Analyytikko_
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
lece kirjoitti:Joopajoo. Vai pomppasi lattiasta. Aika kimmoisa lattia, kun rikkoi silti uhrin nenän ja purukalustan.
Ihmeellistä selittelyä muutenkin tuosta tahallisuudesta. Aiheuttavatko rattijuopot tahallaan onnettomuuksia? Tuskin. Miksei heitä sitten puolustella sillä että eivät tarkoittaneet pahaa? Paska vertaus mutta on niitä paskempiakin tässä ketjussa nähty.
Eihän Tonya voinut tulistumiselleen mitään kun kuulemma koko halli lastasi eritteensä herran naamalle yhtäaikaa.
Jaa, no tämä viestihän onkin sitten täyttä painavaa asiaa lopusta alkuun. Itse en nyt täysin ymmärrä, mitä yhteistä on huippu-urheilijalla+liigan parhaalla pelaajalla Tony Salmelaisella ja rattijuopolla. Toisekseen rattijuopon ei tarvitse edes kolaroida, jotta häntä voitaisiin silitellä oikeudessa, rattijuopumuksen täyttymisen tunnusmerkitöä tuskin tarvitsee availla tässä sen enempää. Vai onko tämä mainittu rattijuoppo kenties oma kuuluisa viivamiehemme, Jere Kamalahti? Ja asiaan..
Aamun Helsingin Sanomat kertoo roskakorin osuneen ensiksi kaiteeseen ja siitä se olisi kimmonnut sivullista päähän. Roskakori olisi voinut osua myös johonkin toiseen henkilöön kuin kyseiseen kuskiin (esim. hurjalla pompulla siihen isopäiseen sikakatsomon rillipäähän, joka tykkää karjua otteluissa) tai jäädä osumatta yhtään kenenkään. Taitaa tämä seikka hieman vaikuttaa siihen tahallisuus-/vahinko-arvosteluun?
Turun yliopiston rikosoikeuden professoria Ari-Matti Nuutilaa on myös haastateltu ja mies sanoo, että myös pahoinpitely-kynnys voi tässä jutussa ylittyä. Aikaisemmin samassa jutussa Muukkonen toteaa, että tässä tapauksessa olisi kyse enemmänkin vamman tuottamuksesta. No oli miten oli, nimenomaan tuon roskakorin kimpoaminen ja se, että Mr. Salmelainen ei varmasti tarkoittanut heittää sitä kohti kyseistä sivullista tai ketään muutakaan tullee painamaan tässä jutussa varsinkin syyllisyyskysymyksen osalta. Mielestäni vammojen osalta täyttyy pahoinpitely-taso, mutta tuo roskakorin kimpoaminen kaiteesta täysin yllättäen ja Salmelaisen kannalta vahingossa vetää tätä keissiä vammantuottamus-suuntaan.
Lopuksi pakko koota yhteen tässä ketjussa nähtyjä sinänsä ihan fiksuja huomioita.
-Gagne kirjoitti vertailusta eri tekojen ja niistä saatujen rangaistusten välillä. Mutta onko vika itse pelikieltojen ja niihin johtaneiden tekojen välillä? Minua naurattaa tämä moralisointi kurkunleikkausliikkeineen ja mailanpyyhkimisineen, joista annetaan parin ottelun pelikieltoja. Selkeä linja peliin kuulumattomien "käsiliikkeiden" rankaisusta, esim. yksi peli aina, erityisen törkeä, rasistinen yms. korottaa pelien määrää jne.
- Salmelaisen asema, status, puhtoisuus ei saisi vaikuttaa rangaistukseen vaikuttavana seikkana. Voi hyvä jumala sentään, missä ihmeen tyhjiössä tälläisiä kirjoittelevat ihmiset elävät? Tottakai se vaikuttaa syyllistyykö rangaistukseen Jarkko Ruutu, Pasi Nielikäinen, Matt Nickerson vai Tony Salmelainen ja näin sen pitääkin. Yllä olevista neljästä kolme kaveria ovat toistuvasta osoittaneet olevansa vähintäänkin silloin tällöin sääntöjen rajamailla olevia pelaajia, kun taas Salmelainen pimeni ensimmäisen, ainoan ja toivottavasti myös viimeisen kerran. Mitäköhän juristi-Muukkonen tai tuomioistuimen tuomari miettii asiasta. Jätän tämän kohdan näiden viestien kirjoittajien pohdittavaksi..
-Salmelaisen uhittelu Rönnille, juu tämä kohta on syytä nostaa aikaisempaa isommin esille. Tuomari on koskematon ja myöskin fyysinen uhittelu on syytä ottaa huomioon, jopa tuomarin kokema turvaton olo voinee nostaa pelikieltoa, kuten tapaus-Harkins osoitti. Oma pelikaverini sai muistaakseni 5 peliä b-junioreissa tuomarin fyysisen koskemattomuuden uhkaamisesta, huitoi mailallaan tuomarin edessä osumatta itse oikeudenjakajaan. Toisaalta, linjatuomarin tehtävän on nimenomaan estää pelaajaa (kuumentunutta pelaajaa) pääsemästä itse pääseepran kimppuun. Ja tästä liigasta löytyy aika monta pelaajaa (Tony mukaanlukien), joita eivät mitkään linjatuomarit pidättele, jos he päättävät käydä pätkimässä hieman tuomaria. Mutta nythän dumari teki niinkuin pitikin ja ohjasi Salmelaisen ulos kentältä.
- Jo aikaisemmin mainittu kapteenin puheoikeus, Salmelainen on meidän kapteenimme, hänellä lienee oikeus ainakin kyseenalaistaa saamansa jäähy ja keskustella oikeudenjakajan kanssa hieman pidempään kuin normikaverin.
- Nämä esimerkki-asemasta jauhavat kirjoittajat, kenen puolesta te oikein olette huolissanne? Olisikohan jokaisen kiekkovanhemman asiana myös tuomita kyseinen teko, eikä teidän tarvitsisi miettiä yksipuolisen sokeasti näin, mitä pidempi pelikielto, sitä suurempi esimerkkivaikutus. Ymmärtääkö esim. 12-vuotias paremmin liigan kurinpitoelimen päätöksen ja perustelut vai faijansa kovasanaisen ukaasin?
Itse olen tyytyväinen, jos tästä tulee esim. kolme peliä huilia, sillä olin varautunut viiteen. Silti en täysin ymmärrä tätä muutamien kirjoittajien lynkkausmielialaa, kun tälläkin kaudella on yhtä sun toista sattunut kaukalossa. Esim. Paappasen ura taisi päättyä kyseenalaisen taklauksen vuoksi ja tilanteesta ei tullut pelikieltoa. Nyt sitten Salmelainen riehui roskapöntön kanssa ja hänelle ollaan langettamassa loppuvuoden pelikieltoa, perusteina-> liigan pitää ottaa kova linja tällaisiin riehumisiin kaukalon ulkopuolella. Mutta entäs jos meillä on juuri rikosoikeus tällaisten asioiden käsittelyä varten ja liiga langettaa oman rangaistuksensa oman mittapuunsa mukaan?