Kaikki hahmot tässä ovat vaan aika tylsiä ja eivät aiheuta tunteita oikeistaan mihinkään suuntaan. Juonikin on ollut suht ennalta arvattava joka jaksossa ja keskittynyt vähän liikaa hahmojen parisuhteiden ja parisuhdepolitiikan ympärille. Kaikki tapotkin ovat olleet seurausta aikalailla näistä samoista kliseisistä romantiikka syistä. Ei tässä oikein ole sellaista mysteeriä minkä ratkaisua odottaisi. Viserys tuosta putoaa jossain kohtaa ja ei oikeastaan kiinnosta kuka siinä sitten alkaa istumaan.
Tämä on ehkä jollain tavalla ongelma itselle sarjassa.
Tähän mennessä on ollut hyvin vaikea investoida tunteita esimerkiksi lapsihahmoihin joiden merkitystä on hierottu naamaan ja syyt tehty maailman lainalaisuuksien kautta selväksi. Jopa kaltaiselleni idiootille vaikka GoT nähtynä.
Nuo aikahypyt ovat kuitenkin luoneet minulle kysymyksen että miksi murehtisin ilmiselviä päähahmoja pidemmälle kun jo ensi kerralla voidaan olla 1 vuosi, 3 vuotta tai 10 vuotta pidemmällä.
Eli kyllä se vähän niin menee että näyttelijän tulee asettua hahmoonsa että siitä voi mielipiteen muodostaa. Ja olisi myös kiva jos jaksossa x luotu draama yksityiskohtineen kantaisi jonkin peruskiven. Nyt on jo alusta asti tehty selväksi että odotamme milloin kuninkaalle käy huonosti ja miten ympärillä asetelmat muotoutuvat.
Ja sitten lopulta tämä on oikeasti hyvin tehty sarja kun keskitytään hetkeen ja jopa niihin valtapelisiirtoihin. Jopa joku Larys on ihan timantti kun sama näyttelijä pysyy ja vähäisestä ruutuajasta huolimatta on jo ytimessä.
Ja toki sarja on itsekin nämä aikahypyt halunnut katsojalle kertoa. Eli että tekijät ovat tajunneet ongelmallisuuden. Jaksossa 6 Rhaenyra nosti tuon esiin ja Aegon uusimmassa.
Tämä sarja määrittää jatkossa ihan itse miten haluaa onnistua. Tekijät osaavat sen pääasian, mutta myös hiekottaa tietään. Martinin materiaali käsittääkseni kyseessä, mutta todella haastavan ensimmäisen kauden tekijät ovat eteensä ottaneet/saaneet.
Ei ole oikein mikään jakso ollut sellainen, että jaksaisi tempaista yhtään enempää mukaansa. Tarinaa kun tuosta taustalta on lukenut ja kartoittanut, niin onhan siinä kauhea määrä äksöniä, mutta sarjassa tarina etenee kyllä aika hitaanpuoleisesti. Jotenkin tuosta juonittelustakin on tehty ennalta arvattavaa ja tylsää. Jotenkin hölmöä katsoa näitä jaksoja joissa tapahtuu jotain mullistavaa ja asioita joilla pitäisi olla jotain seuraamuksia... Sitten hypätään parin vuoden päähän ja koko homma käytännössä unohdettu. Tässä jaksossa kaipasin Robert Baratheonia käskemässä "quiet, woman!"
Noh, kassellaan. Aloitettiin samaan syssyyn GoT tuossa uusiksi, on nuo ekat kaudet upeeta televisiota.
Mikä muuten on sen mahdollisuus, ettei Rhaenyra ollut mitenkään mukana tuossa Laenor-salaliitossa? Josko hänenkin tarkoitus oli päästä nakkiprinssistä eroon? Toki olivat juuri edellisessä keskustelussa vannottaneet keskinäistä kunnioitusta, mutta Rhaenyra on aiemminkin valehdellut häikäilettömästi läheisilleen.
Mietin vaan, että oliko Laenorin miekkailukaveri se, joka prinssin päästi pälkähästä ja nämä kaksi juonivat keskenään Laenorin pikakaljuuntumisen sekä paon?
Rhaenyran kannalta ei nimittäin ole kovinkaan suotuisaa, että kalju-Laenor soutelee maailmalla. Tämä kun on kriittisin uhka Daemonin kanssa solmitulle avioliitolle. Olkoonkin, että Rhaella ja Laenorilla oli tosiaan kotiasiat päällisin puolin kunnossa, lihallista osuutta lukuun ottamatta.
Kerroin tälle on aika iso kun käsittääkseni kaikki neljä olivat mukana tuossa juonessa. Daemon ja Rhaenyra vielä kävivät tuota ääneen läpi, Daemon kertoi Laenorin miekkakaverille että löytyy paikka jossa ei nimiä kysellä ja sitten vain teatteri käyntiin jossa oli syytä olettaa Laenorin kärventyneen. Ja Laenor puhui että Rhaenyra ansaitsee kunnon aviomiehen ja prinsessa kertoi ettei siinä ole mitään väärää mitä Laenor on.
Tuollainen win-win kaikille paitsi Laenorin vanhemmille.
Hyvä jakso noin muuten paitsi, että perkele kun pitää olla mustaa koko ruudun täydeltä! Ainakaan omasta telkkarista ei saa sitten mitään irti näissä fifty shades of black värimaailmoista.
TV:n päivityksen paikka. OLEDillä tuo pimeän sävyt toimivat oikein hyvin. Vanhalla LCD:llä ei tullut kyllä yhtään mitään GoTin vikan kauden jaksoistakaan.
Hyvä jakso noin muuten paitsi, että perkele kun pitää olla mustaa koko ruudun täydeltä! Ainakaan omasta telkkarista ei saa sitten mitään irti näissä fifty shades of black värimaailmoista.
TV:n päivityksen paikka. OLEDillä tuo pimeän sävyt toimivat oikein hyvin. Vanhalla LCD:llä ei tullut kyllä yhtään mitään GoTin vikan kauden jaksoistakaan.
Juu, paitsi että yksi asia ottaa aivoon/silmiin OLEDillakin (ja tämä ei ole pelkästään ko. sarjan vika vaan koskee kaikkia streamauspalveluja ja HDR-kuvaa) - tekstit on 100% kirkkaudella, ja pimeissä kohdissa sokaisevat ympäristön. Periaatteessa tämän ymmärtäisi koska jenkkimarkkinat lienee prioriteetti ja eihän siellä ihmiset tekstejä käytä, mutta kun sama koskee myös käyttöliittymää. Ihmeellistä että mikään palveluntarjoaja ei ole tehnyt tuolle mitään.
Juu, paitsi että yksi asia ottaa aivoon/silmiin OLEDillakin (ja tämä ei ole pelkästään ko. sarjan vika vaan koskee kaikkia streamauspalveluja ja HDR-kuvaa) - tekstit on 100% kirkkaudella, ja pimeissä kohdissa sokaisevat ympäristön. Periaatteessa tämän ymmärtäisi koska jenkkimarkkinat lienee prioriteetti ja eihän siellä ihmiset tekstejä käytä, mutta kun sama koskee myös käyttöliittymää. Ihmeellistä että mikään palveluntarjoaja ei ole tehnyt tuolle mitään.
Alla ykköskauden 8. jaksosta hölinää, jos et oo sitä vielä kattonut niin älä nyt jumalauta lue enempää senkin pahvi!
Taas tuli aikapomppaus, jotta saatiin kuningatteren ja prinsessan muksuja taas tuotua hieman aikuisimmiksi. Prinsessan ja Velaryonin muksut oli vähän njääh, kuningattaren juoppo-raiskari-poika oli mennyt sitten siskonsa kanssa tosiaan naimisiin ja siinä sivussa dokasi ja raiskaili palvelusväkeä - mä jäin vähän ymmärrykseen, että aborttiteen sijaan kuningatar ois ihan kunnon myrkkyä juottanut sille raiskatuksi tulleelle piika-tyttöselle, mutta oliko se nyt kuitenkaan niin hurjaksi äitynyt? Silmäpuoli-Aemondissa vaikuttaa olevan aineksia aivan mahtavaan hyypiöön! Daemonia kyykyttänyt emo-Cristonkaan ei enää pärjännyt tälle kobran liukkaudella liikkumaan itsensä opetelleelle pitkätukalle tappeluskentällä, ja aivan loistavaa vittuilua ruokapöydässä kun kaikkien kivojen, zombi-Viserykselle kivaa fiilistä luovien kehujen ja siltojen jälleenrakentelua tavoittelevien juttujen jälkeen Aemond nosti maljaa "for the three Strong boys" kun tuli possua pöytään ja toinen ruskeatukkainen äpärä nauraa kihersi lapsuusajan "Pinkki kauhu"-hassuttelujen takia silmäpuolelle.
'Daemon näytti jollain huvittuneella tavalla jopa arvostavan silmäpuolen veitsenterän päällä tasapainoillutta julkeutta, vaikka oli pari tuntia aikaisemmin puolihuolimattomasti pätkäissyt samasta asiasta suoran kommentin valtaistuinsalissa huutaneen Velaryon-käkkärätukan pään kahteen osaan. Tosin, Daemon oli vaimonsa hautajaisissa naureskellut tämän päänsä puolittaneen Velaryonin vittuiluille veren paksuudesta, ja siinä kävi nyt sitten lopulta kuitenkin näin, että vittuilijalta tipahti pää. Saas nähdä, onko Daemonin naureskelu yhtä paha enne, kuin se jos Daemon ei sano yhtään mitään.
Zombi-Viserys oli lopulta sympaattisen naiivi, kaikille kivoja juttuja toivova isoisä, joka taisi itsekin lepra-spitaalin runteleman kallonsa takaraivolla tiedostaa että ei tästä vittujakaan tule enää, mutta tsemppasi itsensä silti vielä kerran yrittämään, ja hetken sai ainakin nähdä ruokasalissa kuinka kaikki hänelle tärkeät ihmiset tuli toimeen, siellä naurettiin ja tanssittiin ja kaikilla oli kivaa - Ottokin saatana hymyili siellä ku joku Buddha. Puoliksi luurangoksi muuttunut isoisä veti vielä pöydässä vissiin siltä ravunsyöttäjältä inspiraatiota saaneen naamasuojansakin pois, yritä siinä nyt hymyillä ja kertoilla kivoja anekdootteja, kun vittu yksisilmäinen zombi-vaari lusikoi aina vaan uudelleen samaa posken reiästä läpi takasin lautaselle valahtanutta perunamuussinokaretta mädäntyneeseen leipäläpeensä.
Vaan olihan liikuttavia juttuja, Viseryksen tsemppi-klenkkaus valtaistuinsaliin, Daemonin jeesaus portaiden ja kruunun kanssa, ja se viimeinen katse ja ohut hymy ympäri pöytää illallisen aikana, kun kaikilla oli ainakin hetken kivaa. Sitten taisi kyllä lopuksi sängyssään vielä huume- ja kipuhöyryissään mumista Alicentin ihan sivuraiteille, kun ei kuningatar tiennyt kenestä Aegonista vaari viime hönkäyksillään höpisi menemään. Ei se nyt siitä vitun nykyisestä ikkunarunkkari-Aegonista mumissut, saatana kun pitää samoja nimiä viljellä niin näin siinä sit käy. Mutta ei kai kuningatar nyt siitä mitään kauheeta päättelyketjua vedä, että pitäis juoppo raiskari-Aegon saada miehensä viimeisen toiveen takia väkisin valtaistuimelle, ei ei.
Nyt sit tietty ens jaksossakaan Viserys ei vieläkään ole kuollut, vaan taas se jossain vaiheessa rullailee ihan muina zombeina vaan mestoille. Varmaan hänestä on jäljellä enää pelkkä puolikas pää kasvamassa jossain kukkaruukussa, mutta sieltä käsinkin huutelee vielä määräyksiä ja ohjeita.
Sitten vielä muistamattoman kirja-seksuaalivähemmistön edustajan hölinöitä jatkosta spoilereihin, olkaa niin hyvä, älkää näitä lukeko jos ette ole kirjat lukeneita luusereita ja pellejä:
Daemonin ja Aemondin tuijotteluhetki "Strong boys" kommentin jälkeen, ja juoppo-Aegonin siskovaimon "Varo lattian alta tulevia petoja" tjsp. olivat mukavia tulevaisuuteen viittaavia juttuja. Näinköhän tässä vielä ehtii Blood and Cheese tulemaan estradille ennen tuotantokauden päätöstä? En oikein muista, minkä tempun kostona Blood and Cheese lähetettiin kikkailemaan, mutta muistaakseni siinä ottaa juoppo-Aegonin ja hänen ennustuksia latelevan siskovaimonsa lapset osumaa, eikä niitä tainnut vielä edes olla olemassa? Tai sitten menee muistikuvat ristiin.
Oli tunnetta ja paljon hienoa sanatonta viestintää.
Suvun illallispöytään oli saati hieno lataus, koko ajan odotti että jotain isoa tapahtuu. Oli sitä vaaran tuntua. Pappa Viserys sai kuitenkin jäädä illuusioonsa, että kaikki on ihan hyvin.
Seuraavassa jaksossa lienee sitten vihdoin kungen är död ja siitä alkaa sitten ne melko hyvin pohjustetut mähinät toden teolla.
Paddy Considine ansaitsee kyllä Emmy-pystin Viseryksen roolista. Aivan julmetun hyvä näyttelijä tuohon alati vaihtuvaan rooliin. Ikävä tulee, kun nyt kuolo vihdoin korjasi Viseryksen Aemmansa luokse. Alicent antoi pojat, mutta rakkaus oli ensimmäisessä jaksossa kuollut Aemma. Pari aivan upeata kohtausta Paddylta/Viserykseltä tähän jaksoon. Mutta minkäs teet, kun puolet jälkikasvusta on täysin sekopäistä sakkia...
Silmäpuoli-Aemond on kyllä erittäin luihun näköinen kaveri. Tosin casting on minusta mennyt jotenkin nurinpäin tuossa. Aemond näytti enemmän nuorelta Aegonilta kuin tämä uusi Aegon. Vastaavasti myös Aemondin näyttelijä oli vetäissyt älyttömän kasvuspurtin ja oli nyt selvästi pidempi kuin veljensä.
Prinsessan lapsukaiset näyttivät kyllä kovasti isältään Ser Harwinilta. Toki vertauksellisesti nämä pojat halusivat olla vastuun arvoisia ja semmoinen yleinen spedeily pysyi aisoissa.
En tiiä mikä Olivia Cooken / Alicentin naamassa ärsyttää, mutta joka kerta vituttaa sen naaman näkeminen. Näyttelijässä itsessään ei ole mitään vikaa, mutta naama jotenkin onnistuu ärsyttämään minua aivan joka kerta.
Harmi, että HBO:lla ja showrunnereilla ei ollut ihan munaa lähteä The Crownmaiseen toteutustapaan tämän kanssa. Tosin, kun täälläkin on naristu tylsyydestä niin lienee ehkä se oikeampi ratkaisu tämä kuin, että 2-3 kautta olisi rakenneltu nuoremmilla näyttelijöillä tähän pisteeseen tarinaa. Monia asioita skipattiin matkan varrella, kun oli hieman kiirus ja vastaavasti joitakin hahmoja on jätetty pois, kun kaikelle ei ole tilaa.
Paddy Constantine ansaitsee kyllä Emmy-pystin Viseryksen roolista. Aivan julmetun hyvä näyttelijä tuohon alati vaihtuvaan rooliin. Ikävä tulee, kun nyt kuolo vihdoin korjasi Viseryksen Aemmansa luokse. Alicent antoi pojat, mutta rakkaus oli ensimmäisessä jaksossa kuollut Aemma. Pari aivan upeata kohtausta Paddylta/Viserykseltä tähän jaksoon. Mutta minkäs teet, kun puolet jälkikasvusta on täysin sekopäistä sakkia...
Silmäpuoli-Aemond on kyllä erittäin luihun näköinen kaveri. Tosin casting on minusta mennyt jotenkin nurinpäin tuossa. Aemond näytti enemmän nuorelta Aegonilta kuin tämä uusi Aegon. Vastaavasti myös Aemondin näyttelijä oli vetäissyt älyttömän kasvuspurtin ja oli nyt selvästi pidempi kuin veljensä.
Paddy oli aivan mahtava taas tässä jaksossa. Loistava näyttelijäsuoritus kerrassaan häneltä. Koko kauden ajan todella vahvaa tekemistä. Meikkausosastolle myös pisteet. Vaikea olla tuntematta sääliä, kun kuningas rapistuu rapistumistaan.
Jakso oli ehkä suosikkini toistaiseksi. En yleensä jaksa miettiä, että mikä on lempijaksoni tai -hahmoni sarjoissa tai elokuvissa, mutta tämä jakso oli monella tapaa todella vaikuttava. Kauden kaksi viimeistä jaksoa tulevat varmasti olemaan kovaa tykitystä.
Ainoa mitä toivoisin, että olisi tehty toisin viime jaksoissa on se, että Alicentin perheestä ei olisi tehty kaikista niin persenaamoja. Aegon tekee mitä penis käskee, Aemond mulkoilee minkä kerkiää ja Alicent ei ole enää kovin sympaattinen yksittäisiä hetkiä lukuunottamatta. Isä-Otto virnistelee tyytyväisenä, vaikka luulisi että hänenkin intresseissään olisi lapsenlapsien kasvatus fiksuiksi miehiksi.
Täällä on pajatsot tyhjennetty ja samoilla linjoilla olen itsekin. Mahtava jakso ja Viseryksen hahmolle sekä näyttelijälle kruunu päästä. Tuohon hahmon traagiseen lähtökohtaan yhdistynyt draama sekä komedia oli taianomaista. Todella johdonmukaisesti kirjoitettu sekä toteutettu hahmo.
Tuo kunniakävely valtaistuimelle oli puhdasta dominointia ja samaten tuo että Kuningas sai edes nähdä rakkaat sovussa. Vilpitön onnellisuus täysin rapistuneessa ukossa.
Daemon auttamassa veljensä valtaistuimelle oli loistava hetki ja kyllä tuo Viseryksen viimeinen viserrys oli myös upea. Yksikään ympärillä olleista vatipäistä ei halunnut koskaan ymmärtää Viseryksen perhe-retoriikkaa ja oli vain oikein että kuningas antoi noille perkeleille mitä halusivat. Syyn riidellä penkistä verisesti. Olkoonkin että tahaton tilanne.
Tekijöille myös sitten pisteet Rhaenyran sekä Alicentin maljojen nostoista toisilleen. Tuossa oli ainakin minulle välähdys vilpittömyyttä ja sitä kun olivat ihan junnuja. Vastaavasti oli helppo tajuta tuo teatterina kun kuningas veti viimeisiään ja tuossa et halua huonolta näyttää.
Jakson Idiootti Trophyn poimi Vaemond Velaryon. Jeesus, titty-fucking, Christ mitä toimintaa. Kaveri tapatti itsensä saavuttamatta mitään. Oman talon isäntä tehnyt selväksi prioriteetit(tärkeintä mitä historian kirjoissa lukee) ja emäntä oli kosintakuvioita säätämässä. Hightowereille ei mitään uutta infoa ja Targaryenin jengin kimppuun.
Luulisi Vaemondin tajunneen että siinä vaiheessa helvetti saapuu maan päälle jos Daemon virnuilee, laskee leukaa rintaan tai vetää hupun päähän. No, kielensä sai sentään Vaemond pitää.
Oli ihan jatkon kannaltakin upea nähdä että sentään Alicentin jengi tietää Daemonin vaarallisuuden. Mies on jotenkin aina kartalla, aina zonessa ja lukee muiden juonet. Otonkin ilme oli hintaa vailla ja Aemond taisi ainoana saada erektion Daemonin touhuista.
Ja lopuksi sanottava että nyt ei aikahyppy häirinnyt kun oli nähty edes vähän vaivaa siihen mitä vuosien aikana voi olettaa tapahtuneen. Vihkoon menneiden hautajaisten jälkeen ei muutettu samoihin nurkkiin.
Luulisi Vaemondin tajunneen että siinä vaiheessa helvetti saapuu maan päälle jos Daemon virnuilee, laskee leukaa rintaan tai vetää hupun päähän. No, kielensä sai sentään Vaemond pitää.
Ja juuri ennen tuota rastapään avautumista Daemon yllytti puoliääneen "say it", jolloin julistus äpärämuksuista ja huoraprinsessasta alkoi. Nautittava kohtaus.
Ja juuri ennen tuota rastapään avautumista Daemon yllytti puoliääneen "say it", jolloin julistus äpärämuksuista ja huoraprinsessasta alkoi. Nautittava kohtaus.
Voi olla että tapojeni mukaan ylitulkitsen, mutta tuo oli myös hyvä hetki Daemonilta näyttää Alicentin jengille että kuninkaan poistuessa kannattaa pohtia tulevia valintoja.
Daemonilla on ollut 6 vuotta aikaa pohtia suunnitelmia tulevan varalle ja en itse keksi oikein vaarallisempaa tyyppiä kun kuninkaallisiin kuuluva ja brutaali sekopää joka kykenee myös hyvin rationaaliseen toimintaan. Ja tuntee selvästi myös tavallisia kadunmiehiä ja laitapuolta.
Tuossa kun esimerkiksi junnut taas kerran riitelivät, tuli yllättävän hiljaista jopa Colea pöllyttäneelle Aemondille kun Daemon vähäeleisesti rauhoitti tilanteen.
Alicent on myös ihan mielenkiintoiseksi rakennettu hahmo. Näyttää, että luisumassa ”Cerseiksi”, mutta tiettyjä sävyjä löytyy, jotka ikään kuin antavat mahdollisuuden olla muutakin. En ole lukenut kirjoja niin en tiedä miten päättyy tämän hahmon tarina.
Juuri tuo @ZayWest mainitsema puheiden pito, jossa oli ripaus nuoruuden aikoja, vaikka kuningasta varten rakennettua teatteria etupäässä olikin. Toisaalta myös se, että piti loppuun saakka Viseryksestä kuitenkin huolta, vaikka olisi koska vaan voinut painaa vähän tyynyä suun eteen ja jouduttaa perimysjärjestystaistelua. Tässä jätettiin nyt myös auki ja epäilyksen alaiseksi se, että oliko siinä pikarissa palvelusväen tytölle aborttiteetä vai myrkytettiinkö tämä hengiltä.
Alicent on myös ihan mielenkiintoiseksi rakennettu hahmo. Näyttää, että luisumassa ”Cerseiksi”, mutta tiettyjä sävyjä löytyy, jotka ikään kuin antavat mahdollisuuden olla muutakin. En ole lukenut kirjoja niin en tiedä miten päättyy tämän hahmon tarina.
Juuri tuo @ZayWest mainitsema puheiden pito, jossa oli ripaus nuoruuden aikoja, vaikka kuningasta varten rakennettua teatteria etupäässä olikin. Toisaalta myös se, että piti loppuun saakka Viseryksestä kuitenkin huolta, vaikka olisi koska vaan voinut painaa vähän tyynyä suun eteen ja jouduttaa perimysjärjestystaistelua. Tässä jätettiin nyt myös auki ja epäilyksen alaiseksi se, että oliko siinä pikarissa palvelusväen tytölle aborttiteetä vai myrkytettiinkö tämä hengiltä.
Alicent on minusta helposti traagisin hahmo sarjassa. Tämä meinaa unohtua jopa itseltäni kun näkee tuota miten on kasvanut isänsä tyttäreksi, pieksee lapsiaan ja Aegon on saatava valtaan pakkomielteisesti.
Jo nyt hyvin traaginen näytelmä hänen osaltaan kun miettii miten asiat alkoivat lapsena.
Tuon myrkyttämisen ja aborttiteen kohdalla uskon jälkimmäiseen. Tuossa kun on Daemon kuvioissa, en välttämättä ottaisi riskiä että tuleva kuningas saa ensialkuun vaimonsa häpäisijän, raiskaajan sekä raiskauksen uhrin tappajan leiman.
Puoliksi luurangoksi muuttunut isoisä veti vielä pöydässä vissiin siltä ravunsyöttäjältä inspiraatiota saaneen naamasuojansakin pois, yritä siinä nyt hymyillä ja kertoilla kivoja anekdootteja, kun vittu yksisilmäinen zombi-vaari lusikoi aina vaan uudelleen samaa posken reiästä läpi takasin lautaselle valahtanutta perunamuussinokaretta mädäntyneeseen leipäläpeensä.