Mielestäni on myös lukijan vastuulla, provosoituuko hän muiden kirjoituksista vai ei. Minä provosoidun päivittäin, mutta yritän hillitä itseäni kommentoimasta paskaa. Joskus on pakko, jolloin yritän tehdä sen ilman vastaprovoa tai polttamatta täysin käämejäni.

Eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia !
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: HPK-JOK: kuinka paljon voi vääristellä raportissa?

Viestin lähetti pokki
Olet väitteinesi erittäin väärässä. Raimo Summanen on todellakin naurettu Rinkelinmäellä ottelun jälkeisestä lehdistötilaisuudesta ulos. Muutama vuosi sitten Rami oli erittäin pettynyt hävityn ottelun jälkeen ja piti palopuhetta toimittajille, kunnes koko toimittajakunta räjähti nauramaan. Siitä seurasi Summasen ulosmarssi ja tästä syystä hän ei kyseisellä kaudella enää kertaakaan saapunut lehdistötilaisuuksiin.

Niin, tämä on nyt sitä itseään. Kyse ei ollut Summasesta. Tarkistin asian Summaselta itseltään. Hän kertoi sen, että tapahtuma on todellinen, hänkin tietää sen. Mutta kyseessä oli toinen valmentaja. Ei siis Raimo Summanen.
 

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Re: HPK-JOK: kuinka paljon voi vääristellä raportissa?

Viestin lähetti Master God

Kuka teidän käskee sitten lukea niitä raportteja? En tiedä JA:n toimittajien raha-asioista mitään, mutta arvelenpa, että rahavirta ei mahda kovin suuri olla. Jos ajattelee, että lippu maksaa 6 euroa, ja aikaa menee ehkä noin 3 tuntia mukaanluettuna siis peli ja raportin kirjoittaminen, niin tuntipalkaksi jää huimat 2 EUR. Ei sillä, etteikö toimittajia saisi arvostella, mutta rahaan vetoaminen kuulostaa lähes yhtä naurettavalta kuin cobolin itkeminen.

Tuo on kanssa aika mielenkiintoinene pointti, Kuka käskee lukea. No eipä kukaan, mutta olettaisin, etta tarkoituksena olisi tehda hyviä raportteja (99.5% niitä ovatkin) ja lukijoilla on myös oikeus sellaisia vaatia. Suostutaanko vaatimuksiin on tietysti aivan toinen juttu sillä tässä tapauksessa uhkauksella en enää koskaan lue sivustoa, on paljon pienempi vaikutus kuin en enää koskaan tilaa tätä lehteä.
En missään sanonut, että rahavirta olisi suuri tai muutakaan, mitä tarkoitin on se, että ainainen vetoomus siitä, että kun ei jutun teosta saa palkkaakaan ei ole varaa arvostella ja kaikki omaa joukkuetta kohtaan tuleva paska on nieltävä koska tehdään ilmaistyötä on erinomaisen huono. Toisaalta jos Hämeenlinnassa pääsee istumaan 6 eurolla niin olen erittäen kateellinen. Monilla paikkakunnilla on maksettava 18-30 euroa, jolloin tuntipalkaksi tulee jo ihan kohtuullinen ainakin kun kyse on jääkiekon seuraamisesta, josta ihmiset yleensä maksavat.

Edelleenkin kyse on yksittäistapauksesta, mutta mielestäni kuitenkin aiheesta joka on hyvä ottaa esille.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Re: Re: Re: HPK-JOK: kuinka paljon voi vääristellä raportissa?

Viestin lähetti cobol
Niin, tämä on nyt sitä itseään. Kyse ei ollut Summasesta. Tarkistin asian Summaselta itseltään. Hän kertoi sen, että tapahtuma on todellinen, hänkin tietää sen. Mutta kyseessä oli toinen valmentaja. Ei siis Raimo Summanen.

Niin, tässä tapauksessa puhumme eri tapauksesta. Näin on tapahtunut Raimo Summaselle eikä se asia sinun väittämistäsi muuksi muutu. Voin hankkia sinulle huomiseksi vaikkapa kolme lähdettä, jotka vahvistavat asian.

Niin, et vastannut, että teetkö tuon raportin uudelleen?

Oliko raporttini siis suoraan sanoen paska? Voi olla, mielipidekysymys. Yleensä kun kirjoittaa, tulee hyviä ja huonoja juttuja. Ainoa yhtäläisyys näillä kahdella on se, että niiden tulee herättää keskustelua ja mielenkiinto. Minä en lähde pohtimaan raporttini hyvyyttä tai huonoutta. Se on yksi raportti monien joukossa, mutta muista sen erottaa se, että se herätti keskustelua. Siitä olen tyytyväinen.

Vielä kun tuosta kotiinpäinvetämisestä puhutaan, niin kaikki jotka haluavat, niin voivat käydä lukemassa raporttini vaikkapa kauden ensimmäisestä kotipelistä TPS:ää vastaan. Omatkin saavat kyytiä tarpeen tullen.

Itseäni ärsyttää suuresti eräiden nimimerkkien jauhaminen peliin ilmaiseksi pääsystä jne. Monet eivät ymmärrä, että emme saa työstä penniäkään palkkaa ja usein raporttien kirjoittamisessa menee yli puolenyön. Toisin sanoen Jatkoajan toimittajat vääntävät raportteja yleensä pelipäivinä klo. 17:00-01:00. Siinä ajassa välillä joutuu tekemään kaksi raporttia, meille ja SM-liigalle. Tämä on aikaa vievää hommaa ja se syö suoraan opiskeluajasta pois. Siitä en valita, koska teen tätä työtä mielelläni ja todella pidän siitä. Voin koko toimittajakunnan puolesta luvata, että jokainen varmasti tekee parhaansa raporttien ja ennakoiden kanssa - siitä hatunnosto Jatkoajan toimitukselle!
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Re: HPK-JOK: kuinka paljon voi vääristellä raportissa?

Viestin lähetti pokki
Näin on tapahtunut Raimo Summaselle eikä se asia sinun väittämistäsi muuksi muutu. Voin hankkia sinulle huomiseksi vaikkapa kolme lähdettä, jotka vahvistavat asian.

Ei ole tapahtunut. Ainoa syy, miksi en ole kertonut sitä, kenestä on todellisuudessa kyse on siinä, etten saa häntä millään kiinni. Mutta kun en enää ehdi koneella päivystää, laitan asian todellisen laidan tähän sellaisena kun sen kertoi Summanen itse tänään mulle:

Raimo Summanen kertoi, että häntä ei ole koskaan naurettu ulos vuosia sitten jostain lehdistötilaisuudesta. Sen sijaan Erkka Westerlund on.
 

Cooley

Jäsen
Se seikka, että Jatkoaika.comin päätoimitus on HPK-väritteinen, ei todellakaan nakerra Jatkoajan uskottavuutta kiekkomediana!

Siihen nähden, minkä värisillä laseilla Iltalehden, Ilta-Sanomien sekä MTV3:n urheilutoimituksessa katsotaan jääkiekon SM-liigaa, ei Jatkoaika ole tässä asiassa muita pahempi. Edellä mainittuihin verrattuna Jatkoajan puolesta puhuvat kuitenkin jokaiselta liigapaikkakunnalta tulevat raportit paikallisten fanien toimesta. Jokaisen kierroksen jokaisesta ottelusta saa aina lukea kattavat raportit ja mielestäni on lähinnä positiivinen ja avartava näkökulma, että jokaisen joukkueen kotipeleistä tehtävät raportit tulevat hitusen kotijoukkueväritteisten linssien läpi. On parempi toimia kaikkien joukkueiden eduksi, kuin yrittää objektiivisesti olla olematta kenekään puolella.

Jatkoaika ansaitsee ehdottomasti suuren plus-merkin siitä, että se osaa joukkuekohtaisten toimittajien ansiosta hehkuttaa jokaista joukkuetta aidosti tunteella!
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Juupas eipäs, juupas eipäs. Se on nimenomaan ollut Raimo Summanen, jolla toimittajat puhkesivat Hämeenlinnassa nauramaan. Tämän vuoksi hän ei loppukaudella Hämeenlinnassa haastatteluihin ilmestynyt ja sitä monta kertaa itsekseni silloin naureskelin.

En oikein ymmärrä miksi Rami ei asiaa myönnä. Tehdään kuitenkin näin, että jatketaan tätä huipputasoista väittelyä yv:llä, niin saadan palsta rauhoitettua. Niinkuin sanoin, voin hankkia sinulle kolme pitkäaikaista toimittajaa todistamaan asian. Onko tämä siis ok?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös